Nawet jeśli dobrze piszesz teksty z myślą o wyszukiwarkach internetowych, nie oznacza to, że Twoja strona na WordPressie automatycznie znajdzie dobre miejsce w wynikach wyszukiwania. Yoast SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? to wtyczka uznawana za jedną z najlepszych, wspierających pisanie z myślą o SEO. Nie musisz być ekspertem, żeby z niej korzystać. Wtyczka radykalnie ułatwia pisanie dobrego tekstu pod kątem wyników wyszukiwania. Zobacz, czy rzeczywiście ułatwi to Twoją pracę.


1 Instalacja i interfejs

Wtyczkę pobierzesz prosto z bazy WordPressa. Po jej aktywacji w kokpicie zobaczysz nową pozycję: SEO. Klikając ją, trafisz do panelu ustawień wtyczki, podzielonej na sześć zakładek. Pamiętaj aby zmiany w każdej z nich zatwierdzić klikając przycisk Zapisz zmiany.

yoast kokpit wordpress

Kokpit

To główna zakładka, na której wtyczka wyświetli użyteczne informacje: o problemach, które negatywnie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce oraz o ulepszeniach, które można za jej pomocą zrobić (na początku proponuje skonfigurowanie wtyczki i podłączenie jej do Google Search ConsoleGoogle Search Console, wcześniej znane jako Google Webmaster Tools, to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google dla właścicieli stron internetowych i webmasterów, które umożliwia monitorowanie i zarządzanie widocznością witryny w wynikach wyszukiwania Google. Funkcje Google Search Console Wyszukiwanie i indeksowanie: Google Search Console pozwala monitorować, w jaki sposób Google indeksuje i wyświetla strony internetowe w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy mogą sprawdzić, które strony zostały zaindeksowane, jakie frazy kluczowe wyświetlają ich strony oraz...Czym jest Google Search Console? (ewentualnie również Google Analytics).

Ogólne

Najważniejszy w tej sekcji jest kreator konfiguracji krok-po-kroku (installation wizard), a jeśli coś pójdzie źle, przycisk resetowania (Przywróć ustawienia domyślne). Jak widzisz, obecnie Yoast jest jedynie częściowo spolszczony, napisy polskie i angielskie się przeplatają.

Features

Tutaj można włączyć zaawansowane ustawienia dla poszczególnych opcji wtyczki (domyślnie są wyłączone), integrację z serwisem OnPage, który sprawdza, czy strona jest poprawnie indeksowana przez wyszukiwarki, oraz pasek administratora Yoasta, zawierający m.in. linki do dodatkowych narzędzi (domyślnie włączony).

Twoje dane

W tej zakładce można zarządzać nazwą witryny przedstawianą Google, podać jej możliwą nazwę alternatywną, a także określić, czy strona jest firmowa czy prywatna. Pozwoli to Google lepiej umieścić twoją stronę w Grafie Wiedzy Google.

Narzędzia dla webmasterów

Jeśli korzystasz z narzędzi webmasterskich Google, Binga lub rosyjskiej wyszukiwarki Yandex, tutaj możesz wpisać ich kody, aby zapewnić zweryfikować swoją stronę (to pozwala połączyć stronę z narzędziami).

Bezpieczeństwo

Domyślnie dostęp do niektórych zaawansowanych ustawień jest wyłączony, to m.in. możliwość oznaczenia niektórych wpisów tak, by nie były indeksowane, czy ustawienia tzw. adresu kanoniczego.

2 Kreator Konfiguracji

Ostatnie wersje Yoasta bardzo przyspieszyły proces konfiguracji. Teraz wszystko zrobisz w 10 krokach:

1. Powitanie: tu możesz zapisać się do newslettera wtyczki, podając imię i email.

wordpress yoast seo kreator

2. Środowisko: wybierz typ witryny. Do wyboru są produkcyjna (czyli strona na żywo, widoczna dla użytkowników), testowa (kopia strony na serwerze testowym), deweloperska (lokalnie uruchomiona strona do prac programistycznych). Zazwyczaj powinieneś wybrać produkcyjna.

3. Typ strony. Tu określasz, jakiego rodzaju stronę prowadzisz. Kolejno mamy: zwykłą stronę z wpisami (blog), sklep internetowy, serwis newsowy, małą stronę firmową, innego rodzaju stronę firmową, innego rodzaju stronę prywatną.

4. Strona firmowa czy prywatna? W tym kroku określisz dla Grafu Wiedzy Google, jak mają być obsługiwane metadane witryny. Wybór jest prosty: firma albo osoba prywatna. Wybierając firmę, podajesz jej nazwę i logo. Wybierając osobę wystarczy podać imię i nazwisko.

5. Profile społecznościowe: tutaj szybko połączysz stronę z profilami w sieciach społecznościowych, tak by wyszukiwarki kojarzyły je ze sobą. Obsługiwane są Facebook, Twitter, InstagramInstagram to platforma społecznościowa umożliwiająca dzielenie się zdjęciami, filmami oraz treściami wizualnymi, stworzona w 2010 roku i należąca obecnie do Meta (dawniej Facebook). Instagram szybko zyskał popularność dzięki intuicyjnemu interfejsowi i różnorodnym funkcjom, takim jak filtry do zdjęć, relacje (Insta story) oraz materiały wideo w formie reels. Jest jedną z najważniejszych platform dla marek, sklepów internetowych oraz influencerów, którzy wykorzystują Instagram do promowania produktów, komunikacji z klientami oraz budowania społeczności...Czym jest Instagram?, LinkedIn, MySpace, Pinterest, YouTube i Google+.

6. Widoczność wpisów, czyli jak Google będzie widziało wpisy danych typów (czy ma je indeksować). W ten sposób możesz np. pozwolić na indeksowanie wpisów i stron, a ukryć media (tak by nikt nie znajdował np. przez wyszukiwarkę twoich zdjęć i ich nie podbierał).

7. Autorzy. Czy kiedykolwiek strona będzie miała więcej niż jednego autora?

8. Google Search Console – tu jednym kliknięciem pobierzesz kodu uwierzytelniający Google i uwierzytelnisz się w tej usłudze. Dane z Search Console zostaną pobrane do WordPressa, będzie można tu zobaczyć błędy w indeksowaniu witryny, podzielone na desktop, smartfon i zwykły telefon.

yoast seo wordpress google search console

9. Ustawienia tytułu, czyli nie tylko nazwa witryny. Tutaj możesz zmienić nazwę swojej strony, jaka będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania, możesz też wybrać znak, jaki będzie rozdzielał tę nazwę od tytułu wpisu.

10. To już wszystko, co konieczne, teraz pozostaje zacząć pisać właściwe treści – i odpowiednio uzupełniać Metaboksa.

3 Co dalej?

Na tym kończymy pierwszą część artykułu, wkrótce część 2, w której opowiemy o metaboksie oraz zaawansowanych opcjach wtyczki. Tymczasem skorzystaj z ikon społecznościowych na dole, żeby podzielić się wpisem ze znajomymi i pamiętaj – dobre SEO wymaga dobrego hostingu!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014