WordPress oferuje dwie główne metody porządkowania wpisów – tagi i kategorie. Każda z nich ma swoich zwolenników, przekonanych o ich zaletach, ale żadna z nich nie jest na tyle uniwersalna, by całkowicie zastąpić drugą. Świadome z nich korzystanie pomoże ci stworzyć nie tylko bardziej zrozumiałą dla użytkowników stronę internetową, ale też może korzystnie wpłynąć na optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO). Zobacz więc, czym są tagi i kategorie WordPressa i jak należy z nich korzystać.

Czym różnią się tagi od kategorii?

Na początku w WordPressie były tylko kategorie. Służą one do ogólnego grupowania wpisów, tworzenia czegoś w rodzaju spisu treści strony – lista kategorii pokazuje dobrze, czego dotyczy witryna. Jako że kategorie mogą mieć swoją hierarchię, to pozwalają użytkownikom szybko znaleźć wszystkie interesujące ich treści na dany temat.

WordPress wymaga, by każdy wpis przynależał do jakiejś kategorii. Jeśli nie przyznasz mu żadnej kategorii, to zostanie oznaczony jako uncategorized. Nie powinieneś jednak tworzyć odgórnie zbyt wielu kategorii, jak to było kiedyś, gdy próbowano za ich pomocą precyzyjnie przyporządkować każdy wpis. Lepiej, by kategorie rozwijały się wraz z twoją stroną – dodawaj je tylko w razie potrzeby.

Tagi pojawiły się w WordPressie wraz z wersją 2.6. Ich główne zastosowanie to szczegółowe wskazanie tematów wpisu. Tak jak kategorie są spisem treści witryny, tak o tagach można myśleć jak o indeksie strony. Przykładowo, jeśli masz stronę z recenzjami książek, w których jako kategorie znajdą się np. Horror, Kryminał, Fantastyka, Podróże, Thriller to do recenzji książki Toma Clancy’ego możesz przypisać takie tagi jak #tomclancy, #zimnawojna, #usa, #zsrr, #marynarka, #szpieg.

Korzystanie z tagów nie jest obowiązkowe (choć jest przydatne), tagi nie tworzą też żadnej hierarchii. Traktuj je jako słowa kluczowe, po których ktoś mógłby chcieć znaleźć twój wpis w wyszukiwarce.

Czy korzystać z podkategorii?

Nie ma żadnego przymusu korzystania z podkategorii. Jedynym powodem, dla którego powinieneś to robić, jest ułatwienie użytkownikom znalezienia odpowiedniej treści.

Załóżmy, że prowadzisz stronę o motoryzacji. Początkowo była poświęcona różnym sprawom, ostatnio coraz częściej piszesz jednak o nowych silnikach diesla. Jeśli ponad połowa wpisów o silnikach dotyczy właśnie tej sprawy, to możesz założyć podkategorię Diesel i przenieść do niej odpowiednie wpisy.

Nie należy z tym przesadzać. Strona na której jest mało treści, a dużo kategorii i podkategorii wygląda naprawdę źle.

Czy wpis może należeć do wielu kategorii?

Przypisanie wpisu do wielu kategorii nie da żadnych korzyści SEO, nie jest jednak prawdą, że może zaszkodzić pozycji w wyszukiwarce. Może się zdarzyć, że dany wpis będzie równie dobrze należał do dwóch kategorii (np. Thriller i Fantastyka), wówczas nie wahaj się i dodaj go do obu. Jeśli jednak notorycznie się to zdarza, że nie wiesz, do której kategorii dodać wpis i kończysz dodając go do wielu, to lepiej byś jeszcze raz przemyślał sposób kategoryzacji. Może to, czego używasz jako kategorie powinno być raczej tagami?

Gdy jednak przypiszesz już wpis do kilku kategorii, to uważaj. WordPress przy strukturze adresów URL zorientowanej na kategorie wygeneruje kilka równoważnych adresów w postaci http://nazwastrony.pl/nazwakategorii1/nazwawpisu, http://nazwastrony.pl/nazwakategorii2/nazwawpisu, http://nazwastrony.pl/nazwakategorii3/nazwawpisu.

Wyszukiwarka Google może ukarać takie zduplikowane adresy, ale łatwo sobie z tym poradzić. Wypróbuj w tym celu  wtyczkę Yoast. W jej ustawieniach zaawansowanych znajdziesz pozycję Tytuły i Meta Tagi > Taksonomie – tam możesz wybrać sobie określoną kategorię i zablokować jej indeksowanie przez Google, zaznaczając w Tagi meta dla robotów opcję noindex.

Ile tagów stosować do każdego wpisu?

WordPress nie ogranicza w żaden sposób liczby tagów, jakimi możesz oznaczyć swój wpis. Może być ich i setka. Zastanów się jednak, jaki jest tego sens. Tagi należy traktować jak indeks książki: jeśli dodasz zbyt wiele tagów, takie oznakowanie straci sens. Czy twój wpis był o wszystkim?

Jeśli prowadzisz więc kulinarnego bloga, możesz jako tagi dodać np. wykorzystywane główne składniki, ale to wszystko. Nie myśl, że tagi są czymś w rodzaju słów kluczowych dla wyszukiwarki. Nie, to nie są słowa kluczowe, nie działają w ten sposób. Jeśli chcesz, wspomniana wtyczka Yoast może przekształcić je w słowa kluczowe (Tytuły i Meta Tagi > Inne > Czy używać znacznika meta keywords?) ale nie ma to większego sensu.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?