Skoro czytasz ten artykuł, prawdopodobnie doświadczasz problemów z dodaniem strony WordPress do wyszukiwarki Google lub masz nową stronę, którą chcesz wypromować w tej najpopularniejszej wyszukiwarce. Niezależnie od powodów, ważne będzie zbadanie obecnej sytuacji i zaprzyjaźnienie się z Google Search Console.

Google zazwyczaj świetnie radzi sobie z automatycznym wykrywaniem i indeksowaniem nowych stron internetowych. Roboty Google stale przeczesują sieć, szukając nowych treści. Mogą to być nowe lub zaktualizowane strony. Zdarza się jednak, że nie robią tego od razu lub są blokowane. Jeśli posiadasz nową stronę lub Twoja strona nie pojawia się w wyszukiwarce, warto dokładnie zbadać przyczyny.

Sprawdź czy Twoja strona jest indeksowana

Na początek sprawdź obecną sytuację, aby upewnić się, czy rzeczywiście Twoja strona nie pojawia się w wyszukiwarce Google. To, że nie pojawia się na pierwszej stronie wyników na zapytanie, nie musi koniecznie oznaczać, że nie jest indeksowana. Pozycjonowanie stron internetowych to trudny i skomplikowany proces. Jeśli działasz na rynku ze sporą konkurencją, pojawienie się w czołówce wyszukana będzie bardzo trudne.

Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest indeksowana? Wystarczy skorzystać ze specjalnego zapytania site:. Umożliwia ono pokazanie wszystkich zaindeksowanych stron w podanej domenie. Wpisz w wyszukiwarkę Google frazę site:strona. Ważne by był to pełen adres Twojej strony. W przypadku cyber_Folks będzie to site:cyberfolks.pl.

Sprawdź czy Twoja strona jest indeksowana

Google pokaże Ci wszystkie zaindeksowane strony, a także ich konkretną ilość. Jeśli Twoja strona nie została zaindeksowana, powinieneś otrzymać taki komunikat:

brak indeksowania strony WordPress w Google

W takiej sytuacji przejdź do kolejnych kroków, aby dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google.

Co jeśli strona pojawia się w Google? I tak warto dodać ją do Google Search Console, więc możesz po prostu przejść do tej części wpisu. Co poza tym? Optymalizacja i działania pod kątem SEO. Możesz zlecić je zewnętrznym podmiotom, jak choćby agencjom specjalizującym się w pozycjonowaniu lub doszkolić się i samemu wprowadzać odpowiednie zmiany. Nauka podstaw może zająć trochę czasu, ale nie jest bardzo skomplikowana, a wiedza i budowanie pozycji z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Na początek możesz też przeprowadzić audyt strony.

Sprawdź blokady indeksowania

Skoro masz pewność, że Twoja strona nie została jeszcze zaindeksowana, warto sprawdzić, czy nie istnieją żadne blokady, które mogą poważnie utrudnić ten proces. Często podczas pracy nad stronami internetowymi ich twórcy dodają takie blokady, aby jeszcze nie w pełni gotowe strony indeksowały się w Google. Choć należy to raczej do rzadkości, może zdarzyć się, że nie zostały one zdjęte. Warto jest więc dla pewności dokładnie je sprawdzić.

WordPress

Pierwszym punktem do sprawdzenia jest blokada indeksowania, którą można ustawić podczas instalacji WordPressa. Aby sprawdzić, czy nie została włączona, przejdź do Ustawienia > Czytanie w panelu bocznym WordPressa. Na samym dole listy ustawień znajdziesz Widoczność dla wyszukiwarek. Upewnij się, że opcja Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny nie jest zaznaczona.

widoczność dla wyszukiwarek w WordPress

Wtyczki

Nie tylko sam WordPress udostępnia możliwość zablokowania indeksowania witryny. Podobne opcje udostępniają także same wtyczki dostępne w repozytorium, szczególnie te dotyczące SEO. Najpopularniejszą wtyczką z takimi właśnie możliwościami jest Yoast SEO. Jedną z jej opcji jest możliwość blokowania indeksowania poszczególnych treści. Blokowanie to polega na dodaniu znacznika noindex i wykluczenie z mapy strony.

Ustawienie zablokowania indeksowanie najważniejszych treści jak Wpisy i Strony jest raczej rzadkością, ale aby dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google, warto sprawdzić także tę opcję. W tym celu przejdź do listy zainstalowanych wtyczek w panelu bocznym WordPressa (Wtyczki > Zainstalowane wtyczki) i wyszukaj wtyczkę Yoast SEO. Jeśli masz ją zainstalowaną, przejdź do SEO > Wyszukiwarki > Rodzaje treści w bocznym panelu WordPressa. Upewnij się, że zarówno Wpisy jak i Strony, mają zaznaczone Tak przy opcji Wyświetlać w wynikach wyszukiwania?.

widoczność dla wyszukiwarek w Yoast SEO

W kolejnych zakładkach możesz sprawdzić także ustawienia indeksowania kolejnych elementów jak choćby media, ale tak naprawdę najważniejsze będzie sprawdzenie właśnie Wpisów i Stron.

Dodaj stronę do Google Search Console

Po sprawdzeniu blokad indeksowania czas przejść do kluczowego działania, aby dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google. Tak jak pisałem wcześniej, Google całkiem dobrze radzi sobie z indeksowaniem nowych stron internetowych. Roboty Google cały czas przeszukuję sieć w poszukiwaniu nowych treści do zaindeksowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nieco pomóc robotom i samemu poinformować je o nowej witrynie. W tym celu wykorzystamy właśnie Google Search Console.

Czym jest Google Search Console?

Na początek krótkie wyjaśnienie czym tak naprawdę jest Google Search Console. Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to darmowe narzędzie oferujące narzędzia dla webmasterów, aby pomóc im monitorować i utrzymywać obecność ich witryn w wyszukiwarkach i rankingach Google. Pomaga śledzić rankingi wyszukiwania wraz z informowaniem na bieżąco o błędach witryny, problemach z bezpieczeństwem i indeksowaniem, które mogą mieć wpływ na wydajność wyszukiwania Twojej witryny.

Jak dodać stronę WordPress do Google Search Console?

Czas omówić krok po kroku jak dodać Twoją stronę do Google Search Console. Na początku przejdź do Google Search Console. Na ekranie powitalnym kliknij przycisk Rozpocznij.

dodawanie strony do Google Search Console - rozpocznij

Do korzystania z tej usługi konieczne jest posiadanie konta Google. Po kliknięciu przycisku zaloguj się do niego. Następnym krokiem jest dodanie nowej usługi. Możesz to zrobić z ekranu startowego:

ekran startowy Google Search Console

Jeśli ta opcja nie jest dla Ciebie widoczna od razu po zalogowaniu, możesz przejść do lewego panelu i wybrać Właściwości wyszukiwania > Dodaj usługę.

dodaj usługę w Google Search Console

Przy dodawaniu usługi konieczna jest weryfikacja. Dostępne są dwie opcje: możesz zweryfikować całą domenę (Domena) lub konkretny adres (Prefiks adresu URL).

Ze względu na więcej metod weryfikacji, kusząca może wydawać się druga opcja. Warto jednak pamiętać, że Google traktuje HTTP i HTTPS jako dwa różne protokoły. Uważa również, że https://www.twojastrona.pl i https://twojastrona.pl to dwie różne strony internetowe. Z tego względu przy wyborze opcji Prefiks adresu URL, konieczne będzie dodanie kilku wariantów usługi.

Znacznie wygodniejszym sposobem jest dodanie usługi poprzez Domenę oraz zweryfikowanie jej poprzez konfigurację DNS. I właśnie na tym sposobie skupię się w tym artykule.

Weryfikacja własności domeny za pomocą rekordu DNS

Zacznij od podania adresu swojej strony w polu Domena bez żadnych prefiksów (www, http czy https).

dodanie domeny w Google Search Console

Po kliknięciu przycisku Dalej, pojawi się okno z informacją o tym jak zweryfikować własność domeny za pomocą rekordu DNS.

instrukcja weryfikacji własności domeny za pomocą rekordu DNS

Najważniejszym elementem jest tu wygenerowany rekord TXT. Skopiuj go i pozostaw tę stronę otwartą. Dla upewnienia się, że nie stracisz rekordu, możesz zapisać go w dowolnym programie tekstowym. W nowej karcie przejdź do panelu klienta Twojego hostingu i ustawień DNS swojej domeny.

W cyber_Folks, po zalogowaniu się do Panelu Admina, wystarczy przejść do Edycja strony DNS.

edycja strony DNS cyber_Folks

Pod istniejącymi już rekordami, znajdziesz pola do dodawania kolejnych rekordów. Przejdź do opcji z TXT. W pierwszym polu podaj swoją domenę, pamiętając o kropce po domenie. Jest to bardzo istotne, ponieważ bez kropki zostanie ona uznana jako subdomena. W polu po prawej stronie podaj skopiowany wcześniej wygenerowany rekord TXT. Na koniec kliknij przycisk Dodaj +.

dodawanie rekordu DNS w cyber_Folks

Nowy rekord powinien pojawić się na liście wszystkich rekordów, co oznacza, że został on dodany do domeny. Pamiętaj, że wprowadzanie zmian w DNS może trochę potrwać. Zazwyczaj zajmuje to kilka godzin. Nie martw się więc jeśli po kliknięciu w przycisk Weryfikuj w Google Search Console otrzymujesz taki komunikat:

W większości przypadków oznacza to, że zmiany nie zostały jeszcze wprowadzone. Możesz poczekać z weryfikacją, zostając na stronie Google Search Console lub poczekać kilka godzin i zweryfikować ją później.

Kiedy rekord zostanie dodany, po kliknięciu w przycisk Weryfikuj, pojawi się okno z potwierdzeniem o pomyślnej weryfikacji własności.

poprawna weryfikacja DNS w Google Search Console

Gratulacje, masz potwierdzoną własności domeny za pomocą rekordu DNS.

Prześlij mapę XML do Google

Ostatnim krokiem, aby dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google, jest przesłanie mapy XML w Google Search Console. Takie działanie powinno sprawić, że zawartość Twojej witryny szybciej pojawi się w wynikach wyszukiwania Google.

Jeśli zastanawiasz się czym jest mapa witryny XML to sprawdź koniecznie artykuł o mapie witryny XML w WordPress, w którym opisałem szczegółowo, czym ona jest i jak dodać ją do strony na WordPressie. W skrócie, jeśli masz WordPressa w wersji 5.5 lub nowszej, to mapa zostanie automatycznie wygenerowana. W innym przypadku konieczne będzie utworzenie ręczne z wykorzystaniem zewnętrznych wtyczek jak Yoast SEO czy Google XML Sitemaps.

Aby przesłać utworzoną mapę XML w Google Search Console, konieczny będzie dokładny adres mapy. W przypadku WordPressa jej znalezienie nie powinno być trudne. W przypadku automatycznego utworzenia mapy zostanie ona umieszczona pod adresem twojadomena.pl/wp-sitemap.xml. Jeśli korzystasz z innego sposobu dodania mapy jak np. Yoast SEO, wchodząc w ten adres, WordPress automatycznie przekieruje Cię na właściwą ścieżkę. W większości przypadków jest to twojadomena.pl/sitemap_index.xml.

adres mapy witryny XML

Skopiuj adres, pod którym znajduje się twoja mapa witryny XML i przejdź do Google Search Console. Jako usługę wybierz zweryfikowana wcześniej domenę i w lewym panelu wybierz Mapy witryn. W polu Dodaj nową mapę witryny podaj pełen adres mapy strony. Jeśli korzystasz z SSL, zwróć uwagę czy adres ma przedrostek https. Kliknij Prześlij i gotowe. Mapa została przesłana.

Jak dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google?

Dodanie strony WordPress do wyszukiwarki Google jest tak naprawdę początkiem działań SEO. Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi zaliczysz dobry start nie tylko przy samym pozycjonowaniu, ale także korzystaniu ze świetnego narzędzia, jakim z pewnością jest Google Search Console. Powodzenia!

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

4 odpowiedzi do "Jak dodać stronę WordPress do wyszukiwarki Google?"

  1. Teresa pisze:

    Właśnie takiego artykułu było mi trzeba! W tym tygodniu chcę w końcu dodać stronę do wyszukiwarki Google, w razie jakichkolwiek wątpliwości wiem gdzie zajrzeć 🙂

  2. Michał pisze:

    Dodanie strony do GSC jest najszybszym sposobem na dodanie strony do wyszukiwarki Google. Innym rozwiązaniem jest po prostu linkowanie naszej strony na innych portalach/strona/forum itp.
    Dobry wpis Panie Bartoszu. Chętnie bym poczytał o możliwościach i zastosowaniach GSC.

  3. Rafal pisze:

    Dobry artykuł, bardzo pomocny.

  4. Tomasz pisze:

    Kawał dobrej roboty! Mega pomocny artykuł!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?