Yoast SEO to niezwykle popularna wtyczka do WordPressa. Pozwala zarządzać SEO na Twojej stronie, a jednocześnie nie jest przesadnie skomplikowana. Ogrom możliwości potrafi jednak przytłoczyć. Dla wszystkich chcących rozpocząć swoją przygodę z tą wtyczką, przedstawiam poradnik jak korzystać z wtyczki Yoast SEO.

Wtyczek do WordPressa pomagających w działaniach SEO jest pełno. Jeśli chodzi o typowe „kombajny” do SEO, repozytorium WordPressa zostało zdominowane przez dwie wtyczki. Wystarczy spojrzeć na wyniki wyszukiwania na frazę „SEO” w wyszukiwarce repozytorium, aby stwierdzić, że z ponad pięcioma milionami aktywnych instalacji absolutnym królem popularności jest Yoast SEO.

Yoast SEO w wyszukiwarce repozytorium WordPress

W tym artykule postaram się pokazać jak najlepiej korzystać z tej wtyczki na Twojej stronie. Korzystam z niej na co dzień w swojej pracy, mam więc nadzieję, że moje uwagi będą dla Ciebie przydatne.

Yoast SEO

Zacznijmy jednak od tego czym dokładnie jest wtyczka SEO i jakie są jej możliwości. Jak zapewniają twórcy, nawet darmowa wersja wtyczki pozwala zarządzać SEO na Twojej stronie internetowej. Osobiście dodałbym do tego informację, że pozwala to zrobić w podstawowym zakresie. Dla większości użytkowników będzie to jednak całkowicie wystarczające. W tym artykule opiszę pokrótce podstawowe funkcje tej wtyczki. Następnie skupię się na tych najważniejszych możliwościach, z których korzystam na co dzień.

Mapa witryny XML i pozostałe mniejsze funkcje

Kwestię mapy witryny poruszałem już artykule o mapie witryny XML w WordPress. Yoast SEO umożliwia stworzenie mapy witryny XML i zarządzanie nią. Możesz usuwać z niej poszczególne elementy strony lub pojedyncze wpisy. Świetna opcja dla wszystkich, którzy taką mapę chcą dodać na swojej stronie internetowej. Dzięki integracji z Ryte, wtyczka sprawdza czy Twoja witryna nie ma problemów z indeksowaniem w wyszukiwarce Google. Jeśli pojawi się jakiś problem dostaniesz stosowne powiadomienie. Yoast SEO pozwala także połączyć ją z narzędziami dla Webmasterów jak Google Search Console czy Bing. Możesz także zarządzać tzw. „okruszkami”, dodawać do kanału RSS

Kursy Yoast SEO

Yoast posiada własną akademię – platformę z kursami dotyczącymi pozycjonowania. Część z nich dostępna jest za darmo. Jeśli nie masz dużego doświadczenia w SEO, takie kursy mogą być pomocne w rozwijaniu umiejętności i bardziej efektywnym korzystaniu z samej wtyczki. Akademia jest w całości po angielsku.

Dokumentacja

Jeśli pogubisz się w trakcie konfigurowania wtyczki lub jakikolwiek jej element będzie dla Ciebie niezrozumiały, warto skorzystać z dokumentacji wtyczki. Jest ona co prawda po angielsku, ale posiada rozbudowane informacje na temat zarówno samej wtyczki jak i SEO. Co istotne, dokumentacja dostępna jest bezpośrednio w ustawieniach wtyczki. Wystarczy kliknąć w przycisk ze znakiem zapytania, aby ją wyświetlić.

przycisk otwarcia dokumentacji wtyczki Yoast SEO

Sama dokumentacja wyświetla artykuły dopasowane do strony ustawień, na której się aktualnie znajdujesz. Możesz także wykorzystać wyszukiwarkę, aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

dokumentacja wtyczki Yoast SEO

Tytuł i opis SEO

Jedną z podstawowych, a jednocześnie najczęściej wykorzystywanych opcji wtyczki, jest uzupełnianie tytułu i opisu SEO. Są one niezwykle istotne dla pozycjonowania. W dużym uproszczeniu tłumaczą one robotom Google o czym jest dany tekst. Bez ich uzupełnienia, są one puste lub automatycznie uzupełnione jedynie nazwą strony.

Tytuł i opis możesz zmienić ręcznie dla każdej strony lub wpisu. Wystarczy przejść do edytowania strony lub wpisu, a następnie przeskrolować poniżej edytora tekstu. Powinien znajdować się tam metabox wtyczki Yoast SEO. Możemy tam dowolnie edytować Tytuł SEO, Slug oraz Opis.

Tytuł oraz opis SEO wpisu w Yoast SEO

Każdy z tych elementów jest niezwykle istotny dla pozycjonowania i w dużym uproszczeniu, w każdym z nich powinna występować Twoja fraza kluczowa.

Szablony tytułów i opisów

Wprawne oko może zauważyć fioletowe pola na załączonym powyżej przykładzie. Są to elementy stałe, które mogą być ustawione jako szablony dla poszczególnych treści. Aby ustawić szablon dla np. wpisu, wystarczy przejść do SEO > Wyszukiwarki > Rodzaje treści. Tam pojawią się pola do uzupełnienia tytułu oraz opisu SEO. Będą one automatycznie uzupełniać się dla każdego nowego wpisu. To samo można zrobić dla mediów, taksonomii czy produktów. Przydatne są tu zmienne, które przedstawiane są właśnie jako fioletowe pola. Może być to np. tytuł wpisu lub nazwa strony.

tworzenie szablonu tytułu i opisu SEO

Szablony opisów mogą być przydatne. Warto jednak sprawdzić ich treść samemu. Może się okazać, że np. opis jest za długi, co nie jest dobrą praktyką i nie wygląda po prostu dobrze. Osobiście zawsze staram się tworzyć tytuł i opis dla wpisów własnoręcznie.

Analiza treści

Yoast SEO sprawdzi się także świetnie przy tworzeniu wszelkiego rodzaju treści na stronie. Po napisaniu wpisu lub stworzeniu nowej strony, Yoast SEO może przeanalizować jego treść i podpowiedzieć zmiany. Może być to analiza SEO lub analiza czytelności.

Analiza SEO

Do analizy SEO wtyczka wymaga podania frazy kluczowej. Dopiero po jej wprowadzeniu, sprawdzi tekst.

Yoast SEO - fraza kluczowa

System oceny tekstu pod kątem SEO jest banalnie prosty. Wszystko opiera się na trzech kolorach „buziek”. Czerwona oznacza znaczne elementy do poprawy, pomarańczowa mniejsze błędy lub braki. Najlepszą oceną jest oczywiście zielona, uśmiechnięta buźka. Poza samą oceną, wtyczka pokazuje także elementy, które wpływają na tę ocenę. Tu znowu mamy podział na trzy kolory.

Analiza SEO wpisu przez Yoast SEO

Wtyczka zwraca uwagę na zdecydowaną większość elementów, które są istotne przy pozycjonowaniu. Jest tu linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, długość tekstu, występowanie frazy kluczowej oraz nagłówki. Bardzo przydatną opcją jest podświetlanie poszczególnych elementów analizy. W tym przykładzie jest to występowanie frazy kluczowej w tekście.

podświetlanie wyniku analizy w tekście

Wystarczy kliknąć w przycisk oka, aby podświetlić dany element w tekście.

Yoast SEO - wyświetlanie słowa kluczowego

Pozwala to łatwiej ocenić np. gęstość występowania słowa kluczowego. Świetnie sprawdza się także przy analizie czytelności tekstu, o której opowiem w dalszej części tego artykułu.

Warto pamiętać, że rekomendacje przedstawiane przez wtyczkę są jedynie wytycznymi trzymającymi się pewnego schematu. Nie zawsze należy się ich twardo trzymać. Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu pod SEO, stosowanie się do wszystkich wskazówek będzie jednak dobrym rozwiązaniem. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia w tym aspekcie, z pewnością zdasz sobie sprawę, że wtyczka nie zawsze ma rację.

Ocena jakości treści posiada także pewną wadę. Kuszące może być na przykład uproszczenie frazy kluczowej, aby otrzymać zieloną buźkę. Nie jest to oczywiście dobra praktyka. Warto trzymać się ustalonej wcześnie frazy kluczowej i poprawić dodatkowo tekst. Nawet kosztem gorszej oceny tekstu.

Analiza czytelności

Poza analizą SEO wtyczka Yoast SEO analizuje także czytelność treści danej strony lub wpisu. Aby ją sprawdzić wystarczy przejść do zakładki Czytelność i sprawdzić wyniki analizy.

Wtyczka sprawdza głównie stronę bierną, długość zdań i akapitów. Bardzo przydatna jest tu opcja podświetlenia poszczególnego elementu analizy. Tak jak w przypadku analizy SEO, wystarczy kliknąć przycisk z okiem, aby podświetlić je w tekście. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że wtyczka radzi sobie lepiej z językiem angielskim, choć nie jest to chyba żadnym zaskoczeniem. Podobnie jak w przypadku analizy SEO, należy traktować podpowiedzi wtyczki z dystansem. Muszę jednak przyznać, że przy pisaniu po angielsku wielokrotnie zastosowałem proponowane przez Yoast SEO zmiany.

Wyniki obu analiz są także dostępne na liście wszystkich wpisów.

Oznaczenia jakości tekstu w Yoast SEO - lista wpisów

Yoast SEO Premium

Wtyczka Yoast SEO dostępna jest w wersji darmowej i płatnej. Co zatem otrzymujemy w wersji Premium?

Głównym elementem są przekierowania z różnymi ich typami. Dostępne są także zaawansowane przekierowania Regex, które stosowane są raczej przez doświadczonych użytkowników. Wtyczka umożliwia także optymalizowanie wpisów dla synonimów i podobnych fraz, dzięki czemu otrzymasz dokładniejsze wytyczne analizy SEO. Do tego podglądy w mediach społecznościowych oraz wsparcie techniczne premium.

Czy jest to warte wydania 89 euro rocznie? Jeśli nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem i chcesz działać z SEO na swojej stronie w podstawowym zakresie, darmowa wersja będzie całkowicie wystarczająca. Do przekierowań możesz wykorzystać inną darmową wtyczkę, jak choćby Redirection, która dodatkowo pomoże w wyłapywaniu błędów 404.

Podsumowanie

Wtyczka Yoast SEO to świetne rozwiązanie do zarządzania SEO na Twojej stronie internetowej. Mam nadzieję, że w tym poradniku pokazałem Ci jak korzystać z tej wtyczki, a ta wiedza przełoży się na coraz lepsze pozycje Twoich wpisów i stron. I tego właśnie życzę!

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

2 odpowiedzi na "Yoast SEO – poradnik jak korzystać z wtyczki"

  1. Mirek pisze:

    Używam od lat, właśnie w wersji podstawowej, ale czuję, że niebawem nadejdzie czas właśnie na Premium. Coraz głębiej siedzę w SEO, więc może się przydać. Dzięki za tekst!

  2. Gabi pisze:

    Hej.
    Ciekawy wpis. Ja od lat używam właśnie z Yoast w wersji podstawowej na moich stron internetowych na WordPressie i jestem zadowolony. Chociaż nie do końca ufam wszystkim wytycznym, które ten program proponuje.
    Mimo wszystko to świetny plugin, bez którego nie wyobrażam sobie moich stron.

    Pozdrawiam
    Gabi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?