Chcesz wybrać najbardziej odpowiedni system CMS do Twoich potrzeb biznesowych, ale nie wiesz, jakie rozwiązania warto rozważyć? Przeczytaj nasz wpis i poznaj najlepsze systemy zarządzania treścią oraz szczegóły o ich ekosystemach. Jesteś właśnie na najważniejszym etapie swojej kariery online – dobry wybór, dopasowany do specyfiki Twojego przedsiębiorstwa oznacza możliwość łatwiejszego uzyskania przewagi rynkowej oraz wypozycjonowania firmy w Google.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest CMS?
- Jakie są najpopularniejsze systemy CMS?
- Czym można zastąpić system CMS – jakie są alternatywy?
- Czy kreator może zastąpić system CMS? Kluczowe korzyści!
- Kreator stron czy system CMS? Porównanie!
CMS – co to jest?
CMS, czyli system zarządzania treścią, to ekosystem umożliwiający tworzenie, edycję i zarządzanie cyfrowymi treściami na stronach internetowych. Pozwala na publikowanie artykułów, zdjęć i innych materiałów. To sprawia, że jest wartościowym narzędziem dla osób odpowiedzialnych za utrzymanie i aktualizację treści w serwisach online.
Jakie są najpopularniejsze systemy CMS? – 5 propozycji
Według rzetelnego rankingu W3Techs (dane na 25.04.2024 r.) liderem wszystkich CMSów jest WordPress, stanowiący 62.8% udziałów rynkowych. Na drugim miejscu plasuje się Joomla (2.4% rynku), natomiast podium „zamyka” Drupal z udziałami na poziomie 1.4%. Z kolei 4 i 5 miejsca mają PrestaShop (1.1%) oraz OpenCart (0.8%).
1. WordPress (62.8% rynku)
Najpopularniejszy system CMS – WordPress
Źródło: www.wordpress.org
WordPress to elastyczny system zarządzania treścią (CMS), umożliwiający tworzenie i zarządzanie różnorodnymi rodzajami stron internetowych – od blogów po zaawansowane portale biznesowe i sklepy internetowe. Według większości naszych klientów, jest to najlepszy CMS.
- Dla kogo: początkujący twórcy stron, blogerzy, właściciele małych lub średnich firm.
- Cechy charakterystyczne: łatwość użycia, bogata biblioteka wtyczek i motywów, wysoka skalowalność.
- Czas wdrożenia: od 1 do 7 dni.
- Szacunkowe koszty wdrożenia: 500 zł – 5 000 zł.
- Zalety: szeroka społeczność użytkowników, łatwość dostosowania, dostępność zasobów edukacyjnych.
- Wady: podatność na ataki, wymaga regularnych aktualizacji.
Pamiętaj tylko że szybkość oraz wydajność działania szablonów i ogólnie strony nie tylko na WordPressie w dużej sferze zależy od dobrego hostingu www!
Lepsza wydajność dzięki LiteSpeed Cache i Redis. Zobacz dedykowany hosting dla WordPress.
2. Joomla (2.4% rynku)
CMS Joomla
Źródło: www.joomla.org
Joomla to zaawansowany system zarządzania treścią oferujący funkcjonalności potrzebne do budowy złożonych stron internetowych i aplikacji online.
- Dla kogo: deweloperzy, średnie i duże przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe.
- Cechy charakterystyczne: rozbudowane opcje zarządzania użytkownikami, wsparcie dla wielu języków, elastyczność w zarządzaniu treścią, dobra skalowalność, silne wsparcie dla e-commerce.
- Czas wdrożenia: od 5 do 30 dni.
- Szacunkowe koszty wdrożenia: 2 000 zł – 15 000 zł.
- Zalety: mocne wsparcie dla wielojęzycznych stron, dobra personalizacja, obsługa zaawansowanych ACL (kontrola dostępu).
- Wady: mniejsza społeczność w porównaniu z WordPress, ograniczone opcje SEO w podstawowej wersji.
3. Drupal (1.4% rynku)
System CMS Drupal
Źródło: www.drupal.org
Drupal to zaawansowany system zarządzania treścią dedykowany dla bardziej technicznych użytkowników. Pozwala na budowanie skomplikowanych stron i aplikacji z wielopoziomowym systemem zarządzania prawami dostępu.
- Dla kogo: programiści, duże korporacje, instytucje edukacyjne, media.
- Cechy charakterystyczne: wysoce konfigurowalny, rozbudowane zarządzanie użytkownikami, silne wsparcie dla API, wysokie bezpieczeństwo, szeroka skalowalność.
- Czas wdrożenia: od 10 do 60 dni.
- Szacunkowe koszty wdrożenia: 10 000 zł – 50 000 zł.
- Zalety: wysoki poziom bezpieczeństwa, elastyczność w dostosowywaniu, wsparcie dla wielu języków.
- Wady: czasochłonne wdrożenia, wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych do obsługi oraz wprowadzania podstawowych zmian.
4. PrestaShop (1.1% rynku)
System CMS PrestaShop
Źródło: pl.prestashop.com
PrestaShop to specjalistyczny CMS przeznaczony do tworzenia sklepów internetowych. Oferuje szeroką gamę funkcjonalności e-commerce, umożliwiających efektywne zarządzanie produktami, zamówieniami i klientami.
- Dla kogo: właściciele sklepów internetowych, przedsiębiorcy, freelancerzy w branży e-commerce.
- Cechy charakterystyczne: intuicyjny panel zarządzania, bogate opcje konfiguracji produktów, wsparcie dla wielu walut i języków, zintegrowane narzędzia SEO, rozbudowane możliwości raportowania.
- Czas wdrożenia: od 7 do 30 dni.
- Szacunkowe koszty wdrożenia: 3 000 zł – 20 000 zł.
- Zalety: dostosowanie do potrzeb sklepów, łatwość obsługi, szerokie możliwości integracji.
- Wady: ograniczone możliwości skalowania, wymaga wtyczek dla pełnej funkcjonalności, złożoność aktualizacji.
5. OpenCart (0.8% rynku)
OpenCart
Źródło: www.opencart.com
OpenCart to platforma e-commerce umożliwiająca tworzenie sklepów internetowych. Jest przyjazna dla użytkownika i oferuje elastyczność w dostosowywaniu funkcjonalności oraz wyglądu sklepu.
- Dla kogo: małe i średnie przedsiębiorstwa, startupy e-commerce, programiści.
- Cechy charakterystyczne: prostota użytkowania, wsparcie dla wielu sklepów z jednego panelu administracyjnego, obsługa wielu walut i języków, bogaty zestaw modułów, otwarte API dla deweloperów.
- Czas wdrożenia: od 3 do 14 dni.
- Szacunkowe koszty wdrożenia: 1 000 zł – 10 000 zł.
- Zalety: łatwość konfiguracji, niskie koszty utrzymania, dostępność licznych dodatków.
- Wady: ograniczone możliwości skalowania, mniejsza społeczność niż u konkurencji, potencjalne problemy z wydajnością przy dużym obciążeniu.
Czym można zastąpić system CMS? Alternatywne rozwiązanie!
Systemy CMS są w większości przypadków intuicyjne, działają bezproblemowo i można nimi relatywnie łatwo zarządzać (szczególnie jeśli chodzi o WordPress). Należy jednak pomimo wszystko mieć podstawową wiedzę z zakresu administrowania witrynami oraz przejść krótkie szkolenie. W razie pytań musisz konsultować się z pomocą techniczną danej platformy lub dowiadywać się istotnych informacji na forach branżowych.
Zastanawiałeś się jednak, czy istnieje rozwiązanie, które całkowicie zdejmuje ciężar administracji i zarządzania stroną? Takie, które jednocześnie umożliwia tworzenie pełnoprawnej witryny zdecydowanie krócej niż w typowych CMSach?
Regularnie spełniając oczekiwania klientów biznesowych, wychodzimy z kolejną propozycją: kreator stron AI od cyber_Folks – jego oficjalna nazwa to _Now.
Jeśli czujesz się przytłoczony mnogością rozwiązań, z tym że wymagana jest konkretna wiedza techniczna w przypadku większości CMSów, powinieneś wypróbować przyjazne kreatory. Dzięki temu pokażesz swoją firmę z lepszej strony. Bez czekania na kod, zdjęcia lub teksty. We wszystkim pomoże AI (sztuczna inteligencja).
Utworzenie atrakcyjnej strony w kreatorze _Now trwa zaledwie 60 sekund (1 minutę). W tym czasie otrzymasz:
- wysokiej jakości szablony na start,
- gotowe treści zoptymalizowane pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization),
- branżowe zdjęcia dopasowane do specyfiki Twojej firmy,
- blog umożliwiający sprawne rozpoczęcie działań content marketingowych,
- mapę z danymi kontaktowymi,
- w pełni responsywną witrynę ze sprawdzonym układem treści.
Martwisz się o wydajność? W takim razie zaskoczymy Cię ponownie.
Strony _Now (dedykowane dla startupów oraz małych firm) ładują się w większości przypadków 83 ms. Dla porównania: standardowy czas wczytywania witryny CMS WordPress wynosi 1,92 s. Jeśli natomiast chodzi o kreatory typu GoDaddy, możesz liczyć na czas wczytywania rzędu 541 ms. Serwisy WIX ładują się natomiast 955 ms.
Platforma | Szybkość strony (0-100) | Czas ładowania (ms) |
---|---|---|
_Now | 86 | 83 |
Godaddy | 86 | 541 |
WordPress | 81 | 1 346 |
WIX | 42 | 955 |
Squarespace | 52 | 2 080 |
Sprawdź, jak łatwo możesz utworzyć stronę w _Now:
Czy kreator może zastąpić system CMS? Kluczowe korzyści!
Zalety wiążące się z wykorzystaniem kreatorów zamiast systemów CMS:
- zwiększona prostota obsługi – kreatory stron są zaprojektowane tak, abyś mógł łatwo i szybko tworzyć oraz modyfikować treści bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej;
- szybkość implementacji – w przeciwieństwie do systemów CMS, kreatory umożliwiają szybkie uruchomienie funkcjonalnej strony (kreator _Now pozwala stworzyć witrynę i udostępnić ją klientom w ciągu 60 sekund);
- niskie koszty początkowe – kreatory stron oferują plany subskrypcyjne z niższymi kosztami początkowymi w porównaniu do tradycyjnych CMS, które mogą wymagać dodatkowych opłat za hosting i rozwój (miesiąc prowadzenia strony w kreatorze _Now to koszt od 29 zł netto do 149 zł netto);
- optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – strony stworzone za pomocą kreatorów są zazwyczaj automatycznie dostosowane do różnych rozdzielczości ekranów, gwarantując doskonałe doświadczenia użytkowników na wszelkiego rodzaju urządzeniach (np. smartfony, tablety, najnowsze smartwatche);
- utrzymanie i aktualizacje – korzystając z kreatora, nie musisz martwić się o aktualizacje oprogramowania czy zabezpieczenia, ponieważ dostawca usługi zapewnia ich regularne przeprowadzanie bez Twojej ingerencji;
- bogata oferta szablonów – nowoczesne kreatory oferują bogaty wybór gotowych szablonów i wtyczek, które umożliwiają szybkie dostosowanie strony do Twoich potrzeb bez konieczności pisania kodu.
Kreator stron internetowych – czy polecam go małym firmom?
Kreator stron czy system CMS? Porównanie!
Zastanawiasz się, co będzie lepsze – strona AI czy system CMS? Poniżej przedstawiamy porównanie obu rozwiązań w postaci tabelki:
Aspekt | Kreator stron AI (np. _Now) | System CMS (np. WordPress) |
---|---|---|
Koszty początkowe | Koszt miesięczny waha się od 49 zł netto do 99 zł netto. | Jednorazowy koszt od 500 zł do 5 000 zł, zależny od skomplikowania projektu. |
Czas wdrożenia | 60 sekund (1 minuta). | Od 1 do 7 dni (lub dłużej). |
Elastyczność | Możliwość szybkiego dostosowania szablonów bez znajomości kodowania. | Wysoka elastyczność z możliwością tworzenia unikatowych funkcji (wymaga znajomości PHP, HTML, CSS). |
Łatwość użycia | Intuicyjne interfejsy użytkownika, które nie wymagają umiejętności technicznych. | Potrzebny jest czas na naukę lub zatrudnienie dewelopera. |
Wsparcie dla SEO | Oferują narzędzia do podstawowej optymalizacji SEO. | Rozbudowane możliwości SEO (niezbędne są w tym przypadku dodatkowe, często płatne wtyczki). |
Aktualizacje | Automatyczne aktualizacje oprogramowania i bezpieczeństwa. | Większe aktualizacje wymagają interwencji technicznej specjalistów. |
Skalowalność | Dostosowane do startupów i małych biznesów. | Idealne dla rozwijających się witryn, potrzebujących zaawansowanych funkcjonalności. |
Kontrola i własność danych | Dane hostowane przez dostawcę usługi. | Pełna kontrola nad danymi i ich bezpieczeństwem (wymaga to jednak zarządzania hostingiem). |
Integracje | Ograniczone do narzędzi oferowanych przez platformę. | Szerokie możliwości integracji z różnorodnymi wtyczkami i aplikacjami zewnętrznymi. |
Podsumowanie
Obecnie (dane na 25.04.2024 r.) najpopularniejszym systemem CMS jest WordPress, stanowiąc aż 62.8% udziałów rynkowych. Decydując się na konkretne systemy zarządzania treścią powinieneś posiadać przynajmniej podstawową wiedzę techniczną, aby umiejętnie zarządzać swoją stroną i ją regularnie aktualizować (np. w celu zabezpieczenia przed wirusami).
Alternatywą do tzw. CMSów są kreatory stron WWW – wydajne, gwarantujące sprawne wdrożenie (nawet 60 sekund za pomocą _Now). Możesz liczyć na automatyczne aktualizacje bez konieczności ingerencji właściciela.
Stworzenie witryny w _Now jest intuicyjne, a przez cały proces przeprowadzi Cię nasz kreator.
Na początku wchodzisz na stronę www.cyberfolks.pl/now, klikasz Zaczynamy, a następnie wybierasz Tworzę nową stronę. Po określeniu, czym zajmuje się Twoja firma i doborze haseł, które do niej pasują, przechodzisz do przedostatniego kroku – stworzenie nazwy firmy. Jeśli nie masz na to pomysłu, pomijasz ten krok i… gotowe!
Po podaniu adresu e-mail (potrzebny do uzyskania linku do witryny), akceptujesz regulamin i czekasz na wygenerowanie strony, która może wyglądać tak:
Pamiętaj, że wydajność rozwiązań _Now jest najwyższa – bezkonkurencyjna. Każda nasza witryna ładuje się poniżej 1 sekundy (zazwyczaj 83 ms). Wyniki wydajności w narzędziach typu Google PageSpeed Insights wynoszą w większości przypadków 86 page speed score.
Jeżeli masz pytania – zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego. Dyskusja w komentarzach jest również mile widziana.
Systemy CMS – FAQ
Nie można jednoznacznie określić, jaki system CMS jest najlepszy, ponieważ zależy to od konkretnych założeń danej firmy oraz jej potrzeb. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż najpopularniejszym systemem CMS (dane na 25.04.2024 r.) jest WordPress, posiadający aż 62.8% udziałów rynkowych. Na podium znajduje się również Joomla (2.4% rynku) oraz Drupal (1.4% rynku)
Wiele zależy od wielkości firmy. Systemy CMS mogą być lepsze od kreatorów stron w szczególności dla średnich oraz dużych przedsiębiorstw, które chcą się regularnie skalować. Jeżeli natomiast chodzi o typowe startupy oraz małe firmy (np. jednoosobowe działalności gospodarcze), kreatory będą tańsze i łatwiejsze w stworzeniu oraz utrzymaniu. Dla przykładu: kreator _Now umożliwia utworzenie pełnoprawnej witryny w ciągu 60 sekund – od 49 zł do 99 zł netto miesięcznie (14 dni gratis). Właściciel kreatora nie musi również martwić się o czasochłonne aktualizacje – za wszystko odpowiadają administratorzy.
” instalacja i początki użytkowania Joomli mogą Cię przerosnąć.” – może się nie znam, ale widziałem osoby które mają powyżej 65 lat i dawały radę. A takze 14 latków, także chyba coś nie tak z Tobą. Wystarczy przeczytać choć jedną książkę. Nie mówiąc już o tym że są Page Buildery które ma max uławiają budowę podstron. Proste pytanie dla WordPress fana, ile potrzeba dodatków aby dodać „moduł” szukaj do menu ? Ile wtyczek trzeba, aby zmienić kolejność postów ….
Jako WordPress fanka odpowiadam: nie potrzeba ani jednego dodatku, żeby dodać „moduł” szukaj do menu i nie potrzeba ani jednej wtyczki żeby zmienić kolejność postów.
Dużą przewagą WordPressa jest bardzo rozbudowana społeczność i baza wiedzy (fora, książki, kursy). Joomla oczywiście też to ma, ale w mniejszym stopniu.