Konkurencja może działać na każdego przedsiębiorcę dwutorowo. Pozytywnie zachęca do działania, a czasem irytuje. Powoduje też, że podnosisz sobie poprzeczkę względem określonych celów biznesowych.


Aby dobrze zrozumieć swojego przeciwnika, trzeba go przede wszystkim poznać – podejrzeć jego działania, przeanalizować zalety i wady prowadzonej kampanii. Analiza konkurencji to nieocenione źródło informacji o Twojej firmie. Na podstawie wyciągniętych wniosków dowiesz się, nad czym powinieneś jeszcze popracować, a co robisz już całkiem dobrze.

Dlatego każdy specjalista SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? w opracowywaniu strategii powinien wziąć pod uwagę analizę konkurencji, a następnie umieszczać ją w kompleksowym audycie SEO jako priorytet.


1 W jaki sposób zbadasz działania konkurencji?

  • Przede wszystkim zacznij od znalezienia bezpośrednich konkurentów oraz benchmarku. Benchmark to jakby strona idealna, do której wyników będziesz dążyć – dzięki uświadomieniu sobie, która witryna jest tym wzorcem, możesz śledzić swoje wyniki i postępy.
  • Kolejny etap polega na analizie treści na stronie konkurencji.
  • Następnie prześledź linki przychodzące.
  • W dalszej kolejności poddaj sprawdzeniu frazy i słowa kluczowe.
  • Zadbaj o monitoring pozycji w Google.
  • Zbadaj użytkowników konkurencji.

2 Szukam swojej konkurencji

Działając przez dłuższy czas na rynku, z pewnością znasz swoich najważniejszych konkurentów. Inaczej będzie, jeśli dopiero zaczynasz swoją biznesową przygodę.
Do analizy konkurencji wykorzystaj dostępne narzędzia SEO np. Senuto, SEMSTORM, Market Samurai, SEMrush. Wszystkie te narzędzia wskażą Ci najważniejszych rywali w wynikach wyszukiwania, wspólne słowa kluczowe oraz przydatne wskaźniki, takie jak Page Authority, Trust FlowTrust Flow to wskaźnik określający wiarygodność danej strony internetowej w oparciu o jakość linków prowadzących do niej. Mierzy on, jak duże zaufanie mają linki przychodzące, czyli jakie strony linkują do danej witryny oraz jaką same mają reputację. Im więcej wiarygodnych, wartościowych stron linkuje do Twojej witryny, tym wyższy wskaźnik Trust Flow. Wskaźnik ten, stworzony przez Majestic, pomaga zrozumieć, na ile domena jest godna zaufania w kontekście SEO. Dlaczego Trust Flow...Czym jest Trust Flow?, Citation FlowCitation Flow to wskaźnik opracowany przez Majestic SEO, który mierzy autorytet strony internetowej na podstawie liczby linków prowadzących do danej domeny. Im więcej stron odwołuje się do Twojej witryny, tym wyższy będzie wskaźnik Citation Flow. Jest to jeden z dwóch kluczowych czynników, obok Trust Flow, które pomagają ocenić wartość linków przychodzących do strony. Dlaczego Citation Flow jest ważny? Citation Flow pozwala zrozumieć, jak silny wpływ mają linki na ranking strony...Czym jest Citation Flow?. Upewnij się też czy frazy, na których Twój konkurent plasuje się wysoko, są tymi, na których Ci zależy. Być może celujesz w zupełnie inne obszary.

W jednym z najlepszych polskich narzędzi do analizy konkurencji – Senuto – informacja o liczbie wszystkich słów kluczowych jest przedstawiona dla TOP 3, TOP 10 i TOP 50. Sprawdź zatem wartość tych fraz, być może to właśnie „ideał”, do którego dążysz.

3 Analiza treści na stronie konkurencji


Czy wiesz, dlaczego dana strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania tak wysoko? Powinieneś znaleźć tę odpowiedź, a do tego potrzebny jest przegląd treści na danej stronie. Ten dość pracochłonny proces zaowocuje podczas układania konceptów działań content marketingowychContent marketing, to inaczej marketing treści. Jest opracowaną strategią marketingową, wykorzystującą takie narzędzia jak: filmy, tekst, grafika, materiały dźwiękowe mające na celu utrzymać relację marka-klient. Celem content marketingu jest skłonienie ludzi, aby poprzez przeczytanie tekstu, obejrzenie materiału, kojarzyli naszą markę, a w konsekwencji stali się lojalnymi klientami marki. Działania content marketingowe ukierunkowywane są na konkretne grupy odbiorców. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, zgodnie z potrzebami i charakterystyką osób zainteresowanych Twoim produktem...Czym jest Content marketing?. Przejrzyj bloga, stronę ofertową oraz produktową. W ten sposób dowiesz się, jak bardzo rozbudowane są treści na stronie konkurencji i co powinieneś zrobić, aby zdobyć przewagę nad konkurentem. Zwróć uwagę na tematy i treści niszowe, które rywal pominął.

4 Analiza linków przychodzących

Linkowanie to nieodłączna część działań SEO. Zyskując dane o linkach konkurencji, otrzymasz cenne informacje o tym, które obszary serwisów konkurencji są najbardziej linkowane i jakie miejsca w sieci oraz słowa kluczowe najczęściej prowadzą do analizowanej witryny. Narzędzia dostępne do badania linków w sieci to np. Majestic czy Ahrefs.

Ciekawymi wskaźnikami w narzędziu Majestic są Citation Flow oraz Trust Flow, dzięki którym dowiesz się o ilości wartościowych i nienaturalnych linków, a także ich proporcjach względem siebie. Wszystko to pozwala ocenić, czy rywal prowadzi w danym momencie kampanię link bulidingową. Cenną informacją jest też wartość linkujących słów kluczowych. W Majestic sprawdzisz też, na jakich domenach oraz z jaką intensywnością przeciwnik zdobywa linki.

4 Analiza słów kluczowych

Pamiętaj, że widoczność strony internetowej opiera się głównie na doborze odpowiednich słów kluczowych. Każda analiza powinna być wykonywana pod tym kątem, między innymi analiza linków przychodzących. Popularność danego słowa kluczowego można sprawdzić w Senuto czy SEMSTORM bądź skorzystać z darmowego narzędzia od Google, czyli Google AdWords KeyWord Planner.

Uwaga: tutaj ilość danych liczbowych jest jednak dosyć mocno ograniczona.

4 Sprawdzanie pozycji

Kiedy już zbadasz konkurencję, na pewno będziesz chciał monitorować niektóre słowa kluczowe. W tym celu wykorzystaj jedno z popularnych narzędzi do sprawdzania pozycji w Google. Monitorowane słowa dobierz jednak z rozwagą, niech dotyczą tylko Twojej strony.

Narzędzia:

5 Analiza użytkowników konkurencji

Monitoruj użytkowników konkurencyjnej marki w Internecie, a jeśli pojawiają się negatywne komentarze, opinie czy oceny co do marki rywala, możesz to wykorzystać i zaproponować niższą cenę czy pomoc, dzięki czemu zdobędziesz nowych klientów. Przydadzą się w tym celu narzędzia takie jak Brand24 czy Monitori.

Co zyskasz po takiej analizie? Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pozyskasz sporo linków z miejsc, w których pojawia się również Twoja konkurencja. Być może rozbudujesz także swoją bazę słów kluczowych o te, o których zapomniałeś lub które przeoczyłeś podczas pierwszego planu linkowania.
Analizując konkurencję, skupiasz się na bieżących działaniach prowadzonych na Twoim serwisie. Jesteś tylko o krok za lub już krok przed konkurencją!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014