Wykresy, dane i tabele to to, co pozycjonerzy lubią najbardziej. Sukces każdej strony internetowej opiera się właśnie na rzetelnej analizie, na podstawie której planowana jest dalsza strategia pracy nad witryną. Obecnie na rynku istnieje wiele narzędzi, które pozwalają w łatwy i szybki sposób analizować dane dotyczące witryn internetowych. Jednym z nich jest Ahrefs – potężny program, który przeanalizuje wybraną stronę pod wieloma kątami. Co takiego oferuje swoim użytkownikom?

Przez wiele osób uznawany jest za potężny kombajn, który zgniata konkurencję już na samym starcie. Ale czy rzeczywiście tak jest? W tym artykule zaprezentuję najważniejsze i najbardziej przydatne funkcje Ahrefsa  oraz powiem o jego słabościach.

Ahrefs w trzech słowach

Z Ahrefsa korzysta większość pozycjonerów czy copywriterów. Dla tych, którzy jeszcze go nie znają, słowo wstępu. Jest to narzędzie płatne, służące do analizy stron internetowych pod kątem widoczności oraz linkowania zewnętrznego. Narzędzie dostępne jest w czterech pakietach, których cena zaczyna się od 99 do 999 USD. Różnice cenowe wynikają przede wszystkim z potrzeb użytkowników – ilości funkcji czy liczby osób korzystających z konta firmowego. W branży SEO Ahrefs jest uznawany za jedno z najbardziej popularnych narzędzi służących do analizy profilu linkowego domeny. W dalszych częściach przyjrzę się dokładnie najciekawszym funkcjom tego giganta.

Rzut okiem na dashboard – wskaźniki Ahrefs 

Po zalogowaniu oczom ukazuje się kokpit, który obfituje w mnogość funkcji. Mamy tutaj sporą dawkę informacji i skrótów, które mogą być nieznane całkowicie nowym użytkownikom. Przyjrzyjmy się interfejsowi z bliska:

W górnej belce widoku znajdują się kluczowe funkcjonalności narzędzia, takie jak Site Audit, Content czy Keyword Explorer, które omówimy bliżej w dalszej części. Na górze strony widoczna jest także wyszukiwarka, która posiada kilka wariantów dopasowania do wpisanego adresu URL. 

Tak wygląda dalsza część interfejsu programu, która przedstawia już konkretne funkcjeonalności oraz dawkę danych na dobry początek.

W lewym sidebarze znajdują się wszystkie pozycje, które oferuje narzędzie w odniesieniu do analizowanej witryny internetowej. 

Znajduje się tutaj także wykres z liczbą odsyłających domen oraz krótkie informacje na temat linków przychodzących.

Na co jednak warto zwrócić uwagę już na starcie?

Wszystkie istotne dane na temat wybranej domeny skoncentrowane w jednym miejscu:

Ahrefs Rank – jest to skala wewnętrzna narzędzia, w której wynik 1 oznacza ocenę bardzo dobrą. Wynik analizowany jest na podstawie profilu linkowego domeny w odwołaniu do konkurencji. Z punktu widzenia SEO oraz wyszukiwarki Google, wskaźnik ten nie ma żadnego znaczenia. Jest to wskaźnik subiektywny, stworzony przez twórców narzędzia i bazuje na zbieranych przez nie wewnętrznych danych.

UR (URL Rating)  – niezależny wskaźnik, który informuje o profilu linkowym wybranej podstrony, w skali od 1 do 100. Gdy analizowana jest cała witryna, a nie konkretna podstrona, wskaźnik UR odnotowany jest w stosunku do strony głównej.

DR (Domain Rating) – podobnie jak w poprzednim przypadku, DR to niezależny wskaźnik w 100 – stopniowej skali. Pozwala na analizowanie profilu linkowego całej analizowanej witryny.

Ciekawostka!
Link building jest jednym z filarów pozycjonowania. Pozyskiwane odnośniki mają wpływ na pozycje osiągane w wynikach organicznych. Opisane powyżej wskaźniki nie mają bezpośredniego przełożenia na wyniki osiągane w wyszukiwarce. Są to niezależne skale, na podstawie których można wyciągnąć wnioski na temat profilu linkowego domeny. Wskaźniki te mogą różnić się od siebie w zależności od używanego narzędzia.

Dodatkowo pierwszy widok pozwala na szybki wgląd w ilość linków zwrotnych, widoczność w wynikach organicznych czy ruch z wyszukiwarki.

Analiza profilu linków

Przez wielu użytkowników, w tym pozycjonerów, Ahrefs jest określany, jako narzędzie służące do analizy profilu linkowego domeny. Jest to natomiast tylko jedna z jego funkcji, ponieważ oferuje on o wiele więcej.

Bez wątpienia ta funkcja jest jego ogromną przewagą konkurencyjną. 

Przyjrzyjmy się, jak wygląda analiza linków w narzędziu i na co warto zwrócić uwagę.

Wszystkie istotne parametry dotyczące linków znajdują się w zakładce linki zwrotne z poziomu strony głównej.

Mieszczą się tutaj przydatneistotne informacje na temat domeny linkującej – jej UR, DR, estymowany ruch na stronie, ilość linkowanych domen czy widoczność.

O wiele więcej jesteśmy się w stanie dowiedzieć, stosując odpowiednie filtry dostępne w tym widoku.

Pierwszy box z filtrami pozwala nam posortować linki zwrotne po ich unikalności. Najbardziej ogólną opcją jest wybranie wszystkich linków zwrotnych. W przypadku, kiedy analizujemy większe serwisy, wybranie tej opcji może wiązać się z godzinami analiz.

Opcja grupuj podobne, pozwala na pogrupowanie odnośników zawierających ten sam anchor text oraz zbliżony tekst otaczający. Po wybraniu tego filtra narzędzie grupuje podobne linki oraz wskazuje ilość pokrewnym odnośników.

Ostatni filtr pozwala pogrupować unikalne odnośniki z każdej z domen. Jest to ciekawy sposób na analizę linków zwrotnych konkurencji. Pozwala w szybki i łatwy sposób określić, z jakich stron konkurenci pozyskują odnośniki.

Również w tej opcji, narzędzie oferuje dostęp do informacji, ile dokładnie linków zwrotnych kieruje do witryny z domeny  odsyłającej.

Obecność dużej ilości odnośników może świadczyć o linkowaniu typu site- wide, czyli linkowaniu globalnym z każdej podstrony w serwisie. Często jest to spotykane wśród twórców stron internetowych – wielu z nich umieszcza link do swojego serwisu w stopkach klientów.

Kolejne filtry pozwalają między innymi na wskazanie konkretnych odnośników. Najważniejsze z nich to podział odnośników ze względu na atrybut linku (nofollow, dofollow) oraz uwzględniających wskazaną frazę.

Narzędzie pozwala na jasne określenie, w której części linku zwrotnego dana fraza ma się znajdować.

Nowe, uszkodzone, utracone – jaki jest status linków zwrotnych?

Jedną z dodatkowych funkcjonalności Ahrefsa jest dostęp do linków zwrotnych z podziałem na ich żywotność.

Możemy zarówno sprawdzić poszczególne odnośniki, jak i całe domeny, które obecnie linkują lub linkowały do naszego serwisu.

To narzędzie szczególnie przydaje się podczas analizowania spadków widoczności strony. Jeśli widzimy powiązanie pomiędzy spadkiem widoczności a ilością utraconych linków, możemy przeanalizować, które odnośniki były dla nas wartościowe i spróbować je odzyskać.

Ciekawostka!
Należy zdawać sobie sprawę, że boty Ahrefsa crawlują strony internetowe w określonym odstępie czasowym. Najnowsze linki które zostały wykryte przez GoogleBota możesz podejrzeć w narzędziu Google Search Console.

Dostęp do analizy strony mamy tylko w przypadku takich witryn, które nie blokują botów Ahrefsa. W przeciwnym przypadku analiza strony będzie niemożliwa.

Anchor text – jak Ahrefs może Ci pomóc?

Odpowiedni dobór anchor textów (tekstów odnośnika) jest szczególnie ważny z punktu widzenia SEO. Jest to jeden z czynników branych pod uwagę podczas oceny jakości strony internetowej.

W dzisiejszych czasach nie sztuką jest samo pozyskanie odnośnika, a jego odpowiednia optymalizacja w taki sposób, aby przyniósł realną korzyść.

Oczywistym jest, że pozyskanie jednego odnośnika z prawidłowo dobranym anchorem nie doprowadzi nas na 1. pozycję wyników wyszukiwania. Strategia doboru tekstu odnośników powinna być realizowana długofalowo, aby przyniosła zamierzone efekty.

Analiza zakładki Anchory, pozwala na interpretację dotychczas realizowanej strategii.

Każdy z anchorów możemy dodatkowo rozwinąć, wykorzystując do tego zakładkę Details.

Dzięki niej mamy możliwość sprawdzenia domen linkujących oraz fragmentów treści, z których pochodzi wskazany odnośnik.

Wyszukiwanie organiczne

Wyszukiwanie organiczne to z pewnością jedna z częściej odwiedzanych przez SEOwców zakładek. Znajdziemy tam wiele funkcji, które pozwolą nam w szybki sposób poddać analizie wybraną stronę internetową.

Przejdźmy po kolei przez najważniejsze funkcje w tej zakładce.

Content Gap – w pogoni za konkurencją!

Content Gap to świetne narzędzie, które pozwoli nam sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pojawiają się nasi konkurencji w bezpłatnych wynikach organicznych. Jest to ciekawe rozwiązanie dla osób, które prowadzą bloga firmowego, ale wymyślanie tematów wpisów jest dla nich nie lada wyzwaniem.

Wystarczy w puste pola wpisać adresy URL konkurencyjnych domen i… voila!

Naszym oczom ukazuje się spis słów kluczowych, na które nie jesteśmy widoczni w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, mamy także dostęp do informacji, na której pozycji znajduje się nasza konkurencja.

Dodatkowy parametr, który można spotkać w tym widoku to KD (keyword difficulty). Jest to szacowana „trudność” słowa kluczowego, obliczania między innymi na podstawie ilości domen linkujących do stron znajdujących się w TOP10.

Funkcja, obok której nie można przejść obojętnie, to SERP.

Za pomocą tej funkcji możemy w szybki sposób sprawdzić wygląd danej frazy w wyszukiwarce. Z uwagi na dynamiczny rozwój algorytmów, wynik prezentowany w narzędziu może różnić się od faktycznych wyników w wyszukiwarce. Jest on niemniej jednak przydatny, chociażby do tego, aby sprawdzić, czy zachodzą jakieś podobieństwa w budowaniu znacznika TITLE, oraz jakie strony chętnie promuje Google – informacyjne, ofertowe, a może wpisy blogowe?

Przy okazji warto wspomnieć o powstałej niedawno funkcji Link Intersect, której wygląd do złudzenia przypomina Content Gap, ale dotyczącej, jak sama nazwa wskazuje, linków zwrotnych. 

Ahrefs analizuje profil linkowy wybranej domeny w odniesieniu do wskazanych konkurentów, dzięki czemu uzyskujemy podpowiedź, gdzie warto pozyskiwać odnośniki. 

Organic Keywords 2.0 – nowa wersja dla chcących więcej i mocniej!

Analiza słów kluczowych, na które strona wyświetla się w wyszukiwarce to podstawa sukcesu w sieci. O ile w przypadku małych stron internetowych, gdzie strategia pozycjonowania opiera się na kilku/kilkunastu słowach kluczowych jesteśmy w stanie sprawdzić ich pozycje w wyszukiwarce nie korzystając z żadnych specjalistycznych narzędzi, tak w przypadku większych serwisów jest to niewykonalne. 

Na rynku istnieje wiele narzędzi, które oferują przegląd widoczności witryny na wybrane frazy, jednak ilość funkcji dostępnych w Ahrefs dowodzi, że ma on znaczącą przewagę konkurencyjną. 

W 2020 roku pojawił się nowy moduł Organic Keywords 2.0, który posiada więcej wbudowanych funkcji niż jego poprzednik Organic Keywords. 

Zajrzyjmy do tej zakładki. 

Funkcja, która z pewnością wpłynęła na wyższość Organic Keyword 2.0 nad jej starszą wersją to porównanie czasowe.

Dzięki temu możemy analizować ruchy fraz w wybranych przez siebie okresach. W przypadku kluczowych fraz, narzędzie to pozwala określić, czy realizowana strategia pozycjonowania przynosi zamierzone efekty. 

Podobnie, jak w przypadku pozostałych opcji dostępnych w narzędziu, mamy na tacy podane istotne wskaźniki, które dotyczą danego słowa kluczowego.

Po kliknięciu w dane słowo kluczowe, Ahrefs przenosi nas do bardziej zaawansowanego widoku, w którym znajdziemy szczegółowy opis wybranej frazy: 

Oprócz informacji, które znajdowały się w poprzedniej karcie, tutaj narzędzie wskazuje nam także podobne słowa kluczowe, pytania z nim związane czy frazy long tailowe, zawierające wskazaną frazę. 

Nieco niżej znajduje się wykres z pozycjami największych graczy w odniesieniu do tej frazy wraz ze wskazaniem, jak wyglądał ich proces dojścia do kluczowych wyników wyszukiwania: 

Poniżej, podobnie jak w przypadku poprzedniej funkcji narzędzia, mamy wgląd w wyniki wyszukiwania:

Na podstawie tego jesteśmy w stanie powiedzieć, że w przypadku frazy wyszukiwarki internetowe, Google mocno stawia na promowanie wpisów blogowych i rankingów dotyczących najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. Jeśli zależy wam na tej frazie, to już wiecie, w którą stronę warto uderzyć. 

W starej wersji Organic Keywords, mamy także dostęp do wykresu pozycji danej frazy w odniesieniu do wskazanej witryny internetowej, co również jest bardzo pomocne przy okazji analizy wyników podjętej strategii. 

Ahrefs – na jakie jeszcze funkcje warto zwrócić uwagę?

Powyżej opisane zostały wszystkie kluczowe funkcje Ahrefsa, dzięki którym praca pozycjonera przebiega o wiele szybciej i sprawniej. Jak zostało wspomniane na początku, narzędzie to oferuje jednak szeroką gamę funkcjonalności – o tych z nich powinieneś wiedzieć. 

Batch Analysis – Analiza seryjna 

Analiza seryjna pozwala w łatwy sposób zlustrować dużą liczbę adresów URL (aż 200 adresów). Jest ona szczególnie przydatna np. do analizy publikowanych wpisów czy artykułów sponsorowanych. Wrzucamy wszystkie interesujące nas adresy w analizę seryjną, sortujemy po wybranym parametrze i gotowe. Istotne dane zostają zawarte w jednej zakładce. 

Keyword Explorer – w poszukiwaniu fraz kluczowych

Już na samym początku zostało wspomniane, że Ahrefs to także narzędzie używane przez copywriterów, a także content managerów. Dzieje się tak za sprawą zakładki Keyword Explorer, która po wpisaniu frazy kluczowej analizuje jej trudność, wolumen wyszukiwań, ale także podpowiada frazy podobne czy związane z tym słowem kluczowym pytania użytkowników. 

Broken Links – zdobywaj linki od konkurencji! 

Funkcja Broken Links pozwala w łatwy sposób znaleźć niedziałające domeny, do których prowadzą linki z analizowanej witryny. Jeśli jeszcze nikt cię nie wyprzedził, możesz taką domenę przechwycić i cieszyć się linkiem od konkurencji, czy witryny, na której pozyskanie odnośnika kosztuje niemałe pieniądze. To, co zrobisz z tą domeną później, zależy wyłącznie od ciebie – zrób przekierowanie 301 do swojej witryny, postaw stronę wspierającą lub całkiem niezależną stronę. 

Porównanie domen 

Pozycja, która w szybki sposób zestawi analizowane przez ciebie domeny (maksymalnie 5) wraz ze wszystkimi najważniejszymi informacjami. Zastaniesz tam istotne wskaźniki dostępne w narzędziu a także wykresy dotyczące ilości domen odsyłających, które w łatwy sposób pozwolą przeanalizować, którzy z konkurentów stawiają nacisk na strategię link buildingu.

Content Explorer 

Ta pozycja pozwoli ci na przegląd popularności danego tematu czy słowa kluczowego. Wyniki możesz analizować w konkretnym ujęciu czasowym, co pozwoli ci na śledzenie najnowszych wpisów na tematy, które Cię interesują. 

Dowiedz się, kto i gdzie publikuje najnowsze treści dotyczące konkretnego słowa czy wyrażenia. 

Co twórcy Ahrefsa oferują swoim subskrybentom? 

Opłacając korzystanie z Ahrefsa, do naszej dyspozycji otrzymujemy dodatkowo: 

Możliwość instalacji dedykowanej wtyczki do WordPressa, która wyposażona jest w większość przydatnych funkcji, jak np. analiza linków zwrotnych, czy analiza treści. Jest to wygodne rozwiązanie, które ułatwia dostęp do najbardziej pożądanych funkcjonalności już z poziomu panelu strony internetowej. 

Opcję zainstalowania dodatkowego rozszerzenia do przeglądarek takich jak Google Chrome, czy Firefox, które już na etapie odwiedzania strony w wyszukiwarce dostarczą nam wszystkich niezbędnych informacji. Jest to przydatna funkcja, ponieważ ilość przeglądanych stron w Ahrefsie jest ograniczona – na użytkowników nałożone są limity tygodniowe, które różnią się w zależności od wybranego pakietu. Wykorzystanie rozszerzenia pozwoli ci zmniejszyć ilość analizowanych stron w samym narzędziu, nie tracąc tym samym czujności. 

Nie wszystko złoto, co się… czyli o ograniczeniach narzędzia

Powyżej opisane zostały wszystkie przydatne funkcje Ahrefsa, z których wynika, że jest to narzędzie wielofunkcyjne, do którego dostęp pomaga w codziennej pracy. 

Istnieją jednak pewne ograniczenia, o których warto pamiętać przy okazji korzystania z niego. Po pierwsze – baza słów kluczowych. Korzystając wyłącznie z bazy danych Ahrefsa możemy nie wykorzystać potencjału na 100%, dlatego będzie to ciekawe narzędzie uzupełniające, jednak szukając inspiracji wyłącznie za jego pośrednictwem, możemy wiele przegapić. 

Koszt – o ile większa agencja może pozwolić sobie na wykupienie płatnej subskrypcji narzędzia, o tyle w przypadku jednoosobowej działalności to narzędzie nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Koszt wykupienia subskrypcji waha się od 99 do 999 USD miesięcznie. 

Linkujące domeny – wszystkie dobrodziejstwa, które oferuje ta funkcja, zostały opisane powyżej. Należy jednak pamiętać, że roboty Ahrefsa nie crawlują stron internetowych codziennie. Jeśli czeka was bardziej szczegółowa analiza linków kierujących do waszej domeny, warto skorzystać z raportu Google Search Console, który z pewnością okaże się bardziej rzetelny. 

O ile w przypadku analizowania stron konkurencji to narzędzie sprawdzi się znakomicie, o tyle pamiętajmy, że najbardziej rzetelne informacje na temat waszej własnej strony znajdziecie w Google Search Console czy Google Analytics. Dane dotyczące ruchu na stronie to jedynie estymacje, które w rzeczywistości mogą okazać się zgoła inne. 

>
Roksana Gliszczyńska
Specjalista ds. pozycjonowania w Agencji NPROFIT, w której stawiała pierwsze kroki w SEO. Wierzy, że indywidualne podejście do klienta połączone z dobrą analizą pozwalają na osiąganie sukcesów. Prywatnie niedoszła socjolog z zamiłowaniem do dobrej kawy, książki, muzyki i czworonogów (w szczególności tego jedynego).

6 odpowiedzi na "Ahrefs – co to za narzędzie i jak go używać? Poradnik"

  1. Tomasz pisze:

    WoW! Jak można tyle napisać o tak prostym narzędziu! Kawał dobrej roboty! Poradni rewelacyjny dla osób w każdym stopniu zaawansowania!

  2. Artur pisze:

    Od kiedy używam ahrefsa życie stało się łatwiejsze 😁

  3. Piotr pisze:

    Wartościowy artykuł na temat kombajnu jakim niewątpliwie jest aHrefs

  4. Big pisze:

    Zarówno Ahrefs jak i Majestic to rewelacyjne narzędzia, szkoda, że ich cena jest dosyć wysoka, jak na nasz realia – szczególnie dla osób posiadających tylko jedną stronę.

    1. Adamaszek pisze:

      Jeszcze dodam do poprzedniego wpisu 😀
      Tam jest Ahrefs jak i Majestic :D:D

    2. InClick pisze:

      Cena jest adekwatna do tego co otrzymujesz. W cenie wyższej już jest sporo możliwości. Niestety API jest dość drogie ale jak masz dużo kientów to i tak się zwróci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?