Logi serwera

Logi serwera to zapisy aktywności sieciowej przechowywane w plikach logów, które są bardzo podobne do wzorców zachowań klientów. Oznacza aktywności zarejestrowane i zamieszczone w plikach czy bazie danych. To informacje tworzone automatycznie bez ingerencji użytkownika. Są źródłem wielu analiz i dostarczają wiedzy na temat Twoich usług, jak i samych użytkowników. Na jego podstawie możesz łatwo zidentyfikować prace serwera, a także poprawiać funkcjonowanie infrastruktury.

Dzienniki serwera zawierają przede wszystkim informacje o wizytach, w tym jak często odwiedzający wchodził na witrynę, w jaki sposób się na niej poruszał, jakich użył słów kluczowych wyszukiwania, informacje, które przesłał w dowolnych formularzach witryny oraz strony, które ponownie odwiedził. To całokształt działań wykonanych przez użytkownika.
Logi serwera umożliwiają zweryfikowanie każdej z aktywności, również za którą stoi bot. To bardzo ważne, w przypadku gdy notujesz nienaturalne obciążenie serwera. Przeglądając logi możesz przeanalizować czy Twoja witryna nie padła ofiarą ataku hakerskiego.

Jak działają logi serwera?

Informacje rejestrowane w dziennikach serwera obejmują takie szczegóły jak data i godzina połączenia, stan sieci, kod statusu i adres URL Każde zdarzenie w pliku przybiera formę danych. Tu znajdziemy dane identyfikujące użytkownika: nazwa i adres IP a także szczegóły, czyli datę zarejestrowanego zdarzenia, adres który odwiedziła, jaką aktywność wykonywał.

Dzienniki serwera to pliki tekstowe generowane przez serwer sieciowy podczas uzyskiwania dostępu do usługi HTTP. Jak sprawdzić logi? Wszystkie te dzienniki można uzyskać za pomocą skryptu PHP lub poleceń systemu UNIX Linux, takich jak grep, head i tail. W przypadku hostingu cyber_Folks logi masz w swoim panelu Klienta.

Z czego składają się logi serwera?

Logi serwera to zapisy aktywności na serwerze. Poszczególne logi mogą się od siebie nieco różnić. Bazowe informacje, które zawierają to najczęściej:

– nazwa użytkownika
– adres IP
– rodzaj aktywności/zdarzenia

Logi zwykle zapewniają zapis parametrów zapytania przekazanych w tych żądaniach oraz wszystkich odpowiedzi, które serwer wysyła z powrotem. Zwykle rejestrują one, z którymi serwerami nadrzędnymi lub przeglądarkami internetowymi się kontaktowały, a także wszelkie napotkane awarie.

Typy logów

Ze względu jaką usługę posiadasz w Cyberfolks.pl, możesz pobrać następujące logi
Dla hostingu współdzielonego:

  • www (access_log, error_log).

Dla serwerów VPS oraz serwerów dedykowanych:

  • www (access_log, error_log);
  • poczta (SMTP, Autoryzacja, POP3, IMAP);
  • oraz FTP.

Po co logi serwera?

Logi serwera to inaczej zapis wszystkich aktywności i zdarzeń, które miały miejsce na serwerze. To wiedza, która może Ci się przydać na wielu płaszczyznach.

  • wiedza na temat wszystkich aktywności na serwerze;
  • analiza funkcjonowania infrastruktury;
  • wiedza na temat możliwości poprawy pracy serwera;
  • wykrywanie nieprawidłowości działania usług;
  • możliwość wykrycia próby przeprowadzenia ataku hakerskiego;
  • wsparcie realizacji działań SEO.

Jak czytać logi serwera?

Z pewnością osoba, która na co dzień zajmuje się infrastrukturą techniczną danej strony, nie będzie miała kłopotów z identyfikacją i rozumieniem danych, które znajdują się w pobranych logach. Będzie to dla niej jasne i zrozumiałe. Jednak może się zdarzyć sytuacja, w której chce wspomóc swoją pracę i nieco ją zautomatyzować. Wówczas może skorzystać z narzędzi do analizy logów. Ta opcja polecana jest zwłaszcza dla początkujących osób bądź właścicieli niewielkich stron internetowych, którzy notują stosunkowo niewielką liczbę odwiedzin i chcą sami monitorować zdarzenia na stronie. Jeżeli dopiero zaczynasz pracę z logami, bądź po prostu chcesz samodzielnie nauczyć się pracy z nimi czy też zautomatyzować swoja pracę, możesz skorzystać z darmowych i/lub płatnych narzędzi dostępnych w sieci. Znajdziesz dedykowane aplikacje. Nie wymagają one wiedzy ani doświadczenia. W jednym miejscu masz wszystkie dane, wsparte zrozumiałą analityką. To na co kładziesz nacisk determinuje wybór narzędzia. Jedną z nich jest np. ManageEngine, która również w czasie rzeczywistym wykrywa niepokojące zdarzenia i informuje o zagrożeniach.

Od dnia 20.09.2024 nasza infolinia oraz czat są wyjątkowo niedostępne. Wszelką pomoc udzielamy za pomocą formularza kontaktowego.

Ponowna dostępność: Czat 22.09 - 8:00 Infolinia 23.09 - 8:00

Dziękujemy za wyrozumiałość.