Masz już swój sklep internetowy. Produkty dodane, wszystko ustawione i skonfigurowane. Gratulacje! Teraz czas zadbać o to, aby do Twojego sklepu przyszli klienci. Odpowiada za to skuteczny marketing sklepu internetowego. A jest na niego kilka sposobów. Poznaj naszą dziesiątkę!

Z artykułu dowiesz się jakie są metody na prowadzenie działań marketingowych w sklepie internetowym:

  1. E-mail marketing
  2. Media społecznościowe 
  3. Content marketing
  4. Optymalizacja sklepu pod SEO
  5. Reklamy na Facebooku
  6. Reklamy w Google
  7. Udział w wydarzeniach i dyskusjach online
  8. Współpraca z innymi firmami 
  9. Zastosowanie influencer marketingu
  10. Wykorzystanie sklepu stacjonarnego

1) Buduj i wykorzystuj własną listę mailingową 

Jak tylko uruchomisz sklep, zacznij zbierać adresy mailowe ze zgodami na komunikację marketingową od osób, które odwiedzą Twoją stronę. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł utrzymać z nimi kontakt, przypominać o swoich sklepie i zachęcać do zakupów. 

E-mail marketing jest nadal jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na marketing sklepu internetowego i jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Ogromną zaletą tego kanału komunikacji jest fakt, że nie zależy od algorytmów, jak ma to miejsce w przypadku mediów społecznościowych. Lista kontaktowa i dobry pomysł na prowadzenie komunikacji mailowej z Twoimi odbiorcami może skutecznie zwiększyć sprzedaż w Twoimi sklepie.

Jak zachęcić ludzi do zapisania się na listę? Sposoby mogą być różne. Te najczęściej stosowane to podarowanie czegoś w zamian za zapis, np.:

  • kuponu rabatowego na pierwsze zakupy,
  • ciekawej lub przydatnej treści (m.in. PDF-a, wideo),
  • specjalnej oferty tylko dla odbiorców newslettera.
Marketing sklepu internetowego - zapis na newsletter.
Sklep balonik-centrum.pl za zapisanie się na newsletter proponuje obrazki do druku dla dzieci oraz 5 pomysłów na ich wykorzystanie.

Aby uzyskać jak największą korzyść z e-mail marketingu, zaplanuj komunikację, jaką będziesz prowadzić ze swoimi odbiorcami:

  • określ regularną częstotliwość e-maili – mierz siły na zamiary,
  • oferuj w mailach realną wartość, np. poprzez oferty promocyjne, nowe treści, informacje o premierach produktów i inne wiadomości, które mogą zachęcić klientów do odwiedzenia Twojej witryny.
  • analizuj skuteczność wysyłanych wiadomości i wyciągaj wnioski.

2) Marketing sklepu internetowego w mediach społecznościowych

Aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, trzeba być tam, gdzie oni są obecni. Dziś takim miejscem jest internet, w tym przede wszystkim media społecznościowe. Według danych z raportu Digital 2022 Poland [1] przygotowanego przez firmę Kepios Pte. Ltd. w lutym 2022 r. z internetu korzystało 87 proc. mieszkańców Polski, a z mediów społecznościowych 72 proc. całej populacji naszego kraju. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko osoby powyżej 13. roku życia, to odsetek użytkowników mediów społecznościowych wzrośnie do 83 proc. Takiej licznej grupy nie możesz lekceważyć.

Dane dotyczące korzystania w Polsce z internetu. Źródło: Digital 2022 Poland, Kepios Pte. Ltd. (https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland)

Najpopularniejsze serwisy w grupie wiekowej 16-64 lata to:

  • Facebook (88,1 proc.)
  • Instagram (59,6 proc.)
  • Tik-Tok (34,1 proc.)
  • Twitter (26,2 proc.)
  • Snapchat (25,2 proc.)
  • Pinterest 24,5 proc.)
  • LinkedIn (16,8 proc,)

Do tego dochodzi jeszcze YouTube, z którego według ww. raportu na początku 2022 r. korzystało 72 proc. całej populacji mieszkańców Polski. Ten serwis to świetny wybór, jeśli chcesz postawić na produkcje wideo.

Oczywiście nie musisz być obecna lub obecny na wszystkich tych platformach. Zastanów się, z których serwisów w największym stopniu korzystają Twoi potencjalni klienci. Tam skoncentruj swoją aktywnością publikując ciekawe, angażujące treści.

Czasy dużych zasięgów organicznych już minęły, dlatego przemyśl czy nie warto wspomóc swoich postów poprzez płatne promowanie. 

Zobacz jak założyć fanpage na Facebooku.

3) Twórz ciekawe i przydatne treści dla odbiorców

Treści wartościowe dla Twoich odbiorców, to takie które pomogą im rozwiązać jakiś problem, dostarczą nowych informacji lub po prostu zapewnią rozrywkę. Pamiętaj przy tym, żeby odnosić je zawsze do swojego biznesu, czyli np. produktów, które oferujesz w swoim sklepie. Marketing sklepu internetowego za pomocą tej metody staje się coraz częściej stosowany.

Tworzenie i publikowanie autorskich treści może przynieść Twojemu sklepowi wiele korzyści, np. 

  • zwiększenie ruchu na stronie sklepu (w połączeniu z optymalizacją pod SEO, o czym przeczytasz poniżej),
  • możliwość zaprezentowania produktu w użyciu, bez nachalnego namawiania do zakupu,
  • zbudowanie autorytetu i pozycji eksperta w danej branży czy temacie,
  • nawiązanie długotrwałych relacji z użytkownikami.

Pomysły na treści możesz czerpać od swoich odbiorców. Notuj pytania jakie najczęściej zadają Tobie lub w grupach tematycznych. Sama lub sam też możesz ich zapytać, o czym chcieliby przeczytać artykuł, zobaczyć wideo czy posłuchać odcinka podcastu. Wykorzystaj do tego swoje profile w mediach społecznościowych.

Zobacz też: dlaczego warto posiadać blog w e-commerce.

4) Zoptymalizuj swoją stronę internetową pod kątem SEO

Niestety nawet najlepsza treść sama się nie obroni. Musisz zadbać o to, aby dało się ją odnaleźć, np. poprzez wyszukiwarkę Google. Mowa tutaj zarówno o treściach ofertowych, jak i tych uzupełniających, czyli poradnikowych najczęściej umieszczanych na sklepowym blogu.

W części ofertowej prezentujesz swoje produkty w postaci zdjęć i opisów. Podstawą są oczywiście strony poszczególnych produktów, czyli tzw. karty produktów. Do każdej z nich powinno się dobrać frazę kluczową, opisującą dany produkt, np. koszula lniana marki XYX i umieścić ją w tytule oraz 2-3 razy w opisie produktu.

Jeśli w swoim sklepie masz więcej podobnych produktów, np. koszul, wówczas możesz utworzyć dla nich kategorie i podkategorie. Może to wyglądać np. w ten sposób: kategoria – koszule męskie, podkategoria – koszule lniane. Dla nich również tworzyć osobne strony i umieszczasz na nich opisy zawierające frazy kluczowe. W ten sposób tworzysz kilka sposobów (różnych fraz kluczowych), po których użytkownik może odnaleźć produkt, który oferujesz.

W części uzupełniającej np. na blogu Twojego sklepu możesz z kolei stworzyć treści powiązane z Twoimi produktami, które będą pomocne dla użytkowników. Pozostając przy powyższym przykładzie, możesz np. napisać artykuł na temat: Koszule na lato – co nosisz, aby nie dać się upałom. W ten sposób masz kolejną ścieżkę, po której do Twojego sklepu może trafić użytkownik, szukający informacji o koszulach na lato.

Zobacz też: jak unikać podstawowych błędów w SEO.

5) Reklamuj się na platformach społecznościowych

Najpopularniejszym sposobem promowania się w mediach społecznościowych są reklamy na Facebooku i Instagramie, czyli w dwóch najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Dobra wiadomość jest taka, że reklamami w obu tych miejscach możesz zarządzać z jednego panelu administracyjnego – Menedżera reklam Facebooka.

Reklama na Facebooku i Instagramie pozwala za dość szczegółowe i dokładne targetowanie i dotarcie do osób, które mogą być Twoimi klientami. Może też realizować różne cele – od typowo zasięgowych poprzez zwiększenie ruchu na stronie internetowej, na sprzedaży kończąc. Pozwala również na kontrolowanie budżetu i dopasowanie go do możliwości reklamodawcy. 

6) Reklamuj się w Google Ads

Innych sposobem na marketing sklepu internetowego jest reklama w wyszukiwarce Google. Tutaj sposób dotarcia do potencjalnych klientów jest inny niż w przypadku reklamy na Facebooku. Opiera się on na zapytaniach, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Tworząc kampanię Google określasz frazy kluczowe, na które chcesz, aby wyświetlała się Twoja reklama. Koszt reklamy zależny będzie m.in. od tego jak wielu chętnych będzie chciało się reklamować na te same frazy, co Ty. 

Jeśli chcesz samodzielnie rozpocząć tworzenie kampanii Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma...Czym jest Google Ads?, możesz skorzystać z darmowego szkolenia od Google na ten temat. 

7) Bierz udział w wydarzeniach i dyskusjach online

Twoja obecność w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych nie powinna się ograniczać jedynie do publikowania treści na własnych profilach. Znajdź miejsca, gdzie obecni mogą być Twoi potencjalni klienci i zacznij się tak udzielać. Mogą to być grupy tematyczne na Facebooku lub fora internetowe.

Takie podejście ma kilka korzyści:

  • poznasz problemy i wyzwania Twojej grupy docelowej, na które możesz odpowiedzieć – albo bezpośrednio pod postem z pytaniem, albo rozwijając temat we wpisie np. na własnym blogu,
  • dasz się poznać osobom, które jeszcze o Tobie nie słyszały,
  • zbudujesz autorytet specjalisty w danym temacie.

8) Współpracuj z inną firmą z komplementarnymi produktami lub usługami

Nawiązanie współpracy z taką firmą czy marką może przynieść obustronną korzyść. Istotne jest to, abyście trafiali do tej samej grupy docelowej, ale z uzupełniającą się ofertą. Na przykład jeśli sprzedajesz artykuły dekoracji wnętrz, doskonałym pomysłem będzie współpraca z firmą projektującą wnętrza albo sklepem meblowym. 

Podpatrywanie jak inne formy zdobywają klientów też może przynieść Ci niestandardowe pomysły na marketing sklepu internetowego.

9) Influencer marketing w marketingu sklepu internetowego

Influencerzy to nie tylko osoby mające setki tysięcy fanów i ogromne konta w mediach społecznościowych. Często są to osoby z mniejszą, ale bardziej lojalną i aktywną publicznością. Jeśli w Twojej branży znajdziesz osobę, której grupa docelowa oraz wartości pokrywają się z Twoimi, to zastanów się nad współpracą z nią. 

Pamiętaj przy tym, że to ona najlepiej zna swoich odbiorców i wie jak do nich dotrzeć. Bądź otwarta lub otwarty na współpracę i nie próbuj na siłę forsować pomysłów, które tylko Tobie wydają się świetne. Dobrze przemyślana i przeprowadzona kampania z influencerem potrafi przynieść spore korzyści. Współpraca z odpowiednią osobą może sprawić, że Twój produkt trafi do dużej liczby potencjalnych klientów, zwiększając świadomość Twojej marki i sprzedaż produktów. 

10) Wykorzystaj swoje sklepy stacjonarne

Jeśli oprócz sklepu internetowego posiadasz również sklep stacjonarny, możesz wykorzystać go w działaniach marketingowych. Możesz użyć różnych sposobów, aby klienci po opuszczeniu go byli w kontakcie z Tobą. 

Możesz np. zachęcić klienta do:

  • zapisania się do newslettera,
  • polubienia lub pozostawienia pozytywnej opinii na profilu w mediach społecznościowych,
  • wystawienia pozytywnej opinii w wizytówkach Google. 

Podsumowanie

Sposobów na marketing sklep internetowego jest wiele. Jedne wymagają więcej czasu i przynoszą efekt w dłuższej perspektywie czasowej. Na realizację innych potrzeba budżetu, ale za to efekty są szybciej zauważalne. To, które wykorzystasz w swoim sklepie zależy od strategii, jaką sobie założysz. Dobierz je do swoich potrzeb i możliwości i promuj swój sklep internetowy.


[1] Digital 2022 Poland, Kepios Pte. Ltd. (https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland)

Łukasz Badziak cyber folks
>
Łukasz Badziak
Projektant treści tekstowych i graficznych, marketingowiec, PR-owiec – w zależności od potrzeby. Majsterkowicz oraz entuzjasta odnawiania starych mebli.

7 odpowiedzi do "Marketing sklepu internetowego na 10 sposobów"

  1. Paweł pisze:

    Łukasz, bardzo fajny artykuł! Na pewno wskaże drogę, którą powinien kierować się każdy właściciel sklepu internetowego. Ze swojej strony dodam, że nie warto samemu przechodzić wszystkimi procesami, a na każdym etapie warto zadbać o wsparcie specjalistów, którzy pomogą w realizacji i zaoszczędzą spory budżet, który mógłby zostać przepalony na błędy spowodowane brakiem doświadczenia u właścicieli sklepów internetowych. Oddajmy część pracy specjalistom i skupmy się na tym, co potrafimy robić dobrze.

    1. Łukasz Badziak pisze:

      Dzięki Paweł! Zgadzam się, że nie sposób znać się na wszystkim, a największą uwagę najlepiej przywiązywać do prowadzenia biznesu. Warto jednak, jako właściciel sklepu, mieć przynajmniej podstawowe pojęcie dotyczące zagadnień związanych z marketingiem. Wtedy współpraca z firmami wyspecjalizowanymi w poszczególnych jego obszarach na pewno będzie bardziej efektywna.

  2. Adrian pisze:

    O bardzo przydatna ściąga

    1. Łukasz Badziak pisze:

      Dzięki! Super, że się przydała 🙂

  3. Paweł pisze:

    Super ściągawka! Zapisuje 🎯

  4. Martin pisze:

    Dodaję do ulubionych 🙂 Dzięki !

    1. Łukasz Badziak pisze:

      Dzięki! Świetnie, że artykuł się przydał 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014

Chat online

Cześć!

Zapraszamy do rozmowy, chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Jeśli dotyczą one bezpośrednio posiadanych przez Ciebie usług, zalecamy wcześniejsze zalogowanie się do swojego panelu klienta. Dzięki autoryzacji będziemy mogli zaoferować pomoc w szerszym zakresie.

Zachęcamy też do sprawdzenia naszej sekcji wsparcia na https://cyberfolks.pl/pomoc.

Aktualny stan pracy serwerów:

Autoryzacja: nieautoryzowany - Zaloguj się

W związku z przepisami o ochronie danych osobowych informujemy, kto i na jakich zasadach będzie administrować Twoimi danymi: Polityka prywatności cyber_Folks S.A.