Zastanawiasz się nad wymaganiami związanymi z prowadzeniem sklepu internetowego? Nie wiesz czy w Twoim przypadku obowiązkowa jest działalność gospodarcza? Sprawdziliśmy to dla Ciebie!

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Jakie są wymagania związane z prowadzeniem sklepu internetowego?
  • Poznasz dopuszczalne formy prowadzenia sklepu internetowego,
  • Jaka forma będzie lepsza dla sklepu online — JDG czy spółka z o.o.?
  • Czy trzeba rejestrować działalność gospodarczą prowadząc sklep internetowy?
  • Jak założyć sklep internetowy? Czytaj nasz poradnik!
  • Zapoznasz się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi sklepu internetowego — podatki, kasa fiskalna, RODO, marketing…

Wymagania związane z prowadzeniem sklepu internetowego

Najprościej mówiąc, sklep internetowy może założyć każdy. Nie ma tu żadnych ograniczeń, które wyłączałyby jakąkolwiek grupę z prowadzenia tego typu działalności. Pamiętaj jednak, że sprzedaż części artykułów za pośrednictwem internetu może być znacznie utrudniona lub nawet niemożliwa. Mowa tu przykładowo o alkoholu, lekach czy paliwie.

Dopuszczalne formy prowadzenia sklepu internetowego

Aby prowadzić sklep internetowy w pełni legalnie, musisz opatrzyć go w odpowiednią formę prawną. Możesz zdecydować się na:

  • jednoosobową działalność gospodarczą,
  • spółkę cywilną,
  • jawną,
  • komandytową,
  • komandytowo-akcyjną,
  • sp. z o.o. lub
  • spółkę akcyjną.

Słowem, możesz wybrać każdą z możliwych form oprócz spółki partnerskiej. Najczęstszym wyborem wśród przedsiębiorców w tej branży jest jednoosobowa działalność gospodarcza oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.? Najlepsza forma dla sklepu online

Zdecydowana większość sklepów online zaczyna jako mały, jednoosobowy biznes. Z tego powodu mało kiedy wybór pada na coś innego niż JDG lub spółkę z o.o. Wynika to również ze zdroworozsądkowego podejścia. Zdaje się, że pozostałe formy prowadzenia działalności są niejako zarezerwowane dla nieco większych graczy. W takim razie rodzi się pytanie — jaka forma będzie najkorzystniejsza dla sklepu online? Sprawdźmy!

Jednoosobowa działalność gospodarcza a sklep internetowy

Zalety

To raczej najczęstszy wybór wśród przedsiębiorców. Wiąże się on przede wszystkim z niewielkimi formalnościami i brakiem opłat. O tym, jak założyć działalność gospodarczą dowiesz się tutaj: „Jak założyć działalność gospodarczą w 2021 roku?„. Mało skomplikowana jest również późniejsza księgowość. Nawet jeżeli zdecydujesz się zlecić ją księgowemu czy biuru rachunkowemu, nie będzie wymagało to od Ciebie dużych nakładów. Co najważniejsze, JDG daje właścicielowi dużą swobodę finansową. Zarobione pieniądze możesz spożytkować niemal od razu.

  • niewielkie formalności
  • brak wymaganego wkładu własnego
  • prosta księgowość
  • swoboda finansowa

Wady

Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Musisz pamiętać, że w przypadku problemów finansowych w firmie będziesz odpowiadać całym swoim majątkiem osobistym. Jeżeli pozostajesz w związku małżeńskim bez intercyzy, ryzyko dotyka także Twojego małżonka. W najgorszym wypadku narażasz się na utratę całego swojego dorobku.

  • ryzyko utraty majątku osobistego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a sklep internetowy

Zalety

Drugim, nieco mniej popularnym wyborem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Tutaj nie musisz martwić się o swój majątek osobisty. Wynika to z faktu, że zostaje on niejako oddzielony od majątku spółki. Wspólnicy odpowiadają jedynie wniesionym wkładem. Co ciekawe, jeżeli będziesz prowadził spółkę ze wspólnikiem lub wspólnikami, możesz nie płacić ZUS-u. Może to być jednak niemożliwe w szczególności na samym początku funkcjonowania Twojego sklepu. Możliwość zwolnienia nie dotyczy bowiem jedynego wspólnika w spółce.

  • bezpieczny majątek osobisty
  • możliwość zwolnienia z ZUS-u

Wady

Niestety z prowadzenia spółki z o.o. płynie również sporo wad. Mowa tu przede wszystkim o sformalizowanej procedurze zakładania, która w najgorszym przypadku może potrwać nawet kilka tygodni. Konieczne jest również wniesienie wkładu początkowego w wysokości minimum 5000 złotych. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że kwota ta nie jest opłatą. Pozostaje ona na koncie spółki. Nie obędzie się również bez prowadzenia pełnej księgowości, która będzie kosztować znacznie więcej.

  • dłuższa i bardziej skomplikowana procedura zakładania
  • wkład własny w wysokości min. 5000 złotych
  • pełna księgowość

Biorąc pod uwagę powyższe, trzeba stwierdzić, że korzystniejszą opcją będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Zdaje się, że to lepszy wybór dla początkujących przedsiębiorców. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem online, lepiej odpuść sobie spółkę z o.o.

Sklep internetowy a działalność gospodarcza – czy trzeba rejestrować?

Po przeczytaniu poprzednich słów z pewnością odpowiesz na powyższe pytanie „Tak!”. Tutaj Cię zaskoczę, ponieważ wcale nie musisz rejestrować działalności, aby prowadzić sklep internetowy. Mowa tu oczywiście o działalności nierejestrowanej, zwanej także „działalnością na próbę”.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby założyć działalność nierejestrowaną?

  1. Sklep internetowy musisz prowadzić jako osoba fizyczna.
  2. Twoje przychody nie mogą przekroczyć limitu 75% minimalnego wynagrodzenia (obowiązuje od od 1 lipca 2023 r.) . Chodzi tu oczywiście o przychody pochodzące bezpośrednio z prowadzonego sklepu online, a nie łącznie z uwzględnieniem pozostałych źródeł.
  3. Nie prowadziłeś działalności gospodarczej na przestrzeni 5 poprzednich lat.

Jak założyć sklep internetowy w formie działalności nierejestrowanej?

W zasadzie nie musisz robić nic. Nie istnieją żadne przepisy, które nakazywałyby, chociażby informować organy państwowe o prowadzeniu tego typu działalności. Po prostu przejdź do działania!

Jak rozliczać się z działalności nierejestrowanej?

Chcąc nie chcąc, podatek musisz odprowadzać zawsze. Nie ma tu znaczenia, czy prowadzisz JDG, spółkę z o.o. czy działalność nierejestrowaną. Jak się za to zabrać? Najprościej jest zrobić to poprzez składanie corocznego formularza PIT. Wpisz wówczas kwotę uzyskanego przychodu z prowadzenia sklepu internetowego w rubryce „z innych źródeł”. Proste, prawda?

Podpowiedź
Może zdarzyć się tak, że przekroczysz limit przychodu uprawniającego do prowadzenia działalności nierejestrowanej. Czy to powód do obaw? Przeciwnie. To duży sukces i najlepszy moment na założenie działalności gospodarczej. Od momentu przekroczenia wspomnianego progu masz 7 dni na złożenie wniosku CEIDG.

Czy warto prowadzić sklep online w formie działalności nierejestrowanej?

Tak i nie. Tak, bo to świetna metoda na sprawdzenie swoich sił w sferze e-commerce. Jeżeli nie jesteś do końca pewien swojego biznesplanu, będziesz miał okazję go przetestować. Nie czekają cię żadne koszta ani formalności. Co więcej, możesz w równie prosty sposób zaprzestać prowadzenia sklepu online.

Nie jest to jednak forma pozbawiona wad. Jeszcze raz podkreślę, że próg 75% minimalnego wynagrodzenia odnosi się do przychodu, a nie dochodu. Faktem jest jednak, że przychód w sklepie internetowym może być spory, podczas gdy dochód niekoniecznie. Liczby dość szybko przymuszą Cię do założenia działalności gospodarczej.

Wskazówka
Przychód to kwota pieniężna, którą uzyskasz ze sprzedaży. Dopiero po odjęciu od niej kosztów możemy mówić o dochodzie.

Jak założyć swój sklep internetowy? Krok po kroku!

Mogłoby się wydawać, że założenie sklepu internetowego to bułka z masłem. Cóż, po części tak jest, o ile wiesz, jak się do tego zabrać. Jeżeli jednak jesteś laikiem, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że napotkasz sporo trudności. W tym miejscu oddaję pałeczkę naszemu specjaliście, Dariuszowi Pichalskiemu. Darek w ciągu 6 odcinków oprowadzi Cię przez cały proces otwierania sklepu w sieci. Z jego pomocą założysz sklep internetowy na WordPress i szybko rozpoczniesz swoją sprzedaż. Wejdź na nasz kanał na YouTube, zacznij od pierwszego materiału i działaj!

Sklep internetowy — o tym musisz wiedzieć przed założeniem!

Zanim jednak przejdziesz do zakładania sklepu online z pomocą Darka, mam dla Ciebie kilka dodatkowych informacji. To kwestie, z którymi obligatoryjnie musisz się zapoznać. Unikniesz dzięki temu potencjalnych trudności.

Sklep internetowy a podatki

W życiu pewna jest tylko śmierć i podatki. Z pewnością znasz to powiedzenie, dlatego nie zdziwi Cię, że i w tym przypadku nie może być inaczej. Zanim Twoja działalność gospodarcza wystartuje, musisz podjąć decyzję o formie opodatkowania. Ryczałt, podatek liniowy czy opodatkowanie na zasadach ogólnych? Odpowiedź będzie uzależniona od kilku czynników.

Ryczałt

Ta forma okaże się najkorzystniejsza wtedy, gdy Twoja działalność gospodarcza wiąże się z niskimi kosztami prowadzenia. Zryczałtowany podatek dla działalności usługowej w zakresie handlu wynosi jedynie 3%, dlatego może okazać się bardzo trafnym rozwiązaniem. Nie obędzie się jednak bez wad. W tym przypadku nie będziesz mógł z kolei korzystać z rozliczania kosztów. Jeżeli są one duże, ryczałt nie jest dla Ciebie.

Podatek liniowy

Spodziewasz się, że przekroczysz pierwszy próg w skali podatkowej? Super! Ten rodzaj opodatkowania jest stworzony dla Ciebie. W innym przypadku nie będzie miał żadnego sensu.

Zasady ogólne

Najczęściej wybierana forma wśród przedsiębiorców online. Nic dziwnego, bowiem uprawnia ona do korzystania z wielu ulg. Nie wiesz, jak będzie prosperować Twój sklep internetowy? Warto, abyś rozpoczął od tego rodzaju opodatkowania. Pamiętaj, że w przyszłości możesz to zmienić.

Sklep internetowy a VAT

Pozostając w tematyce opodatkowania, czas podjąć kwestię VATu. Być VATowcem, czy nie być? Oto jest pytanie! Skorzystanie ze zwolnienia z reguły okazuje się korzystne dla sprzedawców internetowych, jednak nie zawsze. Przysługuje ono na podstawie limitu sprzedaży, który wynosi 200 tysięcy złotych w roku podatkowym.

Czy warto korzystać ze zwolnienia z VAT w przypadku sprzedaży internetowej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Oczywiście w zdecydowanej większości przypadków będzie to korzystne rozwiązanie. Warto jednak, abyś wcześniej bardzo dobrze to przemyślał.

Zalety
Rezygnacja z VATu dedykowana jest osobom, które generują niskie lub zerowe koszty. To również korzystne rozwiązanie dla tych, którzy sprzedają rękodzieło lub produkty cyfrowe. W tych przypadkach unikniesz zbędnych formalności, a także automatycznie zmniejszysz cenę oferowanych produktów. Nie ucierpi na tym Twój dochód.

Wady
Bycie nieVATowcem oznacza także brak możliwości rozliczania kosztów. Jeżeli Twój sklep internetowy będzie generował duże koszta, nie będzie to dobre rozwiązanie. Warto także zaznaczyć, że kwotę podatku VAT uiszcza kupujący. W konsekwencji Twoje produkty będą droższe niż u konkurencji, która korzysta ze zwolnienia.

Kiedy nie będziesz mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT?

1. Sprzedając takie towary jak:

  • urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego,
  • wyroby z metali szlachetnych,
  • maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • komputery, wyroby elektroniczne i optyczne,
  • towary objęte akcyzą,
  • preparaty kosmetyczne i toaletowe.

2. Posiadając siedzibę przedsiębiorstwa poza granicami kraju.

Wskazówka
Jeżeli zdecydujesz, że chcesz uiszczać VAT, musisz dokonać rejestracji. W tym celu wypełnij i złóż formularz VAT-R. Możesz zrobić to przez internet, drogą pocztową lub osobiście w urzędzie.

Sklep internetowy a kasa fiskalna

Co do zasady, przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą posiadać kasę fiskalną. Naturalnie kupującymi są najczęściej właśnie konsumenci. Ewidencja sprzedaży to z kolei niezbędny element handlu. Faktem jest jednak, że w przypadku zakupów internetowych może być to nieco uciążliwe. Mam na to radę! Odpowiedzią okaże się Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby uniknąć obowiązku posiadania kasy fiskalnej w sklepie online, musisz spełnić poniższe warunki:

  1. Towary dostarczaj jedynie w formie wysyłkowej. Zrezygnuj z opcji odbioru osobistego.
  2. Oferuj jedynie 3 formy zapłaty: przez bank, pocztę lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową. Zapłata gotówkowa wymaga już kasy fiskalnej, dlatego warto ją sobie odpuścić.
  3. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę muszą wynikać niezbędne informacje. Chodzi tu o rodzaj czynności, za którą dokonano zapłatę, a także na czyją rzecz ją dokonano.

Sklep internetowy a regulamin sklepu i RODO

Obie te kwestie mogłyby się wydawać drugorzędne, jednak nic bardziej mylnego. Regulamin określa zasady i normy odnoszące się do transakcji dokonywanych w sklepie internetowym. Można powiedzieć, że to niejako podstawa jego działania. Nie mniej istotne jest samo RODO, z którym regulamin musi być w pełni zgodny. Jeżeli nie jesteś pasjonatem prawa, lepiej oddaj się w ręce profesjonalistów. Unikniesz wówczas potencjalnych potyczek z konsumentami. Zajrzyj także do naszego ebooka o RODO, który przybliży Ci wszystko to, co istotne. Pomożemy Ci również z polityką prywatności. Wystarczy, że skorzystasz z generatora.

Sklep internetowy a marketing

To ostatnia, jednak jedna z najistotniejszych kwestii w kontekście prowadzenia sklepu internetowego. Aby zacząć zarabiać, musisz zadbać o to, aby konsumenci w ogóle dowiedzieli się o Twojej działalności. Istotne jest, aby sprawnie dotrzeć do grupy docelowej. Później musisz niejako przebić się przez konkurencję. Brzmi strasznie? Ależ skąd! Internet daje tak wiele możliwości do promocji, że z pewnością sobie poradzisz. Zadbaj o pozycjonowanie strony, aktywne profile social media, a także reklamy Google. Jeżeli nie czujesz się na siłach, zleć to odpowiedniej agencji marketingowej.

Wskazówka
Jeżeli zdecydujesz, że chcesz uiszczać VAT, musisz dokonać rejestracji. W tym celu wypełnij i Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu, zajrzyj do naszego artykułu. Poznasz w nim najlepsze książki, które pomogą Ci lepiej zrozumieć ten świat! Sięgnij także do wpisu, dzięki któremu zapoznasz się z przydatnym narzędziem do tworzenia grafiki dla swojego sklepu internetowego.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, jak założyć sklep internetowy, a także o wszystkim, co z nim związane. Sprzedaż online powoli wypiera tę stacjonarną. To świetny moment, abyś zaczął swoją działalność w sieci!

>
Adrianna Szałańska
Budowanie dobrych relacji to jej codzienność. Od 8 lat zajmuje się e-marketingiem, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, komunikacji oraz contentu. Graficzka z pasji oraz wielbicielka dobrze zaprojektowanych usług.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?