W czasach wszędobylskiego spamu, coraz trudniej rozwijać listę mailingową. Jak zatem zachęcić użytkowników Twojej strony do zapisu na newsletter? Najskuteczniejszym sposobem jest stworzenie czegoś wartościowego, co dostanie on za zapis. W tym artykule pokażę Ci jak uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka

W dobie atakujących zewsząd wiadomości i newsletterów, użytkownicy nie są chętni by przekazać swój adres mailowy. Oczywiście, można testować kolejne wersje tekstu przy zapisie na newsletter lub wprowadzać coraz to nowe rozwiązania jak pop-upPop-up to element graficzny, który pojawia się automatycznie na stronie internetowej jako małe, odrębne okno lub w formie nakładki na treść strony. Jest to popularne narzędzie wykorzystywane głównie w celach marketingowych oraz do pozyskiwania kontaktu z użytkownikami. Pop-upy mogą informować o aktualnych promocjach, zachęcać do zapisania się na newsletter lub zawierać formularze rejestracyjne. Ich efektywność zależy od kontekstu użycia oraz umiejętnego dopasowania do odbiorcy, szczególnie w takich miejscach jak sklepy...Czym jest Pop-up? lub dedykowana strona. Wszystko to rzeczywiście może wpłynąć pozytywnie na ilość zapisujących się osób, ale wciąż najskuteczniejszym rozwiązaniem jest po prostu zaoferowanie czegoś w zamian za zapis na newsletter

W marketingu nazywane jest to lead magnet. Może on przybierać przeróżne formy. Mogą to być pliki, przykładowe projekty, checklisty. Dla sklepów internetowych są to zazwyczaj kody rabatowe, ale także ebooki. W tym artykule będę właśnie korzystał z przykładu ebooka. Taki lead magnetLead magnet to narzędzie marketingowe, które ma na celu przyciągnięcie potencjalnych klientów (tzw. leadów) poprzez oferowanie im wartościowych materiałów w zamian za ich dane kontaktowe, najczęściej adres e-mail. Lead magnety są powszechnie stosowane w strategiach content marketingowych i e-commerce, aby budować bazę klientów, z którą następnie można prowadzić działania marketingowe, takie jak email marketing. Jakie formy mogą przybierać lead magnety? Lead magnetem może być ebook, raport, darmowy szablon, próbka produktu,...Czym jest Lead magnet? może okazać się szalenie skuteczny, musi mieć jednak jakąś wartość dla użytkownika. W zasadzie można uprościć to do równania, iż im większa wartość, tym większa skuteczność takiego rozwiązania. Jeszcze lepiej jeśli lead magnet pokrywa się mocno z tematyką Twojej strony lub bloga – dzięki temu pozyskasz potencjalnie dotarcie do osób, które będą rzeczywiście zainteresowane także Twoją usługą lub produktem. 

Jak uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka?

Przejdźmy zatem do konkretnych rozwiązań i elementów, które będą Ci potrzebne. 

Formularz zapisu do newslettera 

Aby uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka potrzebujemy oczywiście formularza do zapisu na newsletter. W tym przypadku nie ma większego znaczenia jakiej formy zapisu użyjesz. Możesz skorzystać z tego, co masz już na swojej stronie. Pamiętaj przy tym, aby wyeksponować swój lead magnet – to on ma być główną gwiazdą w Twoim formularzu i zdobywać dla Ciebie kolejne zapisy na newsletter. 

Wgranie Ebooka na serwer

Jeśli chcesz przyciągać nowych subskrybentów za pomocą ebooka, potrzebujesz odpowiednio przygotowanego pliku. Jak zatem udostępnić taki plik? 

Jeśli korzystasz z WordPressa możesz po prostu wgrać plik PDF do swojej biblioteki mediów. Aby to zrobić, przejdź do Media > Dodaj nowe, a następnie wybierz plik z ebookiem. 

wgrywanie ebooka na serwer przez WordPressa

Po dodaniu pliku, możesz przejść do edytowania jego szczegółów. Znajdziesz tam link prowadzący do tego pliku, który będzie przydatny w dalszej części tego poradnika. 

link do wgranego ebooka przez WordPressa

Możesz także umieścić plik bezpośrednio na serwerze korzystając z klienta FTPFTP (File Transfer Protocol) to protokół komunikacyjny używany do transferu plików między komputerami w sieci internetowej. Jest to jedno z najstarszych i najbardziej powszechnie stosowanych narzędzi do udostępniania i pobierania plików na serwery internetowe. FTP jest idealnym rozwiązaniem, jeśli potrzebujesz prostego i efektywnego sposobu przesyłania plików między komputerami. Jest szczególnie przydatny w kontekście zarządzania plikami na serwerach hostingowych, takich jak hosting www czy hosting dla WordPress. Możesz również używać FTP do zarządzania plikami...Czym jest FTP?. Sprawdź koniecznie artykuł Artura, który w prosty sposób wyjaśnia jak wrzucić swoje pliki przez FTP. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku, najważniejszy jest link do samego pliku. 

Pamiętaj, że jeśli umieszczasz plik na swojej stronie, warto ukryć go przed wyszukiwarkami. W tym celu możesz po prostu wykluczyć go w pliku robots.txtRobots.txt to plik tekstowy umieszczany na serwerze witryny internetowej, który zawiera dyrektywy dla robotów internetowych (takich jak Googlebot), informujące je, które części witryny powinny być przeglądane lub ignorowane. Jest to standardowy sposób komunikacji między właścicielami witryn a robotami internetowymi w celu kontrolowania indeksacji treści przez wyszukiwarki internetowe. W pliku robots.txt można wyróżnić różne instrukcje dotyczące zachowania robotów internetowych, takie jak: Disallow: Określa, które katalogi lub pliki powinny być ignorowane przez...Czym jest Robots.txt?

Jak wysłać ebooka w zamian za zapis na newletter?

Jednym z rozwiązań na wysłanie ebooka za zapis do newslettera jest stworzenie strony z podziękowaniem za zapis i tam umieszczenie linku do pliku. Takie rozwiązanie ma jednak sporą wadę – nie masz pewności, że użytkownik podał swojego prawdziwego maila. Stworzenie ebooka kosztowało sporo czasu i energii, szkoda więc byłoby oddawać go za nic. W takiej sytuacji warto wykorzystać double opt-in, czyli podwójne uwierzytelnienie. Dopiero po potwierdzeniu adresu mailowego przez użytkownika, otrzyma on link do ebooka. Oczywiście, wciąż możemy dostać słabej jakości maila, ale jest to najlepsze rozwiązanie, które nie wymaga dużego wysiłku. 

Przejdźmy do konkretów. Jeśli chcesz rozwijać swoją bazę mailową, to domyślam się, że korzystasz lub masz zamiar korzystać z narzędzia do zarządzania taką bazą. Najpopularniejszymi rozwiązaniami tego typu na rynku są MailChimp, MailerLite czy Frashmail. W tym artykule pokażę Ci jak zrobić to korzystając z MailChimpa. Ogólna zasada jest bardzo podobna i możliwa do zastosowania w większości systemów.

Włączenie double opt-in

Zaloguj się do swojego panelu MailChimp. Następnie przejdź do Audience > Audience dashboard > Manage audience. 

Włączenie double opt-in w MailChimp - edycja odbiorców

W nowym oknie przejdź do Settings > Audience name and defaults

Włączenie double opt-in w MailChimp - ustawienia

W końcu, na ekranie ustawień, zaznacz opcję Enable double opt-in i zapisz zmiany.

Włączenie double opt-in w MailChimp

Dzięki włączeniu tej opcji, każdy z zapisujących się na Twój newsletter będzie musiał potwierdzić swój adres mailowy, aby otrzymać ebooka. Znajdzie go w mailu z podziękowaniem. 

Konfiguracja maila potwierdzającego

Zanim przejdziemy do maila z podziękowaniem, warto skonfigurować wygląd maila potwierdzającego. Zostanie on wysłany do osoby, która wypełniła formularz zapisu na stronie. Warto aby był on spójny z samym formularzem i zachęcał do potwierdzenia adresu mailowego. Możesz tu po raz kolejny wspomnieć o ebooku.  Aby skonfigurować takiego maila w MailChimpie, przejdź do Audience > Signup forms > Form Builder.

MailChimp - form builder

Na nowej stronie wybierz z rozwijanej listy Forms and response emails opcję Opt-in confirmation email.

MailChimp - opt-in confirmation email

Teraz możesz dowolnie skonfigurować treść i wygląd tej wiadomości korzystając z buildera MailChimp. 

Wysłanie ebooka w podziękowaniu za zapis

W podobny sposób możesz dostosować maila z podziękowaniem za zapis, który będzie wysłany po potwierdzeniu adresu mailowego. Wystarczy z listy Forms and response emails wybrać opcję Confirmation thank you page. Teraz możesz dodać do maila link z Twoim ebookiem. Ważne, aby rzucał się w oczy. Warto więc skorzystać z przycisku lub pogrubionego tekstu. Najważniejsze, aby podlinkować tam plik z ebookiem

Dzięki temu świeżo zapisany do newslettera użytkownik będzie mógł pobrać ebooka, a Ty dostaniesz kolejnego odbiorcę swoich treści. W podobny sposób możesz dodać inne prezenty za zapis jak przykładowe projekty, pliki Excel lub kupony rabatowe. Teraz pozostaje tylko odpowiednio wypromować newsletter i czekać na kolejne zapisy. Powodzenia! 

PS Zajrzyj po cyber_Ebooki! 🙂

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

Jedna odpowiedź do "Jak uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka?"

  1. kasia pisze:

    swietny artykul, dzieki!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014