W czasach wszędobylskiego spamu, coraz trudniej rozwijać listę mailingową. Jak zatem zachęcić użytkowników Twojej strony do zapisu na newsletter? Najskuteczniejszym sposobem jest stworzenie czegoś wartościowego, co dostanie on za zapis. W tym artykule pokażę Ci jak uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka

W dobie atakujących zewsząd wiadomości i newsletterów, użytkownicy nie są chętni by przekazać swój adres mailowy. Oczywiście, można testować kolejne wersje tekstu przy zapisie na newsletter lub wprowadzać coraz to nowe rozwiązania jak pop-up lub dedykowana strona. Wszystko to rzeczywiście może wpłynąć pozytywnie na ilość zapisujących się osób, ale wciąż najskuteczniejszym rozwiązaniem jest po prostu zaoferowanie czegoś w zamian za zapis na newsletter

W marketingu nazywane jest to lead magnet. Może on przybierać przeróżne formy. Mogą to być pliki, przykładowe projekty, checklisty. Dla sklepów internetowych są to zazwyczaj kody rabatowe, ale także ebooki. W tym artykule będę właśnie korzystał z przykładu ebooka. Taki lead magnet może okazać się szalenie skuteczny, musi mieć jednak jakąś wartość dla użytkownika. W zasadzie można uprościć to do równania, iż im większa wartość, tym większa skuteczność takiego rozwiązania. Jeszcze lepiej jeśli lead magnet pokrywa się mocno z tematyką Twojej strony lub bloga – dzięki temu pozyskasz potencjalnie dotarcie do osób, które będą rzeczywiście zainteresowane także Twoją usługą lub produktem. 

Jak uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka?

Przejdźmy zatem do konkretnych rozwiązań i elementów, które będą Ci potrzebne. 

Formularz zapisu do newslettera 

Aby uruchomić zapis na newsletter w zamian za pobranie ebooka potrzebujemy oczywiście formularza do zapisu na newsletter. W tym przypadku nie ma większego znaczenia jakiej formy zapisu użyjesz. Możesz skorzystać z tego, co masz już na swojej stronie. Pamiętaj przy tym, aby wyeksponować swój lead magnet – to on ma być główną gwiazdą w Twoim formularzu i zdobywać dla Ciebie kolejne zapisy na newsletter. 

Wgranie Ebooka na serwer

Jeśli chcesz przyciągać nowych subskrybentów za pomocą ebooka, potrzebujesz odpowiednio przygotowanego pliku. Jak zatem udostępnić taki plik? 

Jeśli korzystasz z WordPressa możesz po prostu wgrać plik PDF do swojej biblioteki mediów. Aby to zrobić, przejdź do Media > Dodaj nowe, a następnie wybierz plik z ebookiem. 

wgrywanie ebooka na serwer przez WordPressa

Po dodaniu pliku, możesz przejść do edytowania jego szczegółów. Znajdziesz tam link prowadzący do tego pliku, który będzie przydatny w dalszej części tego poradnika. 

link do wgranego ebooka przez WordPressa

Możesz także umieścić plik bezpośrednio na serwerze korzystając z klienta FTP. Sprawdź koniecznie artykuł Artura, który w prosty sposób wyjaśnia jak wrzucić swoje pliki przez FTP. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku, najważniejszy jest link do samego pliku. 

Pamiętaj, że jeśli umieszczasz plik na swojej stronie, warto ukryć go przed wyszukiwarkami. W tym celu możesz po prostu wykluczyć go w pliku robots.txt. 

Jak wysłać ebooka w zamian za zapis na newletter?

Jednym z rozwiązań na wysłanie ebooka za zapis do newslettera jest stworzenie strony z podziękowaniem za zapis i tam umieszczenie linku do pliku. Takie rozwiązanie ma jednak sporą wadę – nie masz pewności, że użytkownik podał swojego prawdziwego maila. Stworzenie ebooka kosztowało sporo czasu i energii, szkoda więc byłoby oddawać go za nic. W takiej sytuacji warto wykorzystać double opt-in, czyli podwójne uwierzytelnienie. Dopiero po potwierdzeniu adresu mailowego przez użytkownika, otrzyma on link do ebooka. Oczywiście, wciąż możemy dostać słabej jakości maila, ale jest to najlepsze rozwiązanie, które nie wymaga dużego wysiłku. 

Przejdźmy do konkretów. Jeśli chcesz rozwijać swoją bazę mailową, to domyślam się, że korzystasz lub masz zamiar korzystać z narzędzia do zarządzania taką bazą. Najpopularniejszymi rozwiązaniami tego typu na rynku są MailChimp, MailerLite czy Frashmail. W tym artykule pokażę Ci jak zrobić to korzystając z MailChimpa. Ogólna zasada jest bardzo podobna i możliwa do zastosowania w większości systemów.

Włączenie double opt-in

Zaloguj się do swojego panelu MailChimp. Następnie przejdź do Audience > Audience dashboard > Manage audience. 

Włączenie double opt-in w MailChimp - edycja odbiorców

W nowym oknie przejdź do Settings > Audience name and defaults

Włączenie double opt-in w MailChimp - ustawienia

W końcu, na ekranie ustawień, zaznacz opcję Enable double opt-in i zapisz zmiany.

Włączenie double opt-in w MailChimp

Dzięki włączeniu tej opcji, każdy z zapisujących się na Twój newsletter będzie musiał potwierdzić swój adres mailowy, aby otrzymać ebooka. Znajdzie go w mailu z podziękowaniem. 

Konfiguracja maila potwierdzającego

Zanim przejdziemy do maila z podziękowaniem, warto skonfigurować wygląd maila potwierdzającego. Zostanie on wysłany do osoby, która wypełniła formularz zapisu na stronie. Warto aby był on spójny z samym formularzem i zachęcał do potwierdzenia adresu mailowego. Możesz tu po raz kolejny wspomnieć o ebooku.  Aby skonfigurować takiego maila w MailChimpie, przejdź do Audience > Signup forms > Form Builder.

MailChimp - form builder

Na nowej stronie wybierz z rozwijanej listy Forms and response emails opcję Opt-in confirmation email.

MailChimp - opt-in confirmation email

Teraz możesz dowolnie skonfigurować treść i wygląd tej wiadomości korzystając z buildera MailChimp. 

Wysłanie ebooka w podziękowaniu za zapis

W podobny sposób możesz dostosować maila z podziękowaniem za zapis, który będzie wysłany po potwierdzeniu adresu mailowego. Wystarczy z listy Forms and response emails wybrać opcję Confirmation thank you page. Teraz możesz dodać do maila link z Twoim ebookiem. Ważne, aby rzucał się w oczy. Warto więc skorzystać z przycisku lub pogrubionego tekstu. Najważniejsze, aby podlinkować tam plik z ebookiem

Dzięki temu świeżo zapisany do newslettera użytkownik będzie mógł pobrać ebooka, a Ty dostaniesz kolejnego odbiorcę swoich treści. W podobny sposób możesz dodać inne prezenty za zapis jak przykładowe projekty, pliki Excel lub kupony rabatowe. Teraz pozostaje tylko odpowiednio wypromować newsletter i czekać na kolejne zapisy. Powodzenia! 

PS Zajrzyj po cyber_Ebooki! 🙂

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?