O content marketinguContent marketing, to inaczej marketing treści. Jest opracowaną strategią marketingową, wykorzystującą takie narzędzia jak: filmy, tekst, grafika, materiały dźwiękowe mające na celu utrzymać relację marka-klient. Celem content marketingu jest skłonienie ludzi, aby poprzez przeczytanie tekstu, obejrzenie materiału, kojarzyli naszą markę, a w konsekwencji stali się lojalnymi klientami marki. Działania content marketingowe ukierunkowywane są na konkretne grupy odbiorców. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, zgodnie z potrzebami i charakterystyką osób zainteresowanych Twoim produktem...Czym jest Content marketing? rozmawiam z Michałem Bąkiem, twórcą portalu „Marketing i Biznes” i ogromnej społeczności, która łączy się na grupie o tej samej nazwie. Zaprosiłem Michała do tego wywiadu, ponieważ zaimponował mi tempem rozwoju swojej facebookowej grupy „marketing i biznes”, wprowadzając dynamiczne formaty AMA i skupiając osoby wnoszące wiele do polskiego digital marketingu i szeroko rozumianej przedsiębiorczości.

wywiad z Michałem Bąkiem o content marketingu

Michał, od jakiś 2 lat stałeś się bardzo znany w Sieci. Jakie kamienie milowe możesz wymienić w swojej karierze?

Na pewno jednym z kamieni milowych było u mnie rozpoczęcie tworzenia treści do Internetu. Gdy zacząłem produkować content – najpierw jako freelancer, a później jako właściciel małej firmy – zobaczyłem, jak duże przełożenie ma to na moją rozpoznawalność w branży i co za tym idzie – zamówienia. Po rezygnacji z etatu stworzyłem e-booka, który pozyskał dla mnie pierwsze zlecenia, i to zdecydowanie był kamień milowy mojej działalności w sieci.

Co sprawiło, że stworzyłeś portal i grupę „Marketing i Biznes”? W jaki sposób wyróżniacie się jako społeczność?

Przypadek spowodował, że założyliśmy portal. Wcześniej tworzyłem agencję Elivo i stwierdziłem, że portal, a właściwie wtedy magazyn, będzie dobrym miejscem, aby opracowywać treści i zdywersyfikować przychód. Grupę „Marketing i Biznes” stworzyła moja siostra Marta. W pierwszej fazie działalności grupy nie była ona ani nazbyt popularna, ani też nie miała charakteru społeczności. Pierwotnie wrzucaliśmy tam tylko linki do artykułów z portalu, co było nie tylko nieskuteczne, ale też powodowało, że ludzie nie odczuwali celu w byciu w takiej grupie. Dopiero po przyjściu Daniela Kotlińskiego silniej zajęliśmy się budowaniem prawdziwej społeczności. Coraz bardziej merytoryczne dyskusje, coraz więcej ciekawych członków… To właśnie spowodowało, że staliśmy się jedną z czołowych grup biznesowych w Polsce (tak, jestem świadomy, że nie ma ich zbyt wiele, dlatego każdy, kto robi to dobrze, jest w czołówce). Na pewno wyróżnia nas to, że jesteśmy prawdziwą społecznością, zżytą ze sobą, nastawioną na rozwój swoich biznesów i spotykającą się na konferencji „Founders Mind”, którą powołaliśmy do życia, opierając się właśnie na naszej społeczności.

Czy content marketing jest ważny? Jeśli tak, to dlaczego? I w jaki sposób robić to prawidłowo?

Dla mnie content marketing nie tylko jest ważny, ale wręcz – tak jak ostatnio mówiłem – jesteśmy organizacją content driven, czyli wszystkie rzeczy, które sprzedajemy, całą uwagę w Internecie, którą zbieramy, tworzymy właśnie w ten sposób. Nie odpowiem, jak robić to dobrze, bo każdy ma na to inną receptę – podpowiem tylko, że warto obserwować marki, które ten content faktycznie robią dobrze, np. Just Join IT. Content to nie jest w końcu coś uniwersalnego, nie mamy tu sytuacji, w której u jednej osoby zadziała rzecz X, a następnie ta sama rzecz musi zadziałać gdzie indziej. Jestem przy tym totalnym przeciwnikiem narzucania innym danego sposobu myślenia, dlatego nie chciałbym kierować czytelnika. Podkreślę tylko, że bardzo ważne jest thinking out of the box i nieodczuwanie lęku przed testowaniem.

Nad czym aktualnie pracujesz?

Pracuję nad produktami, które będą powiązane z marką „Marketing i Biznes”. Obecnie mamy przecież konferencję „Founders Mind”, a to dopiero wierzchołek góry lodowej – doskonale zdaję sobie sprawę, jak duży jest potencjał i potrzeba zaopiekowania się polskimi przedsiębiorcami. Nie zdradzając zbytnio szczegółów, powiem jedynie, że już niedługo będziemy informowali społeczność o naszych kolejnych planach wydawniczych.

Co zmieniło się w Twoim podejściu do content marketingu na przestrzeni lat?

Przede wszystkim sprofesjonalizowałem swoje podejście. Zacząłem się dokształcać, np. przez czytanie książek osób, które żyją z pisania (Mróz, King, Bonda), aż po analizę bardzo skomplikowanych case studies z rynku amerykańskiego. Sprofesjonalizowałem większość aspektów – od bycia w wielu różnych formatach: social media, blog, YouTube i podcast, aż po podejście do częstotliwości i jakości. Kiedyś wydawało mi się, że mogę tworzyć tylko bloga, ale dziś wiem, że nasi odbiorcy są różni, chcą kilku punktów styku z naszą marką i z tego powodu musimy być obecni w wielu miejscach. Gdy ktoś mnie pyta, jak znajduję na to czas, odpowiadam, że to mój biznes, więc tu nie może być tak, że nie mam na coś czasu – po prostu to robię.

Jak oceniasz, co będzie istotne w content marketingu w najbliższych latach?

W content marketingu w najbliższych latach na pewno w dużej mierze zwiększy się rola wideo i podcastów. Jeżeli Twojej marki nie ma jeszcze w tych formach, za 2–3 lata możesz sporo stracić. Może się okazać, że ludzie weryfikują wszystko w różnych miejscach, rozmaitych wyszukiwarkach: YouTube, Google czy nawet wyszukiwarkach podcastowych, i jeżeli Cię tam nie będzie, możesz zostać zapomniany. Warto więc zdywersyfikować kanały, którymi docieramy do innych z naszymi treściami.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014