W poszukiwaniu własnej ścieżki zawodowej często stajemy przed dylematem: własny biznes czy praca na etacie? W momencie, gdy rozważamy możliwość dla swojej drogi zawodowej, towarzyszy nam mieszanka entuzjazmu i wątpliwości. Co będzie lepszym rozwiązaniem? Zanim podejmiemy decyzję, warto dokładnie przyjrzeć się obu opcjom i zastanowić, która z nich lepiej odpowiada naszym umiejętnościom i możliwościom.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach rozpoczynających karierę zawodową, zastanawiających się między pracą na etacie a rozpoczęciem własnego biznesu,
  • pełnoetatowych pracownikach, zaczynających rozważać alternatywy zawodowe,
  • wszystkich tych, którzy aktywnie zadają sobie pytania dotyczące swojej ścieżki kariery i poszukują nowych wyzwań zawodowych.

Praca na etacie czy własny biznes?

Pamiętasz, jak Forrest Gump, w filmie o tym samym tytule, w rolę którego wcielał się Tom Hanks, tuż po zakończeniu służby wojskowej szukał swojej drogi w życiu? Jednym z wątków, jaki śledzimy jest jego przyjaźń z Bubbą, którego poznaje na wojnie w Wietnamie. Bubba opowiada o swoich marzeniach i planach tuż po zakończeniu wojny – dzieli się z głównym bohaterem tym, że zamierza kupić kuter i otworzyć biznes krewetkowy. Niestety przyjaciel Forresta ginie w niej. Po jego śmierci, Forrest postanawia zrealizować marzenie Bubby i kontynuować działalność firmy. Osiąga sukces jako przedsiębiorca, pokazując, że czasem odwaga i determinacja mogą przewyższyć wszelkie przeszkody. Czy to właśnie nie one hamują Cię przed decyzją o własnej działalności gospodarczej?

Podobnie jak bohater filmu, tak i każdy z nas, może stanąć przed podobnym wyborem. Czy własny biznes jest dla mnie? Czy jednak praca na etacie? A może dodatkowa działalność obok pracy podstawowej? Tylko w 2022 r. w Polsce zarejestrowano 366 803 firm, notując wzrost w stosunku do roku 2021 r. [1] Natomiast na etacie pracuje w naszym kraju 13,5 miliona osób.[2]

W 2022 r. zarejestrowano 366 803 firm i jest to 4,7% wzrost względem roku 2021.

Etat czy własna działalność gospodarcza

Praca na etacie. Co warto wiedzieć?

Praca na etacie to popularna forma zatrudnienia, w której pracownik świadczy stosunek pracy na podstawie umowy o pracę. Pracownik podpisuje umowę o pracę z pracodawcą, która określa warunki zatrudnienia, takie jak rodzaj pracy, obowiązki, wynagrodzenie, czas pracy, urlopy itp.

Zalety pracy na etacie

Praca na etacie, czyli zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w ramach tradycyjnego stosunku pracy, niesie ze sobą wiele korzyści. To przede wszystkim zabezpieczenie sytuacji materialnej pracownika. Będąc w stosunku pracy, otrzymujemy stałe, comiesięczne wynagrodzenie, co nie jest już tak oczywiste w przypadku pracy na własny rachunek.
Przyjrzyjmy się korzyściom:

  • Stałe wynagrodzenie
    Regularne, stałe wynagrodzenie na etacie pozwala zachować stabilność finansową.
    W przeciwieństwie do przedsiębiorców, którzy muszą radzić sobie z nieregularnymi dochodami, pracownicy na etacie mogą polegać na stałej pensji.

  • Zabezpieczenie przyszłości
    Pracując na etacie, pracownicy korzystają z różnorodnych zabezpieczeń socjalnych. Wśród nich: ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie społeczne, czy fundusze emerytalne. Praca na etacie zapewnia zatem bezpieczeństwo finansowe w razie choroby, wypadku czy przejścia na emeryturę.

  • Stabilność zatrudnienia
    Świadczenie pracy na etacie często idzie w parze z większą stabilnością zatrudnienia. Pracownicy mogą czuć się pewniej pod względem długoterminowej perspektywy zawodowej.

Własny biznes. Jak to działa?

Z czasem możesz zacząć zastanawiać się nad pracą na własny rachunek. Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to ekscytujące, ale jednocześnie wymagające przedsięwzięcie. Przygotowanie do nowej sytuacji zawodowej wymaga zarówno analizy rynku, dobrego pomysłu i zaplecza technologicznego.

O tym, jakie obawy mogą towarzyszyć przy zakładaniu własnego biznesu, zapytaliśmy Karolinę Bodecką, miłośniczkę szydełkowania, kolorów i przędzy, która swoją pasję przekuła w pracę, a jej efekty możesz zobaczyć na motkidobromirki.pl. Jest to sklep internetowy, który działa na platformie sklepowej _Stores.

Karolina Bodecka - właścicielki marki Motki Dobromirki

Moją pierwszą a zarazem największą obawą było to czy to jest właściwy moment na taki ruch. Obawiałam się sytuacji rynkowej, czyli szalejącej inflacji oraz tego, że każdy z klientów oszczędza na czym tylko może, a w szczególności na swoich pasjach. Drugą obawą była ta czy już na tyle rozbudowałam bazę klientów, że pozwoli mi się ona utrzymać i rozwijać firmę.

Karolina Bodecka, motkidobromirki.pl

Pomysł na biznes czyli znalezienie własnej niszy

Warto zacząć od zidentyfikowania obszaru, w jakim masz doświadczenie lub widzisz niewykorzystane możliwości. Przeprowadź analizę rynku, aby zidentyfikować potencjalne luki i potrzeby w branży, w jaką chcesz wejść. Znajomość swoich konkurentów, grupy docelowej i trendów rynkowych pomoże przerodzić Twój plan w rzeczywistość. Zidentyfikuj niszę czyli przestrzeń, w jakiej produkty czy usługi oferowane są wąskiej grupie docelowej.

Koncentracja na niszy może oznaczać mniejszą konkurencję w porównaniu do rynku masowego. To daje przedsiębiorcy szansę na skuteczne zdefiniowanie swojej oferty i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Własna działalność – zalety

Obserwujemy rosnąca dynamikę rejestrowania własnej działalności. Ten trend jest zauważalny zarówno wśród młodych osób na początku kariery, poszukujących ścieżek zawodowych bardziej zgodnych z ich pasjami i aspiracjami, jak i wśród doświadczonych pracowników, którzy chcą zmienić swój model pracy. Z czego to wynika? Wśród najważniejszych zalet możemy wymienić:

  • autonomia
    Prowadząc własną firmę, jedną z największych zalet jest możliwość podejmowania decyzji i kształtowania strategii działania według własnych preferencji.

  • zarobki
    Własny biznes otwiera drzwi do potencjalnie wyższych zysków. Jako właściciel firmy, możesz generować wyższe zyski niż w przypadku pracy na etacie. To jednak inwestycja długoterminowa. Warto zaznaczyć, że pierwsze lata prowadzenia firmy mogą być trudne, a zyski niestabilne.

  • elastyczność w zarządzaniu
    Posiadanie własnej działalności oznacza pełną kontrolę nad wszystkimi aspektami firmy, od strategii marketingowej po decyzje operacyjne. Przedsiębiorcy mają większą elastyczność w zarządzaniu czasem pracy, co pozwala na lepsze dostosowanie harmonogramu do indywidualnych potrzeb.

Etat czy własny biznes, a może jedno i drugie?

Praca na etacie zapewnia regularny dochód i płynność finansową, co może być ważne zwłaszcza na początku kariery zawodowej. Własny biznes daje natomiast pełną kontrolę i możliwość realizacji własnych pomysłów, co sprzyja kreatywności i innowacyjności.

KRYTERIUMPraca na etacieWłasna dzialalność
ODPOWIEDZIALNOŚĆCzęściowa związana ze stanowiskiem pracyPełna odpowiedzialność za wszystkie aspekty działalności
DECYZYJNOŚĆOgraniczona decyzyjność w stosunku do konkretnego obszaruPełna kontrola i autonomia w podejmowaniu decyzji
WYNAGRODZENIEStałe, regularne wynagrodzenieNiepewność dochodów, ale potencjalnie wyższe zyski
STABILNOŚĆStabilność zatrudnienia, większa pewność finansowaRyzyko utraty firmy, ale potencjalne korzyści finansowe
ELASTYCZNOŚĆMniej elastyczny grafik, stałe godziny pracyElastyczny grafik, możliwość dostosowania do własnych preferencji
Praca na etacie czy własna działalność?

Inną możliwością jaką możesz zastosować jest połączenie tych dwóch form. Rozpoczęcie własnego biznesu, przy zachowaniu pracy na etacie, może być bezpieczną bazą finansową na początkowym etapie prowadzenia firmy.

Własny sklep internetowy

Założenie sklepu internetowego to jedna z dostępnych form własnej działalności gospodarczej, która idealnie współgra z pracą na etacie. Rozwijając sklep internetowy, przedsiębiorca może czerpać korzyści z elastyczności czasowej, minimalizować ryzyko finansowe i równocześnie budować swoją markę w sieci. Rozwój technologii umożliwia dostęp do zasobów, narzędzi i wiedzy, co sprawia, że założenie własnego sklepu internetowego staje się bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej.

O czym warto pamiętać?

Zanim przystąpisz do założenia sklepu internetowego, zainwestuj czas w dokładne zrozumienie rynku, na jakim zamierzasz działać. Przeprowadź gruntowne badania, aby poznać preferencje klientów, analizować konkurencję i zidentyfikować luki na rynku. Wyraźnie określ swój cel biznesowy i zdefiniuj grupę docelową, aby dostosować ofertę do oczekiwań potencjalnych klientów. Przyjrzyj się również dostępnym platformom e-commerce, wybierając taką, która najlepiej spełnia Twoje potrzeby.

Karolina Bodecka - właścicielki marki Motki Dobromirki

Pierwszą i chyba najważniejszą radą jest to, by nastawić się na początku na ogrom pracy który może zaskoczyć, a który będzie niewspółmierny do dochodów. Zatem warto by dobrze przemyśleć swój pomysł na biznes, znaleźć niszę ale też robić to co się tak naprawdę lubi. Myślę, że planując swą własną działalność nie warto zamykać się na tylko „jeden” produkt, lecz na kompleksową usługę/produkt, co pozwoli nam zachować większą płynność finansową. Trzeba też mieć otwarty umysł, planować z dużym wyprzedzeniem ale również podejmować elastyczne działania na tu i teraz.

Karolina Bodecka, motkidobromirki.pl

Pierwszy sklep na _Stores

Myślisz, że założenie własnego sklepu jest trudnym i wymagającym rozwiązaniem? Nic bardziej mylnego. Dla użytkowników dopiero startujących z własnym biznesem, polecamy gotowe rozwiązanie _Stores, które w ciągu kilku minut pozwala stworzyć własny, gotowy sklep. Prowadzenie sklepu w _Stores nie wymaga umiejętności technicznej. Obsługa panelu sklepu jest intuicyjna.

jak założyć sklep internetowy - poszczególne kroki
Założenie sklepu internetowego w _Stores to kilka prostych kroków, które wykonasz w mniej niż kwadrans. W tak krótkim czasie możesz mieć własny sklep internetowy.

Co zatem wybrać? Własny biznes czy praca na etacie? Każda z form charakteryzuje się swoimi zaletami. Coraz więcej osób decyduje się również na hybrydowe podejście, łącząc pracę na etacie z rozwojem własnego biznesu, co pozwala na maksymalizację korzyści z obu opcji. Niezależnie od wybranej drogi, kluczem do sukcesu jest świadome podejście, ciągłe doskonalenie się i gotowość na adaptację do zmieniających się warunków rynkowych.

źródło:
[1] isbtech.pl
[2] money.pl
[3] Główny Urząd Statystyczny
[4] bankier.pl
[5] tamże
[6] tamże

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?