Być może zakładasz pierwszy sklep internetowy na WooCommerce, a może po prostu nie czujesz pełnego zadowolenia z obecnego serwera? Zastanawiasz się, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze? Popatrzmy wspólnie, czym hosting WooCommerce różni się od regularnego hostingu www i wówczas będzie Ci łatwiej ocenić, czy takie rozwiązanie ma dla Ciebie sens.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • właścicielach stron na WordPressie, zamierzających rozpocząć sprzedaż online,
  • właścicielach e-commerce, poszukujących rozwiązania, dającego więcej korzyści,
  • specjalistach ds. e-commerce, którzy oczekują poprawienia widoczności w Google,
  • osobach pragnących bezpieczeństwa przy wprowadzaniu zmian w sklepie,
  • wszystkich tych, którzy walczą o lepszy odsetek finalizacji koszyka zakupowego.

Sklep internetowy WooCommerce – dla kogo?

WordPress to najpopularniejszy system do tworzenia stron internetowych. Jak pokazują badania zrealizowane przez w3techs, w jego oparciu działa ponad 60% systemów zarządzania treścią. Co więcej, w 2021 roku, przekroczył 40% udziału w rynku.[1] Wg naszego autorskiego badania polskiego internetu – ok. 75% wszystkich zidentyfikowanych CMS w Polsce to instalacje WordPress.

Nic więc dziwnego, że w oparciu o tę platformę, tworzone i rozwijane są sklepy internetowe.

Mając stronę na WordPressie, możesz szybko przejść do sprzedaży online, wykorzystując do tego silnik e-commerce, jakim jest WooCommerce. To jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, za pomocą której możesz zacząć sprzedawać w sieci. Przyciąga swoją intuicyjnością i prostotą. Możesz skorzystać z bezpłatnej wersji rozszerzenia oraz płatnej, bogatszej w funkcje.

Sprawdziliśmy, jak radzą sobie dwie najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce. Tylko w tym roku, widać, że to właśnie WooCommerce stał się numerem 1.

W Polsce wg naszych pomiarów w grudniu 2021 było ok. 55 tysięcy instalacji WooCommerce. Warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie są realnie działającymi sklepami. WooCommerce to popularna wtyczka, czasami instalowana domyślnie z atrakcyjnym graficznie motywem. Dla porównania – na miejscu drugim w wykrytych technologiach jest PrestaShop, z ok. 24 tysiącami działających instalacji w Polsce.

Zastanawiasz się, jak to wygląda globalnie? Jeżeli chodzi o samą liczbę pobrań pluginu, przekroczyła ona liczbę 82 milionów. Ile natomiast powstało rzeczywistych sklepów w 2021 roku opartych na silniku WooCommerce? Według przeprowadzonych badań to prawie 4 miliony!

Zagłębmy się jeszcze dalej. Spójrzmy, ile sklepów internetowych funkcjonuje na silniku WooCommerce. Badania pokazują jasno, 29% działających sklepów internetowych globalnie jest zbudowanych na WooCommerce. Wyprzedzając jednocześnie Magento i Shopify.[2]

Aby móc sprzedawać w sieci w oparciu o własny sklep i sewer, potrzebujesz trzech rzeczy z obszaru technologicznego. Są to:

W tym artykule omówię dla Ciebie wybór hostingu pod WooCommerce.

O tym jak założyć sklep na WordPressie przeczytasz w naszych poprzednich wpisach. Zobacz serię praktycznych wskazówek.

Dlaczego to takie ważne? Dane nie pozostawiają złudzeń!

Szybki, stabilny i bezawaryjny hosting to fundament działania e-sklepu, dający realną konwersję. Każda sekunda niedostępności witryny mierzona jest konkretną kwotą straty. Zastanawiasz się jak to możliwe? Każda minuta niedostępności usług kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów.

Taką zależność zbadał Gartner. Według przeprowadzonych badań średni koszt spowodowany niedostępnością usług tylko (aż!) przed minutę, to strata w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw w przedziale pomiędzy 137$, a 427$. W przypadku większych przedsiębiorstw mówimy o stracie  sięgającej rzędu od 5 600, do nawet 9 000 $.[3].

Twoja strona ładuje się powyżej 3 sekund? Stracisz niemal połowę klientów!

Wybór hostingu wpływa na szybkość Twojego sklepu, a tym samym na konwersje. Jeżeli czas ładowania zasobów strony jest zbyt długi, strona zawiera błędy techniczne, a sposób dokonywania transakcji jest wydłużony, klienci nie finalizują zakupów. Efekt porzuconych koszyków od dawna stoi w centrum zainteresowania właścicieli e-commerce. Dlaczego o tym mówię? 70% zakupów online nie kończy się finalizacją transakcji. [4] Idąc dalej, wśród przyczyn tego zjawiska znajdują się te bezpośrednio związane z Twoją stroną, m.in. 

  • zbyt długi/ skomplikowany proces realizacji transakcji (18%),
  • witryna zawiera błędy/ulega awarii (12%),
  • brak zaufania do bezpieczeństwa strony (17%). [5]

Gdyby do tego dodać fakt, że 40% użytkowników opuszcza witrynę (w tym sklepy internetowe), jeżeli ta, nie załaduje się w przeciągu 3 sekund to mamy solidną podstawę do tego, żeby poświęcić nieco więcej czasu i uwagi na wybór hostingu pod WooCommerce.

Jak wybrać hosting pod WooCommerce?

Hosting to niezbędna infrastruktura do tego, abyś mógł prowadzić sklep internetowy. To, jaki hosting wybierzesz pod swój sklep internetowy, wpływa bezpośrednio na jego szybkość i wydajność.
Te z kolei wpływają na ilość zamówień, w ostateczności konwersje i zyski dla Ciebie.

Wybierając hosting pod WooCommerce, musisz zintegrować kilka elementów. Z jednej strony parametry, które wspomogą wydajność i bezpieczeństwo twojego sklepu online, z drugiej zaś prognozy rozwoju Twojego biznesu. W tym miejscu warto wziąć pod uwagę powierzchnię serwera. Pamiętaj, że im więcej plików, materiałów graficznych i innych danych, tym więcej miejsca będziesz potrzebować.

Przeprowadziliśmy badania, w których jako dwa kluczowe argumenty stawiane infrastrukturze, twórcy e-sklepów zaznaczają: krótki czas ładowania witryny (90,2%) oraz automatyczne kopie zapasowe (82,8%).

Co się liczy dla twórców stron i sklepów?

Hosting pod WooCommerce – wymagania

Podstawowe wymagania, które musi spełniać hosting pod WooCommerce wyglądają następująco:

  • Apache lub Nginx – ale okazuje sie, że świetnie działa też LiteSpeed
  • PHP 7.4 lub wyższa,
  • baza danych MySQL 5.6 / MariaDB 10.1 wzwyż,
  • obsługa HTTPS oraz dostęp do FTP,
  • minimalny limit pamięci 256 MB.

Powyższe wymagania nie są niczym nowym, i te znajdziesz w podstawowym rozwiązaniu hostingu współdzielonego. Zwróć uwagę na aktualność wersji PHP i MySQL. Tylko bieżące wersje posiadają wsparcie producentów i zawierają wszystkie niezbędne poprawki związane z bezpieczeństwem.
Na początku prowadzenia biznesu on-line, podstawowe rozwiązanie hostingu współdzielonego, mogą wydać Ci się w zupełności wystarczające.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź artykuł na temat szybkości stron www

Hosting WooCommerce

Wybierając dedykowane rozwiązanie pod WooCommerce, otrzymujesz rozwiązanie zoptymalizowane pod kątem e-commerce.

Skrócony czas odpowiedzi serwera

Czas odpowiedzi możemy, przykładowo, zmierzyć za pomocą wskaźnika TTFB (Time to First Byte). Określa on potrzebny czas, od chwili wysłania żądania do serwera, aż po odebranie pierwszych bajtów danych.

Wybierając hosting WooCommerce, możesz skrócić ten czas do 30 ms. W porównaniu do standardowego rozwiązania hostingowego, to aż 10-krotnie krótszy czas reakcji. Dla porównania – mrugnięcie ludzkiego oka to 250 ms.

Czas TTFB – czyli czas do pierwszego bajtu danych w hostingu WooCommerce

Dzięki stosowaniu technologii LiteSpeed cache jesteśmy w stanie zapewniać bardzo niskie czasy do pierwszego bajtu, co jest pożądane zarówno dla ludzi, jak i dla robotów wyszukiwarki.

Dokładna wartość uzyskanego TTFB zależy od Twojej sieci (a konkretnie, od tego, jak Twój operator internetu jest „skomunikowany” z operatorem obsługującym serwer), Twojego sklepu i jego konfiguracji (wtyczki potrafią mocno spowolnić działanie sklepu), a wreszcie wydajności samego serwera.

Dedykowane rozwiązanie hostingowe pod WooCommerce, wspiera szybkość Twojego sklepu. Lepsza szybkość wczytywania to więcej konwersji w Twoim e-sklepie. Hosting dedykowany pod WooCommerce, to również dobre wsparcie w osiąganiu dobrych wyników z Core Web Vitals, czyli czynnikami będącymi w kręgu zainteresowania Google, które odnoszą się bezpośrednio do szybkości.

Mówimy tutaj o 3 sygnałach: Ładowanie, interaktywność i stabilność wizualna, o których pisaliśmy poprzednio. Obszerny wykład na temat roli szybkości znajdziesz w poniższym webinarze. – Zapraszam, warto obejrzeć na spokojnie, kiedy masz dłuższą chwilę – to ponad godzina mocnej merytoryki!

Poprawiona wydajność sklepu

Poprzez wydajność sklepu, rozumiemy liczbę osób, które jednocześnie mogą przebywać na stronie. To zdolność Twojego sklepu do obsługi kilkuset zapytań użytkowników jednocześnie. Znaczenia nabierają tutaj techniki cacheowania.

W hostingu WooCommerce wdrożyliśmy technologię Redis. Oznacza to, krótszy czas reakcji aplikacji, wpływając na szybsze ładowanie się zasobów strony. Zastosowanie Redisa pozwala tym samym zmniejszyć liczbę zapytań przesyłanych do bazy danych MySQL.

Wyobraź sobie, że codziennie w tej samej osiedlowej piekarni kupujesz chleb, po jakimś czasie ekspedientka widząc Cię w sklepie, przystępuje od razu do pakowania produktu. Tak samo w świecie online, elementy strony są zapisywane w pamięci podręcznej, dzięki czemu gdy zapytasz o dany parametr, odpowiedź uzyskasz z pamięci podręcznej.

Przykładowo dla popularnego motywu StoreFront udaje się zmniejszyć liczbę zapytań do bazy aż pięciokrotnie!

Liczba wywołań SQL – WooCommerce + Storefront

Kopie zapasowe Twojej bazy co 4 godziny!

Automatyczna kopia zapasowa, co 4 godziny. To bufor bezpieczeństwa i ochrony zasobów Twojego sklepu, na wypadek pomyłki, ataku lub awarii. Tak częste i pełni automatyczne kopie zapasowe to gwarancja tego, że nawet w czarnym scenariuszu Twoje dane będą po prostu bezpieczne.

Z punktu widzenia działania sklepu i przywrócenia jego funkcjonalności, ważnymi elementami są: dostępność backupów i czas odtworzenia backupu. Dzięki wykonywaniu 6 backupów na dzień, masz gwarancję, że żadna niespodziewana awaria nie wpłynie na przestój działania Twojego e-sklepu.

Zmiany bez obaw, dzięki funkcji „staging”

Mając sklep na WooCommerce, dzięki dedykowanemu hostingowi, możesz mieć własne środowisko testowe, które jest zupełnie niezależne od witryny produkcyjnej. Zatem, rozwiązanie świetnie sprawdza się do testowania nowych wersji WordPress, wprowadzanych zmian w kodzie, aktualizacji/działania wtyczek i innych prac programistycznych.

Możesz stworzyć (w zaledwie chwilę) witrynę testową, aby wprowadzać i sprawdzać efekty wprowadzanych zmian. Tymczasowy adres URL jest wyłączony z indeksacji.

Staging to bezpieczna kopia twojego środowiska produkcyjnego
(bieżącego działającego sklepu internetowego) na serwerze. Dzięki niej możesz bezpiecznie, niezależnie od witryny wprowadzać i testować zmiany.

Staging, bezpieczna witryna testowa

Stałe usprawnianie e-sklepu, podyktowane opiniami użytkowników, nowymi funkcjonalnościami bądź rozwijaniem zakresu działalności będzie stałym elementem pracy. Wprowadzając zmiany, których rezultatów nie jesteśmy do końca pewni, funkcja staging umożliwi nam bezpieczny test bez wpływu na działanie naszej witryny docelowej.

Możesz eksperymentować, wprowadzać zmiany w kodzie, a po wdrożeniu w jej środowisko i upewnieniu się, że wszystko działa zgodnie z planem, jednym kliknięciem zsynchronizujesz zmiany pomiędzy stagingiem, a witryną produkcyjną.

Tomasz Urbański
Tomasz Urbański, cyber_Folks

OKIEM EKSPERTA

Staging, to środowisko deweloperskie, w którym wygodnie i bezpiecznie przetestujesz swoje zmiany. Następnie jednym kliknięciem przeniesiesz je na witrynę produkcyjną Twojego sklepu. Funkcja Staging dostępna jest bezpośrednio w panelu DirectAdmin, pozwala Ci między innymi sprawdzić kompatybilność sklepu z nowszymi wersjami wtyczek, WordPress’a, czy nowszymi wydaniami PHP. Świetnie sprawdzi się także do wprowadzania i testowania nowych funkcji.

Staging w skrócie

  • własne środowisko testowe z tymczasowym adresem URL, niezależnie od witryny produkcyjnej.
  • możliwość wprowadzania prac programistycznych, nowych funkcjonalności, aktualizacji bez wpływu na stronę docelową,
  • adres url, pod którym jest obecna Twoja witryna testowa, jest wyłączony z indeksowania, aby nie wpływać na SEO strony.

Preinstalacje oszczędzające Twój czas

Wybierając hosting WooCommerce, oprócz parametrów technicznych otrzymujesz zestaw preinstalowanych pluginów. Nie musisz zastanawiać się, które rozwiązania wybrać, bo przemyśleliśmy to dobrze.


Takie rozwiązanie otrzymujesz bezpośrednio na swoim hostingu WooCommerce. Nie potrzebujesz żadnych dodatkowych integracji. Hosting WooCommerce pozwoli Ci na dwukierunkową wymianę zakresu danych. Dzięki temu możesz badać aktualne stany magazynowe, synchronizować ceny, bądź na podstawie przyjętego mnożnika określać ich wartość w sklepie online. To także ułatwienie logistyki, od kompletowania zamówienia, poprzez dokumentację, aż po integrację z firmami kurierskimi.

W skrócie

  1. Logistyka (SendIt)

    Logistyka jeszcze nigdy nie była tak prosta. Integracja z SendIt/Apaczka pozwoli Ci łatwo zarządzać wysyłkami, a klienci wybiorą miejsce otrzymania paczki na jednej wygodnej mapce – bez względu czy ma to być paczkomat czy punkt odbioru.

  2. Magazyn (SELLINTEGRO)

    Prowadząc sprzedaż online, jak i offline, zależy Ci, aby wszystkie kanały sprzedaży i systemy logistyczne komunikowały się ze sobą w sposób bezpośredni. Takich możliwości dostarcza Ci integracja hostingu WooCommerce z Sellintegro.
    Preinstalowany plugin ułatwi Ci integrację z takimi systemami jak Subiekt czy CDN Optima.

  3. Opiniowanie (TRUSTMATE)

Będąc właścicielem e-sklepu, zazwyczaj zależy Ci na feedbacku. Zebrane opinie pozwolą Ci jeszcze ściślej wpływać na zadowolenie klientów i projektować działania sprzedażowe. Dzięki szybszej integracji z Trustmate otrzymujesz możliwość aktywnego zapraszania Klientów do wyrażania opinii i oceny całego procesu zakupowego.

Zatem, jak wybrać hosting pod WooCommerce?

W hostingu WooCommerce, który znajdziesz w naszym portfolio, oddajemy Ci do dyspozycji środowisko, dzięki któremu skonfigurujesz swój sklep do działania. Uzyskasz preinstalowane środowisko.

Sklep będzie cechował się:

  • wydajnością (serwer LiteSpeed),
  • łatwością wprowadzania zmian (staging),
  • bezpieczeństwem (kopie co 4 godziny),
  • wygodą (preinstalowane wtyczki)

Potrzebujesz więcej informacji? Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

A jeśli już czujesz w sobie gotowość do przejrzenia pakietów hostingu dla WooCommerce – po prostu kliknij poniżej:

Źródło:
 [1] https://w3techs.com/technologies/details/cm-wordpress
[2] https://barn2.com/woocommerce-stats/
[3] https://flyonthecloud.com/pl/blog/disaster-recovery-plan/
[4] https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate
[5] tamże

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Jedna odpowiedź na "Hosting pod WooCommerce – jak dobrze wybrać?"

  1. Kornelia pisze:

    Świetny artykuł!
    Widać, że autorka ma dużą wiedzę i umiejętność jej przekazywania.
    Na pewno jeszcze do niego wrócę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?