Wersja WordPress to jeden z elementów większego, cyklicznego badania. Jako jeden z wiodących operatorów hostingu stale monitorujemy ponad półtora miliona domen w Polsce i chętnie dzielimy się wiedzą – stąd rozpoczynamy publikowanie raportów o stanie WordPress w Polsce. Raport obejmuje stany, które udało nam się przeanalizować w styczniu 2022 roku.
Wersje WordPress w styczniu 2022 – źródła danych
Źródłem wiedzy o domenach, które podlegały analizie były przede wszystkim:
- domeny zarejestrowane w cyberfolks.pl i innych markach grupy cyber_Folks S.A.
- domeny obsługiwane na serwerach DNS w cyberfolks.pl
- listy domen budowane w sposób zautomatyzowany na podstawie mechanizmów wyszukiwawczych, bazujących na języku polskim
- listy domen budowane w oparciu o autorskie narzędzia analizujące linkowanie między stronami pod kątem seo (seofabryka.pl)
- audyty stron inicjowane przez użytkowników na stronach różnych marek grupy cyber_Folks S.A.
- domeny, których właściciele korzystali z bezpłatnego narzędzia do generowania polityki prywatności na stronę
- domeny używane w adresach mailowych osób, które zapisały się na webinary, pobrały ebooki itp.
W żadnym wypadku wykonywania tego badania nie przekazano nazw domenowych ani danych osób ewentualnie związanych z domenami do żadnego zewnętrznego podmiotu. Wszystkie testy były wykonane wyłącznie w oparciu o własne, wewnętrzne skrypty i mechanizmy analizujące strony.
Analizowany zbiór domen zawierał domeny zarejestrowane i hostowane u różnych operatorów, z dominującą końcówką domenową .pl – jednak były w nim także inne końcówki domenowe. Uproszczone kryterium kwalifikowało domenę do badania polskiego internetu, jeśli:
- domena była krajową domeną NASK
- domena była zarejestrowana przez polski podmiot
- domena była zapisana w kontekście pozwalającym przypisać jej „polskie” zastosowanie, np. jej właściciel wykonywał polski audyt strony.
Ile stron na WordPress jest w Polsce?
Przeanalizowano 1 639 260 domen. Znaczna część domen to strony w budowie lub domeny wystawione na giełdach domen. W wypadku 601 481 domen wykryto jakikolwiek system CMS. Z tej liczby potwierdzono 494 659 stron opartych o WordPress.
Udział WordPress w systemach CMS w Polsce jest podobny do publikacji światowych, choć te mówią częściej o ok. 60%. W analizowanym okresie dla polskich stron wynosił on 82,24%, co oznacza ogromną przewagę WordPress nad jakimkolwiek innym systemem CMS.
82,24%
Strony oparte o WordPress stanowią dzisiaj absolutny trzon polskiej Sieci. Warto zwrócić uwagę, że badanie obejmuje tylko główne domeny – instalacji jest z pewnością o wiele więcej, niż wynika to tylko z liczby domen. Mogą one obejmować także subdomeny i instalacje w folderach domeny głównej, co nie było przedmiotem badania.
WordPress 5.8 zdecydowanym liderem!
W większości wypadków (353 746) udało się sprawdzić wersję rdzenia WordPress. Dla zapewnienia czytelności podaję wyłącznie wyniki dla wersji major (czyli głównej wersji WordPress, kodowanej przez dwie pierwsze cyfry i kropkę między nimi), podawanie wersji minor (czyli tej, oznaczanej trzecią liczbą po drugiej kropce, np. 5.2.3) powodowałoby zbyt wielką nieczytelność.
wersja | liczba stron | udział |
---|---|---|
WordPress 5.8 | 125 236 | 25.32% |
WordPress 5.7 | 35 010 | 7.08% |
WordPress 4.9 | 33 781 | 6.83% |
WordPress 5.5 | 23 249 | 4.7% |
WordPress 5.6 | 22 466 | 4.54% |
WordPress 5.4 | 22 063 | 4.46% |
WordPress 5.3 | 19 505 | 3.94% |
WordPress 5.2 | 16 030 | 3.24% |
WordPress 5.9 | 12 856 | 2.6% |
WordPress 5.1 | 11 556 | 2.34% |
WordPress 4.7 | 10 435 | 2.11% |
WordPress 4.8 | 7 956 | 1.61% |
WordPress 5.0 | 6 745 | 1.36% |
WordPress 4.4 | 3 480 | 0.7% |
WordPress 4.5 | 3 378 | 0.68% |
WordPress inne | 140 913 | 28.49% |
Jak widać, dominuje wersja WordPress 5.8 zgarniając 25.32% udziału. Najnowsza wersja WordPress, tj. w chwili publikacji tego raportu – wersja 5.9, aktualnie ma ponad 2.6% udziału. WordPress 5.9 został udostępniony 25 stycznia, a tym samym w kolejnym miesiącu oczekujemy znacznego wzrostu udziału najnowszej wersji.
Wersja 4.9, prawdopodobnie jako ostatnia sprzed ery Gutenberga (wydana w listopadzie 2017) legitymuje się blisko 6.83% udziałem w rynku, co stawia ją na pozycji trzeciej – czyli zajmuje, niestety, nadal miejsce na podium.
Wersje WordPress a certyfikat SSL
Sprawdziliśmy, jaka część stron na WordPress otwiera się jako strony zabezpieczone certyfikatem SSL, w podziale na wersje. Okazuje się, że poziom dobrych praktyk, związanych ze stosowaniem SSL’a nie jest taki sam względem wersji WordPress.
wersja | liczba stron | w tym z SSL | udział z SSL |
---|---|---|---|
WordPress 5.8 | 125 236 | 91 541 | 73.09% |
WordPress 5.7 | 35 010 | 23 356 | 66.71% |
WordPress 4.9 | 33 781 | 14 183 | 41.99% |
WordPress 5.5 | 23 249 | 13 745 | 59.12% |
WordPress 5.6 | 22 466 | 14 491 | 64.5% |
WordPress 5.4 | 22 063 | 13 687 | 62.04% |
WordPress 5.3 | 19 505 | 11 158 | 57.21% |
WordPress 5.2 | 16 030 | 9 053 | 56.48% |
WordPress 5.9 | 12 856 | 9 865 | 76.73% |
WordPress 5.1 | 11 556 | 4 776 | 41.33% |
WordPress 4.7 | 10 435 | 3 199 | 30.66% |
WordPress 4.8 | 7 956 | 2 761 | 34.7% |
WordPress 5.0 | 6 745 | 2 960 | 43.88% |
WordPress 4.4 | 3 480 | 962 | 27.64% |
WordPress 4.5 | 3 378 | 1 000 | 29.6% |
WordPress inne | 140 913 | 83 549 | 59.29% |
Strony na WordPress były chronione SSLem w stopniu, który można by przypisać poziomowi ogólnej „dbałości” o stronę, wyrażającej się także w w jej aktualizowaniu. Miesiąc temu badaliśmy polski internet i okazało się, że wersja 5.8 uzyskała 73,5% „penetracji” SSL, podczas gdy tym razem wersja 5.8 legitymuje się 73,09% udziałem stron na SSL!
Natomiast dla starszych wersji CMS’a widzimy, że wskaźnik penetracji SSL’ami wynosił zaledwie 20-30%, czyli radykalna większość takich stron funkcjonuje wyłącznie poprzez http://, bez stosowania szyfrowanego połączenia https:// – pozostawianie danych na takich stronach jest ryzykowne, a co więcej, ich właściciele tracą w oczach Google oraz użytkowników.
60,71% – tyle stron na WordPress używa SSL w ujęciu średnim.
Dowiedz się więcej o certyfikatach SSL, jeśli chcesz zrozumieć, dlaczego to takie ważne. W tym miejscu powiedzmy, że, w uproszczeniu, chodzi o:
- zaufanie użytkownika,
- pozycję w Google,
- poufność danych użytkowników.
Co jeszcze chcesz tu zobaczyć?
To chyba pierwsze takie zestawienie, opracowane w pełni w Polsce, obejmujące wersje WordPress w naszym kraju. Uważasz je za interesujące? Śmiało, podziel się w komentarzu! A może jest coś, co chciałbyś, abyśmy zbadali w kolejnych iteracjach badania? Twoja sugestia będzie dla naszego zespołu ważną inspiracją 🙂
Bardzo ciekawy artykuł, prowadze trochę stronek na WordPressie i na pewno wezmę to pod uwagę!