Wersja WordPress to jeden z elementów większego, cyklicznego badania. Jako jeden z wiodących operatorów hostingu stale monitorujemy ponad milion domen w Polsce i chętnie dzielimy się wiedzą – stąd rozpoczynamy publikowanie raportów o stanie WordPress w Polsce. Raport obejmuje stany, które udało nam się przeanalizować w marcu 2021 roku.
Wersje WordPress w marcu 2021 – źródła danych
Źródłem wiedzy o domenach, które podlegały analizie były przede wszystkim:
- domeny zarejestrowane w cyberfolks.pl i innych markach grupy H88
- domeny obsługiwane na serwerach DNS w cyberfolks.pl
- listy domen budowane w sposób zautomatyzowany na podstawie mechanizmów wyszukiwawczych, bazujących na języku polskim
- listy domen budowane w oparciu o autorskie narzędzia analizujące linkowanie między stronami pod kątem seo (seofabryka.pl)
- audyty stron inicjowane przez użytkowników na stronach różnych marek grupy H88 S.A.
- domeny, których właściciele korzystali z bezpłatnego narzędzia do generowania polityki prywatności na stronę
- domeny używane w adresach mailowych osób, które zapisały się na webinary, pobrały ebooki itp.
W żadnym wypadku wykonywania tego badania nie przekazano nazw domenowych ani danych osób ewentualnie związanych z domenami do żadnego zewnętrznego podmiotu. Wszystkie testy były wykonane wyłącznie w oparciu o własne, wewnętrzne skrypty i mechanizmy analizujące strony.
Analizowany zbiór domen zawierał domeny zarejestrowane i hostowane u różnych operatorów, z dominującą końcówką domenową .pl – jednak były w nim także inne końcówki domenowe. Uproszczone kryterium kwalifikowało domenę do badania polskiego internetu, jeśli:
- domena była krajową domeną NASK
- domena była zarejestrowana przez polski podmiot
- domena była zapisana w kontekście pozwalającym przypisać jej „polskie” zastosowanie, np. jej właściciel wykonywał polski audyt strony.
Ile stron na WordPress jest w Polsce?
Przeanalizowano 1 441 397domen. Znaczna część domen to strony w budowie lub domeny wystawione na giełdach domen. W wypadku 520 000 domen wykryto jakikolwiek system CMS. Z tej liczby potwierdzono 345 430 stron opartych o WordPress.
Udział WordPress w systemach CMS w Polsce jest podobny do publikacji światowych, choć te mówią częściej o ok. 60%. W analizowanym okresie dla polskich stron wynosił on 66,4%, co oznacza ogromną przewagę WordPress nad jakimkolwiek innym systemem CMS.
66,4%
Tym samym można postawić tezę, że strony oparte o WordPress stanowią dzisiaj absolutny trzon polskiej Sieci. Warto zwrócić uwagę, że badanie obejmuje tylko główne domeny – instalacji jest z pewnością o wiele więcej, niż wynika to tylko z liczby domen. Mogą one obejmować także subdomeny i instalacje w folderach domeny głównej, co nie było przedmiotem badania.
Wersja WordPress dominująca w polskim internecie. Jak przyjmuje się WordPress 5.7?
W większości wypadków (321 379) udało się sprawdzić wersję rdzenia WordPress. Dla zapewnienia czytelności podaję wyłącznie wyniki dla wersji major (czyli głównej wersji WordPress, kodowanej przez dwie pierwsze cyfry i kropkę między nimi), podawanie wersji minor (czyli tej, oznaczanej trzecią liczbą po drugiej kropce, np. 5.2.3) powodowałoby zbyt wielką nieczytelność.
wersja | liczba stron | udział |
---|---|---|
WordPress 5.6 | 58956 | 18.34% |
WordPress 4.9 | 38144 | 11.87% |
WordPress 5.5 | 38123 | 11.86% |
WordPress 5.4 | 33457 | 10.41% |
WordPress 5.7 | 33102 | 10.3% |
WordPress 5.3 | 27187 | 8.46% |
WordPress 5.2 | 20928 | 6.51% |
WordPress 5.1 | 14925 | 4.64% |
WordPress 4.7 | 12373 | 3.85% |
WordPress 4.8 | 9226 | 2.87% |
WordPress 5.0 | 7964 | 2.48% |
WordPress 4.4 | 3849 | 1.2% |
WordPress 4.5 | 3738 | 1.16% |
WordPress 4.6 | 3715 | 1.16% |
WordPress 4.3 | 2622 | 0.82% |
pozostałe | 13070 | 4.07% |
SUMA | 321379 | 100% |
Jak widać, dominuje najnowsza wersja WordPress, tj. w chwili publikacji tego raportu – wersja 5.6, zgarniając blisko 18% udziału. To znaczny spadek względem ok. 24% miesiąc wcześniej. Skąd wynika taki spadek? Moim zdaniem z faktu, że właśnie w marcu udostępniono WordPress 5.7, zgarniający już ponad 10% udziałów!
Tym samym widzimy tempo tempo dyfuzji nowej wersji. W ciągu niespełna miesiąca (data wydania 9. marca 2021) nowy rdzeń istnieje już w ponad 10% polskich instalacji – z pewnością przede wszystkim dzięki mechanizmowi łatwego, automatycznego aktualizowania.
Wersja 4.9, prawdopodobnie jako ostatnia sprzed ery Gutenberga (wydana w listopadzie 2017). Pochodzi ona z listopada 2017, a mimo to legitymuje się blisko 12% udziałem w rynku.
Wersje WordPress a certyfikat SSL
Sprawdziliśmy, jaka część stron na WordPress otwiera się jako strony zabezpieczone certyfikatem SSL, w podziale na wersje. Okazuje się, że poziom dobrych praktyk, związanych ze stosowaniem SSL’a nie jest taki sam względem wersji WordPress.
wersja | liczba stron | z SSL | udział z SSL |
---|---|---|---|
WordPress 5.6 | 58897 | 39018 | 66.25% |
WordPress 4.9 | 38151 | 15627 | 40.96% |
WordPress 5.5 | 38114 | 24739 | 64.91% |
WordPress 5.4 | 33462 | 20730 | 61.95% |
WordPress 5.7 | 33208 | 22583 | 68,00% |
WordPress 5.3 | 27188 | 15324 | 56.36% |
WordPress 5.2 | 20931 | 11642 | 55.62% |
WordPress 5.1 | 14927 | 5373 | 36,00% |
WordPress 4.7 | 12372 | 3403 | 27.51% |
WordPress 4.8 | 9230 | 2998 | 32.48% |
WordPress 5.0 | 7966 | 3459 | 43.42% |
WordPress 4.4 | 3848 | 1017 | 26.43% |
WordPress 4.5 | 3739 | 1050 | 28.08% |
WordPress 4.6 | 3715 | 1102 | 29.66% |
WordPress 4.3 | 2623 | 716 | 27.30% |
pozostałe | 13074 | 3622 | 27.70% |
SUMA | 321446 | 172403 | 53.63% |
Strony na WordPress były chronione SSLem w stopniu, który można by przypisać poziomowi ogólnej „dbałości” o stronę, wyrażającej się także w w jej aktualizowaniu. Miesiąc temu badaliśmy polski internet i okazało się, że rekordowa wersja 5.6 uzyskała 66% „penetracji” SSL, podczas gdy tym razem wersja 5.7 legitymuje się już 68% udziałem stron na SSL!
Natomiast dla starszych wersji CMS’a widzimy, że wskaźnik penetracji SSL’ami wynosił zaledwie 20-30%, czyli radykalna większość takich stron funkcjonuje wyłącznie poprzez http://, bez stosowania szyfrowanego połączenia https:// – pozostawianie danych na takich stronach jest ryzykowne, a co więcej, ich właściciele tracą w oczach Google oraz użytkowników.
Dowiedz się więcej na temat certyfikatów SSL, jeśli chcesz zrozumieć, dlaczego to takie ważne. W tym miejscu powiedzmy, że, w uproszczeniu, chodzi o:
- zaufanie użytkownika,
- pozycję w Google,
- poufność danych użytkowników.
Co jeszcze chcesz tu zobaczyć?
To chyba pierwsze takie zestawienie, opracowane w pełni w Polsce, obejmujące wersje WordPress w naszym kraju. Uważasz je za interesujące? Śmiało, podziel się w komentarzu! A może jest coś, co chciałbyś, abyśmy zbadali w kolejnych iteracjach badania? Twoja sugestia będzie dla naszego zespołu ważną inspiracją 🙂
Bardzo ciekawe zestawienie. Na nowszych wersjach WP, czyli u najbardziej aktywnych firm/autorów, liczba certyfikatów nadal poniżej 70% – widać, że dla wielu osób nadal istnieje tu bariera technologiczna, bo trudno uwierzyć, że około 35% świadomie rezygnuje z SSLa.