Adam prowadzi sklep internetowy z akcesoriami dla zwierząt, nie zajmuje się profesjonalnie programowaniem, ale zna PHP i częściowo prowadzi administrację i prace serwisowe w swoim sklepie. Właśnie wprowadzał zmiany w ścieżce zakupowej. Nie minęło więcej niż kilka minut, gdy skrzynka sklepu internetowego zalała fala pytań. „Zakupiłem produkt, a otrzymuję wiadomość, że transakcja jest nieudana” Rozdzwoniły się również telefony z pytaniami o błędy w zamówieniach.

Nic dziwnego, bo sezon upałów w pełni, a basenik dla psów, którego przecenę ogłosił niedawno, stanowił nie lada gratkę dla właścicieli czworonożnych pupili. Klienci o ogłoszonej porze weszli na stronę, a ona nie działa. Wydawałoby się, że wszystko powinno przejść gładko, że to tylko niewielka zmiana w kodzie, a jednak oprogramowanie sklepu było innego zdania. Rysa wizerunkowa? Utrata Klientów?

Gdy coś zawodzi, czyli słów kilka o porzuconych koszykach

Porzucone koszyki mają miejsce, gdy odwiedzający dodają do niego produkty, ale potem, na etapie ścieżki zakupowej, opuszczają witrynę bez sfinalizowania zakupu. To efekt dodanego produktu, ale nie zrealizowanego zakupu. Przyczyn porzucenia koszyka można dopatrywać się na wielu płaszczyznach. Z jednej strony to wysokie koszty dostawy, poczucie braku bezpieczeństwa na stronie i obawa realizacji transakcji, z drugiej zaś długo ładująca się strona i zbyt skomplikowany proces zakupu. Zatem są to kwestie zarówno w samej stronie, jak i jej zaplecza technologicznego.

Niemal co piąta osoba z nas opuszcza sklep, gdy ten zawiera błędy techniczne. [1]

Czy mogę w moim sklepie uniknąć błędów technicznych, które uniemożliwiają zakup klientom? Część z nich może pojawiać się na etapie dodawania nowej funkcji, nanoszenia zmian w ścieżce zakupowej czy rozbudowy witryny. A gdyby tak, jednym kliknięciem utworzyć kopię sklepu i tam przetestować zmianę?

Serwer WooCommerce z funkcją staging

Staging, to możliwość postawienia kopii Twojego sklepu. Dostajesz środowisko deweloperskie, niezależne od witryny produkcyjnej. Dzięki tej funkcji możesz swobodnie przygotować kopię sklepu i na niej nanosić w plikach zmiany. Gdy zyskujesz pewność, że wszystko działa wzorowo, przenosisz zmiany na produkcję zaledwie 1 kliknięciem.

Staging pomaga w skróceniu czasu na informacje zwrotne dla programistów i twórców stron, ponieważ pozwala w razie problemów na szybką przebudowę sklepu na tymczasowym, niedostępnym dla użytkowników url. Dopiero gdy zyskasz pewność, że sklep działa poprawnie, zmiany przeniesiesz na sklep produkcyjny.

Tomasz Urbański
Tomasz Urbański, cyber_Folks

OKIEM EKSPERTA

Jeśli wahasz się, czy spróbować czegoś nowego, być może eksperymentowanie poprzez niezależne środowisko pozwoli Ci realizować śmiałe wizje bezpiecznie – wszystko możesz zmieniać bez wpływu na rzeczywisty sklep. Wyposażyliśmy hosting WooCommerce w funkcję staging, która jest dostępna bezpośrednio z Panelu DirectAdmin.

Staging to środowisko testowe Twojego sklepu

Dynamiczne środowisko e-commerce staje się katalizatorem zmian w sklepie internetowym. To tutaj w duchu User Experience testujemy nowe rozwiązania, podążamy za trendami, poszerzamy ofertę. Funkcja bezpiecznego testowania w sklepach internetowych nabiera szczególnego znaczenia. Zmiany, których dokonujesz, mają pomóc w przyciągnięciu klienta i podczas ich wdrażania zależy Ci, aby nic tych planów nie zakłóciło.

Bezpieczne i niezależne środowisko testowe to pewność, że zmiany nie wpłyną negatywnie na witrynę. Nie chcemy przecież powodować przerwy w działaniu sklepu. Z myślą o właścicielach sklepów internetowych i deweloperach, firmy hostingowe wprowadzają funkcję stagingu. Jednym z najlepszych rozwiązań jest staging załączany jednym kliknięciem. Ta funkcja jest dostępna w hostingu WooCommerce, dedykowanym sklepom internetowym na WordPress. Spójrzmy jak to właściwie działa krok po kroku.

Jak działa Staging?

Staging uruchamia niewidoczny dla wyszukiwarek adres url, pod którym znajduje się kopia Twojego sklepu – masz do dyspozycji te same funkcje, ustawienia, widżety, ścieżkę płatności itd.

Jedyną różnicą, pomiędzy stagingiem, a witryną produkcyjną jest to, że ta pierwsza nie jest aktywna. Tutaj możesz sprawdzić jak zachowa się sklep po wprowadzeniu aktualizacji, zmianie motywu czy zainstalowaniu wtyczki.

Tworzenie kopii strony na hostingu WooCommerce

Jeżeli masz hosting WooCommerce w cyber_Folks, funkcję stagingu aktywujesz bezpośrednio w Panelu DirectAdmin. Wystarczy, że klikniesz w swoją domenę, a następnie w zakładce WordPress i inne aplikacje, przejdziesz do WordPress Staging. Tutaj utwórz kopię strony i jeżeli masz więcej niż jedną domenę na hostingu, wybierz witrynę źródłową, dla której chcesz utworzyć kopię.

WordPress. Staging

Kiedy już utworzysz kopię strony, zobaczysz dwa środowiska: testowe i produkcyjne. Możesz dokonać aktualizacji wersji CMS-a, instancji PHP, a także sprawdzić jak zachowa się zainstalowany plugin. Dopiero gdy wszystko będzie działać właściwie, jednym kliknięciem przeniesiesz zmiany na środowisko produkcyjne.

Zobacz materiały video z wykorzystaniem funkcji stagingu!

Zmiany wyglądu sklepu
Zmiany wersji PHP
Edycja pliku motywu

Dlaczego warto wybrać serwer z funkcją staging?

Bezpieczne środowisko testowe

Testujesz bez obaw. Staging, czyli kopia Twojego sklepu działa na Twoim hostingu i tej samej konfiguracji serwera, co sklep. Całkowicie eliminujesz ryzyko pojawiania się błędów. Przed udostępnianiem zmian, masz pewność, że wszystko działa wzorowo. Załóżmy sytuację, w której edytujesz motyw, coś poszło nie tak. Nie musisz w pocie czoła szukać błędu, aby jak najszybciej przywrócić mu funkcjonalność.  Przyczynę błędu weryfikujesz na stronie testowej. Twój sklep działa jak dotychczas.

Łatwa konfiguracja

Staging jest funkcją, która jest wbudowana w hosting. Możesz ją aktywować samodzielnie w panelu. Jednym kliknięciem – i to bez wiedzy programistycznej – stworzysz witrynę, na której będziesz rozwijać i zmieniać swój sklep. Wystarczy, że podasz nazwę testową sklepu i przechodzisz do działania.

Bez wiedzy programistycznej

Niezależna witryna do testów, to wygodne rozwiązanie dla osób, które bez wiedzy programistycznej chcą samodzielnie rozwijać sklep, uprzednio testując jego zachowanie się po aktualizacji. Jeżeli myślisz, że z pozoru taka błaha czynność jak instalacja wtyczki jest czymś naturalnym, nic bardziej mylnego. Wtyczka, to inaczej gotowy kod, który zamienia Twoją stronę. To spore ułatwienie, ale może także nieoczekiwanie spowodować błędy w funkcjonowaniu sklepu. Ze środowiskiem testowym sprawdzasz bez obaw.

Witryna testowa z tymczasowym adresem url

Kopia Twojego sklepu jest dostępna pod osobnym adresem url. Jest on widoczny tylko dla Ciebie. Wiesz, gdzie się znajdujesz i zmiany wprowadzasz w obrębie tymczasowej strony. Zatem nie ma mowy o niekontrolowanej, przypadkowej aktywności na witrynie Twojego sklepu. Pozostawiasz ją bez zmian, w nienaruszonej formie.

Adres wyłączony z indeksowania

Adres url sklepu testowy nie jest indeksowany. Wartością dodaną hostingu WooCommerce z funkcją stagingu jest fakt, że kopia sklepu jest dostosowana pod roboty indeksujące Google. Nie jest to oczywiste wśród operatorów posiadających taką usługę. Kopia posiadająca odpowiednie dyrektywy chroni przed uznaniem kopii za tzw. duplikat treści, który miałby poważne konsekwencje dla SEO Twojego sklepu.  

Roboty wyszukiwarki nie skanują nowej, jeszcze niekompletnej treści. Pozycjonując swój sklep internetowy, dodajesz nowe podstrony, często wpierw dodasz właściwy tekst. Zanim ustalisz ostateczny wygląd i treści na swojej stronie, z funkcją staging nie indeksujesz Lorem ipsum. Witryna testowa działa na osobnym url, ale nie ma wpływu na pozycjonowanie Twojej witryny produkcyjnej.

Podsumowanie

Każda zmiana w Twoim sklepie to proces, który zmienia jego funkcjonowanie. E-commerce, to branża, która doskonale to rozumie. Ulega ciągłym zmianom, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikom. Zależy Ci, aby Klienci pozostali dłużej na witrynie, dodali produkt do koszyka zakupowego, a następnie go zrealizowali. Dlatego analizujesz i testujesz, badasz co możesz poprawić i rozwinąć w swoim sklepie. Jesteś świadomy, że nawet chwilowa niedostępność sklepu to strata mierzona konkretną kwotą. Hosting WooCommerce z funkcją staging rozwiązuje problem niedostępności strony. To bezpieczna kopia Twojego sklepu. To tutaj możesz testować wprowadzane zmiany i zyskać pewność, że ich wdrożenie nie wpłynie negatywnie na jego działanie. Zanim wprowadzisz zmianę w motywie, zaktualizujesz wtyczkę, czy podniesiesz wersję PHP do wyższej – sprawdzisz zachowanie strony w bezpiecznym i niezależnym środowisku.

Źródło:
[1] Instytut Baymard

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

2 odpowiedzi do "Staging – Twoje środowisko testowe w e-commerce"

  1. WordWeb pisze:

    Korzystam i polecam! Każdorazowo przy zmianach używam Staging, by przy ewentualnej błędzie, naprawić go jak najmniejszym kosztem.

    1. Katarzyna Węgiel pisze:

      Dziękujemy za Twoją opinię. Śmiałe wizje realizujesz bez obawy! 🙂 Tak trzymać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Szukasz dalej?