O zainteresowanie czytelników w sieci jest niełatwo i trzeba o nie walczyć. Z pewnością o tym wiesz, jeśli posiadasz bloga i udzielasz się w mediach społecznościowych. Twoje treści zapewne są ciekawe, ale czy zwracają uwagę wybranej przez Ciebie grupy odbiorców? W tym artykule podpowiemy Ci, jakie techniki możesz zastosować, by treść rzeczywiście rozprzestrzeniała się wirusowo.


Jeśli zadajesz sobie pytanie, w jaki sposób niektóre artykuły, mimo
że wcale nie są lepsze od Twoich, są o wiele częściej udostępniane,
wydaje Ci się pewnie, że to dzieło przypadku. W internecie coś takiego
jak przypadek nie istnieje. Dlaczego więc jedne treści stają się
wirusowe, a inne nie?

1 Treści – dlaczego stają się wirusowe?

Ekspert od marketingu wirusowego Jonah Berger wyróżnił 6 kroków, dzięki którym treści w internecie stają się wirusowe. Jest to 6 cech, które zawierają szybko rozprzestrzeniające się artykuły, reklamy i innego rodzaju treści marketingowe. Co powinna zatem posiadać wirusowa treść marketingowa?

2 Waluta społeczna

Ludzie troszczą się o to, jak postrzegają ich inni, chcą być uważani za mądrych i na czasie. Powinieneś to im zapewnić.

3 Powszechność treści

Im bardziej coś jest powszechne lub popularne w danym momencie, tym szybciej ludzie się tym podzielą w mediach społecznościowych.

4 Opowiadanie historii

Ludzie
to naturalni „opowiadacze”, dlatego jeśli historia zawarta w Twoim
artykule czy spocie reklamowym jest interesująca, to z chęcią się nią
podzielą, podając ją dalej w mediach społecznościowych.

5 Wartość praktyczna

Teksty poradnikowe zawsze będą na czasie. Dziś ludzie nie pytają innych, jak coś zrobić, tylko wyszukują informacji w sieci. Dlatego dobrze napisany poradnik może stać się tzw. evergreenem, czyli treścią, która jest popularna przez długi czas. Pamiętaj, że ludzie udostępniają treści przydatne, takie, które mogą wykorzystać. Zerknij na poniższy, całkiem nowy przykład artykułu, który rozchodził się naprawdę wiralowo:

Źródło: https://www.fly4free.pl

6 Wyzwalacze

Twórz informacje, filmy, spoty, które łatwo zapadają w pamięć.

7 Emocje

Manipulowanie ludzkimi emocjami to przydatna umiejętność często
wykorzystywana w reklamie. Użytkownicy podczas wykonywania zakupów w
dużym stopniu kierują się właśnie nimi. Dlatego, jeśli chcesz wywołać
odpowiedni efekt, wyzwalaj w ludziach emocje.

8 3 kroki do wiralowej treści

Powiedzieliśmy już o tym, co powinna posiadać treść wirusowa. Warto byłoby w tym momencie podać przykład. Jednym z najlepszych jest bożonarodzeniowa reklama Allegro (2016), która szybko została zauważona w mediach na całym świecie. Uroczy dziadek uczący się języka angielskiego, aby poznać swoją wnuczkę, która wraz z rodzicami mieszka za granicą, podbił serca wielu ludzi. Dlaczego? Otóż posiadał większość z powyższych cech. Treść zawarta w spocie jest powszechna – wielu Polaków znajduje się na emigracji i taka sytuacja jak najbardziej może dotyczyć tysięcy naszych rodaków. Spot opowiada świetną historię, która w dodatku jest emocjonalna i zapada w pamięć. Może nie za wiele tu wiedzy praktycznej, ale po co znajdować miejsce jeszcze na nią, skoro reklama i tak zrobiła ogromną furorę na całym świecie.

1. Typy treści z większą liczbą udostępnień
Jakie posty mają więcej udostępnień niż pozostałe? Przede wszystkim te, które posiadają coś więcej niż sam blok zwartego tekstu. Najchętniej udostępniane są posty-wyliczanki, posty z infografikami, teksty poradnikowe (np poradnik wordpress), posty z nagłówkami – pytaniami (Dlaczego…? Co …? Czy …? itd.).
2. Dłuższe teksty udostępniane są częściej
Z badań wynika, że teksty powyżej 1000 słów udostępniane są chętniej niż te o niższej ich zawartości. Odwrotna zasada dotyczy filmików, najchętniej ludzie dzielą się tymi krótkimi, które trwają od 30 sekund do 1 minuty.
3. Dodawaj do artykułów zdjęcia i grafiki
Jak wspomnieliśmy w punkcie 1 – sam dobrze napisany tekst nie gwarantuje sukcesu w sieci. Tworzenie list i załączanie obrazków zawsze zwiększa prawdopodobieństwo masowego udostępniania artykułu w internecie.
4. Przyjmij perspektywę innych
Przed napisaniem tekstu pomyśl o emocjach innych, spróbuj wejść w czyjąś skórę. W ten sposób inne osoby będą łatwiej utożsamiać się z tym, co napisałeś, a osoba, która utożsamia się z treścią, łatwiej się nią podzieli.
5. Kreatywny nagłówek
Często sam nagłówek (tytuł artykułu) determinuje to, czy ktoś Twój artykuł w ogóle przeczyta. Stąd się biorą tzw. klikbajty. Zaciekaw użytkowników nagłówkiem, a klikalność z pewnością się zwiększy.
Na koniec pamiętaj, że nie ma przypadku w tym, że treść staje się wirusowa. Chcesz zwiększyć klikalność i udostępnienia swojego wpisu? Upewnij się zatem, czy Twoja treść posiada chociaż jedną cechę zauważoną przez Jonaha Bergera i twórz według powyższych zasad.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014