Technologia odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, a jednym z obszarów, jaki szczególnie mocno ewoluuje, jest rynek e-commerce. Od momentu narodzin internetu, handel elektroniczny przeżył ogromny rozwój, rewolucjonizując sposób, w jaki ludzie dokonują zakupów i prowadzą biznes. Jednak szczególnie w ostatnich latach możemy zauważyć, że rynek e-commerce przechodzi przez kolejną fazę (r)ewolucji, związanej z nowymi trendami, postpandemiczną rzeczywistością, a także sytuacją ekonomiczną, tym co dzieje się za naszą wschodnią granicą.

W tym artykule przedstawiamy główne informacje i wnioski, jakie płyną z raportu e-commerce, opublikowanego przez SocialPress, któremu jako cyber_Folks patronowaliśmy. W raporcie „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku” przedstawiono poszczególne etapy podróży w kierunku własnego biznesu on-line. Omówiono podstawy zakładania sklepu internetowego, pokazano wyzwaniach technologicznych, na jakie musisz zwrócić uwagę. Poruszono także zagadnienia związane z SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?, obsługą klienta, budowaniem obecności marki w social mediach i logistyką. Zobacz krótkie podsumowanie najważniejszych aspektów.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • przedsiębiorcach posiadających własny sklep internetowy;
  • osobach zamierzających wejść do świata on-line;
  • specjalistów ds. marketingu i sprzedaży, którzy są zainteresowani nowymi formami budowania widoczności marki w sieci.

Raport e-commerce, czyli krajobraz zachowań i zakupów konsumenckich

E-commerce zmienia się, zmieniamy się także i my – jako konsumenci i nasze nawyki zakupowe. Przyśpieszony krajobraz zmian ma swoje uzasadnienie w wydarzeniach ostatnich lat. Pandemia była kamieniem milowym, która przyśpieszyła rozwój sklepów online i wzrost popularności zakupów online we wszystkich grupach wiekowych. Nie bez znaczenia pozostaje wojna w Ukrainie i obecna sytuacja gospodarcza, w tym wzrost cen i inflacja.

Powracające w latach pandemii obostrzenia w handlu tradycyjnym poskutkowały bezprecedensowym tempem rozwoju kanału online. Obserwowaliśmy wysyp nowych e-sklepów, ekspresowe przenoszenie się tradycyjnych sprzedawców do marketplaców, intensywny rozwój sieci paczkomatów i usług kurierskich, pojawianie się kolejnych, prostych i proklienckich rozwiązań płatniczych.

Jakub Dwernicki, założyciel i prezes Grupy R22 SA.

Z roku na rok obserwujemy dynamiczny rozwój sektora e-commerce. Rośnie popularność zakupów internetowych, a tym samym kolejni przedsiębiorcy podejmują decyzję o poszerzeniu kanału dystrybucji o sprzedaż elektroniczną bądź całkowitym przeniesieniu biznesu do sieci. W Polsce mówimy już obecnie o blisko 100 tysiącach działających sklepów internetowych.

75% internautów kupuje w polskich sklepach internetowych, a 32% wybiera produkty z zagranicznych e-sklepów.[1]

Pierwsze kroki w e-commerce

Pierwsze kroki w e-commerce wiążą się z wieloma pytaniami i wyborami dotyczącymi technologii, hostingu, aspektów administracyjnych, dostosowania kwestii prawnych oraz planowania procesów i logistyki. Na dalszych etapach podróży e-commerce czekają kolejne „przystanki”, takie jak zagadnienia związane z SEO, analizą danych, marketingiem, automatyzacją, obsługą klienta w mediach społecznościowych czy promocją e-sklepu.

Raport, któremu patronujmy odpowiada na wiele pytań pojawiających się na różnych etapach tej e-commerce’owej podróży. Mamy nadzieję, że publikacja oraz wypowiedzi zaproszonych ekspertów dostarczą wielu cennych wskazówek i pokażą, że firmy, nawet te o ograniczonym budżecie, mogą odnaleźć się w świecie technologii i e-commerce. Omówmy kilka z aspektów.

Szacuje się, że na koniec 2022 roku sprzedaż internetowa B2C i B2B może wynieść 850 mld zł.[2]

Jak założyć sklep internetowy? Wybór technologii

Uruchomienie sklepu internetowego to przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego planowania, w tym wyboru odpowiedniej technologii. Na pierwszy rzut oka, możemy powiedzieć, że wizualnie większość sklepów internetowych wygląda podobnie. Każdy z nich zawiera zdjęcia produktowe, kategorie, opisy i koszyk zakupowy. Jednak w rzeczywistości, różnice bardzo mocno widać „pod maską”, czyli w zakresie zastosowanej technologii.

Wyróżniamy kilka rodzajów oprogramowania e-commerce, za pomocą którego możesz zacząć sprzedaż w internecie. Są to rozwiązania open source, platformy typu SaaS, rozwiązania dedykowane czy sprzedaż na marketplace’ach jak np. Allegro. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, jakie warto uwzględnić przy wyborze odpowiedniego modelu sprzedaży dla swojej działalności online. Która sprawdzi się w Twoim przypadku?

Jak wybrać technologię?

Zanim podejmiesz decyzję dotyczącą technologii sklepu internetowego, zastanów się, jakie są Twoje cele biznesowe i jakie funkcje i możliwości są dla Ciebie najważniejsze. Czy planujesz sprzedawać produkty fizyczne, cyfrowe? Dotrzeć do 100 czy 10 000 odbiorców? Innymi słowy na jaki ruch chcesz być przygotowany. Jakie funkcje musi posiadać Twój sklep i na jakich integracjach Ci zależy.

Nie mniej ważną częścią są kompetencje i umiejętności, jakie posiadasz. Pamiętaj, że co prawda sklep na open source pozornie założysz za darmo, ale instalacja i jego konfiguracja będzie wymagała wiedzy, którą musisz posiadać, bądź za którą będziesz musiał zapłacić. W tym aspekcie znaczenia nabiera system SaaS. Platforma SaaS, czyli Software as a Service, to model dostarczania oprogramowania jako usługi. W tym modelu, zamiast licencjonowania lub sprzedaży infrastruktury, twórcy oprogramowania oferują je użytkownikom w formie abonamentowej na określony czas. Wybierając platformę SaaS dla e-commerce, korzystasz z usługi, gdzie oprogramowanie jest hostowane i zarządzane przez dostawcę. Oznacza to, że nie musisz martwić się o instalację, konfigurację czy utrzymanie technologiczne platformy. Takich rozwiązań dostarcza oprogramowanie sklepu internetowego – _Stores od cyber_Folks.

Decydując się na gotowy sklep internetowy w oparciu o _Stores, otrzymujesz kompletny pakiet narzędzi niezbędnych do rozpoczęcia działalności online. Co więcej, cena pakietu rozpoczyna się już od 19 zł netto miesięcznie, co sprawia, że jest to atrakcyjna i przystępna opcja dla każdego, kto chce zacząć sprzedawać w sieci. Dzięki temu możesz skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu online, mając pewność, że techniczne i logistyczne aspekty są już załatwione.

Jak wybrać serwer pod e-commerce?

Kiedy zakładasz sklep internetowy, decydując się na WooCommerceChcesz dowiedzieć się, jak założyć sklep na WooCommerce? Obejrzyj kurs zamieszczony na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FoZ97ZAtxXQ&t=7s WooCommerce to oprogramowanie za pomocą którego uruchomisz sklep internetowy. Jest to dedykowana wtyczka dla WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży online. Aby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce potrzebujesz 3 rzeczy: domeny, hostingu oraz środowiska umożliwiającego uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. WooCommerce jest również znane z doskonałej integracji z innymi narzędziami marketingowymi i analitycznymi. Możesz łatwo połączyć swój...Czym jest WooCommerce? czy PrestaShopPrestaShop to popularny system zarządzania treścią (CMS) oraz platforma e-commerce, która umożliwia tworzenie i prowadzenie sklepów internetowych. Jest to oprogramowanie open-source, co oznacza, że jego kod jest dostępny publicznie i można go modyfikować według potrzeb użytkownika. PrestaShop oferuje bogatą gamę funkcji i narzędzi, które umożliwiają zarządzanie asortymentem produktów, przetwarzanie zamówień, zarządzanie klientami, monitorowanie sprzedaży oraz wiele innych. Dlaczego warto wybrać PrestaShop? PrestaShop oferuje bogatą paletę funkcji, które ułatwiają prowadzenie sklepu...Czym jest PrestaShop? istotną kwestią jest również wybór odpowiedniego serwera. Znaczenia nabierają tutaj specjalistyczne serwery rozwijane w kontekście wymagań danej platformy np. hosting dla WooCommerce, czy hosting dla PrestaShop.

Z danych jasno wynika, że to właśnie WooCommerce jest najczęściej wybieraną platformą na jakiej zakłada się sklep internetowy.

Platformy e-commerce, takie jak WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress? i PrestaShop, mają swoje specyficzne wymagania i potrzebują optymalnej infrastruktury, aby zapewnić szybkość działania, bezpieczeństwo i skalowalność. Czy zwykły serwer to za mało? Aby to zobrazować, użyjmy przykładu. Kiedy kupujesz laptop, nie bierzesz pierwszego, który akurat leży na półce. Swoją decyzję uzależniasz od celu, w jakim go kupujesz, a tym samym parametrów, na jakie zwracasz uwagę. Podobną analogię zauważamy w przypadków serwerów. Hostingi rozwijane pod WordPress czy PrestaShop są zoptymalizowane pod kątem specyfiki tych platform. Oferują konfigurację serwera, dedykowane środowisko, specjalne narzędzia i wsparcie techniczne, które integrują wymagania danego systemu. Ważne jest również zwrócenie uwagi na czynniki takie jak wydajność serwera, dostępność, skalowalność, bezpieczeństwo i wsparcie techniczne.

Z naszego badania wynika, że osoby zajmujące się profesjonalnie stronami i sklepami internetowymi zwracają uwagę przede wszystkim na szybkość i bezpieczeństwo.

Jak to wygląda w kontekście wspomnianych wcześniej rozwiązań? Zajrzyj do raportu.

Prawne aspekty funkcjonowania sklepu

Prowadzenie e-sklepu wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych przepisów prawnych.
Zanim na dobre będziesz realizował sprzedaż w sieci, istotne jest zadbanie o załatwienie wielu kwestii formalnych. Najważniejsze nich to:

  1. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, jawnej, komandytowej, akcyjnej, komandytowo-akcyjnej bądź też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
  2. Ustalenie odpowiedzialności podatkowej.
  3. Zgłoszenie przedsiębiorcy do ubezpieczeń w ZUS.
  4. Otwarcie firmowego rachunku bankowego.
  5. System księgowy i prowadzenie ewidencji transakcji.
  6. Obsługa transakcji płatniczych
  7. Przygotowanie niezbędnych dokumentów prawnych dla rozpoczęcia sprzedaży w sieci, m.in regulaminu e-sklepu i polityki prywatności.

Logistyka w e-commerce

Kolejną kwestią, jakiej należy poświęcić więcej uwagi jest logistyka. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi jest niezbędne do zapewnienia szybkiej i niezawodnej dostawy zamówień, zadowolenia klientów oraz osiągnięcia sukcesu w sprzedaży online.

Logistyka w e-commerce oferuje różne możliwości i modele działania, które warto rozważyć, a jakie szerzej przedstawia raport „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”. Jednym z popularnych rozwiązań jest dropshippingDropshipping to model biznesowy e-commerce, w którym sprzedawca nie przechowuje produktów, które sprzedaje. Zamiast tego, gdy sklep internetowy otrzymuje zamówienie od klienta, przekazuje je dostawcy lub producentowi, który wysyła towar bezpośrednio do klienta. Ten model pozwala na prowadzenie działalności bez konieczności inwestowania w magazynowanie i zarządzanie zapasami. Jak działa dropshipping? W dropshippingu kluczowe jest znalezienie odpowiednich dostawców, którzy są gotowi współpracować na zasadach dropshippingu. Po zintegrowaniu sklepu internetowego z systemem dostawcy,...Czym jest Dropshipping?, który pozwala rozpocząć działalność bez dużego kapitału i obowiązków związanych z magazynowaniem i wysyłką towarów. Wymaga on współpracy z hurtownią, która zajmuje się przechowywaniem, pakowaniem i dostarczaniem zamówionych produktów. Dropshipping umożliwia skupienie się na aspektach marketingowych i zdobycie doświadczenia w e-commerce.

Alternatywnym modelem jest fulfillment, który polega na outsourcingu procesów logistycznych. Firmy oferujące usługę fulfillmentu zajmują się magazynowaniem, kompletowaniem zamówień, pakowaniem i dostarczaniem towarów do klientów końcowych. Ten model zapewnia skalowalność i pozwala uniknąć konieczności zarządzania własnym magazynem i logistyką.

Ważnym elementem sprawnego funkcjonowania e-commerce są również integracje. Poprzez połączenia e-sklepu z zewnętrznymi serwisami i usługami możesz znacznie optymalizować jego działanie, na przykład integrując go z systemami płatności, usługami śledzenia przesyłek czy narzędziami do analizy danych.

SEO czyli optymalizacja sklepu internetowego

Produkt sam w sobie nie wystarczy. Prowadząc sklep internetowy musisz podjąć szereg działań, które spowodują, że produkt będzie również widoczny. W raporcie znajdziesz cały rozdział poświęcony zagadnieniom SEO i temu, jak budować widoczność brandu w sieci.

Jednym z ważniejszych aspektów jest wybór słów kluczowych, na jakie chcesz budować obecność marki. Wymaga to przede wszystkim zrozumienia potrzeb i zainteresowań Twojej docelowej grupy odbiorców. Musisz zastanowić się, jakie słowa lub frazy wpisaliby potencjalni klienci w wyszukiwarkę, szukając produktów lub usług, które oferujesz. Analiza słów kluczowych pozwala zidentyfikować popularne i istotne dla Twojej branży frazy, które mają potencjał przyciągnięcia ruchu organicznego na Twoją stronę.

Należy również uwzględnić konkurencję w wyborze słów kluczowych. Niektóre słowa mogą być bardziej konkurencyjne niż inne, co oznacza większą trudność w uzyskaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto skupić się na słowach kluczowych o mniejszej konkurencji, które jednocześnie są odpowiednio związane z Twoją branżą i ofertą. Warto zastanowić się na tak zwanych frazach longtailowych. Poprzez takie frazy rozumiemy hasła, które składają się z co najmniej 3 słów. Ważne jest, aby słowa kluczowe uwzględniać również w tagach tytułowych czy opisach produktowych.

Łukasz Bielawski

Przygotowując opisy produktów do e-sklepu, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że powinny one być jak najlepiej dopasowane do potencjalnego klienta. W inny sposób zaprezentujemy nasz asortyment osobie chcącej kupić biżuterię z muszelek, a w zupełnie inny klientowi sklepu ze sprzętem AGD. Aby opis produktu był również skuteczny pod kątem SEO, pamiętajmy o zawarciu w nim słów kluczowych, zastosowaniu odpowiednich nagłówków oraz zadbaniu o unikatowość tekstu – opis skopiowany np. ze strony producenta może być uznany za duplikat i negatywnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce Google. Niektóre platformy SaaSSaaS (Software as a Service) to model dostarczania oprogramowania, w którym aplikacje są hostowane w chmurze i udostępniane użytkownikom przez internet na zasadzie subskrypcji. Jednym z najważniejszych aspektów SaaS jest to, że użytkownicy nie muszą martwić się o hosting www ani o aktualizacje oprogramowania. Wszystkie te aspekty są zarządzane przez dostawcę usług, co pozwala firmom skupić się na swojej podstawowej działalności. Dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury, aktualizacje, bezpieczeństwo i inne aspekty...Czym jest SaaS? dla e-commerce zawierają funkcje wspierające optymalizację np. opisów produktów pod SEO. Takie rozwiązanie posiada m.in. _Stores.

Łukasz Bielawski, Kierownik Działu Pozycjonowania, cyber_Folks

Marketing dla e-commerce

Po uruchomieniu sklepu internetowego, ważnym krokiem jest podjęcie działań promocyjnych, pozwalających dotrzeć do potencjalnych klientów i przyciągnąć ich uwagę. Choć sam sklep może być świetnie zaprojektowany i oferować doskonałe produkty, to konieczne jest aktywne promowanie go w sieci. Obok wcześniej wspomnianego SEO w raporcie poszerzamy zagadnienia związane z:

  • Kampaniami reklamowymi
    Płatne kampanie reklamowe, takie jak Google Ads czy reklamy w mediach społecznościowych, pozwalają dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Możesz docierać do nich poprzez wyświetlanie reklam w wyszukiwarkach, na stronach partnerskich lub na platformach społecznościowych.
  • Content marketingiem
    Wartościowe treści związane z Twoją branżą i produktami pozwalają w budowaniu świadomości marki. Blogi, artykuły, poradniki czy infografiki mogą przyciągnąć uwagę i zainteresowanie użytkowników. Udostępniając przydatne informacje, stajesz się wiarygodnym źródłem wiedzy i budujesz zaufanie klientów.
  • Mediami społecznościowymi
    Potencjał platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn to narzędzia za pomocą jakich zbudujesz społeczność wokół swojej marki. Wykorzystasz je do zwiększania zasięgu, angażowania interakcji z klientami, udostępniania ciekawych treści i promowania produktów w sieci. To pozwoli dotrzeć do większej liczby osób i budowania lojalność wśród obecnych klientów.
  • Współpracą z influencerami
    Współpraca z innymi firmami, blogerami lub influencerami, którzy są związani z Twoją branżą pomaga w budowaniu zasięgu. Ambasadorzy marki mogą pomóc w promowaniu Twojego sklepu poprzez recenzje, sponsorowane posty lub udział w kampaniach. Ich zaangażowanie i zasięg mogą przynieść większą widoczność marki.

Opinie w sklepie internetowym

Praca nad sklepem internetowym to nieustanne podejmowanie działań. Ważną jej częścią jest feedback. Ten pochodzący od klientów jest szczególnie ważny, ponieważ może nam dostarczyć wielu cennych wskazówek.

Opinie dają nowym klientom społeczny dowód na to, że dokonują właściwego wyboru sklepu lub produktu. Badania wykazują, że przeciętny konsument czyta średnio 10 opinii przed zakupem. Dlatego posiadanie opinii produktowych i firmowych, wyświetlanych bezpośrednio na stronie sklepu, pozwala nowym klientom zaspokoić swoje potrzeby informacyjne tuż przed dokonaniem decyzji zakupowej, bez konieczności szukania opinii na innych platformach. Jeśli brakuje takich opinii, istnieje ryzyko, że klient, zostawiając koszyk na chwilę, nie powróci już do sklepu.

89% konsumentów czyta recenzje online przed dokonaniem zakupu.[3]

Jak zmienia się e-commerce? Jak krok po kroku zbudować sklep internetowy i wejść do świata online? Więcej informacji znajdziesz w raporcie „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”, który powstał przy współpracy Socialpress i cyberfolks.pl.

Źródło:
[1] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”
[2] Raport e-Izby 2023 „Dekada polskiego e-commerce”
[3] widoczni.com

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014