Możesz mieć najlepszą i najciekawszą stronę na świecie, możesz regularnie ją uzupełniać wartościowymi treściami, ale to wszystko na nic, jeśli nikt jej nie jest w stanie znaleźć. Trafić przypadkowo na dobre miejsce w wynikach wyszukiwania jest dziś prawie niemożliwym. Jeśli jednak skorzystasz z tych rad, to „prawie niemożliwe” stanie się znacznie bardziej prawdopodobne. Search Engine OptimizationSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? (SEO) w treści strony – może dużo zmienić.


1 Sprawdź, czego szukają internauci

Nie zgadniesz, jakie pytanie ludzie zadają wyszukiwarkom. Nie musisz
zgadywać. W internecie znajdziesz narzędzia pozwalające sprawdzić
wyszukiwane słowa, sprawdzić statystyki, zobaczyć prognozy skuteczność.
Nieoceniony będzie Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords. Warto też wiedzieć, czym aktualnie interesują się użytkownicy. Pomogą w tym Trendy Google. Dobrą listę zainteresowań polskiego użytkownika przedstawia onet.boksy. Zobaczysz tam średnią dzienną zapytań do wyszukiwarki OnetSzukaj.

Jak się to ma do twojej strony? Darmowe narzędzia, którymi sprawdzisz wykorzystanie słów kluczowych to audyt cyber_Folks oraz Keyword density. Ten ostatni jest szczególnie użyteczny, bo pokaże realnie wykorzystywane przez Ciebie słowa kluczowe jako tzw. chmurę tagów. Od razu widzisz, na ile ma się twoja strona do tego, czego szukają internauci.

2 Zapomnij o najpopularniejszych frazach

Jeśli już znasz najpopularniejsze zapytania internautów… zapomnij o nich. Przykładowo obecnie według monitoringu pozycji Google najpopularniejszym rozwinięciem frazy „jak zainstalować” jest „jak zainstalować pokemon go”. W odpowiedzi 283 tysiące wyników. Chcesz rywalizować z 283 tysiącami wyników? Dobrą wytyczną jest to, by unikać fraz, które mają ponad 60-70 tysięcy wyników. Oczywiście unikaj też fraz mających raptem kilkaset wyników – bo pies z kulawą nogą się tym nie interesuje.

Skupienie się na tych optymalnych frazach, dla których możesz wciąż
powalczyć o dobre miejsce i które wciąż odsyłają dobry ruch z
wyszukiwarki to klucz do sukcesu w SEO.

3 Dopasuj teksty do zainteresowań internautów

Gdy już znalazłeś swoje optymalne frazy, z niewielką konkurencją, ale
wciąż budzące zainteresowanie, przejrzyj swoje dotychczasowe teksty.
Czy możesz je tak przerobić, by w sensowny sposób w ich nagłówkach
pojawiły się te frazy? Nie chodzi tu oczywiście o pisanie bzdur i
wklejanie zdań, które nie mają nic wspólnego z treścią artykułu. Jeśli
jednak na swoim blogu piszesz o autach Volkswagena, a dobrą frazą jest
np. „żywotność silnika benzynowego na gazie”, to spróbuj dopisać w swoim
tekście o najlepszych silnikach w autach VW, jak one się sprawdzają po
zamontowaniu instalacji LPG.

Jeśli nie widzisz możliwości przerobienia w ten sposób istniejącego tekstu, to potraktuj znalezione optymalne frazy jako wskazówkę o czym warto pisać w przyszłości. Takich targetowanych na słowa kluczowe artykułów jest w internecie wiele, większość jednak to teksty bardzo niskiej jakości, tzw. SEO-spam, powtarzający bez końca banały. Coraz gorzej jednak takim tekstom idzie oszukiwanie wyszukiwarek, więc dbaj o wysoki merytoryczny poziom tego o czym piszesz aby nieco wspomóc również optymalizację seo.

4 Pisz tak, by się nie wstydzić.. albo nawet – pisz tak, żeby zachwycać!

Wysoki poziom merytoryczny nie oznacza, że musisz być drugim
Hemingwayem. Skomplikowane i długie teksty pełne metafor zostaw
prozaikom. Zakaz powtarzania słów, jaki wbijano do głowy w liceum weź z
rezerwą. Pisząc w internecie stawiaj na prostotę i jasność. Jeśli chcesz
by twoja strona została wyszukana na daną frazę, to musisz właśnie tej
frazy używać. Jeśli więc piszesz o „żywotności silnika benzynowego na
gazie”, to dobrze się zastanów, czy na pewno jako jako zamiennika frazy
„na gazie” chcesz użyć „na samochodowej instalacji gazowej”.

Używaj mianownika, najlepiej na samym początku artykułu oraz
korzystaj ze śródtytułów (tagi H2), w których powtórzysz frazę. Nie
przesadzaj jednak: raz w danym miejscu wystarczy. Jeśli będziesz
bardziej się martwił wyszukiwarką niż czytelnikami, to nikt nie będzie
cię czytał. Nie daj się skusić też na stosowanie złej praktyki SEO –
pisania z błędami ortograficznymi, tak by wychwycić wyszukiwania tych
użytkowników, którzy sami błędy robią. Może i zdobędziesz trochę ruchu,
ale zarazem stracisz szacunek czytelników.

Nie wciskaj też słów na siłę. Najgorszy przykład: „Weź udział w
naszej promocji i otrzymaj miesiąc usługi gratis”. To bełkot, który nie
jest przydatny dla wyszukiwarek ani dla użytkowników. Zapoznaj się ze
znaczeniem takich pojęć jak pleonazm czy redundancja. Napisz prosto: „W
promocji 30 dni za darmo” obok przycisku „Kup teraz”.

Bardzo ciekawy wpis na temat powszechnych błędów w używaniu słów
znajdziesz na blogu Pawła Tkaczyka. Paweł przytacza w nim przykład
genialnego tekstu reklamowego:

„Przy 100 km/h najgłośniejszym dźwiękiem,
który słychać wewnątrz nowego Rolls Royce’a jest elektryczny zegar.”
Jedno zdanie, które napisał David Ogilvy maluje w głowie żywy i wyraźny
obraz produktu, który przecież jest skomplikowany i obcy dla większości z
nas.

Gorąco polecamy zapoznanie się z pełnym wpisem Pawła Tkaczyka tutaj: http://paweltkaczyk.com/pl/

5 Pamiętaj: nie tylko słowa!

Poniżej znajdziesz natomiast video, przygotowany przez Mateusza Mszycę,
nawiązujący do tematu pisania pod SEO. Warto go obejrzeć!

https://youtu.be/mrl0W9HaB48

Mówi się, że dobry obraz jest wart tysiąc słów. W czasach
wyszukiwarek internetowych to już chyba nie jest prawdą, ale nie
zapominaj o przygotowaniu dla tekstu dobrych grafik i zdjęć, w których
będziesz mógł zastosować alternatywny opis z wyszukiwaną frazą. We
wspomnianym przykładzie zdjęcie instalacji gazowej w aucie Volkswagena
to dobry pomysł, ale jeszcze lepszym pomysłem będzie zrobienie wykresu w
Excelu, na którym znajdzie się porównanie żywotności silników
benzynowych na gazie. Wiele osób korzysta z wyszukiwania obrazków w
Google, jeśli znajdą w ten sposób dobrą, pasującą do ich zapytania
grafikę, często odwiedzą też stronę na której grafikę umieszczono.
Pamiętaj także o materiałach na YouTube.

Warto w tym miejscu wspomnieć o nowych regulacjach prawnych w zakresie cytowania w Sieci – jeśli masz świadomość, że linkujesz do materiałów łamiących prawo, możesz zostać uznanym za współwinnego.

Najlepsza nawet treść potrzebuje dobrego hostingu, a jeśli znajdujesz w tym tekście cokolwiek inspirującego dla siebie – podziel się ze znajomymi przy pomocy ikon na dole. Społeczność będzie Ci wdzięczna!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Jedna odpowiedź do "Jak pisać teksty, by poprawić widoczność w Google?"

  1. Dzięki za wspomnienie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014