Nawet najpiękniejsze obrazy mogą zaszkodzić Twojej witrynie, jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane (pamiętaj że to ma także duży wpływ na pozycję strony) Tak jak gazetę należy przygotować odpowiednio do druku, tak i treści na blogu powinny być odpowiednio spreparowane. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Pisaliśmy już o roli grafiki na stronie oraz skąd brać atrakcyjne zdjęcia na bloga. Tym razem czas na praktykę.

Duża ilość zdjęć może negatywnie wpłynie na szybkość wczytywania się strony. Jest to parametr brany pod uwagę przy ogólnej ocenie witryny przez Google. Nawet tworząc wysokiej jakości treści, ale treści, które nie są odpowiednio zoptymalizowane, możesz z tego powodu znaleźć się ze swoim blogiem bardzo nisko w wynikach wyszukiwaniach. Dlatego przed publikacją każdego zdjęcia należy je stosownie przygotować, tak by jego rozmiar był jak najmniejszy – przy jak najlepszej jakości. Na co więc zwracać uwagę?

Format zdjęcia

W internecie spotyka się najczęściej dwa formaty grafik. Tych o rozszerzeniu jpg i bardzo png. Ten drugi format stosuje się właściwie tylko dla tych elementów szablonu, które wymagają przezroczystości. Odrębną kwestią są animacje, takowe można spotkać w formacie gif. W tym wypadku należy szczególnie uważać, gdyż niektóre gify mogą „ważyć” nawet kilkanaście megabajtów! Tutaj warto wspomnieć o narzędziu online do optymalizacji gifów, jakim jest gfycat.
Podsumowując w 99% dla zdjęć i obrazów stosuj w swoich treściach format jpgJPEG (ang. Joint Photographic Experts Group) to popularny format kompresji obrazu, który jest szeroko stosowany w fotografii cyfrowej i grafice internetowej. JPEG umożliwia znaczną redukcję rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości obrazu, co czyni go idealnym wyborem do przechowywania i przesyłania zdjęć w Internecie. JPEG działa na zasadzie kompresji stratnej, co oznacza, że podczas kompresji pewne informacje o obrazie są tracone. Dzięki temu pliki JPEG mogą być znacznie mniejsze niż pliki...Czym jest JPEG?. By zmniejszyć wielkość zdjęcia, przy zapisywaniu, możesz operować współczynnikiem kompresji jpg – metodą prób i błędów dobierz odpowiednią proporcję: wielkość/jakość zdjęcia.

Rozmiar zdjęcia

Lustrzanki czy smartfony potrafią zdjęcia nawet z rozdzielczością 4896 x 3264 piksele, zdjęcie takie potrafi mieć rozmiar nawet 10 MB. Przeciętna zaś szerokość szablonu strony wynosi 960 px. Jakkolwiek często nawet taka wielkość nie jest konieczna. Spokojnie można zmniejszyć i do 900 px i nie straci się wiele na jakości, a zyska na prędkości wczytywania strony. Przy zmniejszaniu rozmiaru zdjęcia nie zapomnijmy o zaznaczeniu opcji: „zachowaj proporcje” lub „zachowaj współczynnik aspektu”, by nie zniekształcić zdjęcia.
Kolejną rzeczą związaną z rozdzielczością zdjęcia jest wielkość PPI (Pixels Per Inch) – dla potrzeb stron internetowych domyślna wartość to 72 ppi.

Ważne detale – nie tylko w związku z SEO

Stosując zdjęcia stockowe na swoim blogu, musisz mieć świadomość tego, że takie zdjęcie może posiadać wpisane metadane (dane EXIF). Oprócz informacji o wielkości, rozdzielczości zdjęcia oraz zastosowanym profilu kolorów, dane EXIF mogą zawierać również informację z jakiego aparatu zostało zrobione dane zdjęcie lub nazwę programu, w którym było edytowane, ale również inne dane, np notatki. Oprócz tego zdjęcie może mieć oznaczoną lokalizację GPS i to może być już istotną kwestią z punktu widzenia SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?. Nie jest bowiem wykluczone, że roboty Google’a zbierają i takie informacje, co może być niekorzystne dla witryny umiejscowionej w Polsce, komunikującej się w polskim języku, ale publikującej zdjęcia z wyraźnym niepolskim rodowem. Taki serwis może otrzymać ujemne punkty, jeśli chodzi o poziom zaufania witryny. Dlatego w trakcie edycji zdjęcia, dobrze jest wszystkie dane EXIF wyczyścić.


Kolejnym zagadnieniem związanym z SEO jest właściwe opisanie zdjęcia. Wielu leniuchów zamiast nazwy odzwierciedlającej wpisują losowy ciąg znaków. To ogromny błąd z punktu widzenia optymalizacji serwisu. Nazwa zdjęcia jest świetnym miejscem na wpisanie, oprócz krótkiego opisu zdjęcia, również zawarcia słów kluczowych.

Jeśli Twój blog zasilasz autorskimi zdjęciami, warto na etapie edycji zdjęcia dołączyć do zdjęcia logo swojej witryny, w postaci znaku wodnego. Dzięki temu zabezpieczysz swoje prace przed bezprawnym wykorzystaniem ich w sieci.

Propozycje programów do edycji grafik

Darmowych narzędzi graficznych na rynku nie brakuje, często jednak nie są ani tak funkcjonalne jak ich płatne odpowiedniki, ani – z różnych względów – komfortowe w użytkowaniu. Dlatego proponujemy naszym zdaniem 2 najlepsze programy do obróbki zdjęć.
Faststone, to zaawansowana przeglądarka plików graficznych z możliwością ich podstawowej obróbki. Do celów optymalizacji zdjęć nadaje się wyśmienicie. Co szczególnie przydatne w tym wypadku to możliwość masowej obróbki wielu plików wg zadanych zaleceń.
Paint.net, z kolei służy do bardziej zaawansowanej obróbki, wówczas, gdy potrzebujemy działać na warstwach. Nie jest tak rozbudowany jak GIMP, ale jest znaczenie lżejszy, łatwiejszy w obsłudze i do podstawowej obróbki spełni się w zupełności.

Publikując treści w internecie, należy pieczołowicie patrzyć na każdy detal, dlatego warto wyrobić w sobie dobre mechanizmy działania. Wiesz już, jak odpowiednio przygotować grafiki do jej publikacji, a jeśli jeszcze nie zacząłeś prowadzić własnego bloga i szukasz korzystnej oferty, to nie mogłeś trafić lepiej! Zajrzyj do nas bądź skontaktuj się z nami abyśmy mogli dobrać Ci idealną ofertę hostingu żebyś mógł założyć swoją witrynę internetową!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014