Pomysłowy adres domeny szybciej zapadnie w pamięć klientów. Dlatego nie wybieraj go bez zastanowienia, kupując pierwszą lepszą dostępną nazwę. W tym artykule podsumowujemy wszystkie nowe doniesienia dotyczące nazewnictwa domen. Jakie rozszerzenia domen są dziś popularne? Czy warto się decydować na branżowe końcówki? Czy sukces firmy w 2017 roku nadal zależy od dobrej domeny?
1. Adres a nazwa firmy
Każda osoba prowadząca firmę chciałaby, aby adres internetowy zawierał w sobie jej nazwę, nie przyjmujmy tego jednak za główne kryterium. Domena może mieć nazwę pochodzącą od kategorii usług czy produktów, zebranych w Twojej witrynie. Przyjmij zasadę– czytelna nazwa firmy + rozszerzenie .pl lub .com. Jaka długość – najlepiej w zakresie od 5 do 25 znaków.
2. Dziwne znaki w nazwie domeny? Niekoniecznie
Wszystkie dodatkowe znaki i cyfry umieszczone w nazwie Twojej domeny będą dla użytkowników problematyczne. Lepiej unikać nieprzemyślanych myślników – klienci prawdopodobnie ich nie zapamiętają, będą mieli kłopot z ponownym, prawidłowym umieszczeniem ich w wybranym miejscu. W tworzeniu nazwy domeny może Ci pomóc kreator domen, może dzięki niemu się zainspirujesz?
Podobnie jak z myślnikami również jest z cyframi. Wszelkie cyfry w adresach WWW są niemile widziane, chyba że są charakterystyczne i znaczeniowo uzasadnione.
Kłopotliwe będą też wszystkie litery spoza alfabetu łacińskiego, dlatego najlepiej nie używaj np. polskich znaków diakrytycznych.
3. Długość nazwy domeny
Wydawałoby się, że długie nazwy mogą zostać niezapamiętane. Jeśli nazwa ta jest nielogiczna to najpewniej tak się stanie. Inaczej jednak będzie, kiedy nazwa domeny składa się w logiczną całość, np. ruszajwdroge.pl, jedziemynawakacje.pl. Łatwiej jest zapamiętać nawet długą nazwę, ale układającą się w spójną całość, niż krótki adres, ale składający się z nielogicznego ciągu znaków. Jeśli masz problem Jak wybrać domenę zajrzyj do naszego artykułu, zawarte w nim są wskazówki i porady aby ułatwić tworzenie nazwy.
4. Końcówki adresów – które się liczą w internecie
Doświadczenie pokazuje, że w Polsce liczą się najbardziej dwa rozszerzenia domen – .pl i .com. Z czego to wynika? Przede wszystkim z przyzwyczajeń internautów. Użytkownicy internetu zazwyczaj pamiętają nazwę domeny, ale jej rozszerzenia już nie, dlatego wpisują domyślnie.pl lub .com.
Rozszerzenia takie jak .pl, .com czy .eu mają jednak lepszy potencjał wizerunkowy. W zależności od tego, czy prowadzisz działalność w kraju, Europie czy ogółem na świecie, takie rozszerzenie domeny powinieneś wybrać.
Problem zaczyna się wtedy, kiedy nazwa domeny, jaką chciałbyś mieć w rozszerzeniach, czyli .pl czy .com, jest niedostępna.
Pamiętaj wówczas, że oprócz domen krajowych, .com czy .eu ciekawą i coraz powszechniejszą opcją jest znalezienie wolnej nazwy z rozszerzeniami funkcjonalnymi:
.biz
.net
.org
.info
Powyższe rozszerzenia to domeny globalne, które mają zastosowanie dla różnych typów działalności. Oczywistym jest, że lepiej byłoby zdobyć końcówkę .pl czy .com, ale posiadając końcówkę .biz również niewiele tracisz. Użytkownicy internetu coraz częściej, zamiast wpisywać cały adres do paska przeglądarki, wpisują jedynie nazwę firmy do wyszukiwarki.
5. Nazwa domeny a sukces firmy
Chociaż sama nazwa domeny nie zapewni Twojej firmie sukcesu, ma wpływ na rozpoznawalność marki w internecie. Pamiętaj, że nawet jeśli jedynym kanałem promocji Twoich usług jest internet, to nawet gorsza domena nie przeszkodzi, aby np. Twój sklep internetowy dobrze wypozycjonować pod określone słowa kluczowe. Oczywiście posiadając lepszą nazwę domeny Twoja firma jest bardziej rozpoznawalna i zapamiętywana, a użytkownicy nie muszą się męczyć z wpisaniem jej do przeglądarki czy znalezieniem adresu.
6. Ciekawe przykłady wdrożeń domen
Sieć Play
Od początku swojej działalności trzecia największa sieć komórkowa posiadała domenę playmobile.pl, która nie była intuicyjna dla użytkowników. Dlatego sieć Play wykupiła domenę play.pl. Do momentu odsprzedaży właścicielem domeny był sklep z grami komputerowymi.
Rainbow Tours – Rainbow
W 2016 roku doszło do zmiany wizerunku i renamingu biura podróży Rainbow Tours. Zmieniono nazwę – z Rainbow Tours na Rainbow. Nowe logo marki Rainbow wyeksponowało literę R, podobnie stało się w domenie, która z rainbowtours.pl została zmieniona na krótkie r.pl.
Nasza Klasa – NK
Co do skrótów, to do analogicznej zmiany doszło na portalu społecznościowym Nasza Klasa, który skrócił swoją nazwę na krótszą NK, a tym samym z długiego adresu nasza-klasa.pl, powstała krótsza nazwa nk.pl.
Tablica – OLX
Z innych względów do zmiany nazwy domeny doszło na portalu tablica.pl. Naspers, właściciel grupy Allegro, chciał, aby we wszystkich krajach portal nazywał się tak samo, czyli OLX. W każdym razie zasłużona tablica.pl, zmieniła się w olx.pl, co na początku wprowadzało użytkowników w zakłopotanie. Nazwa się jednak przyjęła i obecnie funkcjonuje jak najbardziej zamiennie.
To tyle, jeśli chodzi o ciekawe wdrożenia. Mamy nadzieję, że wybierzesz dla siebie najlepszą z możliwych domen, a my, pomożemy Ci z hostingiem.
Właśnie kupiłem domenę na https://domeny.pl/ i też miałem problem z wyborem nazwy coś słyszałem ostatnio, że Google w bezpłatnych wynikach wyszukiwania będzie brało bardziej pod uwagę brand niż słowo kluczowe więc miałem duży dylemat co wybrać ale skończyło się na nazwie firmy 🙂
Ja wybrałem rozszerzenie .net dla mojej domeny. Sadze ze to może być dobry wybór szczególnie gdy strona nie ma narodowości.
Jak najbardziej, trzymam kciuki! Zwróć uwagę, czy nie ma podobnych nazw z innymi końcówkami domenowymi – wolnych. W razie sukcesu konkurenci mogą się nimi zainteresować i próbować pozyskać część ruchu od Ciebie, promując łudząco podobne nazwy i licząc na pomyłki użytkowników.