Przenosimy swoją aktywność do Internetu – tak jako konsumenci, jak i przedsiębiorcy. To właśnie w e-commerce upatrujemy swoją przyszłość. Własna strona www pozwoli Ci pokazać biznes online. Wkroczenie do świata online zaczyna się od domeny. To właśnie domena internetowa jest Twoją firmową wizytówką. Jaki adres wybrać dla strony www sklepu internetowego, aby odnieść sukces?

E-commerce. Perspektywa przyszłości

Rynek e-handlu zwłaszcza teraz w dobie pandemii, przechodzi gwałtowne zmiany. Czy to początek końca biznesu off-line? Z pewnością nie, jednak każdy się zgodzi, że kanał online powinien być rozwijany równolegle z biznesem tradycyjnym. Trzeba być tam, gdzie są klienci.

Jak wskazują prognozy przedstawiane w raporcie „E-commerce w czasie pandemii” do końca 2020 roku przewiduje się niemal dwukrotnego wzrostu wartości handlu internetowego w skali globalnej.[1]

Biznes w sieci

W Twojej głowie od dawna kiełkuje pomysł założenia sklepu internetowego. Obserwujesz rynek, bieżące trendy i nawyki zakupowe konsumentów. Wiesz jedno – Twoją przyszłością jest handel elektroniczny. Skorzystaj z nowych technologii – postaw na www. Nie masz jeszcze sklepu internetowego? Czas to zmienić! Zobacz nasz poradnik i dowiedz się jak założyć sklep internetowy. Zastanawiasz się jaką domenę wybrać dla swojego sklepu internetowego? Domena służy komunikacji firmie, a gdy zadbasz o SEO możesz wpływać na zachowania zakupowe. Z jakiego rozszerzenia warto skorzystać? Finalnie z jakiej domeny będzie wychodzić Twoja korespondencja mailowa? Jedno jest pewne, domena, którą wybierzesz dla swojego projektu ma ogromne znaczenie – tak ze względu na promocję, jak i sprzedaż.

Jaka domena dla sklepu internetowego?

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Domena jest jak wizytówka biznesu identyfikująca Twoją działalność w sieci. To, pod jakim adresem będzie widoczna Twoja strona, stanowi bezpośredni komunikat wysyłany klientom. Tak jak w przypadku pierwszego kontaktu z daną osobą ulegamy pierwszemu wrażeniu i przypisujemy pozytywne lub negatywne cechy (efekt halo), tak i w sieci – na podstawie adresu jesteśmy w stanie odnieść dobre lub złe wrażenie. Jaka będzie dobra domena? Czy to musi być nazwa firmy? Popularne rozszerzenie? Niekoniecznie. W nazwie domeny możesz zawrzeć słowa kluczowe, podkreślisz zasięg działania Twojego e handlu. To także sposób na wyróżnienie się w internecie. Projektując stronę informacyjną twojego sklepu poświęć chwilę na domenę.

Zanim dokonasz rejestracji domeny, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jaki zasięg ma Twoja oferta? Na jakie rynki kierujesz swoją działalność?
    Działasz na rynku międzynarodowym? a może lokalnym?
  • Jaki rodzaj usług świadczysz?
    Otwierasz sklep z odzieżą, platformę e-learningową, a może sprzedaż usług
  • Kto jest Twoim klientem?

Pamiętaj podczas rejestracji, aby adres był łatwy do zapisania i nie wzbudzał wątpliwości co do zasad ortografii i wymowy.

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po domeny generyczne – czyli takie, które zawierają w nazwie słowa czy frazy wskazujące na daną grupę produktów, np. domeny.pl. Jeżeli prowadzisz gospodarstwo i wytwarzasz ekologiczne produkty domena www.ekologiczne-produkty.pl oddawałaby w pełni zakres Twojej działalności. Oczywiście domeny generyczne są w większości zajęte. Okazuje się, że nie zawsze warto zabiegać o nie, choćby z innym rozszerzeniem niż .pl, o czym poniżej.

Zanim zarejestrujesz domenę

Rejestrując domenę, która jednocześnie ma być Twoim wyróżnikiem powinieneś zbadać popularność nazwy.

Zdecydowałeś się na zakup domeny, która oddaje tożsamość Twojej marki. Jednak sam fakt nazwy zgodnej z nazwą marki – może okazać się zgubny. Dlaczego? Rejestrując witrynę, wykorzystującą popularną i chwytliwą nazwę może stać się kwestią problematyczną. Jeżeli interesujący Cię adres posiada już swojego abonenta – w innym rozszerzeniu, powinieneś się zastanowić, czy to dobry kierunek. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamiast wyróżnić ofertę, zaszeregujesz ją sprzecznie z oczekiwaniami. Popularność użycia danego określenia pozostaje do indywidualnej oceny.

Podpowiedź:
Wpisz w wyszukiwarkę Google komendę: site:buty.* by zobaczyć jak wiele domen działa z nazwą „buty” w adresie.

Sprawdzanie ilości domen z nazwą buty

Jakie rozszerzenie wybrać?

Mam już nazwę i co dalej? Jakie TLD wybrać dla sklepu internetowego? Właściciele sklepów internetowych mogą wybierać pośród domen:

  • globalnych (np. .com, .net)
  • narodowych (np. .pl, .sk, .de)
  • funkcjonalnych (np. .sklep.pl, .com.pl)
  • regionalnych (np. .slask.pl, .waw.pl)
  • nowych (np. .online, .deals, .salon)

Wybór domeny zależy od kliku czynników, o czym pisaliśmy wcześniej. Pamiętaj, że każde z nich sugeruje zawartość strony, która działa pod nim. I tak, .info, kojarzona jest z serwisami informacyjnymi, podczas gdy .edu zarezerwowana jest dla projektów edukacyjnych.

Propozycje domen dla sklepu:

  • domena .shop
    Branżowa końcówka, która jednocześnie klasyfikuje typ Twojej działalności? .Shop – w tej domenie jesteś w stanie połączyć wszystkie te cechy i pokazać swoje usługi. Prowadząc biznes internetowy pod szyldem domeny .shop, zapewniasz pełną informację o typie działalności dla klientów, a tym samym rozpoznawalność i właściwą identyfikację profilu działania. Przykładem wykorzystania domeny .shop może być firma 1000 Lakes, oferująca specjały regionalne. Domena 1000lakes[.]shop już w nazwie wskazuje region i charakter działalności.

  • domena .sklep.pl
    Funkcjonalne rozszerzenie ze wskazaniem rynku działania? Domena .sklep.pl to pełna informacja dla klientów. Identyfikujesz profil działania, a jednocześnie zasięg działania firmy.

  • domena .store
    Rozszerzenie .store pozwoli wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zachowując jednocześnie branżowy charakter obszaru działania. Polecana firmom, związanym z elektronicznym świadczeniem usług. Domena jednoznacznie identyfikuje typ Twojej działalności, a jednocześnie daje większe pole swobody przy wyborze wolnej nazwy. Jednym z przykładów domeny jest adres medyczny[.]store, który sam mówi, z jakim charakterem produktów możemy się spotkać.

Własna domena e-sklepu to nasza wizytówka. Zadbaj, aby pierwszy kontakt potencjalnego klienta z witryną był początkiem długotrwałej relacji – budowania zaangażowania i lojalności. Domena .pl – cieszy się niesłabnącym powodzeniem dla działalności na terenie polski, ale coraz większego znaczenia nabierają domeny funkcjonalne i nowe, które już zawierają w sobie informacje o charakterystyce firmy. Znalazłeś wolną domenę? Zarejestruj ją.

Co dalej?

Właścicielu domeny, co teraz? Masz stronę we własnej domenie? Teraz czas zabezpieczyć domenę i pokazać odbiorcom. W tym celu będziesz potrzebować umieścić ją na serwerze. Możesz skorzystać z hostingu, bądź jeżeli potrzebujesz więcej zasobów i przestrzeni skorzystać z serwera.

Źródło:
[1] eizba.pl

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?