Czy linkowanie wewnętrzne stworzone w obszarze serwisu, podstron, kategorii jest ważne? Tak. To jedno z działań optymalizacyjnych i dystrybucyjnych, które ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie oraz indeksowanie zawartości serwisu. Czy jesteś pewien, że do tej pory wykonywałeś je prawidłowo?
Linkowanie wewnętrzne jest niezwykle ważnym działaniem zarówno optymalizacyjnym, jak i dystrybucyjnym, czasem uznawanym za istotniejsze od budowania zaplecza linków w serwisach zewnętrznych. Optymalizacja strony polegająca na stworzeniu przyjaznego linkowania wewnętrznego usprawnia nie tylko poruszanie się użytkowników w obrębie serwisu, umożliwia szybkie dotarcie do tematycznych treści, jest również wskazówką dla indeksujących robotów Google’a o tym, w które miejsca warto zajrzeć. Dzięki temu moc domeny przepływa równomiernie, a poszczególne podstrony są indeksowane szybciej.
1. Plusy z zastosowania linkowania wewnętrznego
Większa przyjemność czytania i uczenia się
Czy byłeś kiedyś zainteresowany jakimś artykułem na tyle, że w trakcie czytania, chciałeś dowiedzieć się więcej na wskazany przez autora temat? Czy przeglądałeś wówczas nowe strony z podobną zawartością? A może przechodziłeś do podobnych, tematycznych wpisów, umieszczonych w serwisie?
Każda droga dotarcia do niezbędnych informacji jest dobra, ważne, aby potrzeba uzyskania nowej wiedzy była zaspokojona.
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne stworzone na blogach i pozwalające na przejścia pomiędzy kolejnymi wpisami przeniesie czytelnika do kolejnych, starszych lub nowszych wpisów. Użytkownik spędzi na Twojej stronie więcej czasu, być może polubi Twoje treści, a określone miejsce zapamięta jako źródło inspiracji.
Możliwość szybkiej indeksacji zawartości serwisu
Jakie jest znaczenie linkowania wewnętrznego dla Google’a? Przede wszystkim zagnieżdżone w ten sposób odesłania pozwalają szybciej indeksować zawartość Twojej strony. Moc domeny będzie przepływać równomiernie, co równie dobrze wpłynie na pozycję strony w wyszukiwarce.
2. Jak wykonać prawidłowe linkowanie wewnętrzne?
„Podobne wpisy, inni klienci kupili również” – sekcje, które lubią użytkownicy
Umiejętnie zaimplementowane linkowanie wewnętrzne tworzą stałe moduły umieszczone w serwisie. Ich rolę pełnią najbardziej popularne bloki:
- dla sklepów internetowych: „podobne produkty”, „inni klienci kupili również”,
- dla serwisów contentowych: „najczęściej przeglądane”, „podobne artykuły”.
Istnieją dwa powody, abyś dodał przynajmniej jeden z nich na swojej stronie internetowej. Po pierwsze, zwiększasz szanse, że klient przeglądający produkty dokupi coś jeszcze, czego być może wcale nie potrzebował. Po drugie, zajrzy do tych treści, które nie cieszyły się dużym zainteresowaniem, a są warte uwagi.
Linkuj stare treści do nowych i odwrotnie
Posiadasz serwis contentowy, gdzie systematycznie dodajesz nowe treści? Twoje stare, ciekawe wpisy mogą umknąć czytelnikowi, który będzie zaglądał wyłącznie do aktualnych treści.
Umieść odnośniki do starszych tekstów w nowych wpisach i odwrotnie. Ważne, aby podlinkowany artykuł był zbieżny tematycznie z tym aktualnie napisanym.
Niepożądany zwrot „czytaj dalej”
Postaraj się wystrzegać linkowania w głąb tekstu przy pomocy fraz typu „czytaj dalej”. Pomyśl raczej o zaprojektowaniu strony w taki sposób, aby oczywistym było, że kliknięcie pewnego elementu strony przeniesie czytelnika do odpowiedniego wpisu. Dlaczego? Nadużywanie zwrotu „czytaj dalej” jako anchora spowoduje, że Google będzie miał problem z wybraniem odpowiedniej podstrony do zapytań odnoszących się do Twojej witryny.
Jak powinny wyglądać linki?
Pamiętaj, że to, jak powinny wyglądać linki, zależy od tego, co jest celem działania – może to być pozycjonowanie podstron na „twarde” frazy albo przekierowywanie ruchu. W momencie kiedy Twoim celem jest pozycjonowanie strony na konkretne słowa kluczowe, warto stosować krótkie frazy, które są dokładnym słowem kluczowym lub jego synonimem. Istnieje też metoda 5 linków, w której dwa linki są konkretnym słowem kluczowym, kolejne dwa jego synonimem, a jeden z linków słowem, które ogółem opisuje interesującą Cię tematykę.
Wtyczki
Prowadząc blog na WordPressie, warto stosować różnego rodzaju wtyczki, które automatycznie przeniosą użytkowników do kolejnych artykułów. Jedną z nich jest upPrev, dzięki której użytkownikowi w czasie przewijania pokazuje się odnośnik do poprzednio zamieszczonego wpisu.
Linkowanie wewnętrzne na stronie Cyber_Folks zostało stworzone w bardzo przemyślany sposób. Niezależnie od podstrony, na której się znajdujesz, możesz przejść w potrzebne Ci miejsce zazwyczaj jednym klikiem:
3. Na co zwrócić uwagę tworząc linki:
• Najważniejsze podstrony powinny być ze sobą połączone – takie działanie zwiększa przepływ Page Ranku.
• Umieść w menu odnośniki do najważniejszych kategorii, czyli podstron.
• Powinieneś umożliwić zarówno czytelnikom, jak i robotom Google`a powrót do strony głównej z każdej podstrony. Należy zrobić to w widocznym miejscu, np. poprzez logo lub top strony.
• Breadcrumbs – jest to świetny sposób na to, aby uprościć przejrzystość hierarchii nawet rozbudowanego serwisu. Breadcrumbs, czyli okruszki chleba są „ścieżką”, dzięki której wiesz, niezależnie od podstrony, gdzie dokładnie znajdujesz się na danej witrynie. Wygląda to podobnie jak przy przeglądaniu folderów na większości systemów operacyjnych. Użytkownikowi cały czas, na każdej podstronie wyświetla się jego dokładna lokalizacja np. Strona Główna > Fakty > Fakty z Polski > Artykuł 001.
Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych czynników, wpływających na pozycję w wyszukiwarce. Pamiętaj, że dzięki odpowiedniemu linkowaniu wewnętrznemu Twoja strona nie tylko spodoba się robotom Google’a, ale również użytkownikom, dla których nawigacja w witrynie stanie się dużo łatwiejsza, a przecież to na tym Ci zależy.
Polecane dla Ciebie
User Experience – jak projektować długie formularze?
Projektowanie formularzy wydaje się być łatwym zadaniem. Jednak sprawa nieco się komplikuje, gdy w grę wchodzą długie formularze. Jak przekonać […]
Opisy produktów w sklepie – co jest przy nich ważne?
Opisy produktów w sklepie śniły mu się co noc. Sen był zawsze ten sam: zwracający towar klient robiący mu koszmarną […]
Jak założyć stronę internetową?
Strona internetowa to wciąż silny punkt styku marki z Klientem. Nie bez powodu nazywamy ją cyfrową wizytówką dostępną 24 godziny na dobę. Własna strona www pozwoli Ci być w stałym kontakcie z Klientem oraz zapewni wirtualne portfolio.
Szukasz dalej?