Na potrzeby tego wpisu postanowiłem przetestować kreator stron WWW od Home.pl. Zalogowałem się, sprawdziłem szablony, stworzyłem stronę i skontaktowałem się z supportem – wszystko po to, aby rzetelnie opisać, co naprawdę oferuje Home. Jak oceniam ich rozwiązanie – przeczytaj ten artykuł!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Kreator stron Home – czym jest i co o nim już wiem?
- Kreator Home – zaskakuje od samego początku. Rozpocznijmy tę przygodę wspólnie!
- Tworzenie stron w kreatorze Home – jak to wygląda w praktyce?
- Home – strona internetowa krok po kroku
- Edycja strony internetowej od firmy Home
- Co o tym wszystkim myślę?
- Test szybkości ładowania strony stworzonej w Home.pl
- Czy pozycjonowanie strony zrobionej w Home jest możliwe?
- Czy Home to dobre rozwiązanie dla małych firm?
- Plan darmowy w Home – dlaczego deweloperzy tego nie oferują?
- Własna domena Home za darmo – czy jest dostępna?
- Czy warto wybrać kreator stron od Home.pl? Podsumowanie!
Kreator stron Home – czym jest i co o nim już wiem?
Kreator stron Home (znany wcześniej jako Click Web) umożliwia tworzenie prostych stron internetowych. Został uruchomiony w okolicach 2012 – 2013 roku. To już ponad 10 lat od oficjalnej premiery.

Kreator Home – zaskakuje od samego początku. Rozpocznijmy tę przygodę wspólnie!
Aby zacząć swoją przygodę z kreatorem od firmy Home, wybierz jeden z dostępnych pakietów.

Nie daj się jednak złudzić wyjątkowo niskim cenom – obowiązują one wyłącznie w pierwszym roku (45 zł netto za Kreator Start). W drugim roku można odnotować wzrost ceny o ponad 450% (400 zł netto za ten sam pakiet!). Co więcej, aktywacja certyfikatu SSL jest dodatkowo płatna – operator wymaga uiszczenia opłaty za 2 lata z góry.
A to nie wszystko. Home.pl nie oferuje darmowego okresu próbnego. Musimy więc zainwestować w kreator bez możliwości wcześniejszego przetestowania. Podjąłem wyzwanie. Zakupiłem, abyś Ty mógł zdecydować czy chcesz finalnie zainwestować w to rozwiązanie.
Wybrałem najtańszy pakiet „Kreator Start” za 45 zł netto.

Home oferuje stworzenie strony internetowej w tym kreatorze za 500 zł netto jednorazowo. Osobiście wydaje mi się to sporą kwotą jak na to, że wyklikanie strony zajmuje maksymalnie godzinę (nawet dla laika).

Całość wyniosła 55,35 zł brutto (podatek VAT – 10,35 zł). Dużym plusem jest sporo opcji płatności – PayU, VISA czy też BLIK. Niestety to nie rekompensuje faktu, iż nie mają oni okresu próbnego. W porównaniu do konkurencji uważam to za zabieg konieczny.

Bez znaczenia, jaki kreator byśmy wybrali, darmowy okres próbny to podstawa – zazwyczaj od 7 do 14 dni. Przykładowo ostatnio testowałem tworzenie stron internetowych za pomocą Canva i jak pewnie się domyślasz – była możliwość darmowego przetestowania tego narzędzia bez konieczności uiszczania jakiejkolwiek opłaty.
Identycznie wygląda sytuacja z GoDaddy, Wix, a nawet Squarespace (7 dni za darmo). Co ciekawe, nasz kreator _now możesz testować za darmo przez 14 dni, bez konieczności podpinania karty kredytowej.
Więc reasumując, gdybym był klientem i zrobił podstawowy research w Google, szansa na to, że zdecydowałbym się na wybór kreatora od Home, nie byłaby taka oczywista. Być może na koniec tego artykułu okaże się, że Home może sobie pozwolić na ten zabieg, ponieważ jakość rekompensuję wszystko.
Musimy to sprawdzić. Zacznijmy od początku – od stworzenia strony w Home, a następnie jej sprawnej (miejmy nadzieję) edycji.
Tworzenie stron w kreatorze Home – jak to wygląda w praktyce?
Po zalogowaniu się do panelu Home wybierz opcję Kreator WWW i kliknij Utwórz stronę.


Po chwili ładowania będziesz mógł kliknąć Otwórz kreator, Otwórz stronę, Przełącz pakiet lub Zarządzaj stroną. Ja wybrałem pierwszą opcję.

Home – strona internetowa krok po kroku
Zostaniesz teraz przekierowany do procesu tworzenia strony internetowej z kreatorem Home.
Krok 1: Wybierz branżę
Miałem wybrać branżę ogólną – budowlaną, ale musiałem zdecydować się na sprecyzowany segment. Prawdopodobnie dzięki temu otrzymam bardziej spersonalizowaną stronę do moich potrzeb.
Warto jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do innych kreatorów stron dostępnych na rynku, home.pl nie pozwala na swobodne opisanie swojej działalności, aby AI mogła wygenerować stronę na podstawie Twojego opisu. To ograniczenie może utrudniać stworzenie czegoś naprawdę dopasowanego do Twojej wizji – szczególnie jeśli Twoja firma nie mieści się w typowych schematach.

Krok 2: Wybierz nazwę strony
Nazwę witryny możesz wymyślić samodzielnie lub kliknąć Pomiń, aby kreator zrobił to za Ciebie. Dokładnie tak samo, jak ma to miejsce w naszym kreatorze _now – jeśli nie masz pomysłu na nazwę firmy, zrobimy to za Ciebie.

Krok 3: Wybierz styl witryny
Styl witryny, czyli kolorystyka, w jakiej będzie wyświetlać się Twoja strona internetowa.

Krok 4: Zdecyduj o wyglądzie strony głównej
Tutaj napotkało mnie pierwsze zaskoczenie. Szablonów jest niewiele – wyłącznie 16 propozycji wyglądu strony głównej.

Budzi to moje obawy, ponieważ jeśli chcesz wyróżnić się spośród konkurencji, a ta również skorzysta z kreatora od Home… to prawdopodobieństwo na zaprojektowanie unikalnej witryny nie jest zbyt duże.
Krok 5: Utwórz swoją stronę
Po wyborze wyglądu strony głównej możesz podejrzeć jej wygląd zarówno na desktopie, jak i na mobilkach, które są bardzo ważne, ponieważ generują aż 55% wyświetleń w całym internecie.

Jak oceniam ogólny design? Jest średnio. Myślałem, że będzie to zdecydowanie bardziej rozwinięty projekt, a mamy w zasadzie stronę główną i sekcję „O nas”.
Edycja strony internetowej od firmy Home
Na pierwszy rzut oka, po utworzeniu strony internetowej nic się nie zmieniło. Można jednak edytować teksty i dodać odpowiednie kafelki, wykorzystując przycisk Dodaj treść.
Na co pozwala nam edytor Home? Funkcjonalności
Edytor Home umożliwia dodanie:
- obrazu i tekstów,
- głównego banera,
- tekstów,
- obrazów,
- galerii i pokazu slajdów,
- formularzy,
- logotypów,
- cennika,
- menu,
- sekcji blogowej.
Całość mogę podsumować jako całkiem niezły wachlarz opcji pozwalający poniekąd wyróżnić Twoją stronę spośród konkurencji, która ma podobne szablony.
I w zasadzie po drobnych korektach, poprzesuwaniu konkretnych elementów, co zajęło mi kilkanaście minut, strona wygląda całkiem nieźle. Należy jednak pamiętać, że jest to wyłącznie bardzo prosty landing page. Można go podejrzeć na desktopie, tablecie oraz smartfonie – całość jest responsywna (dobrze zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych).
Finalny projekt strony wygląda następująco:
Blok 1 – Strona główna + O nas
Blok 2 – Cennik + Referencje
Blok 3 – Kontakt + Stopka witryny
Obiektywnie rzecz ujmując, jak na to, że cały koszt wynosi 4 zł netto miesięcznie, to efekt jest całkiem przyzwoity. Natomiast w kolejnym roku (po 12 miesiącach) za dokładnie takie same funkcje trzeba już zapłacić 33 zł netto miesięcznie. Jeśli dokupimy do tego certyfikat SSL, cena wyniesie ok. 50 zł netto (po 2 latach, gdy nastąpi kolejna podwyżka, już bez promocyjnej ceny).
Co o tym wszystkim myślę?
Home jest dobrym rozwiązaniem w pierwszym roku, gdy jego cena jest konkurencyjna. Jeśli natomiast mowa o kolejnych latach, jakość w stosunku do kwoty, którą trzeba zapłacić za dostępne funkcje w porównaniu do innych kreatorów, jest nieadekwatna.
Więc w perspektywie długofalowej kreator stron Home wypada o wiele gorzej niż przykładowo nasz kreator _now (cena to 49 zł netto miesięcznie, z darmową domeną .idl), który oferuje:
- bardziej zaawansowane formularze kontaktowe,
- dodatkowe integracje (np. z GA4, GTM, Meta Pixel),
- więcej opcji automatyzacji – dzięki którym strona może być gotowa w mniej niż minutę,
- setki wariacji związanych z szablonami (AI generuje gotowe wariacje dostosowane do branży),
- zaawansowane funkcje SEO (w tym meta dane, optymalizację obrazów i CDN oraz SSL),
- pełne zarządzanie własnymi podstronami,
- czat na żywo od 8:00 do 18:00 (od poniedziałku do piątku).
W Home musisz się trochę naklikać, poprzenosić konkretne elementy i trochę znać się na kolorystyce, żeby wszystko odpowiednio dopasować. Zajmuje to minimum kilkanaście minut pracy z efektem, który nie musi być zawsze najlepszy (wiele zależy od Twojego gustu). W przypadku _now design całej strony dobierany jest w taki sposób, abyś mógł po minucie od załadowania się gotowej witryny – opublikować ją i udostępnić klientom, bez dodatkowych poprawek (teksty również generują się automatycznie).
Sprawdź, jak wygląda tworzenie strony w kreatorze _now:
Zanim przejdziemy do podsumowania wszystkich funkcjonalności, sprawdźmy jedną z istotnych kwestii dla każdego nowoczesnego biznesu – wydajność strony. Czas ładowania ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika, pozycjonowanie w Google i finalnie – na konwersje. Dlatego musimy zweryfikować, jak w tym aspekcie wypada kreator od Home.pl.
Test szybkości ładowania strony stworzonej w Home.pl
Postanowiłem przeprowadzić krótki test w GTMetrix. Jak widziałeś, opublikowałem witrynę, którą udało mi się stworzyć. Teraz jest więc idealny moment, aby przeprowadzić analizę wydajności. To właśnie ona pokaże, jak kreator Home wypada pod względem technicznej jakości wykonanej strony. Ani Google, ani użytkownicy nie przepadają za wolno ładującymi się witrynami – niska wydajność może kosztować Cię zarówno widoczność w wynikach wyszukiwania, jak i konwersje.
Wyniki Web Vitals nie są niestety satysfakcjonujące w porównaniu do konkurencji. LCP wynosi 3,6 sekundy – tylko WebWave i Squarespace mają gorsze wyniki, jednak te witryny były o wiele bardziej rozbudowane. Dla typowego landing page jest to słaby wynik.
Zresztą, sam zobacz porównanie wydajności najpopularniejszych kreatorów:
Platforma | LCP (Best / Avg) | Total Load Time (Best / Avg) |
---|---|---|
_now | 1,518 s / 1,649 s | 1,635 s / 1,713 s |
WIX | 1,482 s / 2,196 s | 6,160 s / 6,564 s |
WordPress | 1,812 s / 1,856 s | 1,774 s / 1,811 s |
GoDaddy | 2,216 s / 2,055 s | 2,996 s / 3,132 s |
Home | 4.374 s / 4.773 s | 6.962 s / 7.361 s |
WebWave | 8,346 s / 8,399 s | 6,774 s / 6,807 s |
Squarespace | 8,793 s / 8,986 s | 9,089 s / 10,651 s |
Źródło: webpagetest.org, Paryż, iPhone 15, połączenie kablowe 5/1 Mbps, 3 testy, przeprowadzone 26.03.2025
Finalnie, wyniki testów wydajnościowych Home wypadają słabo – szczególnie biorąc pod uwagę bardzo prostą strukturę strony. Świadczy to o niewielkiej optymalizacji zdjęć, a także o nieprawidłowo napisanym kodzie HTML, CSS i JavaScript.
Czy pozycjonowanie strony zrobionej w Home jest możliwe?
Podstawowe możliwości pozycjonowania są dostępne już od początku pracy z kreatorem. Możesz samodzielnie edytować tytuły, opisy meta czy dodawać nagłówki H1, H2 oraz H3.
Natomiast jeśli zależy Ci na bardziej szczegółowej optymalizacji technicznej (np. dostosowanie szybkości ładowania strony, pełna edycja tagów czy bardziej zaawansowane ustawienia SEO), Home w podstawowej wersji nie wystarczy. Warto wtedy rozważyć bardziej rozbudowane narzędzie, oferujące pełniejsze opcje techniczne.
Wniosek jest w tym przypadku jeden
Jeśli zależy Ci na widoczności w Google, Home nie spełni Twoich oczekiwań. Jeśli konkurencja ma witrynę stworzoną w bardziej rozbudowanych kreatorach typu GoDaddy czy też w CMS WordPress, nie masz z nią szans – między innymi dlatego, że page speed to jeden z ponad 200 czynników rankingowych, a strony oparte o kreator Home są mało wydajne.
Czy Home to dobre rozwiązanie dla małych firm?
Kreator stron od Home.pl jest dobrym narzędziem, jeśli potrzebujesz prostej strony, łatwej do stworzenia w krótkim czasie. Jest intuicyjny, prosty w obsłudze, choć nie wolny od wad – czasem potrafi zaskoczyć problemami technicznymi czy ograniczonymi możliwościami personalizacji, które w cenie 50 zł netto miesięcznie (po roku użytkowania) nie są dopuszczalne. Korzystając z rozwiązań konkurencji, zapłacisz mniej (albo tyle samo) i otrzymasz więcej przydatnych funkcjonalności, lepszą wydajność i sporo możliwości SEO.
Plan darmowy w Home – dlaczego deweloperzy tego nie oferują?
Na pierwszy rzut oka oferta kreatora Home może wydawać się bardzo atrakcyjna. Brak wersji darmowej można jeszcze próbować tłumaczyć chęcią utrzymania kontroli nad jakością usług czy zapewnienia lepszego wsparcia technicznego. Ale kiedy zaczniemy rozbierać ofertę na czynniki pierwsze, pojawia się wyraźny problem z całą strategią cenową.
Po pierwsze – nie możesz przetestować kreatora przed zakupem. Musisz zapłacić z góry.
Po drugie – nawet jeśli ktoś powie „ale przecież to tylko 45 zł netto rocznie”, warto wiedzieć, że w kolejnym roku ta kwota rośnie ponad czterokrotnie – do 400 zł netto.
Po trzecie – funkcje, które w innych kreatorach są standardem, tutaj są dodatkowo płatne: m.in. aktywacja certyfikatu SSL, czat na stronie czy nawet podstawowa domena.
Jasne, home.pl na pewno ma swoje powody – być może to przemyślana strategia biznesowa. Ale jako użytkownik, mógłbym się zaskoczyć potrzebnym budżetem.
Własna domena Home za darmo – czy jest dostępna?
Jednym z ważnych elementów budowania marki jest posiadanie własnej domeny (adresu strony www). Sprawa wygląda następująco: w żadnym z oferowanych planów Home.pl nie daje całkowicie darmowej domeny. Możesz kupić domenę w promocyjnej cenie na pierwszy rok, ale w kolejnych latach zapłacisz standardową stawkę, która bywa wysoka (często ponad 100 zł netto rocznie).
Czy warto wybrać kreator stron od Home.pl? Podsumowanie!
Kreator stron WWW od Home.pl to wygodne narzędzie do tworzenia prostych stron internetowych.
Kiedy Home sprawdzi się najlepiej?
- gdy potrzebujesz prostej strony internetowej typu wizytówka bez zaawansowanych funkcji technicznych, którą możesz stworzyć w 15 minut;
- gdy jesteś gotowy zaakceptować wyższe ceny w kolejnych latach za łatwość obsługi (są one jednak nieadekwatne do oferowanych funkcjonalności w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami).
Jakie są największe minusy kreatora Home?
- brak darmowego okresu próbnego;
- znaczące podwyżki cen od drugiego roku użytkowania;
- brak darmowego certyfikatu SSL w podstawowym planie;
- ograniczone możliwości personalizacji (a nawet ich całkowity brak) za pomocą kodu HTML/CSS.
Podsumowując – kreator od Home.pl sprawdzi się w przypadku mniej wymagających użytkowników, którzy cenią prostotę obsługi bardziej niż pełną swobodę personalizacji lub możliwość testowania produktu przed zakupem.
Zanim jednak zdecydujesz się na konkretny kreator stron, sprawdź dokładnie różnice techniczne między Home.pl a narzędziem _now, które bezpośrednio konkuruje z liderami branżowymi typu GoDaddy, Wix czy też Squarespace.
Aspekt techniczny / Funkcja | Kreator Home (dawniej Click Web) | Kreator _now (cyber_Folks) |
---|---|---|
Darmowy okres próbny | Brak (musisz od razu wykupić płatny abonament) | 14-dniowy darmowy okres próbny bez karty kredytowej |
Szybkość stworzenia strony | Wymaga czasu na ręczną edycję (od 15 minut do godziny) | Strona automatycznie wygenerowana przez algorytm w ok. 1 minutę |
Certyfikat SSL (bezpieczeństwo) | Płatny dodatkowo – konieczność dopłaty na 2 lata | Darmowy certyfikat SSL w standardzie |
Personalizacja szablonów | Ograniczona (brak pełnej edycji HTML/CSS w podstawowych planach) | Gotowe, estetyczne szablony z opcją łatwej personalizacji |
SEO (optymalizacja Google) | Podstawowe opcje (tytuł, opis, nagłówki), brak mapy strony XML | Zaawansowane SEO już na starcie (meta tagi, mapa XML, szybkość ładowania) |
Zdjęcia i grafiki na stronie | Ograniczona baza zdjęć, dodatkowe zdjęcia płatne osobno | Dostęp do ponad 10 tys. bezpłatnych, tematycznych zdjęć |
Integracje zewnętrzne | Brak zaawansowanych integracji API | Możliwość osadzenia mapy, formularzy kontaktowych, gotowych narzędzi typu Google Analytics 4, GTM, Meta Pixel) |
Responsywność (mobilność strony) | Podstawowa responsywność, drobne błędy wyświetlania | Pełna responsywność i optymalne wyświetlanie na każdym urządzeniu |
Ukryte podwyżki cenowe | Duże podwyżki od 2. roku abonamentu (wzrost nawet o 450%) | Jasny, przejrzysty cennik, bez drastycznych zmian cenowych (49 zł netto miesięcznie za podstawowy pakiet) |
Wsparcie techniczne | Czat dostępny tylko w najdroższych planach | Pełne wsparcie techniczne (czat, mail, telefon) dostępne dla każdego użytkownika – czat live od 8:00 do 18:00 od poniedziałku do piątku) |
Kod strony (jakość) | Średnia optymalizacja, starszy framework Bootstrap | Optymalny, czysty kod, nowoczesne standardy SEO i szybkość strony |
Tworzenie treści i układu strony | Wszystko robisz ręcznie, bez wsparcia automatycznego | Automatycznie dobrane treści i układ dzięki sztucznej inteligencji |
Kreator _now sprawdzi się lepiej, gdy zależy Ci na szybszym starcie, darmowym okresie próbnym, automatycznym generowaniu treści oraz pełnej zgodności z SEO i RODO od samego początku. Dodatkowo, jeśli szukasz darmowego kreatora stron, niestety Home.pl nie ma takiej opcji – choć ich oferta zawiera plan Start, to nie jest on bezpłatny.
Kreator stron Home – FAQ
Na początku – absolutnie nie. Pierwszy rok wygląda atrakcyjnie cenowo. Jednak realne koszty wychodzą na jaw w drugim i kolejnych latach użytkowania. Podwyżki cen w Home.pl są znaczące, dlatego na dłuższą metę usługi te nie należą do tanich. Nawet w podstawowym planie za 400 zł netto rocznie brakuje wielu kluczowych funkcji. Trzeba doliczyć dodatkowo: ~120 zł za certyfikat SSLSSL (Secure Sockets Layer) to protokół kryptograficzny, który zapewnia bezpieczne połączenie między użytkownikiem a serwerem, chroniąc dane przesyłane przez internet. SSL jest najczęściej używany do zabezpieczania połączeń na stronach internetowych, zwłaszcza tych, które wymagają podania danych osobowych, takich jak loginy, hasła czy informacje o płatnościach. SSL jest niezbędny na każdej stronie internetowej, na której użytkownicy przesyłają dane wrażliwe, na przykład w sklepie internetowym czy podczas rejestracji na stronie. Aby wdrożyć...Czym jest SSL? (płatność z góry za 2 lata), opłatę za możliwość podpięcia własnej domeny (jeśli nie została kupiona w home.pl) oraz wybór planu Pro, jeśli w ogóle chcesz mieć dostęp do realnego wsparcia technicznego. W rezultacie „tania strona” może łatwo kosztować kilkaset złotych rocznie – i to za zestaw funkcji, które gdzie indziej są dostępne od ręki w zdecydowanie tańszych planach.
Nie – Home.pl nie oferuje darmowego pakietu kreatora Home. Nie znajdziesz tutaj również bezpłatnego okresu próbnego. Żeby przetestować kreator, musisz od razu wykupić jeden z płatnych planów. Jest to spory minus, szczególnie gdy porównasz tę ofertę z innymi kreatorami, gdzie często istnieje możliwość bezpłatnego testowania przez kilka dni.
Jeśli uznasz, że Home nie spełnia Twoich oczekiwań – możesz rozważyć kreatory WebWave, Wix, WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress?.com czy _now od cyber_Folks. Każde z tych narzędzi ma darmową wersję testową i różni się podejściem do personalizacji, SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? czy integracji zewnętrznych.
Tak – ogólnie jest to łatwe i przyjazne narzędzie. Nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy technicznej, aby szybko stworzyć własną witrynę. Jednak zauważyłem, że prostota narzędzia niesie za sobą pewne kompromisy. Brak możliwości wprowadzania bardziej zaawansowanych zmian może frustrować bardziej wymagających użytkowników.
Home umożliwia dodawanie własnych zdjęć oraz korzystanie z biblioteki gotowych zdjęć. To duży plus – zdjęcia dostępne są bez dodatkowych opłat, choć ich liczba jest ograniczona. Jeśli szukasz czegoś wyjątkowego, może być konieczne zakupienie zdjęć z zewnętrznych serwisów. Samo zarządzanie zdjęciami jest wygodne – szybko podmienisz grafiki, zmienisz ich rozmiar czy kolejność.
Niniejszy materiał stanowi reklamę porównawczą w rozumieniu art. 16 ust. 3 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.