Google Tag Manger to świetne, choć wciąż mniej popularne narzędzie od Google. Daje on dużo możliwości, które sprawdzą się przede wszystkim marketingowcom. W tym artykule pokażę Ci jak zainstalować Google Tag Mangera w WordPressie.

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager to darmowe narzędzie, które pozwala dodawać odpowiedni kod do Twojej strony. Często właściciele stron internetowych muszą dodawać kilka fragmentów kodu, aby śledzić ich ruch konwersję lub zbierać inne dane analityczne. W przypadku Google Tag Mangera, wystarczy tylko raz dodać odpowiedni kod śledzenia, a każde następne  wykonywać już z poziomu panelu menedżera tagów. Zainstalowany na stronie WordPress Google Tag Manager tworzy kontener, w którym możemy tworzyć odpowiednie tagi. Tagi, o których mowa, to kod, który dodawany jest do podpiętej do niego strony internetowej.

Zastosowanie Google Tag Managera w WordPress

Możliwości wykorzystania Google Tag Managera są ogromne. Przede wszystkim posiada on wbudowane tagi, które znacząco ułatwiają połączenie strony z Google Analytics, Google Ads czy z Facebookiem. Powoduje to, że jeśli posiadasz zainstalowanego Google Tag Managera na Twojej stronie, nie musisz dodawać np. kodu śledzenia Google Analytics, aby zbierać dane o użytkownikach. Możesz to z robić bezpośrednio z panelu Google Tag Managera.

Integracja z innymi usługami jest jednak tylko wierzchołkiem góry lodowej możliwości tego narzędzia. Wprawny marketingowiec wykorzysta go do rozmaitych działań, jak choćby rozbudowane testy AB czy zaawansowane działania SEO.

Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

Skoro omówiliśmy kwestię tego czym jest i jakie zastosowanie ma Google Tag Manger, czas przejść do jego instalacji. Nie jest ona specjalnie trudna. Można zrobić to na dwa sposoby. Omówię dokładnie każdy z nich.

Pierwszym krokiem, niezależnie od sposobu instalacji, będzie stworzenie nowego kontenera w Google Tag Manager. Kontener można stworzyć na dwa sposoby. Możesz utworzyć nowe konto wraz z kontenerem lub dodać go do utworzonego już konta.

Przede wszystkim jednak zaloguj się do Google Tag Managera. Aby dodać nowe konto, kliknij przycisk Utwórz konto.

dodanie nowego konta w GTM

W nowym widoku możliwa będzie konfiguracja nowego konta wraz z kontenerem.

Nowe konto w GTM

Podaj nazwę konta oraz kontenera. Aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie, jako platformę docelową wybierz Witrynę internetową. Kiedy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Utwórz.

Konieczne będzie jeszcze zaakceptowanie regulaminu i Twoje konto, wraz z kontenerem jest gotowe. Od razu powinien wyświetlić się kod do instalacji Menedżera tagów Google na Twojej stronie.

Kod do instalacji Google Tag Managera

Kod dzieli się na dwie części. Skopiuj je i zapisz w notatniku, koniecznie z dopiskiem, która część kodu ma być wklejona do sekcji <head>, a która do sekcji <body>. Będzie to kluczowym elementem podczas instalacji.

Swój kod możesz także podejrzeć w dowolnym momencie przechodząc do Administracja > Zainstaluj Menedżera tagów Google.

zainstaluj Menedżera tagów Google

Mając skonfigurowane konto i przygotowany kod śledzenia, możemy przejść do konkretnych sposobów na instalację Google Tag Managera w WordPressie.

Instalacja ręczna (z wykorzystaniem motywu potomnego)

Jest to według mnie najlepsze rozwiązanie, aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie. Jest to po prostu ręczne wklejenie omawianego wcześniej kodu do odpowiedniego pliku motywu potomnego. Użycie motywu potomnego nie jest tu przypadkowe – to sprawdzony sposób dodawania własnego kodu do WordPressa. Dodatkowo zapewni to zachowanie wszystkich zmian niezależnie od aktualizacji motywu, co jest częstym błędem początkujących użytkowników WordPressa. Zmiany kodu w motywie głównym są po prostu nadpisywane przy każdej aktualizacji lub zmianie motywu.

Przejdź do edycji pliku header.php Twojego motywu potomnego. Możesz to zrobić z poziomu panelu WordPressa, choć zalecanym sposobem jest edycja pliku z poziomu klienta FTP.

Niezależnie od sposobu edycji pliku, dodaj kod we wskazanych miejscach.

  1. Wklej kod przeznaczony do części <head> witryny.
  2. Wklej kod przeznaczony do części <body> witryny.

Oto jak powinien wyglądać plik, po wklejeniu kodu w odpowiednie miejsca:

plik header.php z wklejonym kodem GTM

Po wklejeniu kodu w obu miejscach zapisz plik header.php. Gratulacje, Google Tag Manager powinien zostać zainstalowany na Twojej stronie! W dalszej części artykułu pokażę Ci jak sprawdzić czy działa on poprawnie.

Integracja przez wtyczkę Google Tag Manager for WordPress

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku WordPressa, w jego repozytorium można znaleźć odpowiednią wtyczkę, która powinna rozwiązać problem z instalacją Google Tag Managera w WordPressie. Co ciekawe, jest tam nawet oficjalna wtyczka stworzona przez Google, nie jest ona jednak zbyt dobrze oceniana przez użytkowników. Znacznie pewniejszym rozwiązaniem będzie Google Tag Manager for WordPress.

Po instalacji i włączeniu wtyczki przejdź do Ustawienia > Google Tag Manager.

Najważniejsze jest tu pole Google Tag Manager ID. Podaj w nim identyfikator kontenera, który chcesz podpiąć pod swoją stronę. Znajdziesz go w górnym prawym rogu ekranu na stronie Google Tag Managera.

Identyfikator kontenera w Google Tag Manager

Zapisz zmiany i gotowe.

Jak sprawdzić poprawność instalacji Google Tag Managera?

Po instalacji warto sprawdzić czy wszystko zostało poprawnie skonfigurowane. W tym celu należy dodać tag do zainstalowanego kontenera. Może to być np. Google Analytics. Aby sprawdzić czy podany tag działa poprawnie, a tym samym sam Google Tag Managera, przejdź do Twojego kontenera i kliknij przycisk Podgląd.

Jak sprawdzić poprawność instalacji Google Tag Managera

W nowym widoku podaj adres swojej strony i kliknij Start.

System otworzy Twoja stronę i sprawdzi poprawność działania poszczególnych tagów. Jeśli znajdzie Twój kontener, wyświetli komunikat podobny do tego:

Oznacza to, że Google Tag Manager jest pomyślnie zainstalowany na Twojej stronie i możesz wykorzystywać jego pełen potencjał.

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

3 odpowiedzi do "Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?"

  1. Krzysztof pisze:

    Dzięki, tego właśnie potrzebowałem !

  2. Rafał pisze:

    Jak zawsze pomocny wpis. Panie Bartoszu dziękuję i proszę o więcej takich wpisów. Bardzo dobrze się je czyta.

  3. Mat pisze:

    Mega pomocne! Dziękuje

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?