Google Tag Manger to świetne, choć wciąż mniej popularne narzędzie od Google. Daje on dużo możliwości, które sprawdzą się przede wszystkim marketingowcom. W tym artykule pokażę Ci jak zainstalować Google Tag Mangera w WordPressie.

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager to darmowe narzędzie, które pozwala dodawać odpowiedni kod do Twojej strony. Często właściciele stron internetowych muszą dodawać kilka fragmentów kodu, aby śledzić ich ruch konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? lub zbierać inne dane analityczne. W przypadku Google Tag Mangera, wystarczy tylko raz dodać odpowiedni kod śledzenia, a każde następne  wykonywać już z poziomu panelu menedżera tagów. Zainstalowany na stronie WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress? Google Tag Manager tworzy kontener, w którym możemy tworzyć odpowiednie tagi. Tagi, o których mowa, to kod, który dodawany jest do podpiętej do niego strony internetowej.

Zastosowanie Google Tag Managera w WordPress

Możliwości wykorzystania Google Tag Managera są ogromne. Przede wszystkim posiada on wbudowane tagi, które znacząco ułatwiają połączenie strony z Google Analytics, Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma...Czym jest Google Ads? czy z Facebookiem. Powoduje to, że jeśli posiadasz zainstalowanego Google Tag Managera na Twojej stronie, nie musisz dodawać np. kodu śledzenia Google AnalyticsGoogle Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom witryn internetowych i aplikacji mobilnych monitorowanie i analizowanie ruchu na ich stronach. Pozwala ono zbierać różnorodne dane na temat użytkowników, takie jak liczba odwiedzin, źródła ruchu, demografia użytkowników, zachowania na stronie, konwersje i wiele innych. Te informacje są prezentowane w formie przejrzystych raportów i wykresów, co umożliwia łatwą interpretację danych i podejmowanie decyzji dotyczących strategii marketingowej, optymalizacji treści...Czym jest Google Analytics?, aby zbierać dane o użytkownikach. Możesz to z robić bezpośrednio z panelu Google Tag Managera.

Integracja z innymi usługami jest jednak tylko wierzchołkiem góry lodowej możliwości tego narzędzia. Wprawny marketingowiec wykorzysta go do rozmaitych działań, jak choćby rozbudowane testy AB czy zaawansowane działania SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?.

Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

Skoro omówiliśmy kwestię tego czym jest i jakie zastosowanie ma Google Tag Manger, czas przejść do jego instalacji. Nie jest ona specjalnie trudna. Można zrobić to na dwa sposoby. Omówię dokładnie każdy z nich.

Pierwszym krokiem, niezależnie od sposobu instalacji, będzie stworzenie nowego kontenera w Google Tag Manager. Kontener można stworzyć na dwa sposoby. Możesz utworzyć nowe konto wraz z kontenerem lub dodać go do utworzonego już konta.

Przede wszystkim jednak zaloguj się do Google Tag Managera. Aby dodać nowe konto, kliknij przycisk Utwórz konto.

dodanie nowego konta w GTM

W nowym widoku możliwa będzie konfiguracja nowego konta wraz z kontenerem.

Nowe konto w GTM

Podaj nazwę konta oraz kontenera. Aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie, jako platformę docelową wybierz Witrynę internetową. Kiedy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Utwórz.

Konieczne będzie jeszcze zaakceptowanie regulaminu i Twoje konto, wraz z kontenerem jest gotowe. Od razu powinien wyświetlić się kod do instalacji Menedżera tagów Google na Twojej stronie.

Kod do instalacji Google Tag Managera

Kod dzieli się na dwie części. Skopiuj je i zapisz w notatniku, koniecznie z dopiskiem, która część kodu ma być wklejona do sekcji <head>, a która do sekcji <body>. Będzie to kluczowym elementem podczas instalacji.

Swój kod możesz także podejrzeć w dowolnym momencie przechodząc do Administracja > Zainstaluj Menedżera tagów Google.

zainstaluj Menedżera tagów Google

Mając skonfigurowane konto i przygotowany kod śledzenia, możemy przejść do konkretnych sposobów na instalację Google Tag Managera w WordPressie.

Instalacja ręczna (z wykorzystaniem motywu potomnego)

Jest to według mnie najlepsze rozwiązanie, aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie. Jest to po prostu ręczne wklejenie omawianego wcześniej kodu do odpowiedniego pliku motywu potomnego. Użycie motywu potomnego nie jest tu przypadkowe – to sprawdzony sposób dodawania własnego kodu do WordPressa. Dodatkowo zapewni to zachowanie wszystkich zmian niezależnie od aktualizacji motywu, co jest częstym błędem początkujących użytkowników WordPressa. Zmiany kodu w motywie głównym są po prostu nadpisywane przy każdej aktualizacji lub zmianie motywu.

Przejdź do edycji pliku header.php Twojego motywu potomnego. Możesz to zrobić z poziomu panelu WordPressa, choć zalecanym sposobem jest edycja pliku z poziomu klienta FTPFTP (File Transfer Protocol) to protokół komunikacyjny używany do transferu plików między komputerami w sieci internetowej. Jest to jedno z najstarszych i najbardziej powszechnie stosowanych narzędzi do udostępniania i pobierania plików na serwery internetowe. FTP jest idealnym rozwiązaniem, jeśli potrzebujesz prostego i efektywnego sposobu przesyłania plików między komputerami. Jest szczególnie przydatny w kontekście zarządzania plikami na serwerach hostingowych, takich jak hosting www czy hosting dla WordPress. Możesz również używać FTP do zarządzania plikami...Czym jest FTP?.

Niezależnie od sposobu edycji pliku, dodaj kod we wskazanych miejscach.

  1. Wklej kod przeznaczony do części <head> witryny.
  2. Wklej kod przeznaczony do części <body> witryny.

Oto jak powinien wyglądać plik, po wklejeniu kodu w odpowiednie miejsca:

plik header.php z wklejonym kodem GTM

Po wklejeniu kodu w obu miejscach zapisz plik header.php. Gratulacje, Google Tag Manager powinien zostać zainstalowany na Twojej stronie! W dalszej części artykułu pokażę Ci jak sprawdzić czy działa on poprawnie.

Integracja przez wtyczkę Google Tag Manager for WordPress

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku WordPressa, w jego repozytoriumRepozytorium to miejsce przechowywania danych, które umożliwia organizację, udostępnianie oraz zarządzanie różnego rodzaju plikami i informacjami. W kontekście IT najczęściej odnosi się do systemów wersjonowania kodu, takich jak Git, gdzie deweloperzy mogą przechowywać i współdzielić swoje projekty programistyczne. Repozytoria mogą być lokalne (na komputerze) lub zdalne, hostowane na specjalistycznych platformach, takich jak GitHub czy Bitbucket. Do czego służy repozytorium? Repozytorium pełni kluczową rolę w procesie tworzenia oprogramowania. Umożliwia: Śledzenie zmian...Czym jest Repozytorium? można znaleźć odpowiednią wtyczkę, która powinna rozwiązać problem z instalacją Google Tag Managera w WordPressie. Co ciekawe, jest tam nawet oficjalna wtyczka stworzona przez Google, nie jest ona jednak zbyt dobrze oceniana przez użytkowników. Znacznie pewniejszym rozwiązaniem będzie Google Tag Manager for WordPress.

Po instalacji i włączeniu wtyczki przejdź do Ustawienia > Google Tag Manager.

Najważniejsze jest tu pole Google Tag Manager ID. Podaj w nim identyfikator kontenera, który chcesz podpiąć pod swoją stronę. Znajdziesz go w górnym prawym rogu ekranu na stronie Google Tag Managera.

Identyfikator kontenera w Google Tag Manager

Zapisz zmiany i gotowe.

Jak sprawdzić poprawność instalacji Google Tag Managera?

Po instalacji warto sprawdzić czy wszystko zostało poprawnie skonfigurowane. W tym celu należy dodać tag do zainstalowanego kontenera. Może to być np. Google Analytics. Aby sprawdzić czy podany tag działa poprawnie, a tym samym sam Google Tag Managera, przejdź do Twojego kontenera i kliknij przycisk Podgląd.

Jak sprawdzić poprawność instalacji Google Tag Managera

W nowym widoku podaj adres swojej strony i kliknij Start.

System otworzy Twoja stronę i sprawdzi poprawność działania poszczególnych tagów. Jeśli znajdzie Twój kontener, wyświetli komunikat podobny do tego:

Oznacza to, że Google Tag Manager jest pomyślnie zainstalowany na Twojej stronie i możesz wykorzystywać jego pełen potencjał.

B Gajewski
>
Bartosz Gajewski
Od trzech lat blisko związany z WordPressem, a w szczególności z WooCommerce. Mocno wierzy w moc sprawczą słowa pisanego. Prywatnie miłośnik gór i kina europejskiego.

6 odpowiedzi do "Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?"

  1. Krzysztof pisze:

    Dzięki, tego właśnie potrzebowałem !

  2. Rafał pisze:

    Jak zawsze pomocny wpis. Panie Bartoszu dziękuję i proszę o więcej takich wpisów. Bardzo dobrze się je czyta.

  3. Mat pisze:

    Mega pomocne! Dziękuje

  4. Monika pisze:

    Dziękuję za wskazówki

  5. Robert pisze:

    Dziękuję! Problem z GTM u mnie wynikał właśnie z wpisania kodu do motywu głównego wordpress a nie do motywu potomnego

  6. Dominik pisze:

    Dobra robota, takie poradniki się ceni! 🙂 Dużo osób, które się zajmują stroną samodzielnie ma z tym problem, a wyjaśnienie wszystkiego jeszcze za pomocą screenów na pewno sporo ułatwia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014