Google Tag Manger to świetne, choć wciąż mniej popularne narzędzie od Google. Daje on dużo możliwości, które sprawdzą się przede wszystkim marketingowcom. W tym artykule pokażę Ci jak zainstalować Google Tag Mangera w WordPressie.
Czym jest Google Tag Manager?
Google Tag Manager to darmowe narzędzie, które pozwala dodawać odpowiedni kod do Twojej strony. Często właściciele stron internetowych muszą dodawać kilka fragmentów kodu, aby śledzić ich ruch konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji... lub zbierać inne dane analityczne. W przypadku Google Tag Mangera, wystarczy tylko raz dodać odpowiedni kod śledzenia, a każde następne wykonywać już z poziomu panelu menedżera tagów. Zainstalowany na stronie WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki... Google Tag Manager tworzy kontener, w którym możemy tworzyć odpowiednie tagi. Tagi, o których mowa, to kod, który dodawany jest do podpiętej do niego strony internetowej.
Zastosowanie Google Tag Managera w WordPress
Możliwości wykorzystania Google Tag Managera są ogromne. Przede wszystkim posiada on wbudowane tagi, które znacząco ułatwiają połączenie strony z Google Analytics, Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma... czy z Facebookiem. Powoduje to, że jeśli posiadasz zainstalowanego Google Tag Managera na Twojej stronie, nie musisz dodawać np. kodu śledzenia Google AnalyticsGoogle Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom witryn internetowych i aplikacji mobilnych monitorowanie i analizowanie ruchu na ich stronach. Pozwala ono zbierać różnorodne dane na temat użytkowników, takie jak liczba odwiedzin, źródła ruchu, demografia użytkowników, zachowania na stronie, konwersje i wiele innych. Te informacje są prezentowane w formie przejrzystych raportów i wykresów, co umożliwia łatwą interpretację danych i podejmowanie decyzji dotyczących strategii marketingowej, optymalizacji treści..., aby zbierać dane o użytkownikach. Możesz to z robić bezpośrednio z panelu Google Tag Managera.
Integracja z innymi usługami jest jednak tylko wierzchołkiem góry lodowej możliwości tego narzędzia. Wprawny marketingowiec wykorzysta go do rozmaitych działań, jak choćby rozbudowane testy AB czy zaawansowane działania SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się....
Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?
Skoro omówiliśmy kwestię tego czym jest i jakie zastosowanie ma Google Tag Manger, czas przejść do jego instalacji. Nie jest ona specjalnie trudna. Można zrobić to na dwa sposoby. Omówię dokładnie każdy z nich.
Pierwszym krokiem, niezależnie od sposobu instalacji, będzie stworzenie nowego kontenera w Google Tag Manager. Kontener można stworzyć na dwa sposoby. Możesz utworzyć nowe konto wraz z kontenerem lub dodać go do utworzonego już konta.
Przede wszystkim jednak zaloguj się do Google Tag Managera. Aby dodać nowe konto, kliknij przycisk Utwórz konto.
W nowym widoku możliwa będzie konfiguracja nowego konta wraz z kontenerem.
Podaj nazwę konta oraz kontenera. Aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie, jako platformę docelową wybierz Witrynę internetową. Kiedy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Utwórz.
Konieczne będzie jeszcze zaakceptowanie regulaminu i Twoje konto, wraz z kontenerem jest gotowe. Od razu powinien wyświetlić się kod do instalacji Menedżera tagów Google na Twojej stronie.
Kod dzieli się na dwie części. Skopiuj je i zapisz w notatniku, koniecznie z dopiskiem, która część kodu ma być wklejona do sekcji <head>
, a która do sekcji <body>
. Będzie to kluczowym elementem podczas instalacji.
Swój kod możesz także podejrzeć w dowolnym momencie przechodząc do Administracja > Zainstaluj Menedżera tagów Google.
Mając skonfigurowane konto i przygotowany kod śledzenia, możemy przejść do konkretnych sposobów na instalację Google Tag Managera w WordPressie.
Instalacja ręczna (z wykorzystaniem motywu potomnego)
Jest to według mnie najlepsze rozwiązanie, aby zainstalować Google Tag Managera w WordPressie. Jest to po prostu ręczne wklejenie omawianego wcześniej kodu do odpowiedniego pliku motywu potomnego. Użycie motywu potomnego nie jest tu przypadkowe – to sprawdzony sposób dodawania własnego kodu do WordPressa. Dodatkowo zapewni to zachowanie wszystkich zmian niezależnie od aktualizacji motywu, co jest częstym błędem początkujących użytkowników WordPressa. Zmiany kodu w motywie głównym są po prostu nadpisywane przy każdej aktualizacji lub zmianie motywu.
Przejdź do edycji pliku header.php Twojego motywu potomnego. Możesz to zrobić z poziomu panelu WordPressa, choć zalecanym sposobem jest edycja pliku z poziomu klienta FTPFTP (File Transfer Protocol) to protokół komunikacyjny używany do transferu plików między komputerami w sieci internetowej. Jest to jedno z najstarszych i najbardziej powszechnie stosowanych narzędzi do udostępniania i pobierania plików na serwery internetowe. FTP jest idealnym rozwiązaniem, jeśli potrzebujesz prostego i efektywnego sposobu przesyłania plików między komputerami. Jest szczególnie przydatny w kontekście zarządzania plikami na serwerach hostingowych, takich jak hosting www czy hosting dla WordPress. Możesz również używać FTP do zarządzania plikami....
Niezależnie od sposobu edycji pliku, dodaj kod we wskazanych miejscach.
- Wklej kod przeznaczony do części <head> witryny.
- Wklej kod przeznaczony do części <body> witryny.
Oto jak powinien wyglądać plik, po wklejeniu kodu w odpowiednie miejsca:
Po wklejeniu kodu w obu miejscach zapisz plik header.php. Gratulacje, Google Tag Manager powinien zostać zainstalowany na Twojej stronie! W dalszej części artykułu pokażę Ci jak sprawdzić czy działa on poprawnie.
Integracja przez wtyczkę Google Tag Manager for WordPress
Jak to zazwyczaj bywa w przypadku WordPressa, w jego repozytoriumRepozytorium to miejsce przechowywania danych, które umożliwia organizację, udostępnianie oraz zarządzanie różnego rodzaju plikami i informacjami. W kontekście IT najczęściej odnosi się do systemów wersjonowania kodu, takich jak Git, gdzie deweloperzy mogą przechowywać i współdzielić swoje projekty programistyczne. Repozytoria mogą być lokalne (na komputerze) lub zdalne, hostowane na specjalistycznych platformach, takich jak GitHub czy Bitbucket. Do czego służy repozytorium? Repozytorium pełni kluczową rolę w procesie tworzenia oprogramowania. Umożliwia: Śledzenie zmian... można znaleźć odpowiednią wtyczkę, która powinna rozwiązać problem z instalacją Google Tag Managera w WordPressie. Co ciekawe, jest tam nawet oficjalna wtyczka stworzona przez Google, nie jest ona jednak zbyt dobrze oceniana przez użytkowników. Znacznie pewniejszym rozwiązaniem będzie Google Tag Manager for WordPress.
Po instalacji i włączeniu wtyczki przejdź do Ustawienia > Google Tag Manager.
Najważniejsze jest tu pole Google Tag Manager ID. Podaj w nim identyfikator kontenera, który chcesz podpiąć pod swoją stronę. Znajdziesz go w górnym prawym rogu ekranu na stronie Google Tag Managera.
Zapisz zmiany i gotowe.
Jak sprawdzić poprawność instalacji Google Tag Managera?
Po instalacji warto sprawdzić czy wszystko zostało poprawnie skonfigurowane. W tym celu należy dodać tag do zainstalowanego kontenera. Może to być np. Google Analytics. Aby sprawdzić czy podany tag działa poprawnie, a tym samym sam Google Tag Managera, przejdź do Twojego kontenera i kliknij przycisk Podgląd.
W nowym widoku podaj adres swojej strony i kliknij Start.
System otworzy Twoja stronę i sprawdzi poprawność działania poszczególnych tagów. Jeśli znajdzie Twój kontener, wyświetli komunikat podobny do tego:
Oznacza to, że Google Tag Manager jest pomyślnie zainstalowany na Twojej stronie i możesz wykorzystywać jego pełen potencjał.
Dzięki, tego właśnie potrzebowałem !
Jak zawsze pomocny wpis. Panie Bartoszu dziękuję i proszę o więcej takich wpisów. Bardzo dobrze się je czyta.
Mega pomocne! Dziękuje
Dziękuję za wskazówki
Dziękuję! Problem z GTM u mnie wynikał właśnie z wpisania kodu do motywu głównego wordpress a nie do motywu potomnego
Dobra robota, takie poradniki się ceni! Dużo osób, które się zajmują stroną samodzielnie ma z tym problem, a wyjaśnienie wszystkiego jeszcze za pomocą screenów na pewno sporo ułatwia.