Publikacja wpisów za pośrednictwem WordPressa trwa chwilę, pod warunkiem, że znasz podstawy obsługi tego panelu. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z WordPressem, ten artykuł z pewnością Ci się przyda. Twoje treści wreszcie będą widoczne!

WordPress nie bez powodu jest tak bardzo popularnym CMS’em. Blog firmowy, jego prowadzenie, dodawanie contentu i pisanie artykułów nigdy nie były prostsze. Nie dość, że ten system zarządzania treścią jest prosty sam w sobie, to posiada również wtyczki, które optymalizują większość działań. Oto, jak wygląda standardowe dodanie wpisu. Przejdź przez wszystkie kroki, a jeśli będziesz miał wątpliwości i pytania – to zadaj je w komentarzu pod wpisem.

1 Publikacja krok po kroku

Zaloguj się na utworzone przez siebie dane, Twoim oczom ukaże się kokpit WordPressa.

Kliknij opcję <Dodaj> na górnym pasku okna widokowego – w ten sposób automatycznie przejdziesz do edytora tekstowego – lub rozwiń listę i kliknij na <Wpis>.
Znajdujesz się w edytorze tekstowym, a jeśli to Twój pierwszy wpis na podstronie WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress?, zacznij od opcji ekranu.

Po kliknięciu <Opcje ekranu>rozwinie się lista z możliwymi opcjami ekranu. W tym miejscu zaznaczysz te, które chcesz, aby były widoczne na monitorze podczas dodawania nowego wpisu.

Domyślnie zaznaczone są takie bloki jak: Format, Kategorie, Tagi, Obrazek Wyróżniający. W tym miejscu możesz dowolnie zmieniać dostępne opcje, w zależności od tego, które z nich są Ci potrzebne.

Pisanie każdego artykułu zacznij od wpisania jego tytułu, po czym poniżej automatycznie zostanie utworzony adres URLURL (Uniform Resource Locator) to standardowy format adresu internetowego, który pozwala na jednoznaczne określenie lokalizacji zasobu w sieci. Jest to kluczowy element, który umożliwia dostęp do stron internetowych, plików, obrazów i innych zasobów dostępnych online. URL jest powszechnie używany w przeglądarkach internetowych, aplikacjach i systemach zarządzania treścią. URL składa się z kilku elementów, które razem tworzą pełny adres. Najważniejsze z nich to: Protokół - Określa sposób komunikacji z serwerem. Najczęściej używanymi protokołami...Czym jest URL? do pisanej przez Ciebie treści. Co ciekawe, WordPress generuje przyjazne adresy URL, a dodatkowo samodzielnie możesz je edytować. Pamiętaj, że jeśli tworzysz treści pod SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?, ważne jest, żeby zarówno w tytule, jak i w adresie URL znalazło się słowo kluczoweSłowo kluczowe to fraza lub wyraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć interesujące ich treści. W kontekście pozycjonowania stron internetowych (SEO), słowa kluczowe są kluczowe (dosłownie!) dla poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Dobrze dobrane słowa kluczowe pomagają w osiągnięciu wyższych pozycji w Google, co może przyciągnąć więcej użytkowników. Dlaczego słowa kluczowe są ważne? Słowa kluczowe definiują, jakie zapytania użytkownicy mogą wpisywać, szukając usług lub produktów oferowanych na...Czym jest Słowo kluczowe?.

2 Pasek narzędzi

Pasek narzędzi przypomina ten, który znajdziesz np. w edytorze tekstu Word z pakietu Office. Większość z opcji również działa bardzo podobnie jak we wszelkich edytorach tekstu, poza niektórymi, różnice opisaliśmy poniżej.

Jeszcze do niedawna w edytorze istniała możliwość justowania tekstu. WordPress jednak stara się dopasować do światowych trendów, w których coraz częściej mamy do czynienia z tworzeniem stron responsywnych pod urządzenia mobilne. Na smartfonach i tabletach, których wyświetlacze bardzo różnią się od siebie w zależności od modelu, wyjustowane teksty nie zawsze dopasowują się do ekranu, dlatego też WordPress usunął możliwość justowania oraz podkreślania tekstu w edytorze wraz z wersją 4.7. Można to jednak zmienić, instalując wtyczki, np. Re-add text underline and justify.

Oto kilka ważnych opcji paska narzędzi, których nie ma w Wordzie lub służą w nim do nieco innych celów.

Jeden z mniej ważnych, ale  niezwykle przydatnych elementów. Naciśnięcie tego przycisku spowoduje, że rozwiniesz pasek narzędzi lub jeśli naciśniesz go jeszcze raz, zmniejszysz jego widoczność.

Przycisk <Czytaj dalej> czy <Read more> jest raczej niespotykany w zwykłych edytorach. Jego zadaniem jest oddzielenie leadu od tekstu oraz – w zależności od motywu – umieszczenie na stronie głównej leadu zamiast większej partii tekstu. Kiedy więc skończysz pisanie leadu, naciśnij enter, a w nowej linii tekstu kliknij przycisk <Czytaj dalej>.

W optymalizacji strony internetowej ważne jest, aby każda z podstron posiadała odpowiednią hierarchię tekstu. W celu ustalenia hierarchii jego organizacji  powinieneś odpowiednio oznaczać nagłówki, i tak np. tytuł to Nagłówek 1 (H1), śródtytuły to Nagłówek 2 (H2), mniejsze części tekstu należące do danego śródtytułu to Nagłówek 3 (H3) itd. Dzięki odpowiedniemu oznaczeniu nagłówków zarówno czytającym, jak i robotom Google`a łatwiej będzie orientować się i czytać poszczególne podstrony, Twoje teksty będą bardziej przejrzyste, a dodatkowo możesz uzyskać wyższe pozycje strony w Google.

Dodawanie linków w działaniach SEO jest niezwykle istotne. Anchor tekst osadzony w ciekawej i unikalnej treści może być świetnym sposobem na budowanie wartościowego profilu linków i może spowodować, że zaciekawieni treścią użytkownicy sami dowiedzą się więcej na jakiś temat, przechodząc przez anchor do podlinkowanej strony. Aby stworzyć anchor tekst w WordPressie, należy zaznaczyć tekst, który chcemy podlinkować, kliknąć w narzędziach przycisk <Wstaw/edytuj odnośnik>, a następnie wpisać lub wkleić adres URL.

Kolejną czynnością, której możesz dokonać w WordPressie, jest dodanie mediów do artykułu, i to nie tylko obrazków, które dodasz z dysku albo biblioteki WordPressa, ale również np. filmików z YouTube, które w tworzonym artykule czy opisie produktu mogą być nieocenione.

Kiedy klikniesz <Dodaj adres URL> ukaże się przed Tobą takie okno:

Wystarczy, że w odpowiednie miejsce wkleisz skopiowany adres URL i naciśniesz przycisk <Wstaw do wpisu>, a wybrany plik, znajdujący się pod wpisanym adresem URL, pojawi się w tworzonym przez Ciebie artykule. Oto widok rezultatu powyższych działań:

Powyżej zostały wyszczególnione najważniejsze funkcje paska narzędzi w WordPressie, teraz opiszemy poszczególne bloki, znajdujące się po prawej stronie.

3 Bloki

Domyślnie po prawej stronie od okna, gdzie wpisywany jest tekst czy znajduje się pasek narzędzi, umieszczone zostały następujące bloki: opcje publikacji, format, dodawanie do kategorii, wpisywanie tagów oraz dodawanie obrazka wyróżniającego.

W opcjach publikacji możesz zapisać wpis jako szkic lub go opublikować albo zaktualizować. Nie musisz jednak publikować tekstu od razu, kiedy go napiszesz. Możesz zaplanować opublikowanie wpisu na Twojej stronie lub nadać mu dowolną datę z przeszłości. Jest to bardzo przydatna opcja, kiedy teksty pisane są tego samego dnia, a nie chcesz ich wszystkich dodawać na raz. Taka masowa publikacja wyglądałaby nienaturalnie.

W następnym bloku o nazwie Kategorie znajdziesz zakładki Twojej strony. W zależności od tego, do której kategorii dodasz wpis, w tej części strony się on pojawi. Na przykład, jeśli serwis informacyjny podzielony jest na informacje Polska, Świat i Biznes, dodając wpis do kategorii Biznes, pojawi się on w odpowiedniej dla tej kategorii części strony. W tym miejscu możesz również tworzyć nowe kategorie.

Tagi ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie, a także dokładniej opisują daną treść. Na przykład dodając tekst o tytule „Instrukcja dodawania wpisów w WordPressie”, dodasz taki artykuł do kategorii Porady i dobrze byłoby, abyś opisał go dwoma, trzema, dokładniej charakteryzującymi tekst tagami, np. w powyższym przykładzie: porady na WordPressie, tworzenie wpisu w WordPressie, instrukcja obsługi WordPress. Niekoniecznie musisz dodawać własne tagi po przecinku, możesz również wybrać kilka z najpopularniejszych.

Obrazek wyróżniający to zdjęcie do artykułu, które wyświetla się na stronie głównej oraz, w zależności od motywu, po otwarciu artykułu nad treścią. Dodawanie obrazków wyróżniających powoduje, że Twój artykuł jest lepiej widoczny np. na stronie głównej, a użytkownicy chętniej zaglądająna na taką podstronę. Przy opisie obrazka wyróżniającego ważne jest dodanie opisu ALT, w którym należy umieścić interesujące słowo kluczowe, co zwiększy wartość tekstu pod względem SEO.

4 Przydatna wtyczka

Oprócz wcześniej wspomnianego dodatku, który rozszerza pasek narzędzi WordPressa o opcję justowania czy podkreślania, godna polecenia jest wtyczka dodatkowo zwiększająca możliwości edytora. Jest to TinyMCE Advanced, dzięki której będziesz mógł edytować i tworzyć tabele, zmieniać czcionki oraz ich wielkość, zwiększysz możliwości edytora przy tworzeniu list oraz wiele innych.

Wiesz już, jak dodać wpis w WordPressie i poradzisz sobie z tym bez trudu. Poćwicz na kilku wpisach i uważnie, krok po kroku prześledź wszystkie zakładki. Jeśli masz pytanie, chętnie odpowiemy w komentarzu. Tymczasem, jeśli masz ochotę, podziel się tym wpisem z innymi!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

5 odpowiedzi do "Jak dodać wpis w WordPressie – instrukcja krok po kroku"

  1. Kamil pisze:

    Przydatny artykuł, dzięki wielkie za pomoc! 🙂

  2. Paweł pisze:

    Dzień dobry, czy dodając wpisy do kategorii np „publikacje” możemy te kategorie przypiąć do paska głównego menu? Tak aby po kliknięciu w zakładkę przejść do strony z naszymi wpisami 😊

  3. Bardzo fajnie opisane, dzięki za pomoc!

  4. Kamil pisze:

    Przydatny poradnik dla początkujących 🙂

  5. Remik pisze:

    Wytłumaczone w taki sposób, że nie sposób tego nie zrobić! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014