Dzięki wdrożeniu danych strukturalnych serwis Rotten Tomatoes odnotował 25-procentowy wzrost współczynnika klikalności (podaje Google), a indyjska wersja portalu Monster zwiększyła ruch organiczny o 94% . Ale to nie jedyne korzyści wynikające z implementacji znaczników schema w SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?. Jak wykorzystać ich potencjał w e-commerce? Dlaczego warto? I od czego zacząć wdrażanie? Na te pytania odpowiadamy w artykule.

Charakterystyka danych strukturalnych i ich rola w SERP

Dane strukturalneDane strukturalne to sposób organizowania i opisywania informacji na stronach internetowych w taki sposób, aby były one łatwiejsze do zrozumienia dla wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Dzięki odpowiedniemu formatowaniu, wyszukiwarki mogą lepiej interpretować treść strony i wyświetlać bardziej szczegółowe informacje w wynikach wyszukiwania, na przykład w formie rozszerzonych wyników (rich snippets), takich jak oceny produktów, ceny czy dostępność. Dlaczego dane strukturalne są ważne? Dane strukturalne pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, co...Czym jest Dane strukturalne? schema to dodawane do kodu strony internetowej specjalne znaczniki, które ułatwiają wyszukiwarce identyfikowanie, interpretowanie oraz wyświetlanie poszczególnych elementów i informacji. To z kolei pozwala na przedstawianie w SERPSERP (Search Engine Results Page) – to strona wyników wyszukiwania wyświetlana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, po wpisaniu zapytania przez użytkownika. SERP składa się zarówno z wyników organicznych, jak i płatnych, które odpowiadają na konkretne zapytanie. Wyniki organiczne są generowane na podstawie algorytmu wyszukiwarki, który analizuje i ocenia treść stron internetowych, podczas gdy wyniki płatne to reklamy, za które firmy płacą, by być wyświetlane wyżej w wynikach. Co znajduje...Czym jest SERP? bogatszych, bardziej zrozumiałych, a tym samym atrakcyjniejszych dla użytkowników wyników.  

Z reguły dane strukturalne schema nie dotyczą wyłącznie witryn e-commerce, jednak niektóre ich typy zostały stworzone właśnie na potrzeby sklepów internetowych. Dzięki nim pod wynikami wyszukiwania mogą pojawiać się dodatkowe wiersze zawierające np. informacje takie jak cena produktu czy dostępność w magazynie. Są to tzw. Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone. Można je wdrażać, wykorzystując m.in. słownik Schema.orgschema.org to wspólny projekt największych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, Bing, Yahoo i Yandex, mający na celu stworzenie wspólnego zestawu znaczników do strukturalizowania danych na stronach internetowych. Znaczniki te pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony, co może prowadzić do lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlaczego warto używać znaczników schema.org? Odpowiedź jest prosta: poprawa widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki zastosowaniu odpowiednich znaczników, wyszukiwarki mogą lepiej interpretować treści na stronie, co może przełożyć...Czym jest schema.org?, powstały we współpracy największych wyszukiwarek (Google, Yahoo, BingBing to wyszukiwarka internetowa stworzona przez firmę Microsoft, która jest jedną z najpopularniejszych alternatyw dla Google. Umożliwia użytkownikom przeszukiwanie internetu, wyszukiwanie obrazów, filmów, map oraz wiadomości. Bing jest również zintegrowany z innymi produktami Microsoft, takimi jak system Windows oraz przeglądarka Microsoft Edge. Jak działa Bing? Bing działa na zasadzie indeksowania stron internetowych i przedstawiania wyników wyszukiwania na podstawie algorytmów, które analizują setki czynników, takich jak słowa kluczowe, jakość strony czy...Czym jest Bing? Yandex).

Dla porównania tak w SERP wygląda wynik wyszukiwania bez znaczników schematu:

W jaki sposób dane strukturalne wspomagają lepsze zrozumienie treści strony przez roboty wyszukiwarki

Człowiek, czytając tekst w sklepie internetowym (np. opis produktu), rozumie, czego dotyczą poszczególne wartości i informacje takie jak na przykład cena. Roboty wyszukiwarki nie są w stanie interpretować treści i klasyfikować zawartości witryny tak jak ludzie – wszystkie informacje w tekście bez specjalnych znaczników rozumiane i interpretowane są w podobny sposób. 

Dlatego tak ważne są dane strukturalne schema, które pozwalają podzielić informacje i elementy na poszczególne kategorie i m.in. odróżnić cenę produktu od ilości sztuk w magazynie, a także korzystać ze specjalnych funkcji i ulepszeń wyników wyszukiwania.

Typy danych strukturalnych (przykłady) i ich wpływ na wyniki wyszukiwania

Wyszukiwarka Google obsługuje wiele różnych typów znaczników schematu, jednak nie wszystkie są potrzebne w witrynach e-commerce. Poniżej opisane zostały te najczęściej wykorzystywane w e-commerce.

Wybór danych strukturalnych zależy od branży, oferowanych produktów/usług i specyfiki sklepu internetowego.

Typy danych strukturalnych wykorzystywanych w e-commerce

Product/Offer/Review

To najważniejsze typy danych strukturalnych dla sklepu internetowego. Pozwalają dodać do wyników wyszukiwania rich snippets w postaci: 

  • nazwy produktu, 
  • marki,
  • zdjęcia, 
  • oceny gwiazdkowej, 
  • ceny, 
  • dostępności, 
  • danych technicznych (np. wymiary, kolor), 
  • informacji o zwrotach. 
Dane strukturalne wchema typu product/offer/review

BreadcrumbsList 

Kolejny ważny znacznik to BreadcrumbsBreadcrumbs, znane również jako nawigacja okruszkowa, to elementy interfejsu użytkownika, które pomagają w nawigacji po stronach internetowych. Są one szczególnie przydatne w dużych serwisach, takich jak sklep internetowy, gdzie użytkownicy mogą łatwo zgubić się w gąszczu kategorii i podstron. Dlaczego breadcrumbs są ważne? Breadcrumbs pełnią kilka kluczowych funkcji: Ułatwiają nawigację, umożliwiając szybki powrót do poprzednich sekcji witryny. Poprawiają doświadczenie użytkownika, co może wpłynąć na lepsze wyniki SEO. Pomagają w zrozumieniu struktury...Czym jest Breadcrumbs? (okruszki), który umożliwia użytkownikom i robotom wyszukiwarki zrozumienie hierarchicznej struktury witryny, a także opisuje ścieżkę URLURL (Uniform Resource Locator) to standardowy format adresu internetowego, który pozwala na jednoznaczne określenie lokalizacji zasobu w sieci. Jest to kluczowy element, który umożliwia dostęp do stron internetowych, plików, obrazów i innych zasobów dostępnych online. URL jest powszechnie używany w przeglądarkach internetowych, aplikacjach i systemach zarządzania treścią. URL składa się z kilku elementów, które razem tworzą pełny adres. Najważniejsze z nich to: Protokół - Określa sposób komunikacji z serwerem. Najczęściej używanymi protokołami...Czym jest URL?, jaka prowadzi np. do podstrony produktu. Przykładowo, dla kategorii produktów w sklepie internetowym, breadcrumbs mogą wyglądać tak: Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Po wdrożeniu danych strukturalnych w postaci BreadcrumbsList wyniki wyszukiwania zostaną wzbogacone o nawigacyjną ścieżkę URL. 

Dane strukturalne schema w postaci Breadcrumbs

WebSite

Zaimplementowanie na stronie danych strukturalnych WebSite umożliwia dodanie do SERP pola wyszukiwania z linkami do podstron. Dzięki temu użytkownicy mogą szukać produktów czy informacji zawartych w witrynie bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania. Takie rozwiązanie stosują m.in.: Allegro, Ceneo, eBay.

Dane strukturalne schema typu website
Dane strukturalne schema - przykład
Pole wyszukiwania z linkami do podstron

VideoObject 

Jeśli witryna e-commerce zawiera materiały wideo np. w postaci filmów instruktażowych wyjaśniających sposób korzystania z produktu, warto wykorzystać dane strukturalne VideoObject. To pozwoli wyszukiwarce Google odpowiednio zaprezentować wideo w wynikach wyszukiwania i dodać takie informacje jak: opis, adres URL miniatury, data umieszczenia w sieci i czas trwania. 

Dodatkowo możliwe jest udostępnienie informacji na temat ważnych fragmentów filmu. Jeśli wideo nie pochodzi z YouTube, tylko z innej strony internetowej, kluczowe momenty można włączyć m.in. za pomocą Clip structured data

Dane strukturalne typu videoobject

Dane Strukturalne w e-commerce – jak zacząć?

Przede wszystkim warto zapoznać się z ogólnymi wytycznymi Google dotyczącymi danych strukturalnych. Należy pamiętać, że zaimplementowanie znaczników schematu w sklepie internetowym nie daje gwarancji wyświetlenia fragmentów rozszerzonych w SERP. Ostateczną decyzję podejmują algorytmy wyszukiwarki, biorąc pod uwagę kilka różnych czynników… jednak mimo wszystko warto to robić. Jak zacząć? 

Wybór formatu kodowania 

Wyszukiwarka Google obsługuje uporządkowane dane w trzech formatach: JSON-LD, Mikrodane i RDFa. Jednak rekomenduje, aby tam, gdzie to możliwe, używać formatu JSON-LD, argumentując to tym, że jest on najłatwiejszy w obsłudze i implementacji. 

Formy kodowania

Wdrażanie danych strukturalnych

Dane strukturalne schema można wdrożyć nawet bez znajomości zasad programowania. Pomogą w tym specjalne wtyczki do systemów CMSCMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, edycję, publikację i zarządzanie treściami na stronach internetowych bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. CMS jest szeroko stosowany przez osoby i organizacje zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych, ponieważ ułatwia zarządzanie treściami oraz umożliwia współpracę wielu użytkownikom. CMS jest kluczowym narzędziem dla osób i firm, które chcą prowadzić stronę internetową, bloga, czy sklep internetowy w sposób prosty...Czym jest CMS? (np. Schema & Structured Data for WP & AMPAccelerated Mobile Pages (AMP) – to technologia opracowana przez Google, której celem jest przyspieszenie ładowania stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Dzięki specjalnym uproszczonym wersjom stron, zoptymalizowanym pod kątem szybkości, AMP pozwala na błyskawiczne wyświetlanie treści nawet na wolniejszych połączeniach internetowych. Jest to szczególnie ważne w dobie, gdy coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu, zakupów i korzystania z aplikacji. Jak działa AMP? AMP wykorzystuje specjalny zestaw reguł,...Czym jest AMP? dla WordPressa), a także narzędzia takie jak Asystent do oznaczania danych od Google.

Jak z niego korzystać? Wybierz typ danych oraz dodaj adres URL strony, a następnie kliknij „Zacznij dodawanie znaczników”. Zaznacz kursorem element strony, a następnie wybierz odpowiednią opcję z listy.

Asystent do oznaczania danych Google

Powtórz dla wszystkich elementów, które chcesz oznaczyć, a następnie kliknij „Utwórz HTML”, by wygenerować kod strony. Domyślnie formatem wyjściowym jest JSON-LD, ale możesz go zmienić na Microdata. Skopiuj lub pobierz kod i wklej go w swojej witrynie. W przypadku Microdata należy zastąpić stronę wygenerowanym kodem HTMLHTML (Hypertext Markup Language) to podstawowy język znaczników stosowany do tworzenia stron internetowych. Jego głównym zadaniem jest strukturyzowanie i formatowanie treści na stronach WWW, co pozwala na ich wyświetlanie w przeglądarkach internetowych. HTML definiuje, jak poszczególne elementy strony, takie jak nagłówki, akapity, obrazy czy linki, mają być wyświetlane i pozycjonowane. Jak działa HTML? HTML działa poprzez użycie znaczników (tagów), które określają strukturę i wygląd treści na stronie. Na przykład, znacznik...Czym jest HTML?.

Dane uporządkowane wygenerowane za pomocą asystenta do oznaczania danych od Google

Uwaga na spam i błędy 

Dane strukturalne muszą być wykorzystywane w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie możesz narazić się na nałożenie kary ręcznej od Google i spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim znacznikami schema nie należy oznaczać treści ukrytych i niewidocznych dla użytkownika. Poza tym dane strukturalne nie mogą wprowadzać odbiorców w błąd ani być sprzeczne z innymi informacjami podanymi na stronie internetowej. 

Zalety implementacji Danych Strukturalnych w SEO

John Mueller potwierdził, że dane strukturalne nie są czynnikiem rankingowym Google i nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję czy widoczność witryny. To jednak nie oznacza, że ich wdrożenie nie niesie żadnych korzyści w kontekście SEO – bynajmniej! 

W takim razie, jakie są zalety implementacji danych strukturalnych schema w SEO?

Szybsze i sprawniejsze indeksowanie 

Dane strukturalne mogą przyspieszyć znalezienie, zrozumienie, a tym samym także indeksowanie treści. Będzie to korzystne zwłaszcza w tak rozbudowanym serwisie jak sklep internetowy. 

Lepsze dopasowanie do zapytań użytkowników

Implementacja danych strukturalnych umożliwia także lepsze dopasowanie treści strony do konkretnych zapytań użytkowników. Dzięki odpowiednim oznaczeniom wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć kontekst danej strony i wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania dla osób, które poszukują konkretnych informacji. To z kolei przekłada się na większą widoczność strony w sieci oraz wzrost ruchu organicznego.

Wyższy współczynnik klikalności 

Dane strukturalne przyczyniają się do zwiększenia współczynnika klikalności (CTR) witryny. Wynika to z faktu, że rozbudowane wyniki wyszukiwania z dodatkowymi informacjami i funkcjami zajmują więcej miejsca w SERP, przyciągają uwagę i zachęcają do kliknięcia. To z kolei może przekładać się na większą liczbę konwersjiW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? i sprzedaży.

Poprawa doświadczeń użytkowników

Dzięki lepszemu zrozumieniu treści przez wyszukiwarki, strony z danymi strukturalnymi mogą również oferować lepsze doświadczenia użytkownikom. Informacje prezentowane w bardziej czytelny i atrakcyjny sposób mogą zwiększyć zaangażowanie.

Przewaga nad konkurencją 

Skuteczność danych strukturalnych w wymienionych wyżej obszarach została udowodniona przez badania i obserwacje. Jednak wciąż wiele firm nie korzysta ze znaczników schematu. Jeśli zaimplementujesz je w swojej witrynie e-commerce, możesz zyskać sporą przewagę nad konkurencją. 

Sprawdzanie poprawności implementacji i identyfikacja potencjalnych błędów

Dane strukturalne po wdrożeniu należy przetestować, aby sprawdzić poprawność implementacji oraz wykryć ewentualne błędy. W tym celu możesz wykorzystać darmowe narzędzie od Google – Rich Results Test do testowania wyników z elementami rozszerzonymi.  

Ruch Results Test od Google

Oprócz tego warto sprawdzić implementację za pomocą Schema Markup Validator, czyli narzędzia, które pozwala przetestować wszystkie typy znaczników i jest rekomendowane przez Google.

Schema Markup Validator

Ważne jest też regularne monitorowanie danych strukturalnych w Google Search ConsoleGoogle Search Console, wcześniej znane jako Google Webmaster Tools, to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google dla właścicieli stron internetowych i webmasterów, które umożliwia monitorowanie i zarządzanie widocznością witryny w wynikach wyszukiwania Google. Funkcje Google Search Console Wyszukiwanie i indeksowanie: Google Search Console pozwala monitorować, w jaki sposób Google indeksuje i wyświetla strony internetowe w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy mogą sprawdzić, które strony zostały zaindeksowane, jakie frazy kluczowe wyświetlają ich strony oraz...Czym jest Google Search Console?. Narzędzie udostępnia informacje na temat obecności błędów w obszarze znaczników schematu. Pamiętaj też, aby być na bieżąco z aktualizacjami Google, a także regularnie aktualizować wdrażane dane strukturalne.

Mateusz Malinowski
>
Mateusz Malinowski
Dyrektor SEO w Fabryce marketingu. Od 2 lat zgłębiam możliwości AI, szczególnie w kontekście contentu i wykorzystania w SEO. Jestem fanem ułatwiania sobie życia, a w sztucznej inteligencji upatruję skutecznej realizacji, bez straty na jakości wykonywanej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014