Każda strona internetowa posiada swój własny, unikalny adres, określany mianem domeny. Istnieją jednak subdomeny, które są również adresem internetowym. Można w prosty sposób odróżnić domenę od subdomeny, bowiem najczęściej występuje w takim adresie więcej niż jedna kropka przed rozszerzeniem.
Subdomena – co to jest?
Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką. Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną usługę niż domena główna.
Brzmi skomplikowanie? To, czym jest subdomena najłatwiej wyjaśnić na przykładzie: panel.cyberfolks.pl
Domeną główną w powyższym przykładzie jest cyberfolks.pl i to ona została zarejestrowana jako pierwsza. Następnie dodaliśmy do niej człon „panel”, tworząc tym samym adres będący subdomeną. Poniżej znajdziesz kilka popularnych serwisów, których adresami są subdomenami:
- wiadomosci.wp.pl
- play.google.com
- sport.tvp.pl
Subdomena – do czego można jej użyć?
Dużą zaletą subdomen jest łatwość ich tworzenia. Jeśli masz domenę internetową, możesz na danym poziomie stworzyć dowolną liczbę adresów pod warunkiem, że będą one unikalne. W ten właśnie sposób osoby prowadzące blogi na platformie wordpress.com tworzą swoje adresy:
- copyblogerka.wordpress.com
- mikasia.wordpress.com
- takasobiematka.wordpress.com
Fantazję przy tworzeniu nowych subdomen ogranicza tylko limit znaków przypadających na taki adres. Jak czytamy w Wikipedii:
System DNS zezwala maksymalnie na 127 poziomów zagnieżdżenia, 63 znaki na etykietę jednego poziomu z ograniczeniem długości całego adresu do 255 znaków.
W praktyce rzadko tworzy się adresy o takiej długości, więc limitami nie należy się martwić.
Adresy w subdomenach najczęściej stosuje się do wydzielenia części serwisu, która niekoniecznie jest związana z tym, co działa pod główną domeną. Poniżej zebraliśmy popularne zastosowania dla tego typu adresów.
Prefiks „www.” to też subdomena
Zwykle o tym nie myślimy, jednak adresy poprzedzone „www” są właśnie subdomenami. Znajdziemy je choćby wchodząc na stronę główną Onetu.
Wersja językowa na subdomenie
Chcąc odróżnić wersje językowe tego samego serwisu, wystarczy domenę główną poprzedzić skrótem oznaczającym dany kraj. W ten sposób działa Wikipedia:
- pl.wikipedia.org,
- en.wikipedia.org,
- de.wikipedia.org itd.
Jak wykorzystywać subdomeny w praktyce?
Subdomeny tworzone są na potrzeby realizacji kolejnych projektów internetowych i rozgraniczenia działalności głównej danej firmy, od działalności peryferyjnej.
Przy tworzeniu nowych projektów internetowych nie trzeba od razu rejestrować dla nich nowej domeny i ponosić przy tym dodatkowe koszty. Można je opublikować w sieci, nawet w wersji testowej, z wykorzystaniem subdomeny. Najczęściej w ten sposób agencje interaktywne tworzą strony www dla swoich klientów – zanim strona pojawi się pod docelowym adresem, najpierw jest testowana na subdomenie, która nie jest widoczna dla klientów.
Subdomeny są stosowane dla for dyskusyjnych, dla sklepów internetowych itp. Można je wykorzystywać na potrzeby stron w różnych językach, czy tworzonych wersji mobilnych serwisów internetowych. Jeśli chodzi o mobilne serwisy, najczęściej mają one subdomenę poprzedzoną literką „m”.
Osobna subdomena dla każdego oddziału
Oddziały lokalne to rozwiązanie dla firm lub serwisów, które kierują swoje treści do odbiorców z różnych miast lub regionów. Przykładowo mieszkańcy stolicy mogą sprawdzić rozkłady jazdy tramwajów pod adresem warszawa.jakdojade.pl, a my wchodzimy na krakow.jakdojade.pl.
Blog, sklep, panel
Blog firmowy lub sklep internetowy to specyficzne rodzaje stron internetowych i zwykle pełnią zupełnie inne funkcje niż strony firmowe. Weźmy za przykład producenta butów dziecięcych Bartek.
Na stronie bartek.com.pl znajdziemy informacje o firmie, sieć dystrybucji i katalog produktów. Sklep internetowy działa z kolei w subdomenie sklep.bartek.com.pl. Strona ma inny układ, bo jej zadanie jest inne – ma sprzedawać.
Podobnie jest w przypadku blogów. Główna strona Orange skupia się na ofercie operatora, podczas gdy projekt witryny blog.orange.pl został dostosowany do lepszej prezentacji aktualności.
Narzędzia internetowe
Subdomeny są też wykorzystywane jako adresy dla aplikacji internetowych lub innych narzędzi. Wspominaliśmy już o stronie, na której klienci Kei.pl mogą zgłaszać sugestie. Inne przykłady naszych narzędzi działających w subdomenach to Panel Klienta (panel.cyberfolks.pl) i poczta elektroniczna (poczta.kei.pl).
Adresy e-mail
Dotychczas wspominaliśmy o stronach WWW, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by subdomen użyć jako adresów e-mail. Tak robi choćby portal Interia. Internauci mogą założyć konto pocztowe w domenie @interia.pl, podczas gdy poszczególne działy portalu używają adresów w subdomenie @firma.interia.pl (np. adres biura obsługi klienta to bok@firma.interia.pl).
Kiedy można tworzyć subdomeny?
Mając zarejestrowaną domenę np. w serwisie Cyberfolks.pl, można na jej podstawie tworzyć kolejne adresy internetowe, dodając nazwy rozdzielone od domeny kropką. Każdy taki adres nosi nazwę subdomeny, niejako podpiętej do domeny głównej.
Na przykład, biorąc pod uwagę domenę polska.pl, to jej subdomeną będą adresy wiadomości.polska.pl, informacje.polska.pl, kontakt.polska.pl itp.
Będąc abonentem domeny można tworzyć kolejne subdomeny, prowadzące do różnych stron internetowych.
Jeśli jeszcze nie jesteś posiadaczem domeny zajrzyj do naszego wpisu Jak wybrać domenę?
Podsumowanie
To od właściciela domeny głównej zależy, jaką subdomenę założy i w jakim celu tego dokona. Może wybrać dowolny adres subdomeny i podpiąć ją do domeny głównej. Jeśli subdomena służy wyłącznie do publikacji nowych projektów internetowych, po ich ukończeniu najczęściej są one przenoszone na osobne, wykupione dla nich domeny. Rzadko kiedy duże serwisy internetowe i strony firmowe są uruchomiane docelowo z wykorzystaniem subdomeny.
Zajrzyj do naszej pomocy – cały zespół cyber_folks pracuje nad tym, by stale uzupełniać ją o świeże i przydatne artykuły.
Subdomeny – FAQ
Stworzenie subdomeny jest bezpłatne. Jeżeli jesteś abonentem domeny internetowej, możesz w jej ramach dowolnie tworzyć adresy będące subdomenami i używać dla swoich projektów. Za przedłużenie subdomeny na kolejny rok również nie są pobierane opłaty. Zapłacisz tylko za odnowienie domeny głównej. Opłata jest taka sama bez względu na to, ile subdomen działa w jej ramach.
Dla wyszukiwarki strony działające pod adresami blog.nazwa-firmy.pl i nazwa-firmy.pl są osobnymi witrynami. To oznacza, że treści publikowane na blogu nie wpływają na pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Ma to jednak dobre strony – w przypadku, gdy strona w subdomenie zostanie „ukarana” za złamanie regulaminu Google, witryna działająca pod główną domeną nie ucierpi z tego powodu.
Ostatnio coraz popularniejszym jest jednak tworzenie blogów w głównej domenie – właśnie po to, aby ją wzmocnić dużą ilością treści.
Polecane dla Ciebie
Co to jest traceroute?
Czasami dostęp do niektórych witryn internetowych może być utrudniony. Traceroute to przyjazne dla użytkownika narzędzie, które pomaga zdiagnozować przyczynę takiego problemu!
Obsługa klienta w hostingu – jak to działa?
Obsługa klienta, jej szybkość i jakość – to jeden z czynników najważniejszych dla współczesnych klientów hostingowych. W dobie, gdzie usługi […]
DNS Anycast
DNS Anycast do poprawione czasy odpowiedzi serwera DNS z każdego kontynentu oraz znacznie zwiększona odporność na tatki DDoS…
Szukasz dalej?