Automatyzacja e-commerce to modne ostatnio pojęcie, spopularyzowane dzięki idei marketing automation. Dzięki automatyzacji łatwiej docieramy do klienta, szybciej wysyłamy paczki, personalizujemy przekazy reklamowe.

Skorzystanie z takich rozwiązań pozwala nam zaoszczędzić czas i pieniądze. Cykliczne, powtarzalne akcje mogą być wykonywane przez maszynę, skrypt czy aplikację. Człowiek musi to wszystko tylko nadzorować i weryfikować poprawność działań. Oto przykłady automatyzacji, które można wykorzystać w każdym sklepie internetowym.

Czego o automatyzacji dowiesz się z tego artykułu?

  • Jak odzyskać porzucone koszyki?
  • Jakie narzędzia ułatwią codzienną pracę z klientem?
  • Co dobrego daje API w narzędziach do komunikacji?
  • Jak działa marketing automation?
  • Czy można automatyzować prace, związane z wysyłkami?
  • Jak automatyzować social media?

1. Automatyzacja w e-commerce. Odzyskiwanie porzuconych koszyków.

Według badań Baymard (https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate), nawet 70% potencjalnych klientów potrafi porzucić koszyk z zakupami i nie sfinalizować transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być wiele. Przede wszystkim, według tego, co mówią wspomniane statystyki: 53% ankietowanych nie decyduje się na zakup, bowiem podczas finalizacji zakupów pojawiają się dodatkowe koszty ukryte, które są za wysokie. 31% ucieka, bo sklep chce, aby klient założył w nim konto. 23% badanych uważa, że proces zakupowy trwał za długo. 20% nie mogło sprawdzić, ile faktycznie będzie trzeba zapłacić za paczkę. 17% uważa, że strona internetowa nie zapewnia wystarczającego poziomu bezpieczeństwa.

Automatyzacja e-commerce. Przyczyny porzucania koszyków w e-commerce.

Porzucone koszyki to zmora e-commerce. Coraz więcej firm stara się je odzyskiwać, co znacznie wpływa na wzrost zysków e‑sklepu. Warto tylko wspomnieć, że w samej Ameryce Północnej wartość porzucanych koszyków wynosi rocznie 260 miliardów dolarów. Jest więc o co walczyć.

Automatyzacja e-commerce dostarcza coraz to więcej narzędzi, które pozwalają na „odzyskanie” porzuconych koszyków. Zasadniczo opiera się to na skryptach, które zapamiętują koszyk klienta. Po pewnym czasie wysyłają do kupującego przypomnienie o przerwanych zakupach. Jednak przypomnienie to nie jest zdawkowym mailem, ale sprytnie skonstruowaną wiadomością, która ma przekonać klienta, aby powrócił. Przeważnie jest to rabat na wspomniany zakup, ale zdarzają się inne formy perswazji.

Automatyzacja wspomnianego procesu jest ogromnie ważna, bo dzięki niej łatwiej utrzymać klientów. Ponieważ na rynku istnieje wiele rozwiązań, warto wybrać takie, które będzie nam najbardziej odpowiadać lub zaprojektować własne.

Typowym narzędziem do ratowania porzuconych koszyków jest e-mail, możliwe do wykorzystania są także przekazy remarketingowe. Istnieją dostawcy proponujący wysłanie maila do użytkownika Twojej strony – np. z porzuconym koszykiem – nawet, jeśli nie masz adresu mailowego ani zgody.

Model działania opiera się o identyfikację użytkownika na podstawie globalnych baz ciasteczek identyfikacyjnych. Drugim elementem jest uzyskanie zgody od danego użytkownika – często innym kanałem, zupełnie niezwiązanym z Twoją marką. To operator takiego systemu jest właścicielem bazy, on formalnie wysyła maila i zbiera zgody. Twoja marka występuje w tym mailu jedynie na zasadzie „gościnnej”. Efektywność takich działań jest skorelowana z dostarczalnością poczty.

Śledzenie porzuconych koszyków to jedno z najbardziej efektywnych działań w e-commerce. W nomenklaturze e-mailowej mówimy w tym przypadku o e-mailach transakcyjnych, które – jak wszystkie inne ważne e-maile, muszą trafić do skrzynki odbiorczej. Dziś dziennie wysyłanych jest ok 300 mld różnych e-maili. Nie wszystkie dotrą do odbiorcy a na pewno nie wszystkie do inboxa.

Aby zapewnić skuteczność swoim działaniom, podłącz do swojego e-sklepu, CMSCMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, edycję, publikację i zarządzanie treściami na stronach internetowych bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. CMS jest szeroko stosowany przez osoby i organizacje zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych, ponieważ ułatwia zarządzanie treściami oraz umożliwia współpracę wielu użytkownikom. CMS jest kluczowym narzędziem dla osób i firm, które chcą prowadzić stronę internetową, bloga, czy sklep internetowy w sposób prosty...Czym jest CMS? czy CRM tylko autoryzowane i dedykowane serwery. Dzięki temu najważniejsze e-maile trafią w ułamku sekundy do najważniejszego miejsca na skrzynce. Wysyłanie z infrastruktury współdzielonej zakończy się klasyfikacją wiadomości do Ofert, Newsletterów czy innych mniej skutecznych folderów.

Katarzyna Garbaciak - Managing Director, Emaillabs - GoldenLine.pl
Katarzyna Garbaciak, EmailLabs.io

2. Automatyzacja e-commerce. Narzędzia do obsługi klienta.

Przy dużej liczbie wiadomości e‑mail łatwo się jest pogubić. Dlatego, kiedy maile od klientów wpadają do jednej skrzynki, dobrze jest skorzystać z narzędzi CRM. Można je kupić w ramach abonamentu, jako rozwiązania SaaSSaaS (Software as a Service) to model dostarczania oprogramowania, w którym aplikacje są hostowane w chmurze i udostępniane użytkownikom przez internet na zasadzie subskrypcji. Jednym z najważniejszych aspektów SaaS jest to, że użytkownicy nie muszą martwić się o hosting www ani o aktualizacje oprogramowania. Wszystkie te aspekty są zarządzane przez dostawcę usług, co pozwala firmom skupić się na swojej podstawowej działalności. Dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury, aktualizacje, bezpieczeństwo i inne aspekty...Czym jest SaaS? czy też jako oprogramowanie instalowane na firmowych komputerach. Po co nam tego typu aplikacje? Głównym ich zadaniem jest odpowiednie kolejkowanie wiadomości e‑mail, przekazywanie ich do konkretnych pracowników, zarządzanie zamówieniami i zapasami. Jest to także świetne rozwiązanie do tworzenia baz klientów, a co za tym idzie, jest to także narzędzie marketingowe.

W tym miejscu zwracam uwagę, że istnieją co najmniej dwie kategorie tego rodzaju rozwiązań. Pierwsza to systemy typowo obsługowe, jak OTRS czy Kayako. Skupiają się one na świetnym procesowaniu zgłoszeń. W filozofii tych systemów w centrum uwagi jest bardziej konkretny mail lub zgłoszenie, a w mniejszym stopniu sam klient. Świetnie nadają się do usprawniania masowej komunikacji. Tego rodzaju systemy pozwalają tworzyć departamenty i zarządzać „ruchem” mailowym np. w podziale tematycznym lub regionalnym. Dobrze sprawdzają się w przy masowej skali, gdzie jest wielu pracowników obsługi i wiele zgłoszeń od klientów.

Kayako jako popularny system obsługi klienta

Elementem tego rodzaju automatyzacji może być też „inteligentny” czat. Jest to zresztą temat dość dyskusyjny. W dobie mody na „uczenie maszynowe” i „sztuczną inteligencję” wydaje się, że potrzebujemy, aby czat myślał samodzielnie.

Moim zdaniem to duże wyzwanie. Znacznie łatwiej zbudować jest czata opartego o kilka prostych, ale przydatnych odpowiedzi automatycznych w obszarze, który jesteśmy w stanie zautomatyzować (np. pytania o doręczenia przesyłek, koszty wysyłki, formy płatności, zapomniane hasłoW informatyce, hasło jest to sekretne słowo lub zestaw znaków, które upoważnia użytkownika do uzyskania dostępu do określonych zasobów, takich jak konto użytkownika, system komputerowy, sieć, czy też aplikacja. Hasła są używane w celu zapewnienia poufności i bezpieczeństwa, uniemożliwiając nieautoryzowany dostęp do informacji lub zasobów. Dobre praktyki dotyczące bezpiecznych haseł obejmują: Długość: Im dłuższe hasło, tym trudniejsze do złamania. Zaleca się, aby hasło miało co najmniej 12 znaków. Złożoność: Hasło...Czym jest Hasło? do panelu klienta etc.).

3. Narzędzia wysyłki mailingów / sms, jako przykład automatyzacji e-commerce.

E‑mail marketing to także proces, który można zautomatyzować. Odpowiednio dobranie narzędzia pozwalają przygotować mailingi cykliczne, newslettery, a także kampanie sprzedażowe. Dobrze przeprowadzone akcje pozwalają na zwiększenie sprzedaży i budowanie lojalności klientów.

Przyglądając się statystykom dotyczącym e‑mail marketingu, szybko znajdziemy dane, które mówią o tym, że jest to naprawdę potężne narzędzie reklamowo‑sprzedażowe.

Marketerzy wierzą w personalizację. Personalizacja jest wszechobecna i dotyczy wszelkiego rodzaju maili, zarówno transakcyjnych, jak i marketingowych, zarówno promujących towary lub usługi, jak i promujących content.

Maile personalizowane mają wyższą otwieralność. Badania CampaignMonitor mówiące o wzroście otwieralności nawet o 26% (https://bit.ly/3eZMlDO).

74%

marketerów uważa, że personalizacja poprawia zaangażowanie użytkownika

Jakie narzędzia są najlepsze do e‑mail marketingu? Prawdopodobnie zgodzisz się, że te, które pozwalają na łatwą integrację z aplikacją / sklepem, będą bardziej atrakcyjne. Dzięki temu automatycznie pozyskasz adresy nowych klientów, łatwo posegmentujesz odbiorców i przeprowadzisz spersonalizowane kampanie e‑mail.

W obszarze masowej komunikacji jestem fanem popularnej platformy Redlink.pl Korzystam z niego od wielu lat i moim zdaniem jest to znakomite narzędzie do obsługi masowych wysyłek. Zapewnia wystarczające funkcje w zakresie personalizacji oraz wygodne i przejrzyste statystyki, a dzięki APIAPI (Application Programming Interface) to zestaw reguł i narzędzi umożliwiających komunikację między różnymi aplikacjami. API to interfejs, który pozwala jednemu oprogramowaniu na korzystanie z funkcji innego oprogramowania, bez konieczności bezpośredniego dostępu do jego kodu źródłowego. API jest nieodzownym elementem nowoczesnych aplikacji, umożliwiając integrację różnych usług i systemów. Gdzie i kiedy można używać API? API jest szeroko stosowane w tworzeniu stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz w integracji systemów IT. Na przykład,...Czym jest API? można go zintegrować z innymi systemami. Nie do przecenienia jest świetny support.

Platforma do masowych wysyłek - redlink.pl
źródło: Redlink.pl

Szczególnie cenne jest dla mnie API i możliwość spięcia rozwiązania z innymi systemami. Aktualnie do komunikacji mailowej używamy kilku systemów. W praktyce zdarza się, że czasem ktoś chce wycofać zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej pocztą elektroniczną. Dzięki API udało się zintegrować wypisania z innych systemów z Redlinkiem tak, że mamy pewność, iż komunikacja dociera wyłącznie do osób, które tego pragną.

Redlinka wykorzystuję także do wysyłek SMS. Przykładowo, w wypadku różnego rodzaju nieprzewidzianych sytuacji na serwerze, mogę w łatwy sposób powiadomić wszystkich zainteresowanych. Informacja dotyczy np. charakteru incydentu lub jego zakończenia. To bardzo szybkie i wygodne. Mechanizm można zintegrować np. ze sklepem i wysyłać SMS’em informacje – przykładowo z potwierdzeniem wysłania zamówienia. Mechanizm przydaje się zarówno do obsługi transakcyjnej, jak i marketingowej.

4. Systemy klasy CRM i Marketing Automation – potężne narzędzia automatyzujące e-commerce.

Osobnej wzmianki wymagają systemy zorientowane na klienta, czyli – mówią w uproszczeniu – CRM’y. CRM, czyli Customer Relationship Management – to koncepcja i oprogramowanie „klientocentryczne”. W centrum uwagi jest nie tyle zgłoszenie i konkretny mail, co klient i wszystkie relacje, które Cię z nim łączą: płatności, faktury, zamówienia, zdarzenia, kontakty, interakcje, zgłoszenia, maile, telefony, oferty…

Dlaczego warto skorzystać z systemu CRM? Oprogramowanie to znacznie przyśpiesza pracę działu handlowego, działu obsługi klienta i działu marketingu. Pozwala już na poziomie strony internetowej rozdzielać zapytania klientów pomiędzy poszczególnie działy i przekazuje dane wiadomości do odpowiednich pracowników. Łatwo znaleźć tutaj również historię wiadomości, wygodnie można przerzucać zadania pomiędzy członkami zespołu itd.

Zebrana w CRM‑ie baza może zostać wykorzystana jako lista mailingowa, oczywiście po uprzednim zapytaniu odbiorców, czy zgadzają się na przesyłanie informacji handlowych. Sam CRM jest niejako „podstawą”, niezbędną do dalszej automatyzacji procesów. Bywa, że znajduje to odzwierciedlenie cennikach firm oferujących tego rodzaju rozwiązania – np.HubSpota.

Kiedy system taki zyskuje ponadto możliwość wykonywania zautomatyzowanych działań, mówimy o automatyzacji marketingu – tzw. marketing automation. Jest to jednak określenie lekko „na wyrost”, ponieważ systemy te zazwyczaj automatyzują tylko część działań, które działy marketingu realizują. Przykładowe zadania, które można powierzyć takim systemom:

  • Utworzenie dynamicznego segmentu klientów, którzy kupili w ciągu ostatnich 30 dni
  • Wysyłka podziękowania za wystawienie opinii w ciągu 10 minut od jej wystawienia
  • Wysłanie gratisowego ebooka do osób zapisanych na newsletter, które otworzyły pod rząd trzy kolejne maile.
  • Wyświetlenie popupa z promocją środków do mycia felg wszystkim, którzy czytają opis środka do mycia karoserii.

Systemy w chmurach są używane przez ponad 80% firm (źródło: https://bit.ly/3eQvjb6), które decydują się na tego rodzaju oprogramowanie. Dzięki temu wystarczy dostęp do sieci, aby w łatwy sposób aktualizować dane, zarządzać poszczególnymi elementami sprzedaży itp. 49% ankietowanych firm zakłada, że na tego typu rozwiązania przeznaczy w 2020 roku większe budżety niż w latach ubiegłych.

Na rynku istnieje kilku dostawców, począwszy od bezpłatnych instalacji opartych o platformę open-source (np. Mautic), po rozbudowanego i drogiego hubspota (tu mówimy o dziesiątkach tysięcy EUR rocznie). Pomiędzy nimi jest natomiast gama rozwiązań, które wydają się bardzo odpowiednie dla większości małych i średnich biznesów.

Przykład automatyzacji e-commerce w obszarze marketingu, z użyciem open-source

Osobiście miałem okazję pracować w oparciu o bezpłatny Mautic, ale nie każdemu polecam korzystanie z tego rozwiązania. Stoi za nim piękna idea open-source. Niestety projekt nie działa ani wystarczająco stabilnie, ani niezawodnie, żebym mógł go polecić. W chwili, kiedy testowałem Mautic, działał on z dość starymi wersjami PHPPHP - (Hypertext Preprocessor) to popularny język skryptowy, który jest szeroko stosowany w tworzeniu dynamicznych stron internetowych oraz aplikacji webowych. PHP jest językiem open-source, co oznacza, że jest dostępny bezpłatnie i może być modyfikowany przez użytkowników. Jednym z głównych zastosowań PHP jest generowanie dynamicznych treści na stronach internetowych. Dzięki PHP możliwe jest tworzenie stron, które reagują na dane wprowadzone przez użytkowników, co jest kluczowe w przypadku aplikacji takich jak sklep internetowy czy...Czym jest PHP?. Nie dawał się uruchomić w PHP 7.2PHP 7.2 to jedna z wersji popularnego języka programowania PHP, używanego głównie do tworzenia dynamicznych stron internetowych oraz aplikacji webowych. PHP 7.2 wprowadza szereg udoskonaleń i nowych funkcji w porównaniu do swoich poprzedników, co czyni go bardziej wydajnym i bezpiecznym wyborem dla deweloperów. Nowości w PHP 7.2 Libsodium - wprowadzenie tej biblioteki kryptograficznej jako standardowej, co zapewnia lepsze zabezpieczenia aplikacji. Argumenty z typami obiektowymi - możliwość deklarowania typów argumentów jako obiektów, co zwiększa...Czym jest PHP 7.2? czy 7.3, a to moim zdaniem samo w sobie jest już dość dyskwalifikujące. Drugą wadą rozwiązania jest dokumentacja, która pozostawia sporo do życzenia. Pozytywne natomiast są funkcje automatyzacji i wygodny wizualny edytor ścieżek komunikacji, który jak na bezpłatne rozwiązanie – jest wygodny i ułatwia pracę.

źródło: mautic.org

Przykład komercyjny

Zupełnie inne zdanie mam natomiast o komercyjnym rozwiązaniu user.com. To znakomity i kompleksowy system, posiadający wystarczająco rozbudowane i dobrze udokumentowane API. Dzięki temu szybko udało mi się zintegrować usera z innymi aplikacjami, które są ważne w moich działaniach marketingowych. Zaletą jest to, że instalacja ogranicza się do wpięcia skryptu przez Tag Managera lub skorzystanie z gotowej wtyczki do WordPressa (wygodne, jeśli masz np. sklep na WooCommerce).

User.com jest zdolny do komunikacji (w tym: ratowania porzuconych koszyków) na kilka sposobów – przez webpushe, przez sms’y i oczywiście przez maile, a start jest dość przyjazny dzięki wbudowanym przykładowym schematom automatyzacji.

automatyzacja marketingu z user.com. Wygodny edytor ścieżek komunikacji.
źrodło: user.com

Marketing automation – typowy mit

Wiele osób, które słyszą po raz pierwszy hasło „marketing automation”, odnosi wrażenie, że rozwiązania te same realizują marketing. Prawda jest nieco inna – to narzędzia usprawniające prace i automatyzujące „nudne”, powtarzalne czynności w marketingu. Nie ma jednak mowy o tym, żeby zastąpiły człowieka. To człowiek musi zaprojektować schematy komunikacji, zaproponować odpowiednie tagowanie użytkowników, ich segmentację itd. Narzędzie posłusznie wykona zalecenia człowieka, natomiast nie wyręczy w myśleniu.

Wciąż to człowiek musi mieć pomysły na komunikację i proponować działania, narzędzia natomiast ułatwią wybór tego, co najbardziej efektywne lub skuteczne, a także pozwolą na przetwarzanie ogromnej ilości usystematyzowanych informacji o każdym kliencie.

O komentarz w odniesieniu do skali i roli automatyzacji marketingu poprosiłem Michała Korbę z user.com:

Podczas przeciętnego dnia w User.com wykonujemy automatyzacje dla grubo ponad 1 miliona unikalnych użytkowników (obecnych lub potencjalnych klientów naszych klientów). Z naszych badań wynika, że klienci z branży e-commerce szczególnie cenią sobie łatwość tworzenia ścieżek automatyzacji w kreatorze drag & drop i możliwość ich edycji. Oddajemy naprawdę dużo narzędzi w ręce klientów i partnerów – od prostego ustawiania popupów po automatyzacje obsługujące koszyki – i to właśnie ilość dostępnych opcji konfiguracji robi na nich największe wrażenie. Nie są skazani na jedną narzuconą przez nas ścieżkę, ale mogą realizować własne pomysły.

Michał KOrba,
Mike Korba, CCO & Co-founder w User.com

5. Automatyzacja e-commerce, w obszarze współpracy z kurierami.

Jest to kolejne rozwiązanie, które warto poddać procesowi automatyzacji. Szybkie adresowanie przesyłek, seryjne drukowanie etykiet, przygotowanie wygodniejszych i bardziej funkcjonalnych miejsc do pakowania czy też korzystanie z odpowiednich pudełek może znacznie przyśpieszyć nadawanie paczek. Dzięki temu oszczędzamy czas i pieniądze.

Co może pomóc w automatyzowaniu nadawania paczek? Odpowiednia implementacja oprogramowania. Korzystanie z wtyczki integrującej sklep z popularnymi operatorami logistycznymi czy też brokerami kurierskimi pozwala na automatyczne pobieranie danych adresowych i drukowanie etykiet. Takie usprawnienie może dotyczyć wielu przewoźników, w tym Poczty Polskiej oraz Paczkomatów InPost. Dodatkowo, jak można przeczytać w jednym z tekstów na blogu brokera kurierskiego Furgonetka, dzięki tego typu integracjom i połączeniu ze sobą systemu zamówień, wysyłek oraz powiadomień e‑mail, możemy zaoszczędzić na paczce nawet 25% ceny jej obsługi.

Automatyzacja w zakresie obsługi paczek
źródło: sendit.pl

Inny operator, którym moim zdaniem warto się zainteresować, jest Sendit.pl – tu ponownie „robi robotę” wygodne API. Dzięki któremu można zintegrować wysyłki kurierskie ze swoimi systemami. O komentarz w sprawie automatyzacji wysyłek, przygotowując materiał zwróciłem się właśnie do tej firmy, pełniącej rolę brokera na rynku kurierskim.

Wojciech Kliber,
członek zarządu sendit.pl

Obszarem, w którym rynek oferuje kilka naprawdę dobrych pomysłów jest organizacja wysyłki towarów. Do najwygodniejszych – w mojej ocenie – narzędzi w tym obszarze należą platformy internetowe oraz wtyczki do platform sklepowych udostępniane przez podmioty pośredniczące na rynku przesyłek – tzw. brokerów. Narzędzia te pozwalają zautomatyzować całość procesu zamawiania przesyłki i kuriera, w tym generowanie etykiety przewozowej, oraz udostępniają na bieżąco eSklepom i ich klientom dane o losach przesyłki, tzw. tracking. Wszystko to (…) często nawet bez konieczności podpisywania umowy z kurierem czy skomplikowanej integracji.

„Przykładem takiego narzędzia jest niedawno wydana nowa wersja wtyczki bliskapaczka.pl do platformy WooCommerceChcesz dowiedzieć się, jak założyć sklep na WooCommerce? Obejrzyj kurs zamieszczony na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FoZ97ZAtxXQ&t=7s WooCommerce to oprogramowanie za pomocą którego uruchomisz sklep internetowy. Jest to dedykowana wtyczka dla WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży online. Aby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce potrzebujesz 3 rzeczy: domeny, hostingu oraz środowiska umożliwiającego uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. WooCommerce jest również znane z doskonałej integracji z innymi narzędziami marketingowymi i analitycznymi. Możesz łatwo połączyć swój...Czym jest WooCommerce? udostępniona przez Sendit. W kontekście tego narzędzia warto dodać, że oprócz powyższego, dzięki integracji z flexible shipping i intuicyjnym widgetem mapy, sklep może zautomatyzować zarządzanie polityką cenową wysyłek, a klienci zyskują możliwość odbioru swojego zamówienia z jednego z 31 000 punktów nadawczo-odbiorczych w całej Polsce.” – kontynuuje Wojciech Kliber.

OptymalizacjaOptymalizacja to proces doskonalenia czegoś w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W kontekście informatyki i technologii, optymalizacja odnosi się do różnych działań mających na celu poprawę wydajności, szybkości, efektywności oraz jakości działania systemów komputerowych, oprogramowania, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych. Dlaczego optymalizacja jest ważna? Odpowiedź jest prosta. Optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji, mniejsze zużycie energii oraz lepsze doświadczenia użytkowników. Na przykład, optymalizacja strony...Czym jest Optymalizacja? miejsca pracy także będzie miała znaczenie. Dobrze zaprojektowany magazyn, odpowiednie ułożenie towarów na półkach, profesjonalne stoły do pakowania, to tylko część elementów składających się na proces pakowania, które mogą go przyśpieszyć. Warto mieć to na uwadze.

6. Automatyzacja e-commerce w obszarze mediów społecznościowych.

Mowa tutaj przede wszystkim o planowaniu postów. Dzięki możliwości wcześniejszego przygotowania grafik i treści możemy łatwo dopasować je do naszych klientów i fanów w kanałach social media. Wiedząc, kiedy są oni najbardziej aktywni, możemy właśnie w tych godzinach publikować odpowiednie materiały. Facebook pozwala planować wpisy na Facebooka oraz Instagrama za pomocą Creator Studio. To bardzo pomocne narzędzie, które nie tylko daje możliwość planowania daty i godziny pojawienia się treści, ale także pokazuje pełne statystyki aktywności, dostajemy także możliwość korzystania z rozbudowanej bazy dźwięków i innych narzędzi. Jest to bardzo przydatna opcja.

W przypadku innych kanałów trzeba także skorzystać z narzędzi zewnętrznych, przeważnie płatnych, które rozliczane są w modelu SaaS. To, które oprogramowanie wybrać zależy tak naprawdę od naszych potrzeb.

źródło: hootsuite.com

Osobiście mam też niezłe doświadczenia z hootsuite.com – ta aplikacjaAplikacja to program komputerowy lub mobilny, który wykonuje określone zadania na urządzeniu użytkownika. Aplikacje mogą być przeznaczone do różnych celów, od zarządzania dokumentami, przez gry, po obsługę transakcji w sklepie internetowym. Zrozumienie, czym jest aplikacja i jakie ma zastosowanie, jest kluczowe zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli firm. Jakie są rodzaje aplikacji? Aplikacje dzielą się na kilka kategorii: desktopowe (instalowane na komputerze), mobilne (na smartfony i tablety) oraz webowe (uruchamiane...Czym jest Aplikacja? pozwala nie tylko na planowanie postów, ale także – na syndykację, to jest łapanie inspiracji z wielu strumieni i kanałów w jednym miejscu. Można podłączyć np. RSS’y branżowych serwisów i dzięki temu łatwo być „na bieżąco”.

Automatyzacja w e-commerce. Podsumowanie.

Co jeszcze możemy automatyzować? Pomysłów na automatyzację może być naprawdę wiele. Na najczęściej zadawane pytania możemy w łatwy sposób odpowiadać automatycznie przy pomocy chatbota. Możemy też wysyłać automatyczne powiadomienia push po aktualizacji treści na stronie. SMS‑y z ofertami i rabatami wysyłane do klientów seryjnie to także automatyzacja. Mnóstwo procesów może podlegać automatyzacji, a to oznacza:

  • większą niezawodność procesu i jego uniezależnianie od ludzkich błędów,
  • niższe koszty obsługi,
  • łatwiejsze mierzenie wyników.
Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

12 odpowiedzi do "Automatyzacja e-commerce – 6 pomysłów."

  1. Bardzo fajny i przydatny artykuł, szukaliśmy pomysłów na automatyzację dla naszego klienta.

    1. adrianna pisze:

      Super! Dajcie koniecznie znać na co się zdecydowaliście 🙂

  2. Drupal pisze:

    Wstyd się przyznać ale dopiero teraz odkryłem Creator Studio. Robi mega robotę!

    1. Adrianna Szałańska pisze:

      Dzięki za komentarz! Dobrze, że odkryłeś! Creator Studio to super sprawa, a przede wszystkim jest bardzo intuicyjny. Dobrego użytkowania! 🙂 Do social mediów mogę polecić Tobie również szybkie ikony (https://www.piliapp.com/facebook-symbols/) oraz zmianę fontów (https://lingojam.com/FacebookFonts) 😎.

      1. Roman pisze:

        Aby zmienić czcionki, lepiej użyć https://exoticfonts.com/weird-text-generator/
        Mamy też emotikony

  3. Kacper pisze:

    Niby początkowym etapie prowadzenia swojego e-commerce nie musi być aż tak istotna.. aż do momentu kiedy wszystko nam się rozrośnie. Dlatego może warto byłoby zwracać na aspekty automatyzacji już na samym początku?

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za głos w dyskusji, warto, warto 🙂

  4. Candivia pisze:

    Świetny artykuł dający dużo motywacji i pomysłów do działania nad sklepem 🙂

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki, miło, że mogliśmy pomóc tymi treściami.

  5. Michał pisze:

    W branży handlowej takiej automatyzacji służy przede wszystkim wykorzystanie czytników kodów. To znacznie usprawni przyjmowanie towaru, oraz cały proces wprowadzania go do systemu. Ograniczy to też pracę człowieka, który robiąc to samodzielnie, może niestety się pomylić.

  6. Artur pisze:

    Ciekawe porady, muszę potestować user.com i redlink 🙂

  7. Marek pisze:

    Rok miną ale nadal się przydaje, czekam no rozwój wpisu albo 2 wersję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014