Konkurencja może działać na każdego przedsiębiorcę dwutorowo. Pozytywnie zachęca do działania, a czasem irytuje. Powoduje też, że podnosisz sobie poprzeczkę względem określonych celów biznesowych.


Aby dobrze zrozumieć swojego przeciwnika, trzeba go przede wszystkim poznać – podejrzeć jego działania, przeanalizować zalety i wady prowadzonej kampanii. Analiza konkurencji to nieocenione źródło informacji o Twojej firmie. Na podstawie wyciągniętych wniosków dowiesz się, nad czym powinieneś jeszcze popracować, a co robisz już całkiem dobrze.

Dlatego każdy specjalista SEO w opracowywaniu strategii powinien wziąć pod uwagę analizę konkurencji, a następnie umieszczać ją w kompleksowym audycie SEO jako priorytet.


1 W jaki sposób zbadasz działania konkurencji?

  • Przede wszystkim zacznij od znalezienia bezpośrednich konkurentów oraz benchmarku. Benchmark to jakby strona idealna, do której wyników będziesz dążyć – dzięki uświadomieniu sobie, która witryna jest tym wzorcem, możesz śledzić swoje wyniki i postępy.
  • Kolejny etap polega na analizie treści na stronie konkurencji.
  • Następnie prześledź linki przychodzące.
  • W dalszej kolejności poddaj sprawdzeniu frazy i słowa kluczowe.
  • Monitoruj pozycje.
  • Zbadaj użytkowników konkurencji.

2 Szukam swojej konkurencji

Działając przez dłuższy czas na rynku, z pewnością znasz swoich najważniejszych konkurentów. Inaczej będzie, jeśli dopiero zaczynasz swoją biznesową przygodę.
Do analizy konkurencji wykorzystaj dostępne narzędzia SEO np. Senuto, SEMSTORM, Market Samurai, SEMrush. Wszystkie te narzędzia wskażą Ci najważniejszych rywali w wynikach wyszukiwania, wspólne słowa kluczowe oraz przydatne wskaźniki, takie jak Page Authority, Trust Flow, Citation Flow. Upewnij się też czy frazy, na których Twój konkurent plasuje się wysoko, są tymi, na których Ci zależy. Być może celujesz w zupełnie inne obszary.

W jednym z najlepszych polskich narzędzi do analizy konkurencji – Senuto – informacja o liczbie wszystkich słów kluczowych jest przedstawiona dla TOP 3, TOP 10 i TOP 50. Sprawdź zatem wartość tych fraz, być może to właśnie „ideał”, do którego dążysz.

3 Analiza treści na stronie konkurencji


Czy wiesz, dlaczego dana strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania tak wysoko? Powinieneś znaleźć tę odpowiedź, a do tego potrzebny jest przegląd treści na danej stronie. Ten dość pracochłonny proces zaowocuje podczas układania konceptów działań content marketingowych. Przejrzyj bloga, stronę ofertową oraz produktową. W ten sposób dowiesz się, jak bardzo rozbudowane są treści na stronie konkurencji i co powinieneś zrobić, aby zdobyć przewagę nad konkurentem. Zwróć uwagę na tematy i treści niszowe, które rywal pominął.

4 Analiza linków przychodzących

Linkowanie to nieodłączna część działań SEO. Zyskując dane o linkach konkurencji, otrzymasz cenne informacje o tym, które obszary serwisów konkurencji są najbardziej linkowane i jakie miejsca w sieci oraz słowa kluczowe najczęściej prowadzą do analizowanej witryny. Narzędzia dostępne do badania linków w sieci to np. Majestic czy Ahrefs.

Ciekawymi wskaźnikami w narzędziu Majestic są Citation Flow oraz Trust Flow, dzięki którym dowiesz się o ilości wartościowych i nienaturalnych linków, a także ich proporcjach względem siebie. Wszystko to pozwala ocenić, czy rywal prowadzi w danym momencie kampanię link bulidingową. Cenną informacją jest też wartość linkujących słów kluczowych. W Majestic sprawdzisz też, na jakich domenach oraz z jaką intensywnością przeciwnik zdobywa linki.

4 Analiza słów kluczowych

Pamiętaj, że widoczność strony internetowej opiera się głównie na doborze odpowiednich słów kluczowych. Każda analiza powinna być wykonywana pod tym kątem, między innymi analiza linków przychodzących. Popularność danego słowa kluczowego można sprawdzić w Senuto czy SEMSTORM bądź skorzystać z darmowego narzędzia od Google, czyli Google AdWords KeyWord Planner.

Uwaga: tutaj ilość danych liczbowych jest jednak dosyć mocno ograniczona.

4 Sprawdzanie pozycji

Kiedy już zbadasz konkurencję, na pewno będziesz chciał monitorować niektóre słowa kluczowe. W tym celu wykorzystaj jedno z popularnych narzędzi do sprawdzania pozycji. Monitorowane słowa dobierz jednak z rozwagą, niech dotyczą tylko Twojej strony.

Narzędzia:

  • SEMSTORM
  • Senuto
  • Positionly
  • Webpozycja

5 Analiza użytkowników konkurencji

Monitoruj użytkowników konkurencyjnej marki w Internecie, a jeśli pojawiają się negatywne komentarze, opinie czy oceny co do marki rywala, możesz to wykorzystać i zaproponować niższą cenę czy pomoc, dzięki czemu zdobędziesz nowych klientów. Przydadzą się w tym celu narzędzia takie jak Brand24 czy Monitori.

Co zyskasz po takiej analizie? Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pozyskasz sporo linków z miejsc, w których pojawia się również Twoja konkurencja. Być może rozbudujesz także swoją bazę słów kluczowych o te, o których zapomniałeś lub które przeoczyłeś podczas pierwszego planu linkowania.
Analizując konkurencję, skupiasz się na bieżących działaniach prowadzonych na Twoim serwisie. Jesteś tylko o krok za lub już krok przed konkurencją!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?