Obserwacja trendów, rosnące oczekiwania klientów oraz zaostrzająca się konkurencja wymagają od salonów beauty nie tylko wysokiej jakości usług, ale również umiejętności dostosowywania się do nowych realiów rynkowych. W tym artykule zgłębimy 5 skutecznych sposobów dotyczących tego jak przyciągnąć klientów do Twojego salonu beauty. Od zrozumienia i dostosowywania się do ich indywidualnych potrzeb, poprzez wykorzystanie social mediów, strony internetowej i reklamy w mediach społecznościowych, aż po program partnerski – eksplorujemy różnorodne aspekty, które wpływają na sukces salonu beauty w wymagającym środowisku biznesowym.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach prowadzących własne salony, w tym stylistów, makijażystów, fryzjerów, zainteresowanych konkretnymi strategiami przyciągania nowych klientów i budowania ich lojalności;
  • właścicielach i managerach salonów, w celu poznania skutecznych technik personalizacji doświadczeń użytkowników;
  • osobach planujących otwarcie własnego salonu beauty, zainteresowanych pozyskiwaniem klientów i utrzymaniem konkurencyjności w dynamicznym środowisku branży beauty.

Beauty Boom czyli dynamiczny wzrost liczby salonów piękności 

Salony kosmetyczne to miejsce, gdzie klienci już nie tylko poddają się zabiegom urody, lecz także oczekują kompleksowej opieki i wyjątkowego doświadczenia. Zarys sytuacji rynkowej wskazuje na rosnącą konkurencję między salonami oraz ewoluujące preferencje klientów, którzy coraz bardziej cenią sobie indywidualność, personalizację i kompleksowość usług. W obliczu tych wyzwań, salony beauty zmagają się nie tylko z utrzymaniem wysokich standardów obsługi klienta, lecz także z koniecznością dostosowywania swojej oferty do nowych realiów rynkowych.

źródło: stanislawska.com

W Polsce możemy mówić o blisko 65 000 salonach beauty.[1] W tak dynamicznym środowisku utrzymywanie ich konkurencyjności na rynku staje się wyzwaniem, jakiego nie można bagatelizować. Pytaniem wciąż aktualnym jest to jak przyciągnąć klientów do swojego salonu beauty i budować ich lojalność?

Klient nie jest dany na zawsze!
Jak powszechnie wiadomo, często koszty pozyskania klienta są wyższe niż jego ewentualne utrzymanie – w ekstremalnych przypadkach i źle zbilansowanej strategii przewyższają potencjalne zyski. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby również odpowiednio zadbać o już pozyskanych klientów. Koncentrując się jedynie na pozyskiwaniu nowych klientów, możemy stracić z oczu to, co już osiągnęliśmy.

Michał Cesarz Software engineer, członek zarządu HQ Tech Solutions Sp. z o.o.

Jak przyciągnąć klientów do swojego salonu beauty?

Otwierając drzwi swojego salonu z jednej strony musisz zadbać o to, aby oferować wysokiej jakości usługi, z drugiej zaś o tym, by stworzyć dla swoich klientów wyjątkowe doświadczenia. O złożoności tego procesu, w artykule Chcesz mieć więcej klientek? 5 powodów dla jakich warto budować obecność marki beauty w sieci, mówiła nam właścicielka krakowskiego salonu beauty.

W świecie beauty, który ewoluuje w zawrotnym tempie, stajemy przed nieustanną potrzebą dostosowywania się do nowych trendów i oczekiwań naszych klientów. Naszym zadaniem jest nie tylko utrzymanie ich stałej bazy, ale również zdolność przyciągania nowych.
Dziś, klienci korzystają z różnorodnych źródeł informacji o usługach kosmetycznych, a trendy w dziedzinie urody zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego jako salon musimy być gotowi na podążanie za tymi zmianami.

Paulina Majdra, właścicielka salonu kosmetycznego Bio-line

Co możesz zrobić? Zacznij od poznania swoich odbiorców, to pozwoli dostosować Ci narzędzia i strategię.

5 sposobów na przyciągnięcie klientów do swojego salonu beauty

1. Poznaj swoich użytkowników i zidentyfikuj ich potrzeby

Jak przyciągnąć klientów do swojego salonu beauty? W świecie usług kosmetycznych elementem skutecznego działania jest głębokie zrozumienie klientów – ich potrzeb i motywacji. Jednak bez poznania swoich potencjalnych klientów, nie będziesz w stanie dostosować oferty do ich oczekiwań.

Przeprowadź badania, rozmawiaj z klientami, zbieraj opinie, analizuj trendy i ich reakcje na Twoją aktualną ofertę. Zadaj sobie pytania:

  • Kto jest Twoim idealnym klientem?
  • Jakie usługi cieszą się największą popularnością?
  • Jakie są najczęstsze problemy i potrzeby Twoich klientów?

Segmentacja klientów i analiza ich potrzeb

Pierwszym krokiem jest precyzyjna segmentacja klientów, pozwalająca wyodrębnić grupy o podobnych cechach i preferencjach. Analiza potrzeb poszczególnych segmentów umożliwi dokładne zidentyfikowanie, czego oczekują od wizyty w Twoim salonie piękności. To podejście pozwoli skoncentrować się na konkretnej grupie klientów i przygotować ofertę, zaspokajającą ich unikalne potrzeby.

Przykład segmentacji:

TYPSEGMENTACJA WEDŁUG GRUP WIEKOWYCHSEGMENTACJA WEDŁUG SEZONÓW
IDEASalon zdaje sobie sprawę, że młodsze klientki mogą być bardziej zainteresowane usługami z zakresu pielęgnacji skóry trądzikowej i zabiegami oczyszczającymi , podczas gdy osoby starsze mogą preferować zabiegi antyaging.Salon chce dostosować ofertę do zmieniających się sezonów i trendów urody. Uwzględniać wyodrębnione okresy również w swojej ofercie.
SEGMENTACJASalon beauty dokonuje analizy demograficznej, aby zidentyfikować grupy wiekowe dominujące w danej lokalizacji i ich preferencje dotyczące usług kosmetycznych.Analiza trendów w branży beauty i sezonowe preferencje klientów.
DZIAŁANIETa wiedza posłuży do stworzenia oferty. Salon odpowiada na te różnice, oferując specjalne pakiety dla młodszych klientek i dedykowane programy pielęgnacyjne dla klientów w starszym wieku.Salon wprowadza sezonowe promocje, oferuje nowości zgodne z panującymi trendami, na przykład specjalne zabiegi pielęgnacyjne dostosowane do potrzeb skóry w zimie i latem, dedykowana oferta świąteczna czy ślubna.
segmentacja klientów. przykład


Przykładem takiej segmentacji jest Beverly Aesthetic Clinic. Klinika oferuje spersonalizowane pakiety usług, umożliwiając wybór kombinacji zabiegów kosmetycznych. Wśród nich znajduje się dedykowana pielęgnacja świąteczna.

oferta sezonowa salonu
źródło: https://beverlyclinic.pl/oferta-miesiaca/

2. Zainwestuj we własną stronę internetową

Inwestuj w estetyczną i funkcjonalną stronę internetową, która będzie wizytówką Twojego salonu. To właśnie ona dodaje profesjonalizmu i wiarygodności. Klienci często oczekują, że pełna informacja o usługach, cenniku będzie dostępna online, a posiadanie własnej strony zwiększa zaufanie do marki.

21,2% użytkowników sprawdza stronę internetową salonu i na jej podstawie decyduje się na jego odwiedziny.[2]

Na stronie możesz nie tylko opowiedzieć historię swojego salonu, przedstawić zespół, ale również zaprezentować usługi, jakie świadczysz, promocje, pakiety i opinie klientów. W mediach społecznościowych ograniczona przestrzeń może utrudniać pełną prezentację oferty.

Dlaczego warto stworzyć własną stronę www?

  • budujesz wizerunek salonu
    Własna strona internetowa pozwala na budowanie widoczności marki salonu beauty. Możesz dostosować wygląd strony do charakteru salonu, prezentować unikalną ofertę oraz kreować jego wizerunek. To miejsce, gdzie potencjalni klienci mogą znaleźć wszystkie istotne informacje o usługach, ofercie i lokalizacji.

  • prezentujesz ważne informacje
    Strona internetowa umożliwia łatwy dostęp do kluczowych informacji, takich jak godziny otwarcia, lokalizacja salonu, pełna oferta usług, cennik oraz dane kontaktowe. Klienci mogą szybko znaleźć potrzebne informacje bezpośrednio na stronie.

  • oszczędzasz czas
    Zamieszczając na stronie swoją dostępność, opisując prowadzone zabiegi czy zamieszczając porady pielęgnacyjne przed/po danym zabiegu eliminujesz powtarzalne czynności, zyskując czas dla siebie. Zamiast odpowiadać w social mediach czy e-mailowo na te same pytania, po prostu przesyłasz link ze szczegółowym wyjaśnieniem.

  • prowadzisz angażującą komunikację
    Strona internetowa stanowi platformę do skutecznej komunikacji z klientami. Za jej pośrednictwem możesz informować o nowościach, promocjach, czy też udostępniać porady i inspiracje związane z branżą beauty. Co więcej, strona internetowa może być zintegrowana z profilami salonu na mediach społecznościowych, co tworzy spójną obecność online. Informacje publikowane na stronie mogą być udostępniane również na platformach społecznościowych.

  • opinie i recenzje
    Opinie i recenzje są jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze danego salonu. Dlatego warto na stronie udostępniać opinie i recenzje od zadowolonych klientów. Pozytywne doświadczenia innych mogą być silnym bodźcem dla potencjalnych klientów, zachęcając ich do skorzystania z usług salonu.

  • zapewniasz niezależność od mediów społecznościowych
    Własna strona to brak ryzyka zablokowania przez media społecznościowe tak, jak w przypadku klasycznego profilu.

 3. Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Nie trzeba nikogo przekonywać o ważności budowania obecności salonu w mediach społecznościowych. Obserwujemy, że to właśnie ten kanał komunikacji jest często preferowany przez klientów. Jednak podlega także pewnym ograniczeniom, dlatego nie warto polegać tylko na nich. Media społecznościowe stanowią dobre narzędzie do budowania społeczności wokół marki. Tworzenie relacji, angażowanie klientów, udostępnianie inspirujących treści czy informacji o nowościach w salonie, to działania, które budują lojalność i zaangażowanie klientów.

Dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych?

  • bezpośredni kontakt z klientami
    Media społecznościowe oferują bezpośrednią interakcję z klientami. Możesz w czasie rzeczywistym odpowiadać na komentarze, udzielać odpowiedzi na pytania i reagować na opinie, budując tym samym silne relacje z klientami.

  • promujesz usługi
    Platformy społecznościowe umożliwiają tworzenie kreatywnych treści, takich jak porady, inspiracje czy tutoriale wideo. To doskonała okazja do pokazania swojej pracy i specjalistycznej wiedzy na co dzień.

  • budujesz społeczność
    Media społecznościowe pozwalają na budowanie silnych relacji z klientami. Dzięki platformom takim jak Facebook, Instagram czy TikTok możesz odpowiadać na pytania, rozwiązywać problemy i angażować się w rozmowy w czasie rzeczywistym. To z kolei, zbliża Twoją firmę do klientów, budując zaufanie i lojalność.

4. Wykorzystaj reklamę

Zaufaj sile digital marketingu! Reklama internetowa to kolejne narzędzie pomocne w procesie pozyskiwania klientów do salonu beauty, umożliwiając precyzyjne dotarcie do konkretnej grupy docelowej.

Reklama internetowa pozwala precyzyjnie określić grupę docelową, uwzględniając takie kryteria jak wiek, płeć, zainteresowania czy lokalizacja geograficzna.

Kampania w mediach społecznościowych

Wykorzystaj potencjał platform społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, gdzie użytkownicy często szukają inspiracji związanych z urodą. Co więcej, obok prowadzenia komunikacji z użytkownikami, możesz podjąć działania reklamowe w ich ekosystemie. Kreuj atrakcyjne treści wizualne, prezentujące efekty swoich usług, nowości czy porady dotyczące pielęgnacji.

74% osób korzysta z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji zakupowych.[3]

Jak to robić?

  1. Zdefiniuj cele
    Określ, co chcesz osiągnąć poprzez kampanię: zwiększenie świadomości marki, przyciągnięcie nowych klientów, promocja konkretnych usług czy produktów.

  2. Zidentyfikuj grupę docelową
    Precyzyjne określ grupę docelową, to pozwoli na dostosowanie treści reklamy do oczekiwań i potrzeb potencjalnych klientów.

  3. Wybierz odpowiednią platformę
    Wybierz platformę społecznościową, która najlepiej odpowiada charakterowi salonu. Facebook i Instagram są popularne w branży beauty.

  4. Zadbaj o jej atrakcyjność wizualną
    Wykorzystaj wysokiej jakości grafiki i zdjęcia prezentujące efekty usług, wnętrze salonu, zespół czy produkty. Dbaj o estetykę i spójność wizualną z identyfikacją wizualną marki.

  5. Przemyśl tekst reklamy
    Tekst powinien być zwięzły, atrakcyjny i jednoznacznie komunikować korzyści dla klienta. Dodaj hashtagi związane z branżą, aby zwiększyć zasięg.

  6. Promocje i Oferty
    Jeśli masz aktualne promocje, oferty specjalne lub kody rabatowe, umieść je w reklamie, by przyciągnąć uwagę klientów.

  7. Uwzględnij wezwanie do działania (Call-to-Action)
    Dodaj klarowne CTA zachęcające do konkretnej akcji, np. „Umów się na wizytę”, „Odwiedź nas już dziś”. Wspieraj kampanię linkami prowadzącymi do strony internetowej lub formularza rezerwacyjnego.

  8. Monitoruj wyniki
    Regularnie analizuj statystyki reklamy, takie jak zasięg, zaangażowanie czy konwersje. Dostosuj strategię w oparciu o wyniki, aby zoptymalizować skuteczność kampanii.

5. Programy lojalnościowe

Narzędziem, które wspiera budowanie lojalności klientów i zachęca ich do stałego korzystania z Twojej oferty, są programy lojalnościowe

Program lojalnościowy to strategia marketingowa, której celem jest budowanie i utrzymanie lojalności klientów poprzez oferowanie specjalnych korzyści tym, którzy regularnie korzystają z usług danego salonu. Dlatego też taki program może przyjmować różne formy, a jego główne założenie to nagradzanie stałych klientów za ich lojalność i częste korzystanie z oferowanych usług.

Jak przyciągnąć klientów do swojego salonu beauty - wypowiedź Michał Cesarz

Spersonalizowany program lojalnościowy powinien być w zasadzie standardem.
W połączeniu z oferowanymi usługami powinien zminimalizować lub wyeliminować ryzyko utraty klienta. Koszt ponosimy jedynie w przypadku osiągnięcia określonego efektu, łatwo możemy zaplanować budżet – bez ryzyka „przepalania” środków. Osoby angażujące się w program partnerski często do działań wykorzystują m.in. media społecznościowe. Dzięki temu otrzymujemy pośredni dostęp do społeczności skupionej wokół danego „przedstawiciela” – czyli potencjalnych klientów. Organizowanie „Beauty Days” z darmowymi konsultacjami, mini zabiegami i pokazami na żywo może spotęgować siłę działań marketingowych, przyciągnąć nowych klientów i zachęcić do skorzystania z pełnych usług w przyszłości. Należałoby również rozważyć włączenie do programu lojalnościowego subskrypcji „Beauty Box”, która co miesiąc dostarcza klientom zestawy mini produktów używanych w salonie. Może to zachęcić klientów do wypróbowania nowych zabiegów.

Michał Cesarz Software engineer, członek zarządu HQ Tech Solutions Sp. z o.o.

Jak to robić?

  1. Zdefiniuj cele programu
    Określ, co chciałbyś osiągnąć poprzez program lojalnościowy, np. zwiększenie częstotliwości wizyt, zachęcenie do korzystania z danych usług, poprawa retencji klientów itp.

  2. Rodzaj programu
    Wybierz model programu, który najlepiej pasuje do charakteru salonu. Mogą to być punkty za każdą wizytę, procentowe zniżki, nagrody za polecenia, czy nawet ekskluzywne oferty dla stałych klientów.

  3. Karta lojalnościowa
    Wprowadź fizyczną lub elektroniczną kartę lojalnościową, którą klienci będą mogli używać przy każdej wizycie.

  4. Premiuj stałych Klientów
    Przyznawaj punkty lub nagrody stałym klientom za każdą wizytę. Im częściej korzystają z usług, tym większe korzyści otrzymują.

  5. Nagrody personalizowane
    Personalizuj oferty i nagrody, dostosowując je do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów.

  6. Bonusy za polecenia
    Zachęcaj klientów do polecania salonu swoim znajomym, oferując im dodatkowe korzyści w ramach programu lojalnościowego.

  7. Ekskluzywne zniżki i promocje dla uczestników
    Oferuj ekskluzywne zniżki i promocje tylko dla uczestników programu lojalnościowego.

  8. Komunikacja i informowanie
    Regularnie informuj uczestników programu o aktualnych promocjach, nowościach czy specjalnych wydarzeniach w salonie.

Przykład: Program lojalnościowy salonu Elegante dostarcza klientkom indywidualne korzyści, takie jak darmowe zabiegi, po uzyskaniu wymaganej liczby punktów lub usługi pielęgnacyjne, nagradzając je za ich stałą lojalność.

źródło: https://www.salonurodyelegante.pl/program-lojalnosciowy/

Podsumowanie

Jak przyciągnąć klientów do swojego salonu beauty i budować ich lojalność? Po pierwsze skuteczna strategia przyciągania użytkowników opiera się przede wszystkim na głębokim zrozumieniu ich potrzeb, aby precyzyjnie w oparciu o ich potrzeby budować ofertę. Kolejnym skutecznym sposobem jest rozwijanie obecności w świecie online poprzez stronę internetową i media społecznościowe.

Dodatkowo, wykorzystanie reklamy internetowej oraz wprowadzenie programu lojalnościowego pozwala skierować przekaz do konkretnych grup docelowych, zwiększając świadomość marki i zachęcając do skorzystania z usług salonu. Te elementy tworzą kompleksowe podejście, zwiększając atrakcyjność salonu i budując trwałe relacje z klientami.

Źródło:
[1] gabinetodzaplecza.pl
[2] stanislawska.pl
[3] widoczni.com

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?