Sklepy internetowe w ostatniej dekadzie przeżywają prawdziwy boom! Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii w 2024 roku sprzedaż online przejmie co czwartą sprzedaż detaliczną. Tylko w Polsce, jej wartość zbliży się do 139 mld zł. Widząc tak ogromny potencjał w e-commerce, sprawdźmy ile kosztuje założenie własnego sklepu internetowego w 2023 roku.
Nie masz jeszcze sklepu internetowego? Czas to zmienić! Zobacz nasz poradnik – Jak założyć sklep internetowy.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Czy założenie i prowadzenie sklepu internetowego jest drogim przedsięwzięciem?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy rozważyć kilka kwestii, począwszy od naszych umiejętności, poprzez dostępny budżet, aż po założenia biznesowe naszego przedsięwzięcia.
Rozmawiając o kosztach uruchomienia własnego sklepu, możemy mówić zarówno o budżecie sięgającym zwykle od 15 do 17 tysięcy złotych, ale także z drugiej strony, jego założenie jest realne, przy kwocie oscylującej wokół tysiąca złotych.
Idea robienia zakupów online nie jest już nowością, a pytanie, jak przetrwać jako przedsiębiorca w cyfrowym świecie, zawsze pozostanie aktualne. Dlatego już na wstępie należy zrobić szeroki rekonesans. Osoby, które chcą sprzedawać swoje produkty lub usługi online, w pierwszej kolejności szukają odpowiedzi na pytanie, jaką platformę wybrać? Odpowiedź jest prosta: przeprowadź dokładne badanie dostępnych rozwiązań, aby móc podjąć najlepszą decyzję dla swojej firmy, równoważąc wszystkie aspekty funkcjonowania w sieci.
Rodzaje platform dla e-commerce
Na rynku znajdziesz kilka dostępnych rozwiązań do założenia własnego e-sklepu. Oprogramowanie typu SaaS, open source, sklep dedykowany. Odpowiedź na pytanie: ile kosztuje sklep internetowy zależy od tego, które z nich wybierzesz. To, co je różni, to sposób działania, funkcjonalność i dostępne możliwości. Rozwiązania typu SaaS, to gotowa infrastruktura udostępniana w wersji abonamentowej. Platformy open source umożliwiają założenie sklepu, po samodzielnym zainstalowaniu i konfiguracji na serwerze. Z kolei sklep dedykowany (na zamówienie) to indywidualny, od początku, do końca, pisany kod pod konkretny e-commerce.
Oprogramowanie SaaS
Najprostszą, z punktu widzenia potrzebnych umiejętności, a także najtańszą opcją założenia sklepu internetowego jest wybór platformy SaaS, która odnosi się do modelu oprogramowania jako usługi (Software as a Service). Z założenia SaaS to projekt służący do dostarczania systemów oprogramowania w formie usługi, a nie do licencjonowania lub bezpośredniej sprzedaży infrastruktury. Oznacza to, że wybierając SaaS jako platformę dla e-commerce, twórca oprogramowania udostępnia ją użytkownikom w wersji abonamentowej na określony czas.
Otrzymujemy wszystko, co jest potrzebne do uruchomienia własnego sklepu. Infrastruktura, zaplecze, utrzymywanie sklepu i bezpieczeństwa należy do usługodawcy.
Przykładem gotowego rozwiązania, za pomocą którego uruchomisz własny sklep jest oprogramowanie sklepu internetowego _Stores.
Dla kogo oprogramowanie SaaS?
SaaS to gotowe rozwiązanie, które zawiera wszystkie potrzebne narzędzia do rozpoczęcia sprzedaży online. Sprawdzi się dla wszystkich, którzy chcą praktycznie od zaraz wejść do świata e-commerce, bez przygotowania technicznego.
Sklep internetowy oparty na oprogramowaniu SaaS charakteryzuje się prostotą i intuicyjnością oraz niskimi kosztami uruchomienia i utrzymywania. Korzystają z niego zarówno startupy, małe jak i średnie firmy. Ten rodzaj sklepów e-commerce ułatwia zarządzanie złożoną infrastrukturą IT i sprawami produkcyjno-logistycznymi. Co więcej, tego typu rozwiązania są przygotowane do współpracy z zewnętrznymi operatorami, jak systemy księgowe czy systemy płatności. W tym przypadku nie potrzebujesz konkretnych umiejętności deweloperskich, bowiem większość integracji możesz wykonać samodzielnie za pomocą API.
ZALETY | WADY |
---|---|
Niskie koszty wejścia | Ograniczone możliwości ingerowania w funkcjonalność |
Gotowe rozwiązanie do uruchomienia sklepu | |
Nie wymaga posiadania wiedzy programistycznej | |
Gotowe integracje do prowadzenia sprzedaży i realizacji wysyłek |
Ile kosztuje sklep internetowy w modelu SaaS?
Wybierając gotowy sklep internetowy otrzymujesz wszystko co potrzebne, aby wejść do świata online. W przypadku platformy sklepu internetowego _Stores, domenę, hosting, niezbędne dokumenty i integracje znajdziesz w cenie pakietu. Ten zaczyna się już od 19 zł netto miesięcznie.
Na tę kwotę składają się także koszty związane z: infrastrukturą, oprogramowaniem, przygotowaniem i utrzymaniem sklepu.
Rodzaj kosztów | Cena |
---|---|
potrzebna infrastruktura (domena, hosting) | w cenie |
oprogramowanie sklepu | w cenie |
przygotowanie sklepu (responsywne szablony graficzne) | w cenie |
logistyka sklepu (integracje do prowadzenia sprzedaży i realizacji wysyłek) | w cenie |
RAZEM (koszt miesięczny w 1 roku użytkowania) | od 19 zł netto/m-c |
Więcej informacji na temat planów abonamentowych znajdziesz w artykule Koszt sklepu internetowego w _Stores. Jak dobrać pakiet cenowy? oraz Cenniku _Stores.
Oprogramowanie open source
Kolejnym sposobem na zrobienie sklepu internetowego jest wybranie modelu open source. Oznacza to, że korzystasz z rozwiązania opartego na otwartym kodzie i możesz dostosowywać jego wygląd i mechanizm do własnych potrzeb. Co więcej, możesz budować, rozwijać i zmieniać swój sklep niemal bez żadnych ograniczeń. Wybór tego typu platformy, w przeciwieństwie do rozwiązań SaaS, oznacza równocześnie, że konfiguracja, przygotowanie i utrzymywanie infrastruktury należy do użytkownika. Do popularnych rozwiązań open source dla e-commerce należą m.in. WooCommerce i PrestaShop.
Niewątpliwą zaletą budowy sklepu internetowego na open source jest otwarty kod źródłowy, który można modyfikować i rozbudowywać o konkretne funkcje. Oprogramowanie jest bezpłatne, ale musisz posiadać odpowiednie umiejętności techniczne, aby taką instalację sklepu przeprowadzić. Co warto zaznaczyć, pomimo, że sklep na open source jest bezpłatny, to jednak im bardziej chcesz dostosować platformę do indywidualnych preferencji, tym większe koszty musisz ponieść. Wynika to z tego, że poszczególne moduły rozszerzające jej funkcje są płatne. Utrzymanie sklepu internetowego, a więc przedłużenie domeny, hostingu również znajduje się po stronie użytkownika.
Dla kogo sklep na open source?
Sklep na open source jest rozwiązaniem dla osób, które posiadają wiedzę techniczną, znają HTML i umieją poruszać się w CSS, bądź dysponują odpowiednim budżetem, aby uruchomienie i utrzymywanie sklepu powierzyć w ręce specjalistów. W przeciwieństwie do rozwiązań typu SaaS, musisz zadbać zarówno o infrastrukturę, jak i instalację, utrzymywanie i rozwój samodzielnie.
ZALETA | WADA |
---|---|
Otwarty kod źródłowy zapewniający elastyczność rozwiązania | Niezbędne posiadanie wiedzy z zakresu HTML i CSS |
Ile kosztuje sklep internetowy na open source?
Za samą licencje open source nie zapłacisz nic. Koszty poniesiesz na rozwój swojego e-sklepu, a także przygotowanie infrastruktury pod jego wdrożenie. Zapłacisz nie tylko za hosting i domenę. Rozbudowa i dodatkowe funkcje, jak chociażby optymalizacja SEO czy integracja z systemami logistycznymi wymagają płatnych rozwiązań.
Rodzaj kosztów | Cena |
---|---|
potrzebna infrastruktura (domena, hosting) | od 228 zł |
przygotowanie i wdrożenie infrastruktury | |
instalacja i konfiguracja platformy | od 1 000 zł |
indywidualne dostosowanie szablonu | od 3 000 zł |
personalizacja sklepu | od 5 000 zł |
Integracja z systemami płatności | od 2 000 zł |
optymalizacja SEO | od 1 500 zł |
integracja z systemami logistycznymi | od 2 000 zł |
wsparcie techniczne | od 1 000 zł |
Przykładowe wdrożenie sklepu internetowego, koszt | od 14 778 zł |
Sklep dedykowany
Najbardziej niezależnym rozwiązaniem jest postawienie sklepu internetowego na własnej infrastrukturze. Jest to jednocześnie najdroższa opcja. Tworzone jest od podstaw, dlatego też charakteryzuje się dużą elastycznością i swobodą Często możemy spotkać się z nazwą sklepu na zamówienie.
Dedykowane oprogramowanie, to pisany indywidualnie kod dostosowany pod konkretne wymagania biznesu, a więc zsynchronizowany z systemami księgowymi, crm-em, narzędziami, którymi operujesz na co dzień.
Dla kogo sklep dedykowany?
Dedykowany sklep internetowy to elastyczne rozwiązanie pisane pod konkretny e-commerce. Jest dopasowanym rozwiązaniem, „szytym na miarę” Twoich potrzeb biznesowych. Znajduje uzasadnienie w przypadku nietypowych sklepów internetowych działających w tak zwanej niszy, a także w przypadku biznesów, które dążą do pełnej kontroli nad swoją platformą i synchronizacji potrzeb. Pamiętaj jednak, że indywidualny kod źródłowy to tym samym wysoka cena, która zwłaszcza dla początkującego ekommersiaka może stanowić barierę nie do przejścia. W tym modelu, również pozycjonowanie sklepu internetowego wiąże się z kosztami zaczynającymi się od 1500 zł.
ZALETA | WADA |
---|---|
Duża elastyczność działania | Wysokie koszty wdrożenia i utrzymania sklepu |
Ile kosztuje sklep internetowy dedykowany?
Ten typ omawianej platformy pod sklep internetowy jest najdroższy jeżeli chodzi o koszty uruchomienia i utrzymywania sklepu.
E-commerce zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę zaczyna się od kilkunastu tysięcy złotych. Jego cena uzależniona jest od wielkości sklepu, stopnia rozbudowania (złożoność projektu, potrzebne funkcjonalności), wykorzystanej technologii, napisanych integracji (systemy płatności, firmy kurierskie), a także personalizacji szablonu i usług dodatkowych, jak chociażby optymalizacja pod kątem SEO. Do ceny oprogramowania należy dodać koszty związane z rejestracją domeny internetowej i wykupieniem hostingu, na którym sklep będzie utrzymywany. Co więcej, każdorazowa zmiana, bądź dodanie nowej funkcjonalności to dopisanie kodu, który również będzie generował czas i koszty dla Twojego biznesu. Oczywiście, jak już wcześniej wspomniano cena może się różnić także w zależności od zakresu usług i doświadczenia agencji. Warto skontaktować się z kilkoma agencjami i porównać oferty, aby znaleźć najlepszą ofertę dla swoich potrzeb i budżetu. Zobacz przykładową kalkulację kosztów założenie sklepu internetowego na dedykowanej platformie.
Rodzaj kosztów | Cena |
---|---|
potrzebna infrastruktura | od 228 zł |
indywidualne przygotowanie i wdrożenie infrastruktury, w tym: | od 25 800 zł |
– projekt szablonu | |
– personalizacja sklepu | |
– instalacja i konfiguracja sklepu | |
– niezbędne integracje (CRM, systemy płatności, systemy wysyłkowe) | |
wsparcie techniczne | od 1 500 zł |
Przykładowe wdrożenie sklepu internetowego, koszt | od 27 528 zł |
Podsumowanie
Decyzja podjęta, chcesz wejść do świata e-commerce i zacząć sprzedawać. Strona internetowa ze sklepem to pierwszy krok do budowania obecności marki. O tym, ile kosztuje sklep internetowy, jak widzisz, decyduje wiele czynników. Z jednej strony to Twoje umiejętności i budżet, którym dysponujesz, z drugiej zaś wybór oprogramowania, na którym uruchomisz sklep. Wybór platformy e-commerce to trudna decyzja dla wielu sprzedawców. Platforma, którą wybierzesz, powinna zależeć od rodzaju Twojej firmy, złożoności projektu i tego, w jaki sposób chcesz rozwijać swój sklep.
Zajrzyj do artykułu PrestaShop czy WooCommerce, a może _Stores? Porównanie rozwiązań, który może pomóc Ci podjąć decyzję.
Źródło:
wiadomości handlowe
wiadomości handlowe
[1] Raport Gemius
[2] Tamże
[3] Grupa PARP
Polecane dla Ciebie
Jak napisać biznesplan dla biznesu online?
Jak napisać biznesplan dla biznesu online? Dynamiczny wzrost nowych biznesów online podkreśla potrzebę posiadania jasnej strategii działania, a biznesplan staje się niezbędnym narzędziem dla tych, którzy chcą zbudować trwałe fundamenty pod swoje przedsięwzięcie internetowe.
Jak otworzyć sklep internetowy w _Stores krok po kroku
W tym artykule pokażę Ci jak otworzyć sklep internetowy w łatwy i szybki sposób. A do tego nie musisz posiadać […]
Ślubne Bzdety – zwykłe rzeczy na niezwykły dzień w niezwykłym sklepie
Większość bajek lub filmów romantycznych kończy się na ślubie i słowach „Żyli długo i szczęśliwie”. Ta historia jest trochę inna. Zaczęła się od ślubu i zapoczątkowała nie tylko nowy rozdział w życiu osobistym, ale też tym biznesowym.
Szukasz dalej?