W modzie dominuje dziś trend fast fashion, którego skutkiem są ogromne ilości ubrań lądujących na śmietnikach. Na szczęście pojawiają się osoby, które w duchu troski o planetę działają w branży fashion, kierując się etyką i filozofią zero waste. Tacy są Kamila i Lech, właściciele marki i sklepu internetowego zkrawata.pl.

Poznaj historię o pasji, etyce i odwadze, które przenoszą nas w świat zrównoważonej mody, sięgającej daleko poza samo prowadzenie biznesu.


Co zainspirowało Was do założenia sklepu zkrawata.pl i jakie były Wasze pierwsze kroki w biznesie?

Do założenia sklepu zainspirowała nas wiara w produkt i chęć podzielenia się nim z osobami, podobnie jak my, kierującymi się w życiu zasadami zero waste, upcycling i recycling. Od lat ubieramy się w sklepach typu second hand i hołdujemy zasadzie dawania kolejnego życia rzeczom, które zostały już wyprodukowane. 

Zauważyliśmy ogromne ilości jedwabnych krawatów, które finalnie lądują na wysypiskach, bo mało kto kupuje krawaty, a z drugiej ręki to już właściwie nikt. Zaczęliśmy szukać pomysłu na ten fantastyczny materiał i tak zrodziło się zkrawata.pl

Kiedy stworzyliśmy pierwsze scrunchie (czyli gumki do włosów obszyte sporą ilością materiału), to wiedzieliśmy, że to jest to. Materiał uratowany i powstało piękne, kolorowe akcesorium, które jest użytkowe i może służyć długo kolejnej osobie zgodnie z naszymi wartościami.

Jakie są główne wartości, które przyświecają Waszej marce i dlaczego są one dla Was ważne?

To czym głównie kierujemy się w naszej działalności to jakość i naturalne pochodzenie materiału. To co tworzymy ma być dobre dla nas, dla naszej skóry i włosów, a tylko naturalne materiały potrafią to zapewnić. Zależy nam na produktach, które są wykonywane ręcznie, bo to przekłada się na jakość oraz oddaje naszą pasję do tego co robimy – każda gumka jest uszyta przez nas. 

Etyka i ekologia to filary naszej działalności. Ekologia, gdyż używamy tylko i wyłącznie materiałów, które zostały wyprodukowane, nie sprowadzamy taniego jedwabiu z zagranicy.  Etyka, bo szyjemy w Polsce, lokalnie z dbałością i zgodnie z zasadami zero waste, recycling i upcycling. Ważna dla nas jest także odpowiedzialność za wpływ, jaki mamy na środowisko. Dążymy do minimalizacji negatywnych skutków na planetę. 

Równie ważne jest dla nas zaufanie i budowanie trwałych relacji z klientem. Zależy nam, aby klienci którzy kupią od nas akcesoria, ufali nam, że każda gumka jest uszyta zgodnie z tymi wartościami. Wierzymy, że też dla nich ma to znaczenie i dlatego wybrali nas.

Jakie były największe wyzwania, z którymi musieliście się zmierzyć podczas tworzenia i rozwijania swojej marki?

Najtrudniejsza okazała się rozpoznawalność marki, dotarcie do grupy klientów ceniących te same wartości co my, szukających wysokiej jakości i naturalnych materiałów. Obecnie na rynku mamy wiele akcesoriów stworzonych z poliestru, które są łatwo dostępne w popularnych drogeriach. 

Chcemy budować świadomość, dlaczego jedwabne akcesoria są lepsze, tak aby więcej osób chciało kupować świadomie sprawdzając skład. Przekonani jesteśmy, że pomimo trudności przebicia się przez morze reklam graczy fast fashion, nasza jakość, dbałość i sprawdzony produkt zostanie doceniony.

Jakie korzyści płyną z używania jedwabnych gumek do włosów w porównaniu do innych materiałów?

Jedwab jest jednym z najsilniejszych włókien. Cenne właściwości włókna zostały docenione już ponad 5000 lat temu. Jedwab jest lekki, miękki w dotyku i posiada naturalny połysk. Materiał ten znany jest ze swojej hipoalergiczności, co oznacza, że jest przyjazny dla osób z wrażliwą skórą. Jego właściwości higroskopijne pomagają utrzymać skórę suchą i komfortową oraz powodują, że nie wchłania kosmetyków nałożonych na włosy.

Gładka powierzchnia jedwabiu redukuje tarcie włosów o materiał, przez co nie dochodzi do uszkodzeń struktury włosa. Dodatkowo jest antystatyczny – włosy nie elektryzują się, a dzięki sprężystości trudno ulega zagnieceniom co wpływa także na wygląd włosów. Jedwabne gumki są zbawieniem dla naszych włosów, nie wyrywają ich, a jednocześnie mocno trzymają, co pozwala utrzymać fryzurę w ładzie i porządku.

W jaki sposób dbacie o jakość materiałów pochodzących z odzysku, takich jak jedwabne krawaty?

Jakość, trwałość i niezawodność jedwabiu znana jest każdemu, kto choć raz miał do czynienia z produktem z niego uszytym. Producenci jedwabnych krawatów przykładają ogromną wagę do jakości materiału, z którego szyją. Najczęściej jest to jedwab włoski, materiał ten był starannie wyselekcjonowany, a krawat ręcznie wykonany. 

Szyjąc nasze produkty z krawatów mamy pewność, że jest to materiał najwyższej jakości. Po naszej stronie jest przygotowanie materiału do ponownego użycia i oddanie go w ręce naszych klientów.

Jakie techniki stosujecie, aby nadać drugie życie starym krawatom?

W wyborze materiału stawiamy na jakość i dokładność, każdy krawat jest przez nas dokładnie sprawdzany pod kątem braku uszkodzeń czy plam, jednak jeśli krawat ma widoczne uszkodzenia lub zabrudzenia, staramy się uzyskać choć częściowo materiał.

Każdy zakupiony przez nas krawat przed wykrojem jest dezynfekowany i czyszczony. Opracowaliśmy metodę wykroju, która pozwala nam wykorzystać niemal cały materiał z każdego krawata.

Jakie znaczenie ma dla Was ręczne szycie i dlaczego zdecydowaliście się na taką metodę produkcji?

Ręczne wykonanie produktów jakie oferujemy zapewnia jakość oraz precyzję. Każdy krawat pozornie wygląda tak samo, a tak naprawdę jest inny. Przez to też nie da się zautomatyzować szycia, ponieważ każdy musimy indywidualnie zmierzyć i dobrać szablon od scrunchie. Dzięki takiemu modelowi biznesu możemy zaproponować indywidualne podejście, możliwość personalizacji produktu oraz realizację indywidualnych zamówień np. z własnych krawatów.

Jakie opinie otrzymujecie od klientów na temat Waszych produktów i jakie mają one dla Was znaczenie?

Opinia klienta, jak dla każdego twórcy, jest dla nas ważna. Od początku stawiamy na relację i szczerą rozmowę z klientem, co już zaowocowało wieloma indywidualnymi zamówieniami w postaci gumek większych, mniejszych lub bardziej pofalowanych od tych dostępnych od ręki. 

Najbardziej cieszą powroty klientów po kolejne gumki lub kupujących na prezent dla najbliższych. To jest nasz motor napędowy, dlatego chcemy cały czas tworzyć kolejne akcesoria. 

Wiele razy dostaliśmy wraz z pozytywną opinią sugestie, co jeszcze moglibyśmy zrobić z naszych krawatów. Zawsze pozostajemy otwarci na rozmowę, bo nasi klienci są dla nas największą inspiracją i chcemy tworzyć produkty zaspokajające ich potrzeby.

Jakie strategie marketingowe stosujecie, aby zwiększyć świadomość marki i dotrzeć do nowych klientów?

Jesteśmy obecni w mediach społecznościowych, prowadzimy nasze konto na Instagramie, gdzie pokazujemy kulisy szycia i prowadzenia sklepu zkrawata.pl, zapowiadamy nowości i prezentujemy stylizacje z użyciem naszych scrunchie. 

Aktywnie bierzemy udział w lokalnych targach rękodzieła i designu. To co sprawdza się najlepiej do tej pory, to polecenia klientów i marketing szeptany, w dalszej przyszłości planujemy rozwój kampanii reklamowych w social mediach.

Jakie są Wasze długoterminowe cele związane z rozwojem asortymentu i działalności sklepu zkrawata.pl?

Rozwój sklepu to nasz priorytet. Stale pracujemy nad poszerzeniem gamy produktów o kolejne jedwabne akcesoria, nowe typy gumek, naszywki, breloki, personalizowane kurtki z naszywkami z jedwabiu. Na razie to długoterminowe plany. W tej chwili skupiamy się na zwiększeniu rozpoznawalności marki i dotarciu do większej liczby klientów.

W jaki sposób platforma _Stores wspiera Waszą działalność i jakie konkretne funkcje są dla Was najbardziej przydatne?

Założenie sklepu na platformie _Stores to kamień milowy w naszej działalności. Wiedzieliśmy od początku, że w dzisiejszych czasach nie ma możliwości prowadzenia sprzedaży bez dobrej strony internetowej i sklepu. 

Postawienie sklepu internetowego pozwoliło naszym klientom w sposób prosty i czytelni zapoznać się z ofertą, ułatwiło kontakt z nami oraz umożliwiło prostszy zakup produktów dzięki zintegrowanej płatności oraz wysyłce. Dla nas okazało się to najlepsze i najłatwiejsze rozwiązanie. Platforma _Stores jest niezwykle intuicyjna i pozwoliła nam bardzo szybko i sprawnie zrealizować wizje sklepu i wyeksponować lepiej naszą ofertę.

Jak oceniacie prostotę i intuicyjność korzystania z platformy _Stores w zarządzaniu sklepem? Co podoba Wam się szczególnie?

Platforma _Stores to niezwykłe narzędzie. Dla osób nie mający styczności z budowaniem sklepu internetowego dużym atutem jest możliwości pracy i tworzenia sklepu na podstawie udostępnionych szablonów dzięki możliwości ich adaptacji szybko mamy w pełni funkcjonujący sklep. Wbudowany samouczek prowadzi krok po kroku, a w razie potrzeby niezawodny support dostępny na czacie lub mailowo, który jest wsparciem gdy pojawi się jakiś problem. 

Najbardziej cenimy to, że wszystko na platformie jest przemyślane, intuicyjne i podpowiada co należy zrobić. Zaoszczędziło nam to mnóstwo czasu, nerwów oraz nakładów finansowych.

Jakie narzędzia lub funkcje platformy _Stores uważacie za najbardziej pomocne w codziennym zarządzaniu sklepem?

Na co dzień w _Stores cenimy sobie zarządzanie magazynem, dzięki intuicyjnej i prostej formie kontrola magazynu jest łatwa. Zintegrowana sprzedaż z magazynem, zaraz po zakupie produktu, rejestruje którego towaru brakuje lub poziom zbliża się do niedoboru – to bardzo ważna funkcja usprawniająca pracę. Możliwość dodawania kolejnych produktów na bazie utworzonego przez siebie szablonu ułatwia i przyśpiesza pracę. Zintegrowana płatność i wysyłka to ułatwienie nie tylko dla nas, ale i dla klientów.

Co doradzilibyście innym przedsiębiorcom, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem własnej działalności w internecie?

Symbolem dzisiejszych czasów jest internet. Posiadanie sklepu internetowego to wręcz konieczność, ale też szansa na dotarcie do nowych klientów, poszerzenie rynku, rozwinięcie biznesu. Nie warto odkładać tej decyzji. Dzięki takim narzędziom jak _Stores jest to proste i nie ma się czego bać. Zacznij być widoczny w sieci! 

Korzystanie z platformy _Stores to wielkie ułatwienie. Są w niej wszystkie niezbędne narzędzia, a wsparcie ze strony zespołu, sprawia, że przejście ze sprzedażą do internetu to przysłowiowa bułka z masłem.

Pod jakim adresem można znaleźć Państwa sklep?

Zapraszamy na stronę: https://zkrawata.pl/.

Dziękuję za rozmowę!

>
Kacper Skoczylas
Pasjonat marketingu, e-commerce oraz aktywnego trybu życia, obecnie przygotowuje się do pełnego IRONMANA.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014