Jesteś w trakcie projektowania strony firmowej? A może masz pomysł na serwis internetowy? Niezależnie od przyczyny zaistnienia w sieci, cel stron www jest wspólny. Oczywiście chodzi o to, aby być widocznym, a następnie czerpać z tego korzyści (najczęściej finansowe). W tym pomoże Tobie niezawodna struktura strony www

Z byciem zauważonym „w ogóle” nie ma większych problemów, ponieważ roboty Google szybko Cię wytropią. Jednak to od Ciebie zależy jak gościnny dla nich będziesz i czy będą mogły bezproblemowo poruszać się po stronie oraz znajdować treści, które są dla Ciebie ważne. Szukając idealnego rozwiązania, oprócz robotów weź pod uwagę osoby odwiedzające Twoją stronę. W końcu to użytkownicy w końcowej fazie są dla Ciebie najważniejsi i musisz o nich pamiętać.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Co to jest struktura strony www i dlaczego ma tak duże znaczenie?
  • Jak powinna wyglądać idealna struktura strony?
  • Jak zastosować ją w praktycę?

Czym jest struktura strony?

Struktura witryny odpowiada za to, w jaki sposób organizujemy treści na naszej stronie. Przemyślany układ jest kluczowym aspektem, mającym wpływ na pozycje w wynikach Google, a także na sprawne korzystanie z serwisu internetowego przez odwiedzających.

Odpowiednio dobraną strukturą możesz wpłynąć na wyniki wyszukiwania – poprzez nią pokażesz, które strony są dla Ciebie najważniejsze. Jak wcześniej wspomniałem, to jak rozplanujesz treści na stronie, nie pozostaje bez wpływu na użytkownika. Co z klientem, który nie potrafi znaleźć odpowiedniej kategorii w sklepie lub nie umie zlokalizować danych kontaktowych?

Taka osoba nie zostanie stałym bywalcem Twojej strony, nie dokona zakupu w sklepie i nie zadzwoni do odpowiedniego oddziału firmy. Dlatego przemyślaną strukturą powinieneś pomóc użytkownikowi strony odnaleźć się w gąszczu produktów i artykułów. Od razu po odwiedzeniu musi wiedzieć, bez zastanowienia, co wybrać, aby dotrzeć do interesujących go treści.

Dlaczego odpowiednia struktura strony jest ważna?

Przemyślana organizacja treści jest istotna od samego początku. Z czasem Twoja strona zacznie się rozrastać, a odpowiednia nawigacja stanie się jeszcze ważniejsza. Artykuły, newsy, produkty, kategorie, zdjęcia, użytkownicy – lepiej cały układ dobrze przemyśleć na starcie. 

Dobrze zaprojektowana struktura strony www poradzi sobie z grupowaniem treści, odpowiednim prezentowaniem powiązanych stron i linkowaniem wewnętrznym, które ma kluczowy wpływ na pozycje w Google. Wraz z rozwojem strony stare produkty czy wpisy blogowe będą w strukturze spychane coraz dalej i trudniej będzie je odnaleźć. 

Jak wygląda idealna struktura strony według Google?

Pracujący dla Google jako Senior Webmaster Trends Analyst John Muller, który odpowiada na większość pytań społeczności związanych z działaniem wyszukiwarki Google, zwrócił uwagę na to, że struktura jest bardzo ważna w kontekście zrozumienia zawartości konkretnych stron i tego, jak są ze sobą powiązane.

Standardowa struktura strony przypomina piramidę. Na jej szczycie mamy stronę główną, następnie najważniejsze podstrony linkowane z menu głównego, a pod nimi pozostałe strony, na które możemy przejść po odwiedzeniu tych z wyższego rzędu.

struktura strony www - piramida

John Muller został zapytany o to, jak roboty Google poradzą sobie ze stroną, która posiada inną, mniej konwencjonalną strukturę. Chodzi tutaj o strony o płaskiej strukturze, w której każda podstrona jest zaraz za stroną główną.

struktura strony www

Odpowiedź była konkretna:

struktura strony www - John Muller - wypowiedź Google

Czyli jednoznacznie należy takich sytuacji unikać. Wyszukiwarka nie zrozumie hierarchii treści w obrębie takiej strony, będzie miała problem ze znalezieniem wszystkich podstron i nie będzie wiedziała, które są najważniejsze. Wewnętrzne linkowanie z wykorzystaniem nawigacji w prosty i logiczny sposób powinno prowadzić użytkownika oraz roboty Google między podstronami w głąb struktury.

Jak stworzyć idealną strukturę strony?

Wiesz już, czym jest struktura strony www i dlaczego jest tak ważna. Pora zastanowić się, jak ją stworzyć. Zanim to zrobisz, zastanów się, jakie treści znajdą się na Twojej stronie i jak możesz je pogrupować. To co umieścisz na stronie, musi być logicznie podzielone na kategorie i podkategorie. Tak przygotowaną hierarchię łatwo wdrożysz w życie, wykorzystując ją do utworzenia menu nawigacyjnego i struktury adresów URLURL (Uniform Resource Locator) to standardowy format adresu internetowego, który pozwala na jednoznaczne określenie lokalizacji zasobu w sieci. Jest to kluczowy element, który umożliwia dostęp do stron internetowych, plików, obrazów i innych zasobów dostępnych online. URL jest powszechnie używany w przeglądarkach internetowych, aplikacjach i systemach zarządzania treścią. URL składa się z kilku elementów, które razem tworzą pełny adres. Najważniejsze z nich to: Protokół - Określa sposób komunikacji z serwerem. Najczęściej używanymi protokołami...Czym jest URL?. Dlatego też warto abyś poświęcił dłuższą chwilę na przemyślenie całej kwestii.

Każda kategoria powinna być wyjątkowa i odnosić się do treści dotyczącej jednej tematyki. To samo dotyczy podkategorii, jednak te powinny być powiązane z tematyką kategorii nadrzędnej. Nie powinieneś też zbytnio się rozdrabniać, ponieważ nie ma konieczności tworzenia dziesiątek kategorii. Mają one jasno wskazywać podział tematyczny treści na stronie. Podobnie z podkategoriami – zbyt wiele może stworzyć jeszcze większe zamieszanie. Konieczne jest zachowanie balansu i zdrowego rozsądku.

Płytka hierarchia sprawdzi się lepiej zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. Dzięki niej unikniesz ogromnego menu nawigacyjnego, a od każdej strony będzie nas dzielić tylko parę kliknięć. Musisz pamiętać też o tym, żeby nie umieszczać zbyt głęboko stron, na które chcesz zwrócić uwagę. Im dalej są w hierarchii od strony głównej, tym mniejsza będzie ich wartość. Wystarczą proste odnośniki z nazwami kategorii. Postaw na prostotę i przejrzystość i wystrzegaj się używania obrazków i zbyt wielu efektów.

Do wsparcia hierarchii niezbędne jest wykorzystanie linkowania wewnętrznego. W tym przypadku również warto zdecydować się na najprostsze rozwiązania. Menu nawigacyjne spełnia rolę linkowania wewnętrznego do głównych kategorii i podkategorii. Pozostałe strony powinny być dodatkowo linkowane z innych stron oraz do nich odsyłać. Możesz to wykorzystać do umieszczenia linków do podobnych produktów lub wpisów na blogu na każdej stronie. Takie rozwiązanie gwarantuje Tobie, że treści znajdujące się najgłębiej w hierarchii nie zostaną pominięte przez roboty Google oraz użytkowników. 

Przykładowa struktura sklepu

Najwięcej problemów ze strukturą mają sklepy internetowe, które właśnie ten element powinny mieć wykonany perfekcyjnie. W końcu m.in. od tego zależą wyniki sprzedaży i rentowność całego biznesu. Jakie są kluczowe składowe struktury sklepu?

Menu nawigacyjne

Główne menu nawigacji w sklepie jest kluczowym elementem, który pokazuje potencjalnemu klientowi, w jakiej branży działasz i co masz mu do zaoferowania.

Umieszczenie wszystkich kategorii w głównym menu nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Szczególnie gdy tych najwyższego poziomu masz sporo. Warto, żebyś sprawdził, czego szukają użytkownicy i które kategorie są najpopularniejsze. Możesz w tym celu wykorzystać darmowe narzędzie Ubersuggest do porównania naszych kategorii.

menu nawigacyjne - kategoria - struktura strony www

Porównując dwie kategorie z grafiki, jasno zobaczysz, która jest częściej wyszukiwana (volume) i to ją warto umieścić w menu głównym.

Strony kategorii

Kategorie to w praktyce najważniejsze strony w sklepie internetowym. Zawierają główne słowa kluczowe, na które chcemy być widoczni i na których chcemy zarabiać. Zawierają również listę produktów i usług należących do danej kategorii oraz odnośniki do istniejących podkategorii.

Popularnym rozwiązaniem jest wykorzystanie breadcrumbsBreadcrumbs, znane również jako nawigacja okruszkowa, to elementy interfejsu użytkownika, które pomagają w nawigacji po stronach internetowych. Są one szczególnie przydatne w dużych serwisach, takich jak sklep internetowy, gdzie użytkownicy mogą łatwo zgubić się w gąszczu kategorii i podstron. Dlaczego breadcrumbs są ważne? Breadcrumbs pełnią kilka kluczowych funkcji: Ułatwiają nawigację, umożliwiając szybki powrót do poprzednich sekcji witryny. Poprawiają doświadczenie użytkownika, co może wpłynąć na lepsze wyniki SEO. Pomagają w zrozumieniu struktury...Czym jest Breadcrumbs?, czyli po polsku “okruszków”. Jest to sposób nawigacji pozwalający na śledzenie obecnej lokalizacji w obrębie strony.  Pomagają odnaleźć się w strukturze, pokazując nam bezpośrednią ścieżkę od strony głównej do tej, na której aktualnie jesteśmy. Dzięki temu łatwo możesz wrócić do nadrzędnych stron. Poniżej przykład breadcrumbs w sklepie x-kom.

breadcrumbs - nadrzędne strony - struktura strony www

Jeśli w naszych kategoriach masz dużą ilość produktów, nie wyświetlaj wszystkich na raz. Wydłuża to czas ładowania strony i utrudnia korzystanie z niej. Klient jest niecierpliwy i nie będzie czekał, żeby sprawdzić, co masz do zaoferowania. Zamiast tego odwiedzi konkurencję. W takich przypadkach niezbędne jest zastosowanie paginacji, czyli wyświetlanie na każdej stronie konkretnej kategorii części produktów. Tak wygląda zastosowanie paginacji na przykładzie sklepu taniaksiazka.

paginacja - struktura strony www

Strona produktu

Tutaj powinny znajdować się same konkretne dane, dotyczące wybranego produktu lub usługi. Informacja o tym, w jakich kategoriach się znajduje, jego nazwa, cena, opis, zdjęcia. Wszystko to, co pozwoli  zainteresować potencjalnego kupującego do wybrania właśnie Twojego sklepu.

Na stronie produktu powinny znaleźć się też odnośniki do innych stron. Dobrym pomysłem jest odsyłanie do podobnych produktów albo takich, które się dopełniają, na przykład na stronie z laptopem można umieścić link do torby lub plecaka.

podobne produkty e-sklep - struktura strony www

Podsumowanie

Jak widać, stworzenie struktury przyjaznej Google i użytkownikom nie jest takie trudne. Przed umieszczeniem strony w sieci musisz koniecznie zastanowić się, jakiego typu treści się na niej znajdą i jak możesz je logicznie pogrupować. Warto całą strukturę sobie rozrysować i sprawdzić, czy możesz bez problemu dotrzeć do każdej strony w witrynie. Jeśli tak, wyszukiwarki i użytkownicy też nie powinni mieć z tym problemu.

Przeczytaj jeszcze jak możesz przyśpieszyć swój sklep internetowy! Zajrzyj do naszego case study 🙂

>
Przemysław Szklarek
Specjalista ds. SEO w Nprofit Od kilku lat związany z branżą SEO wierzący, że nie istnieje strona bez błędów. Na co dzień pasjonat gotowania i aktywnego spędzana wolnego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014