Technologia odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, a jednym z obszarów, jaki szczególnie mocno ewoluuje, jest rynek e-commerce. Od momentu narodzin internetu, handel elektroniczny przeżył ogromny rozwój, rewolucjonizując sposób, w jaki ludzie dokonują zakupów i prowadzą biznes. Jednak szczególnie w ostatnich latach możemy zauważyć, że rynek e-commerce przechodzi przez kolejną fazę (r)ewolucji, związanej z nowymi trendami, postpandemiczną rzeczywistością, a także sytuacją ekonomiczną, tym co dzieje się za naszą wschodnią granicą.

W tym artykule przedstawiamy główne informacje i wnioski, jakie płyną z raportu e-commerce, opublikowanego przez SocialPress, któremu jako cyber_Folks patronowaliśmy. W raporcie „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku” przedstawiono poszczególne etapy podróży w kierunku własnego biznesu on-line. Omówiono podstawy zakładania sklepu internetowego, pokazano wyzwaniach technologicznych, na jakie musisz zwrócić uwagę. Poruszono także zagadnienia związane z SEO, obsługą klienta, budowaniem obecności marki w social mediach i logistyką. Zobacz krótkie podsumowanie najważniejszych aspektów.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • przedsiębiorcach posiadających własny sklep internetowy;
  • osobach zamierzających wejść do świata on-line;
  • specjalistów ds. marketingu i sprzedaży, którzy są zainteresowani nowymi formami budowania widoczności marki w sieci.

Raport e-commerce, czyli krajobraz zachowań i zakupów konsumenckich

E-commerce zmienia się, zmieniamy się także i my – jako konsumenci i nasze nawyki zakupowe. Przyśpieszony krajobraz zmian ma swoje uzasadnienie w wydarzeniach ostatnich lat. Pandemia była kamieniem milowym, która przyśpieszyła rozwój sklepów online i wzrost popularności zakupów online we wszystkich grupach wiekowych. Nie bez znaczenia pozostaje wojna w Ukrainie i obecna sytuacja gospodarcza, w tym wzrost cen i inflacja.

Powracające w latach pandemii obostrzenia w handlu tradycyjnym poskutkowały bezprecedensowym tempem rozwoju kanału online. Obserwowaliśmy wysyp nowych e-sklepów, ekspresowe przenoszenie się tradycyjnych sprzedawców do marketplaców, intensywny rozwój sieci paczkomatów i usług kurierskich, pojawianie się kolejnych, prostych i proklienckich rozwiązań płatniczych.

Jakub Dwernicki, założyciel i prezes Grupy R22 SA.

Z roku na rok obserwujemy dynamiczny rozwój sektora e-commerce. Rośnie popularność zakupów internetowych, a tym samym kolejni przedsiębiorcy podejmują decyzję o poszerzeniu kanału dystrybucji o sprzedaż elektroniczną bądź całkowitym przeniesieniu biznesu do sieci. W Polsce mówimy już obecnie o blisko 100 tysiącach działających sklepów internetowych.

75% internautów kupuje w polskich sklepach internetowych, a 32% wybiera produkty z zagranicznych e-sklepów.[1]

Pierwsze kroki w e-commerce

Pierwsze kroki w e-commerce wiążą się z wieloma pytaniami i wyborami dotyczącymi technologii, hostingu, aspektów administracyjnych, dostosowania kwestii prawnych oraz planowania procesów i logistyki. Na dalszych etapach podróży e-commerce czekają kolejne „przystanki”, takie jak zagadnienia związane z SEO, analizą danych, marketingiem, automatyzacją, obsługą klienta w mediach społecznościowych czy promocją e-sklepu.

Raport, któremu patronujmy odpowiada na wiele pytań pojawiających się na różnych etapach tej e-commerce’owej podróży. Mamy nadzieję, że publikacja oraz wypowiedzi zaproszonych ekspertów dostarczą wielu cennych wskazówek i pokażą, że firmy, nawet te o ograniczonym budżecie, mogą odnaleźć się w świecie technologii i e-commerce. Omówmy kilka z aspektów.

Szacuje się, że na koniec 2022 roku sprzedaż internetowa B2C i B2B może wynieść 850 mld zł.[2]

Jak założyć sklep internetowy? Wybór technologii

Uruchomienie sklepu internetowego to przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego planowania, w tym wyboru odpowiedniej technologii. Na pierwszy rzut oka, możemy powiedzieć, że wizualnie większość sklepów internetowych wygląda podobnie. Każdy z nich zawiera zdjęcia produktowe, kategorie, opisy i koszyk zakupowy. Jednak w rzeczywistości, różnice bardzo mocno widać „pod maską”, czyli w zakresie zastosowanej technologii.

Wyróżniamy kilka rodzajów oprogramowania e-commerce, za pomocą którego możesz zacząć sprzedaż w internecie. Są to rozwiązania open source, platformy typu SaaS, rozwiązania dedykowane czy sprzedaż na marketplace’ach jak np. Allegro. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, jakie warto uwzględnić przy wyborze odpowiedniego modelu sprzedaży dla swojej działalności online. Która sprawdzi się w Twoim przypadku?

Jak wybrać technologię?

Zanim podejmiesz decyzję dotyczącą technologii sklepu internetowego, zastanów się, jakie są Twoje cele biznesowe i jakie funkcje i możliwości są dla Ciebie najważniejsze. Czy planujesz sprzedawać produkty fizyczne, cyfrowe? Dotrzeć do 100 czy 10 000 odbiorców? Innymi słowy na jaki ruch chcesz być przygotowany. Jakie funkcje musi posiadać Twój sklep i na jakich integracjach Ci zależy.

Nie mniej ważną częścią są kompetencje i umiejętności, jakie posiadasz. Pamiętaj, że co prawda sklep na open source pozornie założysz za darmo, ale instalacja i jego konfiguracja będzie wymagała wiedzy, którą musisz posiadać, bądź za którą będziesz musiał zapłacić. W tym aspekcie znaczenia nabiera system SaaS. Platforma SaaS, czyli Software as a Service, to model dostarczania oprogramowania jako usługi. W tym modelu, zamiast licencjonowania lub sprzedaży infrastruktury, twórcy oprogramowania oferują je użytkownikom w formie abonamentowej na określony czas. Wybierając platformę SaaS dla e-commerce, korzystasz z usługi, gdzie oprogramowanie jest hostowane i zarządzane przez dostawcę. Oznacza to, że nie musisz martwić się o instalację, konfigurację czy utrzymanie technologiczne platformy. Takich rozwiązań dostarcza _Stores od cyber_Folks.

Decydując się na gotowy sklep internetowy w oparciu o _Stores, otrzymujesz kompletny pakiet narzędzi niezbędnych do rozpoczęcia działalności online. Co więcej, cena pakietu rozpoczyna się już od 19 zł netto miesięcznie, co sprawia, że jest to atrakcyjna i przystępna opcja dla każdego, kto chce zacząć sprzedawać w sieci. Dzięki temu możesz skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu online, mając pewność, że techniczne i logistyczne aspekty są już załatwione.

Jak wybrać serwer pod e-commerce?

Kiedy zakładasz sklep internetowy, decydując się na WooCommerce czy PrestaShop istotną kwestią jest również wybór odpowiedniego serwera. Znaczenia nabierają tutaj specjalistyczne serwery rozwijane w kontekście wymagań danej platformy np. hosting WooCommerce, czy hosting PrestaShop.

Z danych jasno wynika, że to właśnie WooCommerce jest najczęściej wybieraną platformą na jakiej zakłada się sklep internetowy.

Platformy e-commerce, takie jak WordPress i PrestaShop, mają swoje specyficzne wymagania i potrzebują optymalnej infrastruktury, aby zapewnić szybkość działania, bezpieczeństwo i skalowalność. Czy zwykły serwer to za mało? Aby to zobrazować, użyjmy przykładu. Kiedy kupujesz laptop, nie bierzesz pierwszego, który akurat leży na półce. Swoją decyzję uzależniasz od celu, w jakim go kupujesz, a tym samym parametrów, na jakie zwracasz uwagę. Podobną analogię zauważamy w przypadków serwerów. Hostingi rozwijane pod WordPress czy PrestaShop są zoptymalizowane pod kątem specyfiki tych platform. Oferują konfigurację serwera, dedykowane środowisko, specjalne narzędzia i wsparcie techniczne, które integrują wymagania danego systemu. Ważne jest również zwrócenie uwagi na czynniki takie jak wydajność serwera, dostępność, skalowalność, bezpieczeństwo i wsparcie techniczne.

Z naszego badania wynika, że osoby zajmujące się profesjonalnie stronami i sklepami internetowymi zwracają uwagę przede wszystkim na szybkość i bezpieczeństwo.

Jak to wygląda w kontekście wspomnianych wcześniej rozwiązań? Zajrzyj do raportu.

Prawne aspekty funkcjonowania sklepu

Prowadzenie e-sklepu wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych przepisów prawnych.
Zanim na dobre będziesz realizował sprzedaż w sieci, istotne jest zadbanie o załatwienie wielu kwestii formalnych. Najważniejsze nich to:

  1. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, jawnej, komandytowej, akcyjnej, komandytowo-akcyjnej bądź też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
  2. Ustalenie odpowiedzialności podatkowej.
  3. Zgłoszenie przedsiębiorcy do ubezpieczeń w ZUS.
  4. Otwarcie firmowego rachunku bankowego.
  5. System ksiegowy i prowadzenie ewidencji transkacji.
  6. Obsługa transkacji płatniczych
  7. Przygotowanie niezbędnych dokumentów prawnych dla rozpoczęcia sprzedaży w sieci, m.in regulaminu e-sklepu i polityki prywatności.

Logistyka w e-commerce

Kolejną kwestią, jakiej należy poświęcić więcej uwagi jest logistyka. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi jest niezbędne do zapewnienia szybkiej i niezawodnej dostawy zamówień, zadowolenia klientów oraz osiągnięcia sukcesu w sprzedaży online.

Logistyka w e-commerce oferuje różne możliwości i modele działania, które warto rozważyć, a jakie szerzej przedstawia raport „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”. Jednym z popularnych rozwiązań jest dropshipping, który pozwala rozpocząć działalność bez dużego kapitału i obowiązków związanych z magazynowaniem i wysyłką towarów. Wymaga on współpracy z hurtownią, która zajmuje się przechowywaniem, pakowaniem i dostarczaniem zamówionych produktów. Dropshipping umożliwia skupienie się na aspektach marketingowych i zdobycie doświadczenia w e-commerce.

Alternatywnym modelem jest fulfillment, który polega na outsourcingu procesów logistycznych. Firmy oferujące usługę fulfillmentu zajmują się magazynowaniem, kompletowaniem zamówień, pakowaniem i dostarczaniem towarów do klientów końcowych. Ten model zapewnia skalowalność i pozwala uniknąć konieczności zarządzania własnym magazynem i logistyką.

Ważnym elementem sprawnego funkcjonowania e-commerce są również integracje. Poprzez połączenia e-sklepu z zewnętrznymi serwisami i usługami możesz znacznie optymalizować jego działanie, na przykład integrując go z systemami płatności, usługami śledzenia przesyłek czy narzędziami do analizy danych.

SEO czyli optymalizacja sklepu internetowego

Produkt sam w sobie nie wystarczy. Prowadząc sklep internetowy musisz podjąć szereg działań, które spowodują, że produkt będzie również widoczny. W raporcie znajdziesz cały rozdział poświęcony zagadnieniom SEO i temu, jak budować widoczność brandu w sieci.

Jednym z ważniejszych aspektów jest wybór słów kluczowych, na jakie chcesz budować obecność marki. Wymaga to przede wszystkim zrozumienia potrzeb i zainteresowań Twojej docelowej grupy odbiorców. Musisz zastanowić się, jakie słowa lub frazy wpisaliby potencjalni klienci w wyszukiwarkę, szukając produktów lub usług, które oferujesz. Analiza słów kluczowych pozwala zidentyfikować popularne i istotne dla Twojej branży frazy, które mają potencjał przyciągnięcia ruchu organicznego na Twoją stronę.

Należy również uwzględnić konkurencję w wyborze słów kluczowych. Niektóre słowa mogą być bardziej konkurencyjne niż inne, co oznacza większą trudność w uzyskaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto skupić się na słowach kluczowych o mniejszej konkurencji, które jednocześnie są odpowiednio związane z Twoją branżą i ofertą. Warto zastanowić się na tak zwanych frazach longtailowych. Poprzez takie frazy rozumiemy hasła, które składają się z co najmniej 3 słów. Ważne jest, aby słowa kluczowe uwzględniać również w tagach tytułowych czy opisach produktowych.

Łukasz Bielawski

Przygotowując opisy produktów do e-sklepu, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że powinny one być jak najlepiej dopasowane do potencjalnego klienta. W inny sposób zaprezentujemy nasz asortyment osobie chcącej kupić biżuterię z muszelek, a w zupełnie inny klientowi sklepu ze sprzętem AGD. Aby opis produktu był również skuteczny pod kątem SEO, pamiętajmy o zawarciu w nim słów kluczowych, zastosowaniu odpowiednich nagłówków oraz zadbaniu o unikatowość tekstu – opis skopiowany np. ze strony producenta może być uznany za duplikat i negatywnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce Google. Niektóre platformy SaaS dla e-commerce zawierają funkcje wspierające optymalizację np. opisów produktów pod SEO. Takie rozwiązanie posiada m.in. _Stores.

Łukasz Bielawski, Kierownik Działu Pozycjonowania, cyber_Folks

Marketing dla e-commerce

Po uruchomieniu sklepu internetowego, ważnym krokiem jest podjęcie działań promocyjnych, pozwalających dotrzeć do potencjalnych klientów i przyciągnąć ich uwagę. Choć sam sklep może być świetnie zaprojektowany i oferować doskonałe produkty, to konieczne jest aktywne promowanie go w sieci. Obok wcześniej wspomnianego SEO w raporcie poszerzamy zagadnienia związane z:

  • Kampaniami reklamowymi
    Płatne kampanie reklamowe, takie jak Google Ads czy reklamy w mediach społecznościowych, pozwalają dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Możesz docierać do nich poprzez wyświetlanie reklam w wyszukiwarkach, na stronach partnerskich lub na platformach społecznościowych.
  • Content marketingiem
    Wartościowe treści związane z Twoją branżą i produktami pozwalają w budowaniu świadomości marki. Blogi, artykuły, poradniki czy infografiki mogą przyciągnąć uwagę i zainteresowanie użytkowników. Udostępniając przydatne informacje, stajesz się wiarygodnym źródłem wiedzy i budujesz zaufanie klientów.
  • Mediami społeczenościowymi
    Potencjał platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn to narzędzia za pomocą jakich zbudujesz społeczność wokół swojej marki. Wykorzystasz je do zwiększania zasięgu, angażowania interakcji z klientami, udostępniania ciekawych treści i promowania produktów w sieci. To pozwoli dotrzeć do większej liczby osób i budowania lojalność wśród obecnych klientów.
  • Współpracą z influencerami
    Współpraca z innymi firmami, blogerami lub influencerami, którzy są związani z Twoją branżą pomaga w budowaniu zasięgu. Ambasadorzy marki mogą pomóc w promowaniu Twojego sklepu poprzez recenzje, sponsorowane posty lub udział w kampaniach. Ich zaangażowanie i zasięg mogą przynieść większą widoczność marki.

Opinie w sklepie internetowym

Praca nad sklepem internetowym to nieustanne podejmowanie działań. Ważną jej częścią jest feedback. Ten pochodzący od klientów jest szczególnie ważny, ponieważ może nam dostarczyć wielu cennych wskazówek.

Opinie dają nowym klientom społeczny dowód na to, że dokonują właściwego wyboru sklepu lub produktu. Badania wykazują, że przeciętny konsument czyta średnio 10 opinii przed zakupem. Dlatego posiadanie opinii produktowych i firmowych, wyświetlanych bezpośrednio na stronie sklepu, pozwala nowym klientom zaspokoić swoje potrzeby informacyjne tuż przed dokonaniem decyzji zakupowej, bez konieczności szukania opinii na innych platformach. Jeśli brakuje takich opinii, istnieje ryzyko, że klient, zostawiając koszyk na chwilę, nie powróci już do sklepu.

89% konsumentów czyta recenzje online przed dokonaniem zakupu.[3]

Jak zmienia się e-commerce? Jak krok po kroku zbudować sklep interentowy i wejść do swiata online? Wiecej informacji znajdziesz w raporcie „Rozwiń swój e-commerce krok po kroku”, który powstał przy współpracy Socialpress i cyberfolks.pl.

Źródło:
[1] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”
[2] Raport e-Izby 2023 „Dekada polskiego e-commerce”
[3] widoczni.com

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?