PrestaShop vs Magento – to zasadne pytanie. Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około 30 tysięcy sklepów internetowych. Zbudowane są one na różnych platformach – zależnie od tego, z jakimi przedsiębiorcami mamy do czynienia. Popularne są nie tylko rozwiązania abonamentowe, ale także platformy darmowe czy też sklepy tworzone na zamówienie, oparte na autorskich silnikach. Wśród nich znajdują się sklepy „postawione” na oprogramowaniu PrestaShop oraz Magento.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym różnią się od siebie PrestaShop i Magento?
  • Jakie są ich plusy i minusy PrestaShop vs Magento?
  • Kto powinien z nich skorzystać?

PrestaShop

PrestaShop to w pełni darmowe oprogramowanie sklepu internetowego, które pozwoli nam na otworzenie własnego e-biznesu. Oprogramowanie to w wersji podstawowej – czyli nadającej się do sprzedaży – nie generuje żadnych kosztów. Jedyne opłaty, jakie poniesiemy, to koszt domeny i serwera. Oczywiście – jeśli będziemy potrzebować stworzyć dodatkowe moduły lub funkcjonalności na stronie sklepu, to będzie się to wiązało z kosztami dodatkowymi, bowiem indywidualne rozwiązania nie są już darmowe. Jeśli jednak zestawimy to z oprogramowaniem dedykowanym, czy nawet ze sklepami w modelu SaaS, to koszty generowane przez Prestę są dużo niższe.

Dla kogo PrestaShop?

Rozwiązanie to będzie przydatne praktycznie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty w wielu wariantach i kolorach i w różnych cenach, a ilość produktów na wirtualnych półkach nie przekroczy kilku tysięcy. W dużym uproszczeniu – na Preście może stać każdy e-biznes z branży fashion, sklep z książkami, elektroniką, sprzętem, meblami i innymi produktami codziennego użytku. Z PrestaShop korzystają zarówno duzi, jak i mali sprzedawcy.

Jednakże to oprogramowanie nie jest zalecane do sklepów, które potrzebują swobodnej personalizacji produktów, albo gdy cena produktu wyliczana jest na podstawie wielu czynników – na przykład przy pomocy tabeli rastrowej czy wzorów matematycznych. Presta będzie miała też problem z poradzeniem sobie ze skomplikowanymi zasadami i wariantami. Przykładem może być sklep z żaluzjami na wymiar czy z materiałami budowlanymi sprzedawanymi na metry kwadratowe itp.

Oczywiście – można pokusić się w takim przypadku o stworzenie modułów dedykowanych, ale muszą być one pisane na specjalne zamówienie, mogą być bardzo kosztowne i, co najgorsze, nie zawsze muszą działać tak, jak byśmy sobie tego życzyli – wtedy należy szukać półśrodków.

PrestaShop to otwarte oprogramowanie

Co to oznacza? Z jednej strony możemy korzystać z kodu bez opłat i mamy od razu możliwość instalacji gotowego sklepu. Dodatkowo, wokół oprogramowania skupia się duża społeczność pasjonatów i programistów, którzy tworzą darmowe oraz odpłatne pluginy, dzięki którym możemy szybko i w miarę tanio rozszerzyć sklep o dodatkowe funkcjonalności.

Jednakże – musimy pamiętać, że otwarte oprogramowanie może oznaczać, że czasami pojawiają się w nim luki bezpieczeństwa, a w takich sytuacjach nasz sklep może być narażony na atak hakera, jeśli szybko nie wprowadzimy aktualizacji bezpieczeństwa. Oczywiście nie można demonizować, ale jednak – zdarzają się takie sytuacje. Im oprogramowanie jest bardziej popularne, tym bardziej wydaje się narażone na ataki (ale z kolei większa społeczność = szybsze łatanie podatności).

Tutaj też trzeba zwrócić uwagę jeszcze na kilka rzeczy. PrestaShop ma w podstawowej instalacji mnogość funkcji, które pozwalają sprzedawać produkty praktycznie od ręki. Wystarczy kilka szybkich integracji i można startować. Jednocześnie mnogość wtyczek, dodatkowych rozwiązań, które dokładamy i instalujemy, przekłada się na spadki wydajności oprogramowania. Dużo zapytań na grupach e-commerce dotyczy przede wszystkim poszukiwania specjalistów, którzy przyśpieszą działanie Presty.

PrestaShop – plusy i minusy

Najważniejsze elementy, na które warto zwrócić uwagę w PrestaShop to, moim zdaniem:

Plusy PrestaShop


  • prosty, intuicyjny panel
  • duża społeczność deweloperów
  • sporo wbudowanych funkcji dostępnych bez dodatkowych pluginów
  • bardzo wysoka wydajność na dedykowanych hostingach
  • zaspokoi potrzeby 80-90% sklepów online

Minusy PrestaShop


  • dodatkowe wtyczki zazwyczaj są płatne
  • prace programistyczne są często droższe, niż w wypadku np. WooCommerce
  • dyskusyjna wydajność wyszukiwarki produktów w Presta 1.7
  • ogólnie gorzej udokumentowany niż np. WordPress i wymaga wyższych umiejętności programistycznych przy samodzielnej modyfikacji

Magento 2

Magento, podobnie jak PrestaShop, jest oprogramowaniem stworzonym w celu prowadzenia e-biznesu. I podobnie, jak w Preście możemy skorzystać z darmowej wersji tego rozwiązania. Jednak nie jest to jedyna opcja, bowiem Magento posiada także płatne wersje, które różnią się znacznie od tych darmowych. Magento to prawie 14% e-sklepów na całym świecie. Obecnie z Magento korzysta ponad ćwierć miliona użytkowników – stąd cieszy się dużym wsparciem społeczności.

14%

Stron na świecie zbudowano w oparciu o Magento (wg. buildwith.com)

Możemy rozróżnić Magento Open Source (bezpłatna) oraz Magento Commerce (płatna). Pierwsza umożliwia stworzenie e-sklepu na darmowym kodzie, ale duża część funkcji dodatkowych będzie płatna. W tej opcji sklep posiada funkcje charakterystyczne dla większości sklepów internetowych, jak również dodatki umożliwiające raportowanie i analizę danych. Obsługuje urządzenia mobilne, a także pozwala zarządzać kilkoma sklepami jednocześnie, używając jednego panelu.

Magento ma też wiele atrakcyjnych rozwiązań pozwalających na pozycjonowanie sklepu. Magento Commerce to dawny Enterprise, czyli rozbudowana, płatna wersja skierowana dla bardzo dużych sklepów. Trzeba dodać, że druga wersja pozwala na tworzenie naprawdę zaawansowanych sklepów wielojęzykowych, w których dla każdego segmentu klienta można stworzyć inny wygląd layoutu itd.

Dodatkowo mamy tu także pełne wsparcie dla działań omnichannel, polityki logistycznej oraz magazynowej, narzędzia diagnostyczne i analityczne itp.

Dla kogo Magento 2?

Przede wszystkim dla średnich, rozwijających się e-sklepów oraz dużych sklepów, które mają kilka wersji językowych, placówki stacjonarne czy oddzielne magazyny. Wśród polskich e-sklepów na Magento postawione jest między innymi CDP.PL. Magento pozwala na osiąganie wyjątkowych wyników sprzedażowych w porównaniu do innych platform, ale jest jeden minus – ceny wdrożeń. Nawet bezpłatna wersja będzie wymagała wtyczek i rozwiązań indywidualnych, a te nie należą do tanich. Ciekawe case studies z różnymi sklepami opartymi na Magento można znaleźć na oficjalnej stronie oprogramowania.

Magento – plusy i minusy

Oto podsumowanie najważniejszych cech opisujących silnik sklepowy Magento, na które moim zdaniem warto przede wszystkim zwrócić uwagę:

Plusy Magento


  • bogata funkcjonalność
  • brak ograniczeń do ilości produktów, zdjęć\
  • wyliczanie cen na podstawie cech, tabel, parametrów
  • rozbudowane funkcje marketingowe i analityczne
  • możliwy „multisite”
  • wysoka elastyczność – łatwość tworzenia dodatkowych wtyczek
  • duża społeczność

Minusy Magento


  • wyższe koszty utrzymania, zwłaszcza Magento Commerce
  • wyższe koszty wdrożenia, zmiany w modułach i kodowanie okazują się droższe niż w WooCommerce czy PrestaShop
  • większość modułów płatna dodatkowo
  • wysokie wymagania w zakresie wydajności hostingu

To oczywiście tylko wybrane elementy. Jak widać, Magento jest świetnym oprogramowaniem dla e-commerce. Jakość idzie w parze z ceną oraz zapotrzebowaniem na moc obliczeniową serwera.

PrestaShop vs Magento, co wybrać?

Oba rozwiązania pozwalają na stworzenie e-sklepu oraz na sprzedaż produktów online. Jednakże oba bardzo się od siebie różnią. Każde z nich ma swoje plusy oraz minusy, każde skierowane jest do trochę innej grupy sprzedawców.

Technicznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby mały sklep skorzystał z Magento – jednak będzie to efektywne tylko w sytuacji, w której planuje dużą ekspansję, na wirtualnych półkach będzie wiele produktów, a klienci napotkają w sklepie rozwiązania np. pozwalające na swobodne zakupy w wielu kanałach czy na zwroty do dowolnego punktu stacjonarnego.

W wypadku stosunkowo „prostej” sprzedaży, ograniczonej do kilku-kilkunastu tysięcy produktów, przy jednym kanale sprzedażowym, przy względnie prostych mechanizmach obliczania cen – wydaje się, że PrestaShop powinna zaspokoić Twoje potrzeby szybciej, łatwiej i taniej.

Tomasz Urbański
>
Tomasz Urbański
Pasjonat zagadnień e-commerce, administrator, developer rozwiązań przyspieszających działanie stron i sklepów.

22 odpowiedzi do "PrestaShop vs Magento. Porównanie silników sklepów."

  1. Zgred pisze:

    Dlaczego zdecydowałes się porównać te dwa, jakże różne, skrypty?

    1. Artur Pajkert pisze:

      Wiesz Paweł – Ty rozumiesz, że są bardzo różne, ale Ty jesteś mega PRO i świetnie znasz się na technologiach internetowych. A tymczasem ja dostaję co 1-2 tygodnie pytania: „na czym warto stawiać sklep”, „a sklep to lepiej na Presta czy na… [wstaw popularny silnik sklepowy]”, „Czy warto myśleć o przejściu na Megento” itp. Dlatego tworzymy content z różnymi porównaniami, bo takie pytania trafiają po prostu do nas. Staramy się tworzyć content, który będzie odpowiadał na pytania, które naprawdę napotykamy na czacie, na infolinii, w prywatnych wiadomościach na FB, na grupach dyskusyjnych… I w narzędziach do podpowiadania słów kluczowych 😉

  2. selljus pisze:

    Porównanie Prestashop i Magento ? ok ale nie wiem po co włączać do tego jeszcze WooCommerce ? Jak popatrzymy na minusy dla Magento i PS to odnoszą się one głównie do WordPress, który nie jest platformą typowo sprzedażową. Druga kwestia jest taka, że nie wszystkie moduły do PS są płatne.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Wiele osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce, zadaje sobie pytanie o różnice między silnikami. WooCommerce to platforma, która jest równie popularna jak PrestaShop. Zależnie od badania, czasem jest lekka przewaga WooCommerce, czasem PrestaShop. Mimo, że WordPress nie jest sprzedażową platoformą, sklepy oparte o WooCommerce stanowią istotny obraz polskiego rynku sklepów internetowych. Wpis o porównaniu Woo z Prestą należy do najchętniej czytanych u nas na blogu, zatem są osoby poszukujące właśnie takich treści.

  3. Dobre wprowadzenie, wystarczy by samodzielnie podjąć decyzję. Chętnie podejmiemy współpracę z entuzjastami Prestashop.

  4. BIB pisze:

    Dobry tekst, warto czasami zacząć od podstaw na drodze wyboru skryptu, z którym potem trzeba będzie żyć:) To nierzadko związek na lata.

  5. sunspot pisze:

    Hej, fajnie byłoby zestawić różnice samego Magento do wersji commerce.

  6. Seoit pisze:

    Ciekawe porównanie dwóch jakże różnych rozwiązań (skryptów) zwłaszcza dla laików i dopiero wchodzących w świat technologii internetowych oraz e-commerce. Zwłaszcza, że często można spotkać osoby, które chcą stawiać sklep z 300 produktami na krzyż na Magento, bo gdzieś wyczytały, że niby lepszy, że profesjonalny, że bezpieczniejszy. Jednak nie mają świadomości, że utrzymanie takiego sklepu jest dużo droższe a zastosowanie takiego narzędzia jest nieadekwatne do sytuacji. Z resztą, często w świecie internetowym można spotkać sytuacje, w której dobiera się przesadne narzędzie do wagi problemu. Trochę jakby wynajmować koparkę do przekopania 3 grządek na ogródku działkowym. Oby takich uświadamiających zestawień więcej! Pozdrawiam.

  7. Barnaba pisze:

    Chętnie przeczytałbym tekst, albo obejrzał tabelę, z porównaniem presta, shoper, lolshop (IAI), magento, woocmomerce, hikashop, wix(?).

  8. seo pisze:

    No właśnie, często dobiera się skrypt sklepu który lepszy, a tak na prawdę dobry jest ten, który jest adekwatny do biznesu, ilości produktów etc.

  9. BlackSoft pisze:

    Pominięto całkowicie kwestię integracji z systemami ERP, jesli ktoś myśli o powaznym sklepie to prędzej czy później będzie musiał zarządzać magazynem, analizować marżę itp, bez intergracji sklepu z dobrym systemem do zarządzania firmą to droga przez mękę, są też platformy w stylu baselinker,
    Moim zdaniem zastanawianie się nad wyborem platformy sklepowej to rzecz wtórna, najpierw trzeba zaplanować w jaki sposób będą realizowane zamówienia, jaki będzie obieg dokumentów , i dobrze zaplanować całą logistykę od przyjęcia zamowienia poprzez kompletację , zamówieni kuriera itd aż po ewidencję sprzedaży i wysyłkę. To czy zamówienie wpadnie z magento woo commerce, allegro czy innego systemu to kwestia wtórna,

  10. Enerzon pisze:

    Przejrzyście napisany i ciekawy wpis. Chyba jednak zrezygnuję z Magento 😉 Jednak z Prestashop’em jest problem taki, że na rynku jest bardzo dużo firm, którym tylko wydaje się, że umieją stawiać na tej platformie sklepy. Mam wrażenie, że na rynku np. niemiecki jest dużo profesjonalnych, całkiem szybkich sklepów na Prescie. A w Polsce z tym już jest zdecydowanie gorzej.

  11. Marcin pisze:

    Prestę bardziej porównywałbym do Woocomerce.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Marcinie, dzięki za głos w dyskusji. Takie porównanie także znajdziesz na naszym blogu, sprawdź tutaj: https://cyberfolks.pl/blog/woocommerce-czy-prestashop/

  12. Dawid pisze:

    Także bym chętnie przeczytał o możliwościach funkcjonalnych obu systemów jeżeli chcę połączyć się z magazynem, czy dostawcą. Czy na jednym i na drugim systemie będą jakieś problemy? Samo postawienie sklepu, wrzucenie produktów i ustawienie koszyka jest nieistotne – to można zrobić na każdej platformie.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za głos w dyskusji, zobaczymy, co da się zrobić w sprawie skupienia na połączeniu z magazynem.

    2. Konrad pisze:

      Presta daje się bardzo dobrze komunikować z systemami magazynowo-sprzedażowymi. Np Subiekt, czy WF-Mag. Są do tego gotowe, niedrogie wtyczki, które bardzo dobrze działają.

  13. Grzegorz pisze:

    Czy robiliście może porównanie Prestashop vs SellIngo ? chętnie bym poczytał bo wygląda interesująco ten silnik

    1. Artur Pajkert pisze:

      Nie robiliśmy, ale dzięki za podpowiedź, sprawdzimy temat!

  14. Marcin pisze:

    Nie rozumiem dlaczego utrzymanie magento miałobybyć droższe od prestashop. Trzeba kupić droższą domenę? Rozumiem, że programiści magento mogą mieć większe stawki, więc wdrożenie może więcej kosztować, ale ostatecznie i tak może wyjść na plus. Ci teoretycznie drożsi mogą być w stanie coś zrobić lepiej lub szybciej.

    Przy wyborze polecam odwiedzenie git i sprawdzenie listy issues.

  15. Pawel pisze:

    Bardzo ciekawe porównanie. Osobiście preferuję prestashop.

  16. Karol pisze:

    Moim zdaniem Magento to na prawdę kombajn e-commerce przy PrestaS, nie mówiąc już o WooCommerce, które wg mnie jest stosunkowo prostym, ale wystarczającym modułem WordPress do sprzedaży online i fajnym dodatkiem dla blogerów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?