Prawidłowa moderacja komentarzy oraz wtyczki blokujące spam są niezwykle ważne, kiedy zależy Ci na aktywnej rozmowie pod wpisami na blogu. Komentowanie, rozmowa z czytającym, rzetelne odpowiedzi na pytania są kluczowym aspektem działań dystrybucyjnych, które umożliwiają tworzenie dobrego profilu linków oraz zachęcają do odwiedzin bloga. Nie obawiaj się komentujących, wręcz przeciwnie, angażuj ich w wypowiedzi. Pokaż, że chcesz i potrafisz rozmawiać, a my pokażemy Ci, jak panować nad komentarzami.

Autorzy blogów oraz czytający dobrze wiedzą, że dyskusja w internecie może mieć pozytywną lub negatywną stronę. W komentarzach blogowych można podzielić się swoimi przemyśleniami, zadawać pytania lub też poddawać w wątpliwość tezę autora. W przypadku sklepu internetowego w roli komentarzy są bardzo często opinie o produkcie, bądź o sklepie.

W komentarzach można również pozostawiać linki i zachęcać do odwiedzin na swoim blogu. Aby system komentarzy był sprawny, na początek, warto poznać opcje ich moderacji w WordPressie.

1 Moderacja komentarzy w WordPressie

1. Pierwsza z zaznaczonych opcji, czyli Spróbuj powiadomić wszystkie blogi, do których odnośniki zostały umieszczone w artykule, skutkuje próbą wysłania pingbacków do wszelkich serwisów, do których linki zostały dodane w tekście.
2. Kolejna z opcji zezwala innym blogom informować Cię o umieszczeniu linka do Twojej witryny – działa to odwrotnie niż opcja pierwsza i pozwala przyjmować informacje z innych portali.
3. Zezwolenie na komentowanie nowych artykułów sprawia, że komentarze zostają automatycznie włączone dla wszystkich nowych wpisów. Zmiana tej opcji nie dotyczy treści już istniejących. Pomimo włączenia lub wyłączenia tego ustawienia, opcje komentarzy można zmieniać osobno dla każdego z wpisów.
4. Zaznaczenie opcji numer 4 sprawia, że autor komentarza musi wpisać swój adres e-mail i podpis.
5. Włączenie opcji nr 5 skutkuje tym, że komentować Twoje wpisy będą mogły jedynie osoby zarejestrowane na Twoim serwisie, przy czym najpierw należy włączyć opcję rejestracji użytkowników w Ustawieniach ogólnych.
6. Automatyczna możliwość wyłączenia komentowania artykułów starszych niż …. powoduje, że artykuły opublikowane przed ustaloną datą nie będą mogły być komentowane.
7. X-poziomowość zakotwiczenia komentarzy to możliwość włączenia wielopoziomowych odpowiedzi oraz ustalenia poziomu faktycznego zagłębienia. Nigdy nie należy przesadzać z ilością poziomów, gdyż może to skutkować tym, że kolumna wypełniona treścią komentarza stanie się zbyt wąska.
8. Opcja numer 8 może okazać się przydatna, kiedy pod wpisami na Twoim blogu pojawia się bardzo duża ilość komentarzy. Pozwala na włączenie stronicowania odpowiedzi i określenia, ile z nich ma się pojawić na danej stronie.
9. Kolejne ustawienie dotyczy możliwości zmiany sortowania komentarzy.

10. Zaznaczenie tej opcji spowoduje, że komentarze zawierające określoną liczbę linków będą musiały zostać poddane zatwierdzeniu. Jest to dobre rozwiązanie, chroniące przed spamem, który bardzo często zawiera więcej niż jeden link. Wystarczy wpisać określone słowa w komentarzu, by konieczna była jego moderacja.
11. Podobnie jest z kolejną opcją, czarną listą – komentarz nie przejdzie do zatwierdzenia, a będzie oznaczony jako SPAM. Starajmy się kontrolować w miarę niechciane komentarze

Ostatni z elementów ustawień dyskusji poświęcono obrazkom. Właśnie w tym miejscu można włączyć wyświetlanie obrazków profilowych osób, które udzielają się w dyskusji.

2 Sposoby na ograniczenie spamu

1. Ustawienia ręczne
Spam na blogu potrafi mocno dać się we znaki osobom prowadzącym stronę www. Możesz ograniczyć jego ilość ręczną moderacją, zmieniając ustawienia. Taka akceptacja komentarzy w przypadku poczytnego bloga może jednak nie być wygodna.
2. Wtyczki do WordPressa
Są również sposoby automatycznego ograniczenia spamu na stronie. Jednym z nich jest zastosowanie CAPTCHA, czyli zabezpieczenia w postaci kodów lub zagadki, co powoduje, że roboty spamujące nie są w stanie na takiej stronie dodać treści, chociaż obecnie działające boty z łatwym CAPTCHA potrafią sobie już poradzić. Jest to jeden z prostszych sposobów na pozbycie się części spamu. CAPTCHA możesz zastosować poprzez instalację odpowiedniej wtyczki, np. WordPress ReCaptcha Integration.
Jedną z najbardziej popularnych wtyczek, która pozwala na ograniczenie spamu nawet o 90% jest Akismet. Jej bezpłatne użycie jest możliwe jedynie do działań niekomercyjnych.
Growmap Anti SpamBot to z kolei wtyczka ograniczająca spam poprzez zmuszenie użytkownika do kliknięcia pola <Zaznacz, że nie jesteś spamerem>.
Inne dwie ciekawe wtyczki ograniczające spam to Stop Spamer Registration oraz Anti-Spam.

3. Ograniczenie spamu dzięki wykorzystaniu zewnętrznych systemów komentowania
Dobrym sposobem na ograniczenie spamu w komentarzach oprócz ręcznych ustawień oraz wtyczek jest korzystanie z innych systemów do komentowania niż domyślnego z WordPressa. Użytkownik w momencie np. dodawania wpisu na DISQUS musi być zalogowany poprzez jeden z portali społecznościowych.
Zewnętrzne systemy komentowania:

  • Disqus
  • • Livevyre
  • • IntenseDebate
  • • Facebook
  • • Google +

Dodatkowo przeczytaj nasz artykuł aby SPAM nie wpadał do formularza wordpress!

3 Dlaczego warto komentować?

Link building
Kiedy komentujesz, możesz pozostawić link w przyjaznych, tematycznych miejscach. Istnieje kilka sposobów na dokonanie tej czynności, jednym z nich jest dodanie linka w podpisie, drugim – w komentarzu, co jest o wiele mniej eleganckie i bez merytorycznego odniesienia się do treści może zostać uznane za spam. Linki w komentarzach pomagają w budowie dobrego profilu linków, chociaż z drugiej strony, aby tak się stało, muszą być one jak najbardziej naturalne, merytoryczne i najlepiej, aby były umieszczane w podpisach. Poniżej znajdziesz przykłady dodawania komentarzy i linków w podpisie na dwóch platformach.

Czy wiesz, że kiedy dodajesz ciekawy komentarz i w podpisie dodasz link do swojego bloga, możesz zachęcić część użytkowników do przejścia na Twoją stronę? Dodatkowo, komentując blogi innych budujesz z nimi relację, co może pozytywnie wpłynąć na przyszłość Twojego bloga i ewentualną współpracę.

4 Komentowanie wpisów – tego nie powinieneś robić:

Zbyt krótkie komentarze – na przykład „ok, fajny wpis, dobrze napisane” – tego typu krótkie wypowiedzi, dodatkowo z linkiem w nazwie autora, są bardzo często usuwane.
Krytykuj z głową – jeśli masz merytoryczne uwagi do wpisu, wspomnij o nich. Jeśli chcesz obrazić autora, dobrze się zastanów, czy na pewno warto. Twój komentarz przeczytają inni i odniosą się do niego. Taki Buzz nie jest Ci potrzebny.
Nie twórz spamu – chcesz dodać komentarz, bo zależy Ci na linku? Dodaj wypowiedź, która dotyczy wpisu, zadaj pytanie, nawiąż do treści – dodaj 1 komentarz pod 1 wpisem. Jeśli dodasz 15 komentarzy na 1 blogu, autor może Cię zablokować, a Twoje zachowanie opisać np. na profilu w social media.
Komentarze to przede wszystkim rozmowa. Angażuj się w nią, twórz merytoryczny dialog i kontroluj spam. Im mniej tego ostatniego, tym dialog będzie bardziej wartościowy. A może masz ochotę podzielić się swoją opinią w zakresie tworzenia komentarzy pod tym wpisem? Zapraszamy! Na pewno odpowiemy! 

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Jedna odpowiedź na "Wszystko, co powinieneś wiedzieć o komentarzach na stronie!"

  1. Ciekawy wpis. Szkoda tylko, że w takich wpisach całkowicie pomija się inne CMS niż WP.
    Od lat mam bloga (strony firmowe) na joomla, testowałem wiele systemów komentowania. Najwygodniejszym, wieloplatformowym, wydaje się być disqus. Łatwa instalacja i zarządzanie komentarzami na stronie i w sieci. Zresztą doskonale to wiecie bo sami go używacie. 😉
    Pozdrawiam

Pozostaw odpowiedź Szymon Szostok Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?