Prawidłowa moderacja komentarzy oraz wtyczki blokujące spam są niezwykle ważne, kiedy zależy Ci na aktywnej rozmowie pod wpisami na blogu. Komentowanie, rozmowa z czytającym, rzetelne odpowiedzi na pytania są kluczowym aspektem działań dystrybucyjnych, które umożliwiają tworzenie dobrego profilu linków oraz zachęcają do odwiedzin bloga. Nie obawiaj się komentujących, wręcz przeciwnie, angażuj ich w wypowiedzi. Pokaż, że chcesz i potrafisz rozmawiać, a my pokażemy Ci, jak panować nad komentarzami.

Autorzy blogów oraz czytający dobrze wiedzą, że dyskusja w internecie może mieć pozytywną lub negatywną stronę. W komentarzach blogowych można podzielić się swoimi przemyśleniami, zadawać pytania lub też poddawać w wątpliwość tezę autora. W przypadku sklepu internetowego w roli komentarzy są bardzo często opinie o produkcie, bądź o sklepie.

W komentarzach można również pozostawiać linki i zachęcać do odwiedzin na swoim blogu. Aby system komentarzy był sprawny, na początek, warto poznać opcje ich moderacji w WordPressie.

1 Moderacja komentarzy w WordPressie

1. Pierwsza z zaznaczonych opcji, czyli Spróbuj powiadomić wszystkie blogi, do których odnośniki zostały umieszczone w artykule, skutkuje próbą wysłania pingbacków do wszelkich serwisów, do których linki zostały dodane w tekście.
2. Kolejna z opcji zezwala innym blogom informować Cię o umieszczeniu linka do Twojej witryny – działa to odwrotnie niż opcja pierwsza i pozwala przyjmować informacje z innych portali.
3. Zezwolenie na komentowanie nowych artykułów sprawia, że komentarze zostają automatycznie włączone dla wszystkich nowych wpisów. Zmiana tej opcji nie dotyczy treści już istniejących. Pomimo włączenia lub wyłączenia tego ustawienia, opcje komentarzy można zmieniać osobno dla każdego z wpisów.
4. Zaznaczenie opcji numer 4 sprawia, że autor komentarza musi wpisać swój adres e-mail i podpis.
5. Włączenie opcji nr 5 skutkuje tym, że komentować Twoje wpisy będą mogły jedynie osoby zarejestrowane na Twoim serwisie, przy czym najpierw należy włączyć opcję rejestracji użytkowników w Ustawieniach ogólnych.
6. Automatyczna możliwość wyłączenia komentowania artykułów starszych niż …. powoduje, że artykuły opublikowane przed ustaloną datą nie będą mogły być komentowane.
7. X-poziomowość zakotwiczenia komentarzy to możliwość włączenia wielopoziomowych odpowiedzi oraz ustalenia poziomu faktycznego zagłębienia. Nigdy nie należy przesadzać z ilością poziomów, gdyż może to skutkować tym, że kolumna wypełniona treścią komentarza stanie się zbyt wąska.
8. Opcja numer 8 może okazać się przydatna, kiedy pod wpisami na Twoim blogu pojawia się bardzo duża ilość komentarzy. Pozwala na włączenie stronicowania odpowiedzi i określenia, ile z nich ma się pojawić na danej stronie.
9. Kolejne ustawienie dotyczy możliwości zmiany sortowania komentarzy.

10. Zaznaczenie tej opcji spowoduje, że komentarze zawierające określoną liczbę linków będą musiały zostać poddane zatwierdzeniu. Jest to dobre rozwiązanie, chroniące przed spamem, który bardzo często zawiera więcej niż jeden link. Wystarczy wpisać określone słowa w komentarzu, by konieczna była jego moderacja.
11. Podobnie jest z kolejną opcją, czarną listą – komentarz nie przejdzie do zatwierdzenia, a będzie oznaczony jako SPAM. Starajmy się kontrolować w miarę niechciane komentarze

Ostatni z elementów ustawień dyskusji poświęcono obrazkom. Właśnie w tym miejscu można włączyć wyświetlanie obrazków profilowych osób, które udzielają się w dyskusji.

2 Sposoby na ograniczenie spamu

1. Ustawienia ręczne
Spam na blogu potrafi mocno dać się we znaki osobom prowadzącym stronę www. Możesz ograniczyć jego ilość ręczną moderacją, zmieniając ustawienia. Taka akceptacja komentarzy w przypadku poczytnego bloga może jednak nie być wygodna.
2. Wtyczki do WordPressa
Są również sposoby automatycznego ograniczenia spamu na stronie. Jednym z nich jest zastosowanie CAPTCHACaptcha to rodzaj testu weryfikacyjnego, który jest wykorzystywany w internecie do rozróżniania ludzi od automatycznych botów. Nazwa 'Captcha' jest skrótem od 'Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart'. Captcha polega na prezentowaniu użytkownikowi wyzwania, które jest łatwe do wykonania dla człowieka, ale trudne lub niemożliwe do zautomatyzowania przez boty. Jakie są rodzaje Captcha? Istnieje wiele rodzajów Captcha, z których najpopularniejsze to: Audio Captcha: Użytkownik musi przepisać słowa...Czym jest Captcha?, czyli zabezpieczenia w postaci kodów lub zagadki, co powoduje, że roboty spamujące nie są w stanie na takiej stronie dodać treści, chociaż obecnie działające boty z łatwym CAPTCHA potrafią sobie już poradzić. Jest to jeden z prostszych sposobów na pozbycie się części spamu. CAPTCHA możesz zastosować poprzez instalację odpowiedniej wtyczki, np. WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress? ReCaptcha Integration.
Jedną z najbardziej popularnych wtyczek, która pozwala na ograniczenie spamu nawet o 90% jest Akismet. Jej bezpłatne użycie jest możliwe jedynie do działań niekomercyjnych.
Growmap Anti SpamBot to z kolei wtyczka ograniczająca spam poprzez zmuszenie użytkownika do kliknięcia pola <Zaznacz, że nie jesteś spamerem>.
Inne dwie ciekawe wtyczki ograniczające spam to Stop Spamer Registration oraz Anti-Spam.

3. Ograniczenie spamu dzięki wykorzystaniu zewnętrznych systemów komentowania
Dobrym sposobem na ograniczenie spamu w komentarzach oprócz ręcznych ustawień oraz wtyczek jest korzystanie z innych systemów do komentowania niż domyślnego z WordPressa. Użytkownik w momencie np. dodawania wpisu na DISQUS musi być zalogowany poprzez jeden z portali społecznościowych.
Zewnętrzne systemy komentowania:

  • Disqus
  • • Livevyre
  • • IntenseDebate
  • • Facebook
  • • Google +

Dodatkowo przeczytaj nasz artykuł aby SPAM nie wpadał do formularza wordpress!

3 Dlaczego warto komentować?

Link building
Kiedy komentujesz, możesz pozostawić link w przyjaznych, tematycznych miejscach. Istnieje kilka sposobów na dokonanie tej czynności, jednym z nich jest dodanie linka w podpisie, drugim – w komentarzu, co jest o wiele mniej eleganckie i bez merytorycznego odniesienia się do treści może zostać uznane za spam. Linki w komentarzach pomagają w budowie dobrego profilu linków, chociaż z drugiej strony, aby tak się stało, muszą być one jak najbardziej naturalne, merytoryczne i najlepiej, aby były umieszczane w podpisach. Poniżej znajdziesz przykłady dodawania komentarzy i linków w podpisie na dwóch platformach.

Czy wiesz, że kiedy dodajesz ciekawy komentarz i w podpisie dodasz link do swojego bloga, możesz zachęcić część użytkowników do przejścia na Twoją stronę? Dodatkowo, komentując blogi innych budujesz z nimi relację, co może pozytywnie wpłynąć na przyszłość Twojego bloga i ewentualną współpracę.

4 Komentowanie wpisów – tego nie powinieneś robić:

Zbyt krótkie komentarze – na przykład „ok, fajny wpis, dobrze napisane” – tego typu krótkie wypowiedzi, dodatkowo z linkiem w nazwie autora, są bardzo często usuwane.
Krytykuj z głową – jeśli masz merytoryczne uwagi do wpisu, wspomnij o nich. Jeśli chcesz obrazić autora, dobrze się zastanów, czy na pewno warto. Twój komentarz przeczytają inni i odniosą się do niego. Taki Buzz nie jest Ci potrzebny.
Nie twórz spamu – chcesz dodać komentarz, bo zależy Ci na linku? Dodaj wypowiedź, która dotyczy wpisu, zadaj pytanie, nawiąż do treści – dodaj 1 komentarz pod 1 wpisem. Jeśli dodasz 15 komentarzy na 1 blogu, autor może Cię zablokować, a Twoje zachowanie opisać np. na profilu w social media.
Komentarze to przede wszystkim rozmowa. Angażuj się w nią, twórz merytoryczny dialog i kontroluj spam. Im mniej tego ostatniego, tym dialog będzie bardziej wartościowy. A może masz ochotę podzielić się swoją opinią w zakresie tworzenia komentarzy pod tym wpisem? Zapraszamy! Na pewno odpowiemy! 

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

2 odpowiedzi do "Wszystko, co powinieneś wiedzieć o komentarzach na stronie!"

  1. Ciekawy wpis. Szkoda tylko, że w takich wpisach całkowicie pomija się inne CMS niż WP.
    Od lat mam bloga (strony firmowe) na joomla, testowałem wiele systemów komentowania. Najwygodniejszym, wieloplatformowym, wydaje się być disqus. Łatwa instalacja i zarządzanie komentarzami na stronie i w sieci. Zresztą doskonale to wiecie bo sami go używacie. 😉
    Pozdrawiam

  2. Scrum Master pisze:

    Nie pozostaje nic innego jak dodać komentarz, że bardzo fajny, kompleksowy wpis, dzięki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014