Jeśli promujesz swoją stronę przy pomocy Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma...Czym jest Google Ads? (albo przynajmniej próbowałeś to robić) to wiesz, że w uproszczeniu rzecz polega na tym, że tworzysz reklamę dopasowaną do tego, czego szuka użytkownik. Założenie oczywiście słuszne, ale diabeł tkwi w szczegółach.

1. Dopasowanie słów

Tworząc pierwszą kampanię zapewne po prostu wpisywałeś słowa kluczowe, po wpisaniu których chciałbyś, aby reklamy serwowały się Twoim użytkownikom. W tym tekście zakładamy, że znasz już trzy typy dopasowania słów kluczowych:

Dopasowanie ścisłe - oznaczane nawiasem kwadratowym - oznacza, że tylko fraza, która składała się dokładnie z tego słowa, spowoduje wyświetlenie reklamy. W grę wchodzą jeszcze odmiany tego słowa. Innymi słowy, w takim wypadku, kiedy masz w grupie tylko jedno słowo, wiesz DOKŁADNIE, co wpisał użytkownik klikający w reklamę. Na przykład było to słowo "warsztat samochodowy"

Dopasowanie do wyrażenia - tj. dla słów podanych w cudzysłowiu oznacza, że wyszukiwana fraza zawierała dane słowo, czyli dla "warsztat" mogło to być "tani warsztat skoda warszawa". Trudno zatem wiedzieć, jakie dokładnie wyrażenie wpisał użytkownik wyszukiwarki.

Dopasowanie przybliżone - tj. dla słów podanych bez żadnych znaków oznacza, że wyszukiwana fraza zawierała dane słowo, a nawet - słowo o takim samym znaczeniu. Czyli dla "naprawa samochodów" mogło by to być "naprawa aut tanio". Jeszcze trudniej zatem wiedzieć w momencie wyświetlania reklamy, co dokładnie wpisał użytkownik. Częściowym rozwiązaniem tego problemu są modyfikatory dopasowania przybliżonego, o czym opowiemy w innym wpisie.

2. Magia dopasowania

Weźmy przykład z naprawą aut vs naprawą samochodów. Jedna osoba naturalnie używa słowa "samochód", a inna "auto". Byłoby super, gdyby język Twojej reklamy odpowiadał DOKŁADNIE temu, jakim językiem posługuje się użytkownik wyszukiwarki, nieprawdaż?

Na szczęście system kampanii AdWords dostarcza gotowe narzędzie, które pozwala na wstawianie w reklamie słowa kluczowego, które zostało wpisane przez użytkownika.

3. Co to jest KIT?

KIT - to akronim od Keyword Insertion Tool, czyli narzędzia wstawiania słowa kluczowego. Narzędzie jest dostępne bez dodatkowych opłat bezpośrednio w interfejsie Google Ads (AdWords). Wystarczy wiedzieć, jak je aktywować.

Aktywacja jest dość prosta - tworząc treść reklamy tekstowej po prostu na klawiaturze otwierasz nawias "wąsaty" czyli { i Google samo podpowie Ci dwa dostępne narzędzia. Pierwsze umożliwia tworzenie dynamicznego odliczania do określonej daty, a drugie to właśnie KIT - czyli dynamiczne wstawianie słowa kluczowego.

Prosty interfejsInterfejs to punkt styku lub połączenia między dwoma różnymi systemami, urządzeniami lub oprogramowaniem, umożliwiający im wzajemne komunikowanie się i współpracę. W informatyce interfejsy mogą przybierać różne formy, w zależności od tego, co łączą i w jaki sposób to robią. Jakie są rodzaje interfejsów? Interfejs użytkownika (UI): To sposób, w jaki użytkownik wchodzi w interakcję z oprogramowaniem lub urządzeniem. Dobrym przykładem jest kreator stron, który oferuje przyjazny interfejs do tworzenia i...Czym jest Interfejs? umożliwia wpisanie treści domyślnej - takiej, która wstawi się, kiedy fraza wpisana przez użytkownika nie będzie mogła być wykorzystana. Dzieje się tak przede wszystkim kiedy wyszukiwana fraza jest dłuższa niż limit znaków w wierszu reklamy, w którym korzystasz z KIT'a.

Po wpisaniu słowa domyślnego przyciskiem akceptujesz "wstawkę" i w treści reklamy pojawi się coś w rodzaju {Keyword:Naprawa aut}. Dokładnie w tym miejscu zostanie użyta fraza wyszukiwana przez użytkownika.

4. Wielkość znaków

KIT pozwala na wyjątkowo dokładne dopasowanie treści reklamy do wpisanego słowa kluczowego, natomiast czasami wolisz mieć kontrolę nad tym, jaka będzie wielkość użytych liter. Możesz o tym zdecydować w narzędziu, albo edytując później ręcznie treść reklamy i wielkość liter w słowie 'Keyword' we wstawce {Keyword:...}.

  • {keyword:...} - użycie małych liter będzie skutkować tym, że wszystkie litery z zapytania użytkownika zostaną przekształcone na małe.
  • {Keyword:...} - taka pisownia będzie skutkować tym, że wszystkie litery z zapytania użytkownika zostaną przekształcone na takie jak w zdaniu - pierwsze słowo wielką literą.
  • {KeyWord:...} - a taka pisownia spowoduje, że każde słowo rozpocznie się wielką literą.

5. Opinia Eksperta Macieja Lewińskiego

Maciej Lewiński jest ekspertem Google Ads oraz Google Analytics. Jeśli rozwijasz swój biznes w internecie, interesujesz się szkoleniami Ads / Analytics - na pewno trafiłeś na jego nazwisko. Prelegent każdej ważnej dla branży konferencji oraz mentor dla wielu specjalistów Ads/Analitycs. Odwiedź stronę Maćka, jeśli chcesz lepiej wykorzystywać Google Analytics: www.maciejlewinski.pl. Spytaliśmy krajowego guru ds reklam Ads Maćka Lewińskiego:

- Maciek masz gigantyczne doświadczenie w Google Ads i widziałeś grube tysiące kampanii. Przygotowujesz też do egzaminów certyfikacyjnych. Powiedz, jak oceniasz popularność KIT'a w polskich kampaniach?

W przypadku KIT trudno mówić o popularności. Jest to dość niestandardowa funkcjonalność, która rzadko jest wykorzystywana w reklamach tekstowych w Google Ads. Z reguły KIT stosowany jest dla kampanii, dla których nie ma czasu i nie można napisać 3 tekstów (2x desktop i 1xmobile) per słowo kluczoweSłowo kluczowe to fraza lub wyraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć interesujące ich treści. W kontekście pozycjonowania stron internetowych (SEO), słowa kluczowe są kluczowe (dosłownie!) dla poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Dobrze dobrane słowa kluczowe pomagają w osiągnięciu wyższych pozycji w Google, co może przyciągnąć więcej użytkowników. Dlaczego słowa kluczowe są ważne? Słowa kluczowe definiują, jakie zapytania użytkownicy mogą wpisywać, szukając usług lub produktów oferowanych na...Czym jest Słowo kluczowe?. KIT znacznie ułatwia proces uruchomienia kampanii.
Pamiętajmy, że kluczem w Ads jest dopasowanie do intencji użytkownika. Nie zawsze wdrukowanie słowa kluczowego - które wpisał do wyszukiwarki Internauta - do tekstu reklamowego równa się sukcesowi.

- Czy Twoim zdaniem KIT jest "must have" każdej kampanii Ads?

KIT nie jest "must have", ale "nice to have". W tworzeniu tekstów reklamowych dla Google Ads przede wszystkim trzeba trzymać się zasady "wyróżnij się albo zgiń". Jeśli cała Twoja konkurencja stosuje KIT w reklamach, to Ty nie powinieneś tego robić. Wyróżnij się na ich tle. To przyciąga zdecydowaną uwagę. Marketing internetowy (zwłaszcza ten w wyszukiwarkach) to bardzo techniczna dziedzina. Przez 15 lat staraliśmy się pisać pod roboty, a teraz musimy nauczyć się pisać dla ludzi. To jest wyzwanie przed którym stoimy współczesny SEMita.
Obok KIT pojawiła się już jakiś czas temu funkcjonalność COUNTDOWN, która jest super rzadko wykorzystywana. To może być elementem przewagi.
Warto jedno jak i drugie rozwiązanie przetestować na własnej skórze.
Liczby nie kłamią.

- Czy spotkałeś jakieś istotne błędy związane z używaniem KIT'a w kampaniach?

Oj... trochę błędów w KIT już widziałem. Niektóre były całkiem śmieszne.
Klikałem w nie. A co! W końcu "wyróżnij się albo zgiń"! Zobacz np. poniżej:

6. Trik od wyjadaczy z cyber_Folks

Tym, o czym nie mówi się często, jest możliwość użycia KIT'a także w adresie docelowym URLURL (Uniform Resource Locator) to standardowy format adresu internetowego, który pozwala na jednoznaczne określenie lokalizacji zasobu w sieci. Jest to kluczowy element, który umożliwia dostęp do stron internetowych, plików, obrazów i innych zasobów dostępnych online. URL jest powszechnie używany w przeglądarkach internetowych, aplikacjach i systemach zarządzania treścią. URL składa się z kilku elementów, które razem tworzą pełny adres. Najważniejsze z nich to: Protokół - Określa sposób komunikacji z serwerem. Najczęściej używanymi protokołami...Czym jest URL? reklamy. To natomiast otwiera morze możliwości świadomym webmasterom i webowym programistom.

Bez większych problemów możesz bowiem przekazać zapytanie użytkownika w zmiennej poprzez metodę GET, kierując użytkownika reklamy na adres postaci:

http://twojnormalnyadresdocelowy.pl/?keyword={Keyword:Naprawa aut}

Jeśli znasz odrobinę PHPPHP - (Hypertext Preprocessor) to popularny język skryptowy, który jest szeroko stosowany w tworzeniu dynamicznych stron internetowych oraz aplikacji webowych. PHP jest językiem open-source, co oznacza, że jest dostępny bezpłatnie i może być modyfikowany przez użytkowników. Jednym z głównych zastosowań PHP jest generowanie dynamicznych treści na stronach internetowych. Dzięki PHP możliwe jest tworzenie stron, które reagują na dane wprowadzone przez użytkowników, co jest kluczowe w przypadku aplikacji takich jak sklep internetowy czy...Czym jest PHP?, to bez problemu odczytasz zawartość zmiennej z tablicy na Twojej stronie www, poprzez prosty kod:

$keyword = $_GET['keyword'];

Naturalnie zalecamy ostrożne przeanalizowanie zawartości takiej zmiennej przed dalszym wykorzystaniem, bo może stanowić ona potencjalne niebezpieczeństwo dla Twojej strony (jeśli nie zastosujesz odpowiedniego filtrowania zawartości tej zmiennej - narażasz się na wstrzyknięcie złośliwego kodu).

Zakładając jednak, że sprawdzisz wcześniej zawartość zmiennej, możesz ją wykorzystać do kreowania treści strony albo metatagów... co może przyczynić się do podniesienia wyniku jakości Twojej strony poprzez zbudowanie perfekcyjnego dopasowania na linii słowo kluczowe->reklama->strona.

Co ważniejsze, jeśli jesteś sprytny, możesz inteligentnie wykorzystać słowo w samej treści strony, aby użytkownik poczuł, że jest DOKŁADNIE w takim miejscu, jakiego szukał.

Aktualizacja 2020: Zmieniono nazwę z Google AdWords na Google Ads

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Jedna odpowiedź do "KIT – czyli o tajemniczym dopasowaniu w reklamie Google Ads"

  1. Tomasz pisze:

    To jest jedna z ciekawszych strategii, ale dość rzadko wykorzystywana.

    Warto tu przy okazji też wykluczyć słowa konkurencji – bywają przypadki, że właśnie ta fraza jest zaciągana do reklam, czy nawet później w treści www.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014