Półki marketerów uginają się od lepszych i gorszych pozycji książkowych objaśniających działanie sił marketingu i podsuwających narzędzia dotarcia do klienta. Które z nich bezwzględnie warto znać, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem? W dzisiejszym wpisie podzielę się z Tobą moją listą 10 najbardziej wartościowych książek z tej dziedziny, w których każdy marketer znajdzie coś dla siebie. A ponieważ ciekawe pozycje książkowe znajdziemy zarówno na rynku polskim, jak i na całym świecie, lista zawiera 5 pozycji naszych rodzimych autorów i 5 zagranicznych. Owocnej lektury!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Po które książki sięgnąć, jeśli chcesz tworzyć viralowe treści?
  • Które książki nazywane są „bibliami marketingu”?
  • Dlaczego warto czytać książki, które nie są bezpośrednio związane z marketingiem?

1. „Marketing”, Philip Kotler

Kotler Marketing

Książka uznawana za biblię marketingu i elementarny podręcznik marketera. Ten opasły tom powinien znać każdy, kto pracuje w marketingu lub myśli o działaniach w tym obszarze. To niekwestionowany klasyk autorstwa profesora Phillipa Kotlera – ekonomisty oraz ojca nowoczesnego marketingu. Znajduje się na liście lektur obowiązkowych w większości uczelni biznesowych świata. Dowiesz się z niej m.in., na czym polega współczesny marketing, jak budować strategię i plany marketingowe, jak mierzyć efekty działań marketingowych, budować relacje z klientami, tworzyć silne marki czy komunikować wartość. Kotler przedstawia wszystkie te zagadnienia w sposób obrazowy, pełen autentycznych przykładów z życia. Regularnie ukazują się zaktualizowane i uzupełnione o nowe informacje wydania tej książki. Gdy po nią sięgniesz, koniecznie zwróć więc uwagę na aktualność wydania.

Sprawdź gdzie kupisz.

2. „Sztuka rynkologii”, Jacek Kotarbiński

sztuka rynkologii kotarbiński o marketingu

Nie jest to najnowsza książka o marketingu, ale wciąż większość tez Jacka Kotarbińskiego jest bardzo aktualna. To dobry przewodnik zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem. Autor jest znanym w Polsce autorytetem akademickim, doradzającym rodzimym firmom w zakresie innowacyjności, konkurencyjności czy właśnie marketingu. Kotarbiński krytycznym okiem opisuje rozwój tej dziedziny w Polsce i wyjaśnia, na jakich fundamentach zbudowane są jej mechanizmy. Większość książki nawiązuje do historii rynku reklamy w Polsce, osadzając ją w kontekście globalnym, a towarzyszą jej interesujące przykłady działań marketingowych polskich i zagranicznych firm. Od tego samego autora bardzo polecam również najnowszą książkę pt. "50 praw marketingu Kotarbińskiego".

Sprawdź gdzie kupisz.

3. „To jest marketing”, Seth Godin

to jest marketing godin

Seth Godin od lat prowadzi kursy, wykłady oraz blog czytany przez miliony marketerów. Napisał do tej pory 18 książek, ale to właśnie „To jest marketing” uznawany jest za najlepsze podsumowanie wiedzy i doświadczenia, którymi dzielił się do tej pory z czytelnikami i uczestnikami szkoleń. Główna myśl książki jest oparta na przekonaniu odbiorcy, że wybitni marketingowcy poprzez marketing rozwiązują problemy innych ludzi, a nie kradną ich uwagę i spamują nieistotnymi komunikatami. Znajdziecie w niej m.in. wskazówki na temat tego, jak tworzyć wartość, zaciekawić odbiorcę, umiejętnie słuchać klientów, a dzięki temu budować markę opartą na zaufaniu. Polecam ją zwłaszcza tym, którzy do tej pory nie mieli okazji zapoznać się z ideami Godina – tu znajdziecie ich esencję.

Sprawdź gdzie kupisz.

4. „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?”, Janina Bąk

Janina Bąk statystycznie rzecz biorąc

Umiejętność rozumienia i analizowania danych statystycznych to jedna z podstawowych kompetencji marketera. Jak się tego nauczyć? Zanim sięgniesz po akademickie podręczniki czy obszerne skrypty, zajrzyj do bestsellerowej książki Janiny Bąk. Śmiało można powiedzieć, że autorka jest obecnie najpopularniejszą w Polsce statystyczką. Popularyzuje tę dziedzinę nauki przede wszystkim w mediach społecznościowych - na profilu JaninaDaily, pisząc w charakterystyczny, zabawny i prosty sposób o zawiłościach bombardujących nas z każdej strony danych. Dlatego niedawno postanowiła przelać tę wiedzę na papier. Podczas lektury „Statystycznie rzecz biorąc...” poznasz najważniejsze pojęcia z dziedziny statystyki opakowane w charakterystyczny dla autorki styl, humor, anegdoty i dygresje.  Dla wielu osób będzie to dobry wstęp do dalszej podróży po świecie statystyki – jeśli oczywiście przypadnie im do gustu sposób narracji stosowany przez autorkę.

Sprawdź gdzie kupisz.

5. Przyczepne historie, Chip Heath, Dan Heath

przyczepne historie heath

Bardzo wysoko oceniana książka, wartościowa zwłaszcza dla content managera i copywritera. Bracia Heath odpowiadają tu na pytanie: „dlaczego jedne historie zapamiętujemy na długie lata, a inne wypadają nam z głowy już po kilku minutach od ich usłyszenia czy przeczytania?”. Na pewno znacie takie opowieści. To na przykład krążące od wieków pod każdą szerokością geograficzną tzw. miejskie legendy – o czarnej wołdze, aligatorach w kanalizacji czy złodziejach nerek. Nikt nie wie, skąd pochodzą, ale każdy je zna i jest w stanie bez problemu odtworzyć je z pamięci po wielu latach nawet po jednokrotnym usłyszeniu. Autorzy ujawniają nam mechanizmy, które stoją za „przyczepnymi”, viralowymi, a więc łatwo zapamiętującymi się treściami. I pokazują, jak takie komunikaty tworzyć. Odwołują się przy tym do 6 podstawowych elementów chwytliwych opowieści. Skuteczny storytelling w najczystszej postaci.

Sprawdź gdzie kupisz.

6. „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak

abc marketingu kosuniak

Niewiele jest na polskim rynku książek poświęconych marketingowi w odmianie B2BB2B – to skrót pochodzący od określenia Business to Business (B2B) i oznacza relację Firma-dla-firmy. Jest zrozumiałym i używanym pojęciem, niezależnie od szerokości geograficznej. Pochodzi z języka angielskiego. Tym mianem określamy działania odbywające się pomiędzy uczestnikami rynku, którymi są dane firmy. W skład tych działań wchodzą wszelkie czynności wykonywane przez daną firmę, których odbiorcą finalnym jest dana marka (dane przedsiębiorstwo). Możemy tutaj mówić zarówno o świadczeniu usług, zawieraniu umów, czy...Czym jest B2B?. A jeszcze mniej dobrych książek z tego obszaru. Łukasz Kosuniak udowadnia, że można w ciekawy i rzeczowy sposób odpowiedzieć na 460 stronach o najważniejszych obecnie koncepcjach, narzędziach i trendach marketingu B2B. Tak, aby podejmować skuteczne działania marketingowo-sprzedażowe, zbudować działającą strategię marketingu cyfrowego B2B czy pozyskiwać i utrzymywać klientów. To bardzo dobre wprowadzenie w działania B2B, dzięki któremu zobaczysz je w wielopłaszczyznowej perspektywie.

Sprawdź gdzie kupisz.

7. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman

daniel kahneman pułapki myślenia

To kolejna z książek, która nie traktuje bezpośrednio o zagadnieniach marketingowych, ale pozwala zrozumieć wiele mechanizmów ludzkiego umysłu. Dzięki lekturze nie tylko lepiej poznasz własny sposób myślenia, ale przede wszystkim dowiesz się, jak podejmuje decyzję większość ludzi – Twoich potencjalnych klientów. W jaki sposób Twoi klienci dokonują wyborów, osądów oraz w jakie pułapki myślenia wpadają. Obala przy okazji wiele mitów na temat ludzkiego umysłu. Książka Kahnemana (laureata Nagrody Nobla) urosła w ostatnich latach do rangi najważniejszej pozycji z pogranicza rozwoju osobistego i psychologii. Znajduje się na półkach wielu marketerów, którzy przyznają, że kompletnie zmieniła ich sposób myślenia nie tylko o marketingu i klientach, ale i o własnym życiu.

Sprawdź gdzie kupisz.

8. „Zasady wywierania wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini

cialdini wywieranie wpływu

Cialdini to obok Kotlera kolejny niekwestionowany guru współczesnego marketingowego świata. To obecnie najczęściej cytowany żyjący profesor psychologii, któremu globalną popularność przyniosła właśnie ta książka. Znajdziesz w niej 6 podstawowych i uniwersalnych zasad wywierania wpływu, będących wynikiem wieloletnich badań profesora. Większośc tych zasad stosujemy – nawet nieświadomie – w codziennym życiu. Cialdini analizuje je i w ciekawy sposób opisuje stojące za nimi mechanizmy, doprawiając całość praktycznymi przykładami z życia. Zwięzły i rzeczowy styl autora sprzyjają szybkiej lekturze i łatwemu przyswajaniu informacji. Klasyk, który warto znać.

Sprawdź gdzie kupisz.

9. „Viral. Jak szerzyć idee i tworzyć wirusowe treści”, Piotr Bucki

bucki viral książka

Ostatnia książka w zestawieniu to świetne uzupełnienie wspomnianej wyżej pozycji braci Heath. Piotr Bucki, wykładowca akademicki i wieloletni strateg działający w marketingu, także zajął się tematyką przyczepnych wirusowych treści, ale z nieco innej, równie ciekawej perspektywy. Książka pełna jest przykładów wirusowych treści z naszego polskiego podwórka opatrzonymi  analizami i komentarzami autora. Może totalnie zmienić Twoje patrzenie na treści umieszczane w sieci – dzięki lekturze poznasz mechanizmy, jakie stoją za historiami, które w mgnieniu oka zdobywają tysiące lajków i setki udostępnień. A każdy z nich poparty jest naukowymi teoriami i solidną wiedzą psychologiczną. Wartościowa pozycja, którą można pochłonąć w jeden wieczór.

Sprawdź gdzie kupisz.

10. "mind_Hacked", Artur Pajkert

Ta pozycja występująca w formie ebooka to świetne uzupełnienie "Pułapek myślenia" oraz książek o wywieraniu wpływu. Dowiesz się z niej jak zwiększać konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? i zarabiać więcej, tylko za pomocą dobrze ułożonych treści. Niemożliwe? Warto się przekonać do technik wpływania na podświadomość użytkowników zawartych w tym ebooku. Gwarantuję, że ta pozycja podniesie skuteczność Twojego marketingu.

mind hacked artur pajkert o marketingu

Odbierz za darmo!

Podsumowanie

Dziesięć pozycji to zdecydowanie za mało, by przedstawić wszystkie wartościowe książki, które powinien znać dobry marketer. Jeśli więc do powyższej listy chcesz dorzucić swoje rekomendacje – zapraszam Cię do podzielenia się nimi w komentarzu pod artykułem.  

>
Adrianna Szałańska
Budowanie dobrych relacji to jej codzienność. Od 8 lat zajmuje się e-marketingiem, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, komunikacji oraz contentu. Graficzka z pasji oraz wielbicielka dobrze zaprojektowanych usług.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014

Chat online

Cześć!

Zapraszamy do rozmowy, chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Jeśli dotyczą one bezpośrednio posiadanych przez Ciebie usług, zalecamy wcześniejsze zalogowanie się do swojego panelu klienta. Dzięki autoryzacji będziemy mogli zaoferować pomoc w szerszym zakresie.

Zachęcamy też do sprawdzenia naszej sekcji wsparcia na https://cyberfolks.pl/pomoc.

Aktualny stan pracy serwerów:

Autoryzacja: nieautoryzowany - Zaloguj się

W związku z przepisami o ochronie danych osobowych informujemy, kto i na jakich zasadach będzie administrować Twoimi danymi: Polityka prywatności cyber_Folks S.A.