Obsługa klienta, jej szybkość i jakość - to jeden z czynników najważniejszych dla współczesnych klientów hostingowych. W dobie, gdzie usługi hostingowe są po prostu tanie, konkurencja cenowa nie jest aż tak istotna, jak konkurencja jakościowa.

W Cyberfolks.pl od zawsze mieliśmy obsesję na punkcie jakości obsługi i właśnie wdrażamy rozwiązania, które dodatkowo ją usprawniają.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach, które myślą o zakupie hostingu i chcą wybrać taki z dobrą obsługą,
  • klientów innych firm hostingowych, którzy są niezadowoleni z uzyskiwanego wsparcia i szukają operatora z lepszą obsługą,
  • tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o tym, jak działają procesy obsługowe w firmach hostingowych.

Dlaczego w hostingu liczy się dobra obsługa klienta?

To nieprawda, że wsparcie liczy się szczególnie w hostingu - wsparcie liczy się dziś w każdym rodzaju usług. Hosting staje się dziedziną powszechną, a tym, co odróżnia dostawców w mniejszym stopniu są technologie, a w większym - ludzie. To ich podejście, zaangażowanie i chęć pomocy najczęściej doprowadzają do tego, kto wybiera daną firmę hostingową. Wsparcie w znacznym stopniu determinuje nasze przeświadczenie o tym, czy daną firmę warto polecić.

W naszym wypadku ponad połowa klientów pochodzi z przejścia z innych firm hostingowych. Najważniejszym czynnikiem wyboru staje się polecenie znajomego. W wielu wypadkach przejście następuje właśnie w wyniku niezadowolenia z poziomu wsparcia.

źródła pochodzenia klientów przechodzących do cyberfolks.pl

Cechy dobrego wsparcia to przede wszystkim:

  • dostępność wygodnymi kanałami (telefon, mail, czat),
  • dostępność przez odpowiednią część doby lub całodobowo,
  • czas, jaki upływa od zgłoszenia sprawy do jej rozwiązania,
  • empatia, zaangażowanie pracownika w sprawę klienta.

O ile łatwo porównasz sobie firmy hostingowe pod kątem "pokrycia" doby czy kanałów kontaktu, o tyle temat czasu jest moim zdaniem szczególnie ciekawy i warto przyjrzeć się, jakie mechanizmy są stosowane w dojrzałych firmach, aby te czasy maksymalnie skracać.

Dobry system hostingowej pomocy i uczenie maszynowe podstawą obsługi klienta

Skracanie czasu rozpoczyna się jeszcze zanim prześlesz swoje zgłoszenie. Zakładamy, że wiele osób będzie chciało nie tyle porozmawiać z pracownikiem, co rozwiązać swoją sprawę. W takim wypadku dobrze przygotowany system pomocy jest na wagę złota.

Opracowując nasz system pomocy zaczęliśmy od stworzenia mechanizmów używanych w uczeniu maszynowym. Przy ich pomocy przenalizowaliśmy dziesiątki tysięcy zgłoszeń mailowych. Były one sformułowane językiem naturalnym i opisaliśmy je przy pomocy tagów, pozwalających na tematyczne pogrupowanie zgłoszeń. Przyjęta metodyka była nieco zbliżona do podejścia znanego w uczeniu maszynowym jako tokenizacja, "bag of words" oraz usuwanie tzw. "stop words", czyli słów nieznaczących dla treści.

Dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie przewidywać skutecznie, jakie treści pomocy powinny być umieszczone najwyżej w hierarchii strony pomocy. Wiemy także, jak je pogrupować i które powinny być umieszczone najpierw.

Załóżmy jednak, że nie widzisz na pierwszy rzut oka odpowiedzi na Twoje pytanie i zaczynasz wyszukiwanie. Opisaliśmy nasze artykuły stosując starannie dobrane słowa kluczowe. Dzięki nim staramy się rozwiązać Twoją sprawę ZANIM jeszcze wyślesz zgłoszenie. Wystarczy, że zaczniesz pisać swoje zgłoszenie w systemie pomocy, a momentalnie, jeszcze podczas pisania, wyświetlimy Ci sugerowane odpowiedzi na Twoje pytanie. Sprawdź sam, jak to działa, przechodząc na stronę pomocy w hostingu.

hosting www - obsługa klienta w oparciu o dobry formularz kontaktowy

Formularz kontaktowy vs tradycyjny mail a obsługa klienta hostingowego

Stoper rusza już w chwili, kiedy zaczynasz tworzyć zgłoszenie serwisowe. Czasem piszesz maila, ale tak najbardziej to chcemy Cię zachęcić do skorzystania w formularza kontaktowego. Pierwszy składnik to moment od chwili, kiedy pojawia się potrzeba kontaktu do chwili, kiedy Twoje zgłoszenie jest gotowe do przesłania do nas (np. napisałeś maila, wypełniłeś formularz). Na tym etapie kiedy piszesz maila, sekundy decydują o tym, czy zawrze on wszystkie niezbędne informacje, a także – jaki będzie miał temat.

Ważne, żeby w zgłoszeniu określić wszelkie dane ułatwiające identyfikację Ciebie jako klienta. To najczęściej jest konieczne dla merytorycznego rozwiązania sprawy. Tymczasem często w mailu łatwo zapomnieć o podaniu adresu strony lub nazwie panelu. Dobry formularz zadba o to, żeby te dane zostały przekazane.

Obsługa klienta o 5-10 minut szybciej

Duże firmy w zdecydowanej większości działają w oparciu o mechanizmy obsługi zgłoszeń, tzw. systemy ticketowe. Dzięki nim obsługa klienta hostingowego jest sprawniejsza. Dzieje się tak dzięki kilku funkcjom:

  • Nadają numery zgłoszeniom
  • Zapisują historię zgłoszenia
  • Umożliwiają sprawny podział zadań na wielu pracowników obsługi

W wypadku maila zgłoszenia do systemu ticektowego są „zasysane” cyklicznie, zazwyczaj w interwałach 5-10 minutowych. Oznacza to, że zgłoszenie przesłane mailowo, w skrajnym wypadku, będzie widoczne dla pracowników dopiero tyle minut po tym, jak wyślesz swoją wiadomość.

Tymczasem nasz formularz działa na zasadzie przesłania zgłoszenia po APIAPI (Application Programming Interface) to zestaw reguł i narzędzi umożliwiających komunikację między różnymi aplikacjami. API to interfejs, który pozwala jednemu oprogramowaniu na korzystanie z funkcji innego oprogramowania, bez konieczności bezpośredniego dostępu do jego kodu źródłowego. API jest nieodzownym elementem nowoczesnych aplikacji, umożliwiając integrację różnych usług i systemów. Gdzie i kiedy można używać API? API jest szeroko stosowane w tworzeniu stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz w integracji systemów IT. Na przykład,...Czym jest API?, dzięki czemu zgłoszenie OD RAZU jest umieszczane w bazie systemu ticketowego. Momentalnie otrzymujesz potwierdzenie na ekranie wraz z numerem zgłoszenia, a nasza ekipa może zająć się nim od razu.

W praktyce skracamy dzięki temu czasy reakcji o ok. 5 minut.

Stałe monitorowanie satysfakcji z obsługi klienta

Na koniec dnia najważniejsze jest przecież to, jak Ty czujesz się w zetknięciu o obsługą klienta w firmie hostingowej. Dlatego dwa bardzo ważne etapy postępowania to naszym zdaniem ewaluacja zadowolenia osoby, która zgłosiła się z zapytaniem oraz reakcja.

Korzystamy w tym zakresie ze światowej metodyki Net Promoter ScoreNet Promoter Score (NPS) to wskaźnik służący do pomiaru poziomu zadowolenia i lojalności klientów wobec marki, produktu lub usługi. NPS opiera się na jednym prostym pytaniu: „Jak bardzo prawdopodobne jest, że poleciłbyś naszą firmę lub usługę znajomemu lub współpracownikowi?” Odpowiedzi są udzielane na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza 'zdecydowanie nie polecam', a 10 'zdecydowanie polecam'. Wyniki są następnie klasyfikowane w trzy kategorie: Promotorzy (oceny 9-10): Klienci, którzy są...Czym jest NPS?. Opiera się ona o zadanie jednego prostego pytania: "Z jakim prawdopodobieństwem polecisz naszą markę hostingową znajomemu? - wg skali 0-10?". Tak postawione pytanie pozwala szybko oceniać poziom zadowolenia użytkowników. Zgodzisz się zapewne, że kiedy obsługa klienta mierzy satysfakcję z tego, co świadczy - jest w stanie wprowadzać działania korygujące.

Obsługa klienta w hostingu w oparciu o metodykę Net Promoter Score
Przykładowa analiza histogramu ukazującego ocenę NPS zgłoszeń. Ponadto analizie podlegają wszystkie odpowiedzi opisowe.

W naszym wypadku analizujemy tysiące tego rodzaju odpowiedzi każdego miesiąca. Jest to proces ciągły. Najciekawsze[esi renderUserFirstName cache="private" ttl="86400" prefix=", " suffix=","] jest chyba to, że w tym systemie poziom zadowolenia możemy przypisać do poszczególnych kanałów kontaktu, tematów rozmowy, a przede wszystkim - pracowników. Dzięki temu wiemy, kto radzi sobie świetnie (zasłużył na premię), a kto wymaga jeszcze szkolenia.

Drugim krokiem oceny jest reakcja - kierownik zmiany w obsłudze klienta w ciągu ok. 0.2 sekundy może poznać opinię niezadowolonej osoby i podjąć reakcję: sprawdzić, co się stało, ocenić, co możemy zrobić lepiej, wyjaśnić sprawę z pracownikiem lub klientem.

Jak oceniać samodzielnie jakość obsługi klienta w firmie hostingowej?

Na koniec proponuję Ci prosty schemat na samodzielne sprawdzenie, czy firma hostingowa należycie przykłada się do obsługi. Po pierwsze przygotuj sobie kilka pytań - o ofertę, o np. wersje PHPPHP - (Hypertext Preprocessor) to popularny język skryptowy, który jest szeroko stosowany w tworzeniu dynamicznych stron internetowych oraz aplikacji webowych. PHP jest językiem open-source, co oznacza, że jest dostępny bezpłatnie i może być modyfikowany przez użytkowników. Jednym z głównych zastosowań PHP jest generowanie dynamicznych treści na stronach internetowych. Dzięki PHP możliwe jest tworzenie stron, które reagują na dane wprowadzone przez użytkowników, co jest kluczowe w przypadku aplikacji takich jak sklep internetowy czy...Czym jest PHP?, o czas przechowywania danych w kopiach zapasowych czy o kompatybilność serwera z WordPress'em. Zadaj te pytania na czacie albo przez formularz na stronie - najlepiej o różnych porach dnia, kilkukrotnie.

Oceń czas i jakość otrzymanych odpowiedzi - czy są dla Ciebie satysfakcjonujące? Zwróć uwagę na to, czy po interakcji z firmą następuje ewaluacja. Czy firma interesuje się Twoimi wrażeniami po udzieleniu odpowiedzi? Czasem jest to prosty system gwiazdek "oceń nasze zgłoszenie", czasem mail, czasem prośba o opinię na FB lub w Google Moja FirmaGoogle Moja Firma (Google My Business) to darmowe narzędzie od Google, które pozwala firmom na łatwe zarządzanie swoją obecnością w wyszukiwarce i Mapach Google. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą zarejestrować swoją lokalizację, udostępniać godziny otwarcia, dane kontaktowe oraz zdjęcia, co ułatwia klientom odnalezienie informacji o firmie. Jakie korzyści daje Google Moja Firma? Google Moja Firma jest kluczowym narzędziem dla każdej firmy, która chce zwiększyć swoją widoczność lokalną. Profil Google Moja Firma...Czym jest Google Moja Firma?, czasem ankieta oparta o światowe metodyki jak Net Promoter Score lub Customer Effort Score. Obsługa klienta w hostingu powinna uwzględniać Twoje zadowolenie.

Podsumowując...

Jeśli Twoja firma hostingowa zapewnia dobrze zrobiony formularz kontaktowy (tak, jak robimy to w CyberFolks.pl) – to masz ogromne szanse na uzyskanie pomocy znacznie szybciej, niż w razie prostego wysłania maila. Jeśli byleś dotąd fanem maili – zachęcamy Cię do korzystania z tego właśnie rozwiązania.

Wiele osób ceni sobie także możliwość bezpośredniej rozmowy poprzez czat na stronie.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014