Czasy, w których osoby piszące teksty miały do dyspozycji tylko długopis, kartkę i słownik, dawno już minęły. W dobie internetu copywriterzy, content managerzy, pisarze czy redaktorzy mają właściwie nieograniczony wybór narzędzi, które wspomagają ich w procesie kreatywnym i tworzeniu dobrych, poprawnych i angażujących tekstów. W tym wpisie zebrałam dla Ciebie subiektywne rekomendacje ośmiu najbardziej przydatnych narzędzi, które warto mieć w swoim wirtualnym warsztacie pisarskim. Szczególnie, jeśli tworzysz content marketing dla siebie lub dla firmy.

W zestawieniu znalazły się zarówno aplikacje przeznaczone do edycji i sprawdzania poprawności tekstu, jak i optymalizacji materiału pod kątem wyszukiwarek.

Jasnopis

To narzędzie, które jest jednocześnie projektem naukowym. Stworzyła je grupa naukowców z uniwersytetu SWPS i PAN. Aplikacja pozwala sprawdzić, czy tekst, który napisaliśmy, będzie zrozumiały dla większości adresatów. Analizuje formę językową tekstu, a następnie wylicza stopień jego trudności w skali od 1 do 7. Wskazuje także fragmenty, które wymagają uproszczenia i poprawek.Teksty, które Jasnopis oznacza jako zrozumiałe, mają krótkie zdania i prosty język. A teksty trudne to według twórców Jasnopisu takie, do których zrozumienia wymagana jest specjalistyczna wiedza. Fragmenty tekstów możemy wklejać nie tylko bezpośrednio w okienko edytora na stronie, ale również wskazując źródło URL lub przesyłając dokument z komputera.

Z aplikacji skorzystasz za darmo pod adresem jasnopis.pl  

jasnopis - narzędzia content marketing

Language Tool

Popularne edytory tekstów nie zawsze wychwytują wszystkie błędy gramatyczne, ortograficzne czy językowe. Rzadko kiedy wskażą nam również, w którym miejscu zabrakło przecinka. Stąd tak duża popularność kolejnego narzędzia na mojej liście – Language Tool. To narzędzie korektorskie, które wykrywa najpopularniejsze błędy interpunkcyjne, językowe, ortograficzne i gramatyczne. Language Tool korzysta z bazy ponad 1000 reguł języka polskiego. Dzięki temu jest w stanie wskazać nam m.in. zbędne i brakujące przecinki w zdaniach. Tekst możemy wprowadzić bezpośrednio na stronie lub skorzystać z dodatku do przeglądarki bądź dodatku do edytora tekstu.

Aplikacja występuje w wersji darmowej i premium. W ramach tej pierwszej opcji otrzymujemy dostęp do podstawowych funkcji sprawdzania gramatyki, interpunkcji i stylu. Możemy na raz wprowadzić do 10 000 znaków tekstu. W wersji premium twórcy gwarantują ulepszone sprawdzanie tekstu oraz możliwość wprowadzenia do 40 000 znaków jednorazowo. Co ważne, Language Tool sprawdza teksty w wielu innych językach m.in. w angielskim, niemieckim czy hiszpańskim.

Narzędzie znajduje się pod adresem: languagetool.org/pl

languagetool - narzędzia content marketing

Yoast SEO

Jeśli na co dzień tworzysz content marketing przyjaznym wyszukiwarkom i użytkownikom oraz publikujesz treści poprzez WordPress, Yoast SEO to narzędzie, które zdecydowanie ułatwi Twoją pracę. To jedna z najpopularniejszych, a jednocześnie najlepszych wtyczek SEO dla stron internetowych. Uznawana jest za proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu w  łatwy sposób zoptymalizujesz treści SEO i zdobędziesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wystarczy pobrać wtyczkę z bazy WordPress, zainstalować i włączyć w CMS-ie, a następnie połączyć z Google Search Console. Yoast SEO pozwala m.in. odpowiednio uzupełnić tytuł i opis SEO tekstu – dzięki czemu będzie on wyżej pozycjonowany przez roboty Google – oraz przeanalizować treści na stronie pod kątem SEO. Wystarczy podać frazy kluczowe, pod które chcemy pozycjonować tekst,  a wtyczka wskaże elementy, które wymagają poprawy.

Wtyczkę Yoast SEO pobierzesz tu: pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Więcej informacji o tym narzędziu i jego najważniejszych funkcjach znajdziesz w jednym z poprzednich artykułów na blogu CyberFolks.

yoast seo - narzędzia content marketing

Wordable

Jeśli tworzysz teksty w edytorze, a następnie wrzucasz je do WordPressa, na pewno nie raz spotkałeś się z sytuacją, w której po przekopiowaniu tekstu do CMS-a tracił on nadane w edytorze formatowanie. I cały proces trzeba było powtórzyć na platformie zarządzania treścią. Dzięki narzędziu Wordable kopiowanie tekstu wraz z formatowaniem pomiędzy platformami i edytorami staje się praktycznie bezproblemowe. Wordable integruje się z Hubspotem, Medium, WordPressem i Google Docs. I pozwala m.in. na opublikowanie tekstu na kilku tych platformach jednocześnie. Dzięki wtyczce Wordable do WordPressa, tekst napisany w Google Docs – wraz z formatowaniem – można wyeksportować do CMS-a jednym kliknięciem. Twórcy narzędzia twierdzą, że w ten sposób zaoszczędzisz nawet godzinę pracy nad optymalizacją i formatowaniem każdego z publikowanych artykułów. W wersji darmowej narzędzia możemy 3 razy w miesiącu eksportować tekst pomiędzy platformami.

Wordable przetestujesz, wypełniając formularz na stronie wordable.io

wordable - narzędzie

CoSchedule Headline Analyzer

Jeśli piszesz teksty głównie po angielsku i chcesz skuteczniej przyciągać uwagę odbiorców do swoich materiałów, CoSchedule Headline Analyzer może znacznie ułatwić Ci pracę. To narzędzie,które sprawdza, jak bardzo chwytliwy jest napisany przez Ciebie nagłówek. Nagłówki wprowadzane do Analyzera sprawdzane są pod kątem liczby użytych słów, ich nacechowania emocjonalnego, łatwości zrozumienia, klarowności, podobieństwa do innych tekstów czy skuteczności. Aplikacja ocenia wartość nagłówka w skali od 0 do 100. Jeśli Twój nagłówek otrzyma minimum 70 punktów – można uznać go za dobry tekst. Z narzędzia skorzystasz nie tylko na stronie. Twórcy udostępniają również wtyczkę do przeglądarki Google Chrome. Z pewnością warto używać, żeby wzmocnić swój content marketing po angielsku.

Narzędzie dostepne jest pod adresem: coschedule.com/headline-analyzer

headline analyzer - narzędzia content marketing

AnswerThePublic

Poprawne wytypowanie fraz nadających się do użycia w tekście przyjaznym wyszukiwarkom to połowa sukcesu SEO copywritera i potężna baza pod content marketing. To zadanie jest znacznie prostsze dzięki narzędziu internetowemu AnswerThePublic. Po podaniu interesującej Cię frazy, otrzymasz rozbudowaną listę fraz tematycznie z nią powiązanych. Proponowane kombinacje słów kluczowych zawierają przede wszystkim pytania wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Są automatycznie grupowane i klarownie przedstawione w formie  wizualizacji, grafów i tabel. Dzięki temu w szybki i prosty sposób możesz dobrać do swojego tematu te frazy, które dadzą najlepsze wyniki SEO – zwłaszcza wtedy, gdy pozycjonujesz tekst pod zapytania long tail.

AnswerThePublic działa pod adresem answerthepublic.com

answer the public - narzędzia

Rapidus

Dobry tekst to tekst oryginalny. Jednak pisząc dziennie tysiące wyrazów i czytając dziesiątki tekstów, czasami łatwo stracić pewność, czy to, co właśnie napisaliśmy, faktycznie jest w 100% unikalne. Nawet najlepszym copywriterom zdarza się przez przypadek powielać w tekstach usłyszane wcześniej sformułowania będąc przekonanymi, że to oryginalne hasła. W takich sytuacjach warto sprawdzić oryginalność tekstu jednym z narzędzi antyplagiatowych. Takich jak Rapidus. Narzędzie porównuje przesłany tekst z materiałami już opublikowanymi w internecie. Rapidus dokonuje dokładnej analizy i prezentuje użytkownikowi dokładny raport dotyczący sumy splagiatowanych fragmentów tekstu, procentowej zawartości intencjonalnego plagiatu i zawartości oryginalnego tekstu w całym materiale. Na stronie systemu możesz skorzystać z wersji demonstracyjnej narzędzia i sprawdzić jego skuteczność.

System Rapidus dostępny jest pod adresem rapidus.org

rapidus - narzędzia content marketing

Copywritely

To narzędzie, które łączy w sobie część funkcjonalności LanguageTool, Rapidusa i wtyczek optymalizujących teksty pod SEO. Z pomocą sztucznej inteligencji Copywritely sprawdza i zaznacza w tekście błędy (również w języku polskim) oraz weryfikuje jego unikalność. Pomaga także zoptymalizować go pod wyszukiwarki oraz policzyć znaki w tekście. Nie jest to narzędzie idealne w każdym z tych obszarów, ale jako doraźna pomoc copywriterska sprawdza się całkiem dobrze. Aktualnie można za darmo przeanalizować w ten sposób 5 tekstów dziennie. Do wyboru są także 4 płatne plany subskrypcyjne (od 18 dolarów miesięcznie).

Skuteczność Copywritely sprawdzisz pod tym linkiem:  copywritely.com/pl

copywritely - narzędzia content marketing

Korzystasz na co dzień z innych, równie przydatnych narzędzi, które wspierają Cię w projektach kreatywnych związanych z pisaniem? Jaką strategię obierasz na content marketing? Podziel się w komentarzu!

>
Adrianna Szałańska
Budowanie dobrych relacji to jej codzienność. Od 8 lat zajmuje się e-marketingiem, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, komunikacji oraz contentu. Graficzka z pasji oraz wielbicielka dobrze zaprojektowanych usług.

5 odpowiedzi do "Content marketing | Narzędzia dla copywriterów, które trzeba znać!"

  1. Responsywny pisze:

    Jak zawsze można tutaj znaleźć coś ciekawego. Jasnospisu nie znałem, a szkoda. Trzeba będzie wrzucić tam i sprawdzić swoje teksty 🙂 Dzięki!

  2. The Story pisze:

    Brakuje Surfera, ale oprócz tego zacna lista 🙂 Przydatne wskazówki dla copywriterów – obecnych i przyszłych!

  3. WGM pisze:

    Super zestawienie. Dla copywriterów na pewno pomocny będzie też Ubersuggest (do sprawdzania potencjału wyszukiwania, konkurencyjności fraz i powiązanych słów kluczowych), Surfer SEO oraz Ortograf.

  4. Softnauts pisze:

    Dobre zestawienie. Dodałbym Ahrefsa.

  5. Świetna lista narzędzi dla copywriterów! Osobiście uważam, że oprócz narzędzi wspomnianych w artykule, warto również korzystać z programów do sprawdzania plagiatu, aby upewnić się, że treści są oryginalne i unikać potencjalnych problemów prawnych. To szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdy unikalność treści ma kluczowe znaczenie dla SEO i budowania zaufania wśród odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?