Problem z połączeniem z serwerem – test MTR

Zdarzają się sytuacje gdy prędkość transferu, albo stabilność połączenia z naszymi serwerami nie jest satysfakcjonująca. Nie zawsze jednak jest to spowodowane problemami z naszą infrastrukturą. Do pełnej analizy przyczyn problemu niezbędne jest ustalenie, czy problem nie leży gdzieś pomiędzy Twoim komputerem, a naszymi serwerami. Do tego celu idealnie nadaje się test MTR, a niniejszy poradnik opowie Ci jak wykonać go w systemach:

Windows
macOS

Windows

W przypadku braku łączności z urządzenia wyposażonego w system operacyjny z rodziny Microsoft Windows z naszym serwerem, prosimy pobrać program WinMTR i wykonać test. Program pobierzesz z oficjalnej strony:
https://winmtr.net



Na czas działania WinMTR zalecamy wyłączenie programów typu P2P oraz zapory sieciowej (firewall) lub o udostępnienie wszystkich portów. Aplikacja nie wymaga instalacji. Po pobraniu:
1 Rozpakuj archiwum
2 Przejdź do katalogu o nazwie WinMTR_x64
3 Uruchom plik o nazwie WinMTR.

W przypadku systemów Windows 7 i nowszych program należy uruchomić poprzez kliknięcie prawym klawiszem myszy i wybranie opcji „Uruchom jako administrator”.

Instrukcja krok po kroku:

  1. Uruchom program i w polu Host wpisz nazwę domeny która działa z naszych serwerów. Możesz również podać adres IP twojego hostingu/serwera. Następnie kliknij przycisk „Start”.
    testmtr
    WAŻNE! Adres IP który widnieje na zrzucie powyżej to tylko przykład, należy podać adres IP swojej usługi lub adres swojej domeny.
  2. WinMTR wykonuje teraz test, po około 10-15 minutach naciśnij przycisk „Stop”.
  3. Eksportuj teraz wynik do pliku tekstowego (który zapisze się na twoim komputerze), za pomocą opcji „Export TEXT”:
    testmtr2
  4. Wpisz nazwę pliku, np. „wynik_mtr.txt” i kliknij „Zapisz”.
  5. Plik wyślij nam jako załącznik do wiadomości e-mail wraz z krótkim opisem problemu na adres wsparcie@cyberfolks.pl
  6. W treści wiadomości email prosimy również o załączenie nam swojego adresu IP, można go w łatwy sposób sprawdzić na naszej stronie: https://ip.cfolks.pl

    Wynik działania programu możesz również przesłać w postaci zrzutu ekranu, który będzie przedstawiał całe okno programu po kliknięciu w przycisk „Stop”.

macOS

Aby mieć możliwość instalacji narzędzia MTR na urządzeniu z systemem macOS, w pierwszej kolejności należy zainstalować Homebrew. Jest to menedżer pakietów pozwalający zainstalować zarówno MTR, jak i wiele innych popularnych narzędzi. Jeżeli posiadasz już Homebrew, przejdź od razu do kroku nr. 2.

WAŻNE! W poniższych krokach system kilkukrotnie poprosi Cię o hasło administratora, należy je wówczas wprowadzić.

1 — Aby zainstalować Homebrew, uruchom Terminal (Aplikacje -> Terminal) i użyj polecenia:

/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/HEAD/install.sh)"

2 — W celu instalacji aplikacji MTR w uruchomionym Terminalu wprowadź polecenie które zainstaluje aplikację MTR:

brew install mtr

3 — Aby uruchomić test MTR, wprowadź w Terminalu poniższe polecenie:

sudo mtr X.X.X.X

WAŻNE! Zamiast X.X.X.X wpisz adres IP Twojego hostingu/serwera. Możesz też zamiast adresu IP podać adres Twojej domeny. Wtedy polecenie wyglądałoby tak:

sudo mtr twojadomena.pl

Przykład użycia (system poprosi Cię o hasło administratora):

4 — Jeżeli w poprzednim kroku udało się uruchomić test, poczekaj 10-15 minut a następnie wykonaj zrzut ekranu wyniku (najlepiej całego okna Terminala) przy użyciu narzędzia Zrzut Ekranu dostępnego w macOS. Możesz również zaznaczyć w oknie Terminala wynik, skopiować go i zapisać w pliku tekstowym. Wynik prześlij emailowo jako załącznik wraz z krótkim opisem problemu na adres wsparcie@cyberfolks.pl

W przypadku problemów z uruchomieniem aplikacji i otrzymywania błędu „mtr: command not found” należy jednorazowo wpisać takie komendy:
echo -n 'export PATH=~/bin:$PATH' >> ~/.zshrc
echo -n 'export PATH=~/bin:$PATH' >> ~/.bashrc