Wiele cyberataków (jak np. phishing) jest realizowanych z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Dostawcy pocztowi starają się temu przeciwdziałać. Przykładem jest Google, który od 1 lutego postanowił mocno zaostrzyć reguły bezpieczeństwa w Gmailu dla masowych wysyłek.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach wysyłających maile na skrzynki pocztowe gmail lub korzystających ze skrzynek gmail.
  • podmiotach zarządzających infrastrukturą pocztową, które chcą być na bieżąco z najnowszymi standardami uwierzytelniania poczty e-mail
  • osobach i firmach, którym zależy na ochronie reputacji swojej firmy i unikaniu problemów związanych z nieautentycznymi wiadomościami e-mail, osłabiającym zaufanie klientów.

Co szykuje Google?

Od lutego 2024, Google (właściciel Gmaila) zacznie wymagać od wszystkich dostawców poczty, silnego uwierzytelniania wiadomości poprzez następujące zabezpieczenia: SPF, DKIM i DMARC[1]. Jeżeli firma w której utrzymujesz pocztę nie zapewni takich standardów, to istnieje realne ryzyko, że Twoja wiadomość nie dotrze do odbiorcy z adresem @gmail.com. Zmiany mają dotyczyć osób, które prowadzą wysyłki masowe (ponad 5000 wiadomości dziennie).

Tak się składa, że gmail jest najpopularniejszym serwisem pocztowym na świecie; tylko w Polsce korzysta z niego blisko 22 mln. użytkowników. [2]. Taka skala sprawia, że może powstać niemałe zamieszanie, jeśli nie wszyscy dostawcy internetowi dostosują się w porę do warunków stawianych przez Google. Dlaczego światowy gigant to robi? Główny argument to walka ze spamem, phishingiem i ochrona użytkowników.

Od lutego 2024 każdy e-mail wysłany z nieuwierzytelnionego źródła do skrzynki w Gmail lub Yahoo, prawdopodobnie znajdzie się w folderze SPAM lub zostanie odrzucony.

Nowe wymagania Google w pigułce

  1. Wszyscy operatorzy hostingowi mają obowiązek zapewnić parametry uwierzytelniania do wiadomości wysyłanych z ich serwerów (automatycznie dodawać do obsługiwanych domen rekordy SPF lub DKIM). Taki obowiązek, na dostawców obsługujących powyżej 500 tys. kont e-mail, nakłada również Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.
  2. Operatorzy muszą zapewnić, aby domeny lub adresy IP nadawcy zawierały rekordy revDNS, zwane również rekordami PTR.
  3. Każdy z operatorów musi używać połączenia TLS do przesyłania e-maila.
  4. Wskaźnik spamu raportowany w narzędziach Postmaster musi być poniżej 0,10%. Zaleca się unikanie osiągnięcia wskaźnika spamu równego lub wyższego niż 0,30%. Jeśli e-maile są wysyłane do zweryfikowanych odbiorców (którzy wyrazili na to zgodę), nie powinno być problemu ze spełnieniem tego wymagania. Jednak jeśli e-maile są wysyłane do dużej grupy odbiorców, w tym tych, którzy nie wyrazili zgody, mogą być raportowane jako spam. W związku z tym wymaganie to może nie zostać spełnione.
  5. Wiadomości muszą być sformatowane zgodnie ze standardem Internet Message Format. Wszystkie programy pocztowe poprawnie tworzą e-maile. To wymaganie może być istotne dla klientów, którzy tworzą swoje e-maile indywidualnie, na przykład w aplikacjach internetowych, które nie korzystają z popularnych bibliotek.
  6. Zakaz wysyłania wiadomości z adresem From: w domenie gmail.com poza infrastrukturą Gmaila. (Google chce, aby wiadomości wysyłane z Gmaila były wysyłane tylko z ich serwerów).

Parametry uwierzytelniania SPF, DKIM, DMARC – co oznaczają?

W uproszczeniu można ich nazwać „strażnikami” Twojej poczty. Dlaczego? Bowiem mają za zadanie zadbać, aby Twój e-mail został bezpiecznie dostarczony do wskazanego przez Ciebie adresata. Zupełnie tak, jak powierzasz kurierowi lub listonoszowi zabezpieczoną przesyłkę, która musi dotrzeć z punktu A do punktu B. Nie może zostać otworzona przez niepożądane osoby, ani uszkodzona. Powinna dotrzeć w dokładnie wskazane przez Ciebie miejsce. (w przypadku poczty elektronicznej nie powinna trafić do Spamu).

Proces uwierzytelniania wiadomości e-mail

Dodatkowo stosowanie SPF, DKIM i DMARC przeciwdziała podszywaniu się pod dane domeny, chroniąc jednocześnie ich wiarygodność. Dlatego na serwerach cyber_Folks również stosujemy te parametry. Rekordy SPF związane z domenami są automatycznie tworzone podczas pierwszej konfiguracji konta hostingowego lub gdy domeny są dodawane do serwera. Korzystając z panelu DirectAdminObejrzyj przygotowany przez nas poradnik w formie filmu i dowiedz się, jak dodać domenę do panelu DirectAdmin. https://www.youtube.com/watch?v=YLbU5XZ8Kkk DirectAdmin to jeden z popularniejszych paneli administracyjnych wykorzystywanych do zarządzania hostingiem internetowym. Dzięki niemu, nawet osoby nieposiadające głębokiej wiedzy technicznej mogą łatwo administrować swoją stroną internetową, kontami e-mail, bazami danych oraz wieloma innymi aspektami hostingu. Jest to szczególnie ważne dla właścicieli małych firm, którzy chcą skupić się na rozwijaniu np. swojego sklepu internetowego zamiast...Czym jest DirectAdmin?, automatycznie jest też generowany rekord DKIM. Natomiast klienci, których domeny są utrzymywane na zewnętrznych serwerach DNSDNS, czyli System Nazw Domenowych (Domain Name System), to system umożliwiający przypisanie nazw domen do adresów IP. Dzięki temu, zamiast pamiętać skomplikowane ciągi liczb, które stanowią adres IP danej strony, użytkownicy mogą wpisywać łatwo zapamiętywalne nazwy domen. System Nazw Domenowych został opracowany w latach 80. XX wieku, jako rozwiązanie problemu szybko rosnącej liczby adresów internetowych, co utrudniało ich zapamiętywanie i zarządzanie nimi. Zastąpił on wcześniejszą metodę, polegającą na centralnej edycji i dystrybucji pliku...Czym jest DNS? (nie należących do cyber_Folks), muszą samodzielnie dodać odpowiednie rekordy. Wynika to wyłącznie z tego, że nie mamy wtedy możliwości modyfikować tych DNS.

  • Rola SPF polega na określeniu, które serwery są upoważnione do wysyłania poczty w imieniu domeny. To forma uwierzytelniania, zapobiegająca podszywaniu się pod zaufanego nadawcę. Wartość rekordu txt dla SPF wygląda tak:
v=spf1 includes:_spf.domain.pl~all
  • Rola DKIM polega na zapewnieniu autentyczności i integralności wiadomości poprzez cyfrowe podpisanie jej treści. Modyfikacja tematu bądź zawartości spowoduje błąd weryfikacyjny DKIM, wiadomość nie zostanie odebrana. Klucz publiczny skojarzony z prywatnym kluczem podpisywania jest publikowany w rejestrze DNS domeny. Przykład publicznego klucza DKIM to:
k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQCrLHiExVd55zd/IQ/J/mRwSRMAocV/hMB3jXwaHH36d9NaVynQFYV8NaWi69c1veUtRzGt7yAioXqLj7Z4TeEUoOLgrKsn8YnckGs9i3B3tVFB+Ch/4mPhXWiNfNdynHWB cPcbJ8kjEQ2U8y78dHZj1YeRXXVvWob2OaKynO8/lQIDAQAB

Te ustawienia przyczyniają się do bezpieczeństwa i potwierdzenia autentyczności wiadomości e-mail, sprawiając, że wysyłane są tylko przez uprawnione źródła, a  ich treść nie jest zmieniana w trakcie wysyłki.

Maciej Polewczyński, Senior Devops w cyber_Folks

Dla wszystkich domen w cyber_Folks, dodaliśmy rekord uwierzytelniania DMARC , aby wzmocnić bezpieczeństwo wysyłania wiadomości e-maili. DMARC integruje SPF i DKIM, zapewniając uwierzytelnianie i umożliwiając nadawcom kontrolę nad obsługą wiadomości. Zapewnia również raporty do monitorowania aktywności e-maili i identyfikowania potencjalnych problemów związanych z bezpieczeństwem. Wdrażając DMARC, możesz znacznie poprawić ochronę przed spamem, phishingiem i innymi zagrożeniami. Jako właściciel domeny określasz czy parametry uwierzytelniania SPF i/lub DKIM mają zostać włączone oraz co się dzieje, w przypadku ich braku bądź błędnego ustawienia

Maciej Polewczyński, Senior Devops w cyber_Folks

Jak wygląda proces wysyłki każdej wiadomości email?

  1. Użytkownik wysyła e-maila z programu pocztowego (np. Outlook, Thunderbird) lub klienta poczty internetowej (np. cyberfolks.pl/poczta).
  2. E-mail jest przetwarzany przez program pocztowy, który dodaje dodatkowe informacje w nagłówku wiadomości. Należą do nich: adres e-mail nadawcy, adres e-mail odbiorcy, oraz parametr uwierzytelniania DKIM (jeśli jest poprawnie skonfigurowany).
  3. E-mail jest wysyłany do serwera docelowego.
  4. Serwer docelowy przetwarza e-mail i w zależności od parametrów uwierzytelniania przypisuje mu punktację wiarygodności, na podstawie której dodaje go do skrzynki odbiorczej lub nie. Jeśli punktacja jest słaba, może uznać go za mało wiarygodną wiadomość (SPAM). Pamiętaj jednak, że w sytuacji gdy właściciel domeny w DMARC ustawił politykę na „reject” to wiadomość może zostać odrzucona już na początkowym etapie odbioru i nigdy nie trafi do folderu Spam.

cyber_Folks a wymagania Google

Jako wiodący operator infrastruktury internetowej, spełniamy wszystkie wymagania narzucone przez Google. Dzięki temu, nasi klienci cyber_Folks mogą odetchnąć z ulgą, nie martwiąc się o poprawne działania skrzynek pocztowych w domenach zarejestrowanych u nas. Jeśli zaś chodzi o domeny zarejestrowane w cyber_Folks ale delegowane poza naszą firmę – tutaj obsługa tych restrykcji jest w 100% powierzona operatorowi do którego owa domena została wydelegowana.

Jak samodzielnie sprawdzić, czy wysłany e-mail spełnia te wytyczne?

Chcesz sprawdzić, czy Twoja skrzynka pocztowa jest przygotowana na zmiany? Zrobisz to online. W tym celu możesz skorzystać z darmowych narzędzi takich jak: mxtoolbox.com bądź vamsoft.com.

nowe standardy uwierzytelniania poczty e-mail - narzędzie do sprawdzania gotowości

MXtoolbox to narzędzie online, które oferuje różne funkcje związane z analizą i monitorowaniem skrzynki pocztowej. Jednym z jego możliwości jest ocena konfiguracji mechanizmów SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) i DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) dla domeny, co pomaga w zabezpieczeniu przed phishingiem i spoofingiem.

Zapowiedziane przez Google i Yahoo zmiany mają na celu zwiększenie standardów bezpieczeństwa poczty e-mail. To nie tylko walka ze SPAM-em, to przede wszystkim krok ku bardziej zaawansowanej ochronie użytkowników przed różnorodnymi zagrożeniami cybernetycznymi. Nowe wymagania dotyczące silnego uwierzytelniania, takie jak SPF, DKIM i DMARC potwierdzają tożsamość nadawcy, zwiększając bezpieczeństwo użytkowników i chroniąc przed podszywaniem się pod zaufanego nadawcę.

Źródło:
[1] google.com
[2] wirtualnemedia.pl

>
Piotr Pantkowski
W cyber_Folks odpowiadam za produkty hostingowe w Polsce oraz na zagranicznych rynkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014