Czasami wcale nie potrzebujesz rozbudowanej strony internetowej, żeby sprzedać książkę, kurs czy gromadzić adresy mailowe do newslettera. Wystarczy Ci tzw. landing pageLanding Page (strona docelowa) to specjalnie zaprojektowana strona internetowa, której głównym celem jest konwersja odwiedzających na klientów lub uzyskanie od nich określonej akcji, takiej jak zapisanie się na newsletter, pobranie e-booka czy zakup produktu. W przeciwieństwie do zwykłych stron internetowych, Landing Page jest zazwyczaj minimalistyczna i skupia się na jednym, kluczowym celu. Dlaczego warto korzystać z Landing Page? Landing Page jest niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym, ponieważ pozwala na: Skupienie uwagi użytkowników...Czym jest Landing Page? (z ang. strona lądowania), którego nieodzowną częścią jest dobrze napisany tekst. Jak go zaplanować i napisać? Wbrew pozorom, to wcale nie jest trudne.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • co musisz ustalić, zanim zaczniesz pisać tekst na landing page,
  • jakim schematem możesz posłużyć się przy pisaniu treści,
  • jakie zasady warto stosować, by tekst był skuteczny. 

Przygotuj się do pisania

Zanim zaczniesz konstruować teksty, przygotuj podstawowe informacje. Określ dokładnie, co chcesz osiągnąć, przekierowując odbiorców na landing page. Jeśli chcesz sprzedać produkt lub usługę, Twoim celem będzie przekonanie do zakupu. Jeśli gromadzisz odbiorców swojego newslettera, Twoim celem pozyskanie ich adresów e-mail i zgód na otrzymywanie wiadomości. 

Pamiętaj, że landing page to pojedyncza strona. Zwalcz pokusę umieszczania na niej historii firmy czy portfolio. Planuj ścieżkę użytkownika tak, by nie miał jak zabłądzić. Masz prowadzić go do jednego, wyraźnego celu. A skoro już mowa o użytkowniku...

Stwórz opis swojego idealnego klienta (tzw. personę). Tutaj liczą się szczegóły. Im lepiej nakreślisz cechy takiej osoby, tym łatwiej wskażesz te potrzeby i problemy, które rozwiązuje Twój produkt. Zatem spisz wszystko, co tylko przychodzi Ci do głowy - im więcej, tym lepiej. Pamiętaj, że to notatki wyłącznie dla Ciebie, nie przejmuj się ich formą czy poprawnością. 

Na koniec określ 3 korzyści, które daje skorzystanie z Twojej oferty. Pamiętaj, że cecha produktu to nie to samo, co korzyść. Pomyśl o tym w ten sposób: co zyskuje klient, który skorzysta z Twojej oferty i jakie wiążą się z tym emocje. Chcesz więcej? Przeczytaj wpis o korzyściach na blogu Darka Puzyrkiewicza

Mamy cel, klienta z potrzebami i wizję naprawienia wszystkich jego problemów? Świetnie. Czas napisać tekst na landing page. 

Zastosuj sprawdzone rozwiązanie: AIDA

Pisane tekstu na stronę wcale nie musi być skomplikowane. Jest kilka schematów, które ułatwiają organizowanie treści. W tym artykule przedstawię Ci chyba ten najpopularniejszy, znany pod nazwą AIDAModel AIDA to klasyczna koncepcja marketingowa, która opisuje etapy, przez które przechodzi konsument, zanim zdecyduje się na zakup produktu lub usługi. AIDA to akronim od czterech faz: Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pragnienie) i Action (działanie). Każdy z tych kroków odgrywa kluczową rolę w procesie przyciągania i angażowania klientów. Jak działa model AIDA? Attention – w pierwszym etapie celem jest przyciągnięcie uwagi konsumenta. Może to być realizowane poprzez kampanie reklamowe...Czym jest AIDA?. Poszczególne litery wskazują tutaj role, jakie mają do spełniania kolejne części tekstu. 

  • Attention - (ang. uwaga) to Twój pierwszy kontakt z odbiorcą. Moment, w którym landing page ukazuje się jego oczom. Tutaj powinien znaleźć się nagłówek, który przyciągnie uwagę. Jak taki napisać? Najłatwiej odwołać się do problemu albo potrzeby klienta. 
  • Interest - (ang. zainteresowanie) w tym miejscu możesz opisać problem klienta, uświadomić mu, z czego ten problem wynika i przedstawić wizję życia bez tego problemu. Stwórz kontrast między życiem z problemem i bez niego. W ten sposób zainteresujesz czytelnika swoją ofertą.   
  • Desire - (ang. pragnienie) w tej części musisz obudzić w czytelniku chęć posiadania danego produktu lub skorzystania z usługi. Wymień wszystkie korzyści (zacznij od tej najważniejszej!), pokaż produkt i go opisz. Bardzo dobrze działają tutaj wszelkiego rodzaju case study, statystyki i opinie (tzw. społeczny dowód słuszności). Ważne jest też to, kim Ty jesteś i dlaczego to właśnie od Ciebie warto daną rzecz kupić. Zatem przedstaw swoje bio, potwierdź, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. Wreszcie: zdradź cenę i napisz, z czego wynika.

Niektórzy boją się podawać te informacje. Jeśli też masz takie wątpliwości, przypomnij sobie ostatni raz, kiedy kupowałeś coś przez internet. Płaciłeś „w ciemno” czy szukałeś jak najwięcej informacji? Pamiętaj, że jeśli Ty nie odpowiesz na wszystkie pytania dotyczące Twojego produktu, prawdopodobnie zrobi to ktoś inny.  

  • Action - (ang. akcja) w tym miejscu powinno znaleźć się wezwanie do działania, czyli przycisk, który skłoni klienta do zmiany swojego życia. Pamiętaj, że wcale nie musi ono brzmieć „KUP TERAZ”, ani „ZAMÓW”. Dużo lepiej działają te teksty, które odwołują się do uczuć. Napisz na przykład: „chcę pożegnać kurz na zawsze” lub „naucz mnie projektować strony internetowe”. 

To właśnie cała AIDA. Skoro masz już plan na tekst, pozostaje porozmawiać o stylu. Nie martw się, nie będziemy szlifować Twojego warsztatu literackiego. Miej jednak na uwadze to, że język, którego używasz, ma ogromny wpływ na to, jak będzie Cię postrzegać Twój odbiorca.  

Jeśli uważasz, że nie umiesz pisać, postaw na bycie autentycznym

Teksty w internecie nie powinny być skomplikowane. Jako czytelniczy jesteśmy bardzo niecierpliwi. W internecie sprawdza się prosty język, który trochę przypomina rozmowę ze znajomym. Krótkie zdania i akapity, które czyta się szybko, bez „lania wody”. Brzmią jak rozmowa z drugim człowiekiem, na przykład ta opisana na blogu tekstowni.pl

Z kolei, jeśli naprawdę nie wiesz, jak przedstawić korzyści ze swojego produktu, zbierz wszystkie pytania i wątpliwości, jakie ma lub może mieć Twój klient. Następnie kolejno na nie odpowiadaj. W ten sposób pomożesz klientowi (nawet temu wymyślonemu) pozbyć się uczucia niepewności i odeprzesz wszystkie zarzuty. 

Pamiętaj przy tym, że Twój produkt nie jest dla każdego. Nie bój się o tym napisać, unikniesz dzięki temu niezadowolonych klientów i niepochlebnych opinii. Zgromadzisz wokół siebie tych, którym naprawdę pomożesz, a oni polecą Cię swoim znajomym.

Na koniec: pamiętaj, że landing page nie jest wieczny

Strona internetowa w przeciwieństwie do billboardu czy reklamy w czasopiśmie, nie musi być ciągle taka sama. Technologie stale się zmieniają, treść też może. Jeśli zauważasz, że coś „nie działa” albo jakiś element można ulepszyć, koniecznie to zrób. Nawet zmiana z „kup książkę” na „zobacz ofertę” może znacząco zwiększyć ilość kliknięć i zamówień. Koniecznie po zakończeniu tworzenia swojej strony przeanalizuj ją za darmo w naszym audycie i zobacz, co możesz jeszcze ulepszyć! 

W sieci znajdziesz wielu copywriterów, którzy doradzają na swoich blogach. To kopalnia wiedzy od prostych tekstów, które pomagają trzymać się ramy (jak np. te 10 przykazań copywritera) ale i takie, które pomogą Ci zagłębić się w temat i doszlifować swoją ofertę. Oczywiście, skuteczny landing page to suma wielu składników (tekstu, projektu, czy dobrze zaprojektowanego UX), dlatego tak ważne jest testowanie różnych rozwiązań (choćby kolorów przycisków). 

Sprzedajesz coś przez landing page? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu. 

>
Monika Suchodolska
Od blisko 4 lat związana z czasopismem Grafmag. Projektuje, ilustruje i pisze (najczęściej o reklamie). Miłośniczka dobrej kawy, książek i kotów.

8 odpowiedzi do "Landing page – jak sprzedawać skutecznie?"

  1. Adam pisze:

    Bardzo dobry tekst, wyjaśnia wiele kwestii dotyczących tworzenia LP.

  2. Boosted pisze:

    Landing pages promują koncentrację na kliencie. Łatwiej jest rejestrować konwersje z dobrze zaprojektowanej strony docelowej niż ze strony głównej lub posta na blogu, ponieważ mają jeden cel. Wszystko to oznacza, że landing pages są idealnym miejscem na zachęcenie odbiorców do konwersji, jeśli są wykonane prawidłowo.

  3. Bartek pisze:

    Super tekst, chociaż postawiłbym większy nacisk na social proof. Wszelkiego typu testimoniale i dodał, że warto robić split testy. 😉

  4. Kresy pisze:

    Dziękujemy za przekazaną wiedzę w związku ze skuteczną sprzedażą na LP. Postaramy się wykorzystać otrzymaną wiedzę na swoich stronkach.

  5. Marcin pisze:

    Dobry tekst 😉 LP dobrze sprawdzają się również przy promocji eventów 🙂

  6. Good Seo pisze:

    Landing Page to podstawa dobrego marketingu 🙂

  7. Bez dobrego landinga w wielu kampaniach ani rusz.

  8. Tomek pisze:

    Świetne wskazówki! Tworzenie persony naprawdę ułatwia dopasowanie treści do oczekiwań klienta. Model AIDA to klucz do skutecznego przyciągania uwagi. Testowanie i dostosowywanie strony to must-have. Dzięki za inspirujący artykuł!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014