Przedsiębiorstwo Netscape Communications w 1994 roku stworzyło pierwszy protokół, który służył do bezpiecznej transmisji szyfrowanych danych. Jednak dopiero rozwój internetu doprowadził do poważnego traktowania certyfikatu SSL przez właścicieli stron internetowych. Tym samym użytkowanie protokołu SSL coraz bardziej wpływa na zaufanie użytkowników względem Twojej witryny. Dzieje się to już teraz, a w przyszłości będzie miało jeszcze większe znaczenie. W artykule powiemy o rodzajach szyfrowania SSL oraz o tym, jaką wartość dla poszerzania bazy klientów, niesie właśnie ten certyfikat.


1 SSL – dlaczego warto zdobyć go teraz?

Codziennie Google przeszukuje internet w poszukiwaniu niebezpiecznych witryn internetowych. Do niedawna przeglądarka Chrome informowała użytkowników dużym, czerwonym komunikatem o niebezpieczeństwie na stronach, które zostały zaatakowane lub przejęte przez osoby trzecie.

Aktualizacja Chrome (Chrome 56) to zmienia i wszystkie strony, które nie posiadają certyfikatu SSL, będą uważane przez przeglądarkę za potencjalnie niebezpieczne.

Wszystkie strony z protokołem HTTP, które zbierają dane użytkowników, od nowej aktualizacji będą oznaczane przez Chrome, jako niewystarczająco zabezpieczone. W ten sposób przeglądarka zacznie zawiadamiać użytkowników o braku certyfikatu SSL na odwiedzanej przez nich witrynie. Warto certyfikat SSL zdobyć jak najszybciej, tym bardziej, jeśli prowadzisz sklep internetowy, a odwiedzający nie będą przekonani wchodząc na witrynę określoną jako niezabezpieczoną stronę.

2 Czym jest szyfrowanie SSL?

Certyfikat SSL jest poświadczeniem wiarygodności strony internetowej, a dokładniej domeny. Dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem z wykorzystaniem protokołu SSL są odpowiednio szyfrowane i bezpieczne, a gwarancji tego udziela wystawca certyfikatu. Do szyfrowania danych wykorzystuje się specjalne klucze bezpieczeństwa – obecnie w użyciu są klucze 128 i 256 bitowe.

3 HTTP a HTTPS

Protokół http jest niezwykle prostym sposobem przesyłania i odbierania informacji w sieci. Jego największą zaletą jest mała ilość wysyłanych informacji. Z kolei do wad protokołu http należałoby zaliczyć przede wszystkim nie wykorzystywanie szyfrowania SSL i brak zapamiętywania poprzednich sesji. Tymczasem https, wykorzystując protokół SSL, chroni dane użytkowników przed kradzieżą ze strony hakerów.

4 Rodzaje szyfrowania SSL

Istnieją 3 grupy certyfikatów SSL. Oferują one różny poziom ochrony użytkowników, a ich cena jest proporcjonalna do tego, jakie zabezpieczenie dany certyfikat jest w stanie zapewnić.

5 Certyfikat klasy DV (Domain Validation)

Rozwiązanie idealne dla małych sklepów internetowych, portali, blogów itp. Najprostsze certyfikaty tego typu posiadają jedynie informację o tym, że nazwa domeny została zweryfikowana. Certyfikat ten nie zawiera informacji o firmie, która go wykupiła, a ubezpieczenie ze strony wystawcy jest niskie.

6 Certyfikat klasy OV (Organisation Validation)

W tym przypadku, oprócz zweryfikowanej nazwy domeny, zapisana w certyfikacie zostaje nazwa firmy oraz jej lokalizacja. W momencie, kiedy użytkownik wchodzi na taką witrynę informowany jest o jej danych, a zatem wie, z kim ma do czynienia. Certyfikat tego typu zaleca się większym sklepom internetowym, organizacjom pozarządowym, jednostkom samorządów terytorialnych oraz urzędom.

7 Certyfikat klasy EV (Extended Validation)

To najsilniejsze możliwe uwierzytelnienie. Podczas weryfikacji sprawdzane są takie elementy jak status prawny firmy, jej obecność fizyczna, zgodność z danymi w urzędach, realne prowadzenie działalności oraz prawo firmy do posługiwania się domeną. Z tej klasy certyfikatów SSL korzystają firmy gromadzące wrażliwe dane użytkowników, m.in. instytucje finansowe.

8 Jaką wartość ma szyfrowanie SSL dla klientów?

Nie posiadasz certyfikatu SSL, a masz np. swój sklep internetowy? To spory błąd, szczególnie teraz, kiedy przeglądarka Chrome informuje nawet o potencjalnych zagrożeniach. Strach o wyciek prywatnych danych, dotyczy każdego.

Sklep internetowy bez odpowiedniej certyfikacji nie zachęca klientów do przeprowadzania w nich zakupów. Sklepów internetowych jest na tyle dużo, że jeśli klient zauważy, iż jest na niebezpiecznej witrynie, to szybko uda się do konkurencji. Dzięki certyfikatom SSL budujesz więc przede wszystkim swoją wiarygodność w stosunku do klientów, zwiększasz ich zaufanie, co przekłada się bezpośrednio na wzrost konwersji.

9 Protokół SSL a inne korzyści

Korzystanie z protokołu SSL oznacza nie tylko większe zaufanie użytkowników, ale również:
• wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej.
• chroni użytkowników Twojej strony przed phishingiem.

Ceny certyfikatów SSL w cyberfolks.pl.

[renderLineupSslCyber]

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?