W najnowszym odcinku naszej serii, prezentującej historie sukcesu sklepów na platformie _Stores by cyber_Folks, zapraszamy do lektury inspirującego wywiadu z założycielką CERATA STUDIO Agnieszką Popielą.
Nasza rozmówczyni opowiada o swojej pasji do ceramiki i drodze do założenia własnej pracowni. Zdradza również, jak wykształcenie w dziedzinie historii sztuki wpłynęło na jej podejście do projektowania oraz jakie były kluczowe kroki w rozwijaniu swojego biznesu e-commerce. To fascynująca opowieść o połączeniu pasji z przedsiębiorczością, pełna wglądów w proces tworzenia i rozwijania marki w świecie internetu. Zapraszamy do lektury, by odkryć, jak marzenia o własnym sklepie stają się rzeczywistością dzięki platformie sklepu internetowego _Stores by cyber_Folks.
Jakie były Twoje początki z ceramiką i co zainspirowało Cię do założenia
CERATA STUDIO?
Moja droga do założenia pracowni ceramicznej zaczęła się dość typowo, bo na warsztatach. Nietypowe w tej historii jest jednak to, że wiedziałam, że ceramika będzie moim sposobem na życie jeszcze zanim się na tych warsztatach pojawiłam, zanim po raz pierwszy wzięłam do rąk glinę. Fascynowała mnie, była dla mnie (i jest!) czymś niesamowitym, że można tworzyć rzeczy użytku codziennego z tak pierwotnego materiału jakim jest glina. Rozpoczęcie nauki nigdy nie było dla mnie hobby, sposobem na spędzenie wolnego czasu, bo od początku czułam, że to coś więcej. Ceramika zmieniła moje życie, nadała kierunek, w którym rozwijam się zawodowo i nadal jest moim głównym motorem napędowym.
Jaka jest filozofia stojąca za Twoimi projektami?
Ceramika CERATA STUDIO to projekty odzwierciedlające moje spojrzenie, na tę gałąź sztuki użytkowej, jaką jest tworzenie przedmiotów z gliny. Łączę w nich podobne motywy, takie jak prosta forma, półkoliste elementy oraz wzór. Ten ostatni decyduje o charakterze naczynia, o indywidualnym stylu moich projektów. Wzór tworzą rytmicznie powtarzające się elementy o starannie skomponowanej kolorystyce, wzór jest integralnym i jednocześnie jednym z najważniejszych elementów mojej twórczości, nieustannie mnie inspiruje, nawet nazwa CERATA nawiązuje do kratki vichy, która w polskich domach była obecna głównie w kuchni na pokrytych kraciastą ceratą stołach. Inspirację nią można znaleźć w serii naczyń classic cerata red.
Czy Twoje wykształcenie z historii sztuki miało wpływ na Twoje podejście do projektowania ceramiki?
Oczywiście. Przede wszystkim nauczyło mnie wrażliwości i zauważania napięć, jakie tworzą się pomiędzy poszczególnymi elementami w obrazie czy przedmiocie. Jak wielkie znaczenie ma dla tych elementów barwa, kształt oraz wielkość. Wykorzystuję to w projektowaniu moich wzorów, tam nic nie jest przypadkowe.
Skąd czerpiesz inspiracje do tworzenia swoich unikalnych wzorów i form?
Tak, jak już wcześniej wspominałam największą inspiracją są dla mnie wzory, których szukam dosłownie wszędzie, na tkaninach, w otaczającym mnie świecie, w naturze. Inspirują mnie także różne zestawienia kolorów, fascynuje mnie, jak wiele odcień może zyskać w odbiorze, gdy znajdzie się mu odpowiednie towarzystwo. Tutaj inspiracje są praktycznie nieograniczone, może to być wszystko, od zachodu słońca po architekturę postmodernistyczną, ale trzeba mieć zawsze przy sobie aparat, albo dobrą pamięć 🙂
Czy możesz opowiedzieć więcej o procesie tworzenia ceramiki, od pomysłu do gotowego produktu?
Tworzenie ceramiki podzielone jest na kilka etapów, które mogą być różne, w zależności od tego jaką techniką posługuje się artysta. Ja lepię moje naczynia tak zwaną techniką handbuilding, po polsku będzie to lepienie z płata. Oznacza to, że, aby stworzyć naczynie, rozwałkowuję kawałek gliny na płat, z którego według szablonu wycinam odpowiedni kształt, przykładowo na ścianki kubka. Następnie wycinam dno kubka, rączkę, aby później wszystko ze sobą skleić. Najbardziej kreatywny moment tworzenia w mojej pracowni to tworzenie wzorów, wtedy zaczyna się magia. Tutaj też mam największą dowolność kreacji. Takie ulepione i pomalowane naczynie musi być poszkliwione, a następnie spędzić trochę czasu w piecu do ceramiki i gotowe. Moje kubki są tak wykonane, że można ich używać w zmywarce i w mikrofali.
Co przekonało Cię do rozpoczęcia działalności e-commerce?
Rynek ręcznie robionej ceramiki w Polsce istnieje przede wszystkim w internecie, ciężko zaistnieć w tym świecie jakąkolwiek inną drogą. Wybranie działalności e-commerce było więc dla mnie naturalne i wiedziałam, że przyniesie mi najwięcej korzyści.
Jeśli Ty również marzysz o założeniu własnego sklepu internetowego, sprawdź _Stores.
_Stores to platforma, na której szybko i łatwo postawisz własny sklep internetowy. Poznaj nasze oprogramowanie sklepu internetowego!
Opowiedz o marzeniach związanych z posiadaniem własnego sklepu i drodze do ich realizacji.
Jeśli chodzi o moje plany związane z rozwojem sklepu internetowego, to chciałabym w przyszłości pojawić się na rynkach zagranicznych, mają one dla mnie ogromny potencjał. Chciałabym też realizować wysyłki międzynarodowe.
Jakie były największe wyzwania na drodze do sukcesu Twojego sklepu internetowego?
Największym wyzwaniem był dla mnie brak doświadczenia w tej sferze, bo jest to mój pierwszy sklep internetowy. Wszystkiego musiałam się nauczyć, od wystawiania produktu, przez obsługę zamówień po edycję wyglądu strony internetowej.
Opisz pierwsze kroki w procesie zakładania sklepu internetowego i wyzwania, z jakimi się zmierzyłaś. Jak zespół cyber_Folks i produkt _Stores pomógł w realizacji tego celu?
Tworzę sztukę użytkową, a więc w sklepie internetowym kładłam szczególny nacisk na stronę wizualną, która jest według mnie wizytówką mojej twórczości. Nie zawsze też udawało mi się osiągnąć zamierzony efekt i tutaj z pomocą przychodziła fantastyczna i przemiła ekipa tworząca _Stores. Każdy problem był przez nas wspólnie szczegółowo omawiany, a w ważniejszych sprawach mogłam się umówić na spotkanie online z przedstawicielem z działu pomocy. Dla takiego laika jak ja to było niezwykle cenne.
W jaki sposób rozwijałaś swoją markę i budowałaś obecność w internecie?
Swoją markę w internecie budowałam stopniowo, na tyle, na ile pozwalały mi fundusze i czas, bo przez pierwszy rok funkcjonowania pracowni jednocześnie miałam pracę na etacie. Tak naprawdę nie ma idealnego przepisu na rozwój marki ceramicznej – trzeba tworzyć, tworzyć i jeszcze raz tworzyć, a za tym przyjdą kolejne wyzwania oraz ludzie, którym ta twórczość będzie się podobać. Moim głównym medium społecznościowym jest Instagram – ceratastudio. Tam informuję moją społeczność o pojawieniu się nowych produktów, promocjach i aktualnościach, jestem w stałym kontakcie z obserwującymi mnie ludźmi. Tam też najczęściej prezentuję swoje prace.
Jakie są najczęstsze opinie klientów na temat Twoich produktów?
Pozytywne 🙂 Moi klienci to najczęściej osoby, które znają moje produkty dzięki Instagramowi, więc najczęściej po prostu wiedzą, czego się spodziewać w zamówieniu, zamawiają ceramikę, która im się podoba, i którą chcą mieć w swoim domu.
Czy feedback od klientów wpływa na Twój proces projektowy?
Tak! Bardzo lubię pytać moich obserwatorów na Instagramie o ich zdanie, często mają fantastyczne pomysły! Pytam na przykład, który wzór im się najbardziej podoba z moich projektów, pytam o zestawienia kolorystyczne. Zawsze tworzę w zgodzie ze sobą, ale nie wyklucza to wrzucenia do worka z inspiracjami sugestii moich obserwatorów czy klientów.
Jakie masz plany na rozwój CERATA STUDIO w najbliższej przyszłości?
Wzory, wzory, wzory! Obecnie w sprzedaży jest tylko niewielka część motywów, które mam w planie pokazać.
Czy planujesz wprowadzenie nowych kolekcji lub rozszerzenie oferty?
Moja ceramika to różnorodne wzory, ale na kilku konkretnych modelach. To znaczy, że przykładowo jest jeden model filiżanki, ale w pięciu różnych wzorach. Można mieć pięć różnych filiżanek, bo będą miały odmienne wzory, ale nadal będą do siebie pasować, bo będą w tym samym kształcie. Dzięki temu można je ze sobą dowolnie miksować i robić swoje własne komplety ceramiki.
Wraz z rozwojem marki na pewno będę powiększać ofertę, na początku o nowe wzory, później także o kolejne modele. Kusi mnie, żeby stworzyć kolejny, trzeci już model wazonu, może w przyszłości zrobię kilka bardziej użytkowo-kuchennych przedmiotów, jak podstawka pod łyżkę do gotowania czy maselniczka. Obecnie z takich kuchennych rzeczy można już mieć komplet do kawy – mlecznik i cukiernicę.
Opisz, jakie znaczenie ma dla Ciebie internet jako źródło inspiracji i promocji sklepu. Jak prowadzić marketing swojego sklepu, co najlepiej działa?
Dla mnie internet ma ogromne znaczenie dla promocji sklepu oraz produktów. Obecnie mój marketing opiera się przede wszystkim na mediach społecznościowych, bo tam jest moja grupa docelowa. Co działa? Na początek na pewno określenie czym jest mój produkt i dla kogo się sprawdzi, kto będzie chciał go kupić. Bez tego będzie ciężko określić swoją grupę docelową, czyli potencjalnych klientów. Gdy już wiemy, kim oni są, musimy zyskać ich uwagę, tutaj można działać w różny sposób. Ja stawiam na posty reklamowe, reels oraz influencer marketing, ale myślę, że każdy musi znaleźć swój sposób, który w jego przypadku działa najlepiej.
https://www.instagram.com/ceratastudio/
Jak ważna jest dla Ciebie współpraca z lokalną społecznością i innymi artystami?
Współpraca z innymi artystami lub przedsiębiorcami to dla mnie fantastyczna okazja do rozwoju i bardzo to lubię. U mnie polega to na tworzeniu wspólnego produktu lub kolekcji. Mogą to być wazony do pracowni florystycznej, sygnowana kolekcja ceramiki do galerii sztuki, czarki na świece zapachowe i wiele innych.
Jakie porady miałabyś dla osób, które chcą rozpocząć własny biznes w branży rzemiosła artystycznego?
Nie poddawajcie się, dywersyfikujcie przychody i ustalcie sobie w planie dnia godzinę, po której nie myślicie o pracy 🙂
Gdzie można Ciebie znaleźć w internecie?
CERATA STUDIO można znaleźć głównie pod adresem https://ceratastudio.com/, natomiast zapraszam też na moje social media.
Dzięki za rozmowę i powodzenia w biznesie!
Sprawdź jak szybko i łatwo założysz własny sklep internetowy
Poznaj platformę sklepową _Stores
Polecane dla Ciebie
Pomysł na sklep internetowy – poszukajmy go razem
W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce, posiadanie własnego sklepu online staje się coraz bardziej atrakcyjnym biznesowym przedsięwzięciem. Obserwujemy coraz większą liczbę podmiotów wkraczających do sfery on-line.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak się do tego zabrać?
Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest sprzedaż. W dobie wysokiej konkurencyjności e-commerce, przedsiębiorcy muszą zadbać nie tylko o świetny produkt, ale także o jego widoczność.
Newsletter o e-commerce od Artura Kurasińskiego
Jak lepiej prowadzić swój biznes e-commerce i zarabiać na nim więcej? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w nowym newsletterze Ekomersowo, […]
Szukasz dalej?