W najnowszym odcinku naszej serii, prezentującej historie sukcesu sklepów na platformie _Stores by cyber_Folks, zapraszamy do lektury inspirującego wywiadu z założycielką CERATA STUDIO Agnieszką Popielą.

Nasza rozmówczyni opowiada o swojej pasji do ceramiki i drodze do założenia własnej pracowni. Zdradza również, jak wykształcenie w dziedzinie historii sztuki wpłynęło na jej podejście do projektowania oraz jakie były kluczowe kroki w rozwijaniu swojego biznesu e-commerce. To fascynująca opowieść o połączeniu pasji z przedsiębiorczością, pełna wglądów w proces tworzenia i rozwijania marki w świecie internetu. Zapraszamy do lektury, by odkryć, jak marzenia o własnym sklepie stają się rzeczywistością dzięki platformie sklepu internetowego _Stores by cyber_Folks.


Jakie były Twoje początki z ceramiką i co zainspirowało Cię do założenia
CERATA STUDIO?

Moja droga do założenia pracowni ceramicznej zaczęła się dość typowo, bo na warsztatach. Nietypowe w tej historii jest jednak to, że wiedziałam, że ceramika będzie moim sposobem na życie jeszcze zanim się na tych warsztatach pojawiłam, zanim po raz pierwszy wzięłam do rąk glinę. Fascynowała mnie, była dla mnie (i jest!) czymś niesamowitym, że można tworzyć rzeczy użytku codziennego z tak pierwotnego materiału jakim jest glina. Rozpoczęcie nauki nigdy nie było dla mnie hobby, sposobem na spędzenie wolnego czasu, bo od początku czułam, że to coś więcej. Ceramika zmieniła moje życie, nadała kierunek, w którym rozwijam się zawodowo i nadal jest moim głównym motorem napędowym.

Jaka jest filozofia stojąca za Twoimi projektami?

Ceramika CERATA STUDIO to projekty odzwierciedlające moje spojrzenie, na tę gałąź sztuki użytkowej, jaką jest tworzenie przedmiotów z gliny. Łączę w nich podobne motywy, takie jak prosta forma, półkoliste elementy oraz wzór. Ten ostatni decyduje o charakterze naczynia, o indywidualnym stylu moich projektów. Wzór tworzą rytmicznie powtarzające się elementy o starannie skomponowanej kolorystyce, wzór jest integralnym i jednocześnie jednym z najważniejszych elementów mojej twórczości, nieustannie mnie inspiruje, nawet nazwa CERATA nawiązuje do kratki vichy, która w polskich domach była obecna głównie w kuchni na pokrytych kraciastą ceratą stołach. Inspirację nią można znaleźć w serii naczyń classic cerata red.

Czy Twoje wykształcenie z historii sztuki miało wpływ na Twoje podejście do projektowania ceramiki?

Oczywiście. Przede wszystkim nauczyło mnie wrażliwości i zauważania napięć, jakie tworzą się pomiędzy poszczególnymi elementami w obrazie czy przedmiocie. Jak wielkie znaczenie ma dla tych elementów barwa, kształt oraz wielkość. Wykorzystuję to w projektowaniu moich wzorów, tam nic nie jest przypadkowe.

Skąd czerpiesz inspiracje do tworzenia swoich unikalnych wzorów i form?

Tak, jak już wcześniej wspominałam największą inspiracją są dla mnie wzory, których szukam dosłownie wszędzie, na tkaninach, w otaczającym mnie świecie, w naturze. Inspirują mnie także różne zestawienia kolorów, fascynuje mnie, jak wiele odcień może zyskać w odbiorze, gdy znajdzie się mu odpowiednie towarzystwo. Tutaj inspiracje są praktycznie nieograniczone, może to być wszystko, od zachodu słońca po architekturę postmodernistyczną, ale trzeba mieć zawsze przy sobie aparat, albo dobrą pamięć 🙂

Czy możesz opowiedzieć więcej o procesie tworzenia ceramiki, od pomysłu do gotowego produktu?

Tworzenie ceramiki podzielone jest na kilka etapów, które mogą być różne, w zależności od tego jaką techniką posługuje się artysta. Ja lepię moje naczynia tak zwaną techniką handbuilding, po polsku będzie to lepienie z płata. Oznacza to, że, aby stworzyć naczynie, rozwałkowuję kawałek gliny na płat, z którego według szablonu wycinam odpowiedni kształt, przykładowo na ścianki kubka. Następnie wycinam dno kubka, rączkę, aby później wszystko ze sobą skleić. Najbardziej kreatywny moment tworzenia w mojej pracowni to tworzenie wzorów, wtedy zaczyna się magia. Tutaj też mam największą dowolność kreacji. Takie ulepione i pomalowane naczynie musi być poszkliwione, a następnie spędzić trochę czasu w piecu do ceramiki i gotowe. Moje kubki są tak wykonane, że można ich używać w zmywarce i w mikrofali.

Co przekonało Cię do rozpoczęcia działalności e-commerce?

Rynek ręcznie robionej ceramiki w Polsce istnieje przede wszystkim w internecie, ciężko zaistnieć w tym świecie jakąkolwiek inną drogą. Wybranie działalności e-commerce było więc dla mnie naturalne i wiedziałam, że przyniesie mi najwięcej korzyści.

_Stores to platforma, na której szybko i łatwo postawisz własny sklep internetowy. Poznaj nasze oprogramowanie sklepu internetowego!

Opowiedz o marzeniach związanych z posiadaniem własnego sklepu i drodze do ich realizacji.

Jeśli chodzi o moje plany związane z rozwojem sklepu internetowego, to chciałabym w przyszłości pojawić się na rynkach zagranicznych, mają one dla mnie ogromny potencjał. Chciałabym też realizować wysyłki międzynarodowe.

Jakie były największe wyzwania na drodze do sukcesu Twojego sklepu internetowego?

Największym wyzwaniem był dla mnie brak doświadczenia w tej sferze, bo jest to mój pierwszy sklep internetowy. Wszystkiego musiałam się nauczyć, od wystawiania produktu, przez obsługę zamówień po edycję wyglądu strony internetowej.

Opisz pierwsze kroki w procesie zakładania sklepu internetowego i wyzwania, z jakimi się zmierzyłaś. Jak zespół cyber_Folks i produkt _Stores pomógł w realizacji tego celu?

Tworzę sztukę użytkową, a więc w sklepie internetowym kładłam szczególny nacisk na stronę wizualną, która jest według mnie wizytówką mojej twórczości. Nie zawsze też udawało mi się osiągnąć zamierzony efekt i tutaj z pomocą przychodziła fantastyczna i przemiła ekipa tworząca _Stores. Każdy problem był przez nas wspólnie szczegółowo omawiany, a w ważniejszych sprawach mogłam się umówić na spotkanie online z przedstawicielem z działu pomocy. Dla takiego laika jak ja to było niezwykle cenne.

W jaki sposób rozwijałaś swoją markę i budowałaś obecność w internecie?

Swoją markę w internecie budowałam stopniowo, na tyle, na ile pozwalały mi fundusze i czas, bo przez pierwszy rok funkcjonowania pracowni jednocześnie miałam pracę na etacie. Tak naprawdę nie ma idealnego przepisu na rozwój marki ceramicznej – trzeba tworzyć, tworzyć i jeszcze raz tworzyć, a za tym przyjdą kolejne wyzwania oraz ludzie, którym ta twórczość będzie się podobać. Moim głównym medium społecznościowym jest InstagramInstagram to platforma społecznościowa umożliwiająca dzielenie się zdjęciami, filmami oraz treściami wizualnymi, stworzona w 2010 roku i należąca obecnie do Meta (dawniej Facebook). Instagram szybko zyskał popularność dzięki intuicyjnemu interfejsowi i różnorodnym funkcjom, takim jak filtry do zdjęć, relacje (Insta story) oraz materiały wideo w formie reels. Jest jedną z najważniejszych platform dla marek, sklepów internetowych oraz influencerów, którzy wykorzystują Instagram do promowania produktów, komunikacji z klientami oraz budowania społeczności...Czym jest Instagram? – ceratastudio. Tam informuję moją społeczność o pojawieniu się nowych produktów, promocjach i aktualnościach, jestem w stałym kontakcie z obserwującymi mnie ludźmi. Tam też najczęściej prezentuję swoje prace.

Jakie są najczęstsze opinie klientów na temat Twoich produktów?

Pozytywne 🙂 Moi klienci to najczęściej osoby, które znają moje produkty dzięki Instagramowi, więc najczęściej po prostu wiedzą, czego się spodziewać w zamówieniu, zamawiają ceramikę, która im się podoba, i którą chcą mieć w swoim domu.

www.ceratastudio.com

Czy feedback od klientów wpływa na Twój proces projektowy?

Tak! Bardzo lubię pytać moich obserwatorów na Instagramie o ich zdanie, często mają fantastyczne pomysły! Pytam na przykład, który wzór im się najbardziej podoba z moich projektów, pytam o zestawienia kolorystyczne. Zawsze tworzę w zgodzie ze sobą, ale nie wyklucza to wrzucenia do worka z inspiracjami sugestii moich obserwatorów czy klientów.

Jakie masz plany na rozwój CERATA STUDIO w najbliższej przyszłości?

Wzory, wzory, wzory! Obecnie w sprzedaży jest tylko niewielka część motywów, które mam w planie pokazać.

Czy planujesz wprowadzenie nowych kolekcji lub rozszerzenie oferty?

Moja ceramika to różnorodne wzory, ale na kilku konkretnych modelach. To znaczy, że przykładowo jest jeden model filiżanki, ale w pięciu różnych wzorach. Można mieć pięć różnych filiżanek, bo będą miały odmienne wzory, ale nadal będą do siebie pasować, bo będą w tym samym kształcie. Dzięki temu można je ze sobą dowolnie miksować i robić swoje własne komplety ceramiki.
Wraz z rozwojem marki na pewno będę powiększać ofertę, na początku o nowe wzory, później także o kolejne modele. Kusi mnie, żeby stworzyć kolejny, trzeci już model wazonu, może w przyszłości zrobię kilka bardziej użytkowo-kuchennych przedmiotów, jak podstawka pod łyżkę do gotowania czy maselniczka. Obecnie z takich kuchennych rzeczy można już mieć komplet do kawy – mlecznik i cukiernicę.

Opisz, jakie znaczenie ma dla Ciebie internet jako źródło inspiracji i promocji sklepu. Jak prowadzić marketing swojego sklepu, co najlepiej działa?

Dla mnie internet ma ogromne znaczenie dla promocji sklepu oraz produktów. Obecnie mój marketing opiera się przede wszystkim na mediach społecznościowych, bo tam jest moja grupa docelowa. Co działa? Na początek na pewno określenie czym jest mój produkt i dla kogo się sprawdzi, kto będzie chciał go kupić. Bez tego będzie ciężko określić swoją grupę docelową, czyli potencjalnych klientów. Gdy już wiemy, kim oni są, musimy zyskać ich uwagę, tutaj można działać w różny sposób. Ja stawiam na posty reklamowe, reels oraz influencer marketing, ale myślę, że każdy musi znaleźć swój sposób, który w jego przypadku działa najlepiej.

https://www.instagram.com/ceratastudio/

Jak ważna jest dla Ciebie współpraca z lokalną społecznością i innymi artystami?

Współpraca z innymi artystami lub przedsiębiorcami to dla mnie fantastyczna okazja do rozwoju i bardzo to lubię. U mnie polega to na tworzeniu wspólnego produktu lub kolekcji. Mogą to być wazony do pracowni florystycznej, sygnowana kolekcja ceramiki do galerii sztuki, czarki na świece zapachowe i wiele innych.

Jakie porady miałabyś dla osób, które chcą rozpocząć własny biznes w branży rzemiosła artystycznego?

Nie poddawajcie się, dywersyfikujcie przychody i ustalcie sobie w planie dnia godzinę, po której nie myślicie o pracy 🙂

Gdzie można Ciebie znaleźć w internecie?

CERATA STUDIO można znaleźć głównie pod adresem https://ceratastudio.com/, natomiast zapraszam też na moje social media.

Dzięki za rozmowę i powodzenia w biznesie!

>
Kacper Skoczylas
Pasjonat marketingu, e-commerce oraz aktywnego trybu życia, obecnie przygotowuje się do pełnego IRONMANA.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014